نمونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی

نمونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی برای ثبت

شرکت‌های بازرگانی در بدو تاسیس باید موضوع فعالیت خود را انتخاب کنند. شاید در وهله اول این سوال نیز برای شما مطرح شود که مگر عنوان «بازرگانی» همان موضوع شرکت نیست؟ در پاسخ باید گفت: خیر. موضوع شرکت باید به‌صورت دقیق و جزئی مشخص شود و عناوین کلی مثل بازرگانی، تولیدی یا خدماتی فقط حیطه […]

شرکت‌های بازرگانی در بدو تاسیس باید موضوع فعالیت خود را انتخاب کنند. شاید در وهله اول این سوال نیز برای شما مطرح شود که مگر عنوان «بازرگانی» همان موضوع شرکت نیست؟ در پاسخ باید گفت: خیر. موضوع شرکت باید به‌صورت دقیق و جزئی مشخص شود و عناوین کلی مثل بازرگانی، تولیدی یا خدماتی فقط حیطه فعالیت آن‌ها را مشخص می‌کنند. با این توضیح در این مقاله می‌خواهیم نمونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی، انواع موضوعات و محدودیت‌ها و امکاناتی که انتخاب موضوع در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد را بررسی کنیم. ضمن اینکه در رابطه با موضوع فعالیت شرکت بازرگانی و نحوه آن، نکاتی را بیان خواهیم کرد.

منظور از موضوع فعالیت شرکت بازرگانی چیست؟

به‌طور کلی شرکت‌ها، در هنگام ثبت باید موضوع فعالیت خود را به‌صورت دقیق و جزئی مشخص کرده و آن را در اساسنامه شرکت بازرگانی ذکر کنند. برای مثال اگر شما می‌خواهید شرکت بازرگانی ثبت کنید، تمامی فعالیت‌هایی که قصد انجام آن‌ها را دارید را باید مشخص نمایید. برای مثال نمونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی می‌تواند مواردی مثل واردات و صادرات کالا، ترخیص کالا از گمرک، اخذ و اعطای نمایندگی‌های مجاز و غیره باشد.

موضوع فعالیت شرکت حیطه فعالیت آن را مشخص می‌کند و مدیران موظف هستند در همین محدوده فعالیت کنند. در غیر این‌صورت فعالیت آن‌ها غیرمجاز و غیرقانونی تلقی می‌شود. 

چرا باید موضوع فعالیت انتخاب کنیم؟

انتخاب موضوع یکی از مراحل اصلی ثبت شرکت است. با این توضیح که در زمان ثبت شرکت و انجام فرآیند آن در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها یک گام اصلی به‌شمار می‌رود و اگر موضوع فعالیت خود را وارد نکنید، امکان انجام ادامه فرآیند وجود ندارد.

نکته دیگری که اهمیت انتخاب موضوع را مشخص می‌کند، ایجاد یک چارچوب برای فعالیت‌های شرکت است. با این توضیح که شرکت‌ها فقط مجاز به فعالیت در محدوده موضوع خود هستند.

اهمیت دیگر انتخاب موضوع فعالیت، در رابطه با دریافت مجوزهای لازم است. معمولا شرکت‌ها برای تاسیس نیاز به اخذ مجوز ندارند ولی برخی از موضوعات باید مجوزهای لازم برای فعالیت خود را از سازمان یا ارگان مربوطه دریافت کنند. این دسته از شرکت‌ها علاوه‌بر اینکه ملزم به بارگذاری مجوز خود در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها هستند باید از نمونه اساسنامه‌ای که همان سازمان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، استفاده کنند.

انواع موضوعات فعالیت بازرگانی

برای آشنایی بیشتر شما با این نوع شرکت‌ها، چند نمونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی را معرفی می‌کنیم تا در هنگام ثبت شرکت هر یک از آن‌ها را برای شرکت خود انتخاب کنید. حوزه فعالیت انواع شرکت‌های بازرگانی با توجه به انواع موضوعات، تعیین می‌شود.

موضوع فعالیت جهت ثبت شرکت‌های بازرگانی عبارت‌اند از:

  • خرید و فروش و صادرات و واردات
  • ترخیص کالا از گمرک
  • شرکت در مناقصات و مزایدات
  • شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی
  • بازاریابی قانونی و غیر هرمی و غیرشبکه‌ای
  • اخذ و اعطای نمایندگی‌های مجاز بازرگانی
  • تامین نیروی انسانی مورد نیاز شرکت
  • انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی
  • ایجاد شعب و نمایندگی در داخل و خارج از کشور
  • گشایش اعتبارات اسنادی و ال‌سی برای شرکت
  • خرید سهام شرکت‌های دیگر
  • دریافت ضمانت‌نامه بانکی، اخذ وام و اعتبارات بانکی به‌صورت ارزی و ریالی از بانک‌های داخلی و خارجی

نکته مهم در رابطه با انتخاب موضوع، محدودیت‌هایی است که برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند. با این توضیح که برای مثال اگر شرکتی شرکت در مناقصات و مزایدات را در نمونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی ذکر نکرده باشد، مجاز به فعالیت در این زمینه نیست. مگر اینکه این مورد را با رعایت تشریفات قانونی یعنی تنظیم و ثبت صورتجلسه به موضوعات قبلی الحاق کند. 

چگونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی را تغییر دهیم؟ 

در صورتی که شرکت ثبت شده‌ای دارید و می‌خواهید موضوع فعالیت آن را تغییر دهید، باید تشریفات قانونی آن را رعایت کنید. در این شرایط ممکن است شرکت بازرگانی بخواهد، موضوع فعالیت خود را تغییر دهد یا اینکه یک شرکت دیگری این موضوع را برای خود انتخاب کند.

در این صورت ابتدا باید از مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت که صلاحیت تصمیم‌گیری در این مورد را دارد، طبق تشریفات قانونی دعوت شود. با تشکیل مجمع و به حد نصاب رسیدن آن، تغییر موضوع فعالیت در جلسه مطرح شده و در رابطه با آن تصمیم‌گیری می‌شود. اگر اکثریت مشخص شده در قانون به آن رای مثبت دهند، صورتجلسه تغییر موضوع تنظیم خواهد شد و به امضای اعضای حاضر در جلسه می‌رسد. حالا باید صورتجلسه در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود تا اعتبار قانونی داشته باشد.

مجموعه وینداد ثبت صورتجلسه تغییرات را به‌عنوان یکی از خدمات ثبتی و حقوقی خود توسط کارشناسان متخصص و با تجربه ارائه می‌دهد. ضمن اینکه می‌توانید برای ثبت شرکت نیز ضمن مشاوره با کارشناسان صفر تا صد خدمات ثبتی را دریافت کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا فرآیند ثبت شرکت را با سرعت و دقت بالاتر و میزان خطای کمتری انجام دهید تا متحمل پرداخت هزینه‌های اضافی یا صرف زمان طولانی برای ثبت شرکت نشوید.

جمع‌بندی

انتخاب نمونه موضوع شرکت بازرگانی یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت شرکت است که محدوده فعالیت مدیران شرکت را مشخص می‌کند و آن را در یک چارچوب مشخص قرار می‌دهد.

منظور از موضوع شرکت، مشخص کردن تمامی فعالیت‌ها به‌صورت جزئی و دقیق است که به‌طور کامل در اساسنامه نیز قید می‌شود.

در صورتی که شرکتی بخواهد در زمینه‌ای بیش از موضوعات تعیین شده، فعالیت کند، باید طی تشریفات قانونی، صورتجلسه الحاق به موضوع را تنظیم کرده و موضوع جدید را به فعالیت‌های خود اضافه کند. 

اگر هم بخواهد موضوع فعالیت خود را به‌طور کامل تغییر دهد، باید صورتجلسه تغییر موضوع تنظیم کرده و موضوعات جدید را در آن ذکر کرده تا در اساسنامه نیز قید شود.

سوالات متداول

آیا امکان تغییر نمونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی وجود دارد؟

بله، این شرکت‌ها می‌توانند، موضوعی به موضوعات قبلی اضافه کرده یا آن را به‌طور کامل تغییر دهند.

انتخاب موضوع فعالیت شرکت چه اهمیتی دارد؟

با انتخاب موضوع فعالیت، محدوده آن را به‌طور کامل تعیین خواهید کرد، ضمن اینکه در یک چارچوب قانونی به فعالیت می‌پردازید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت