مشاور حقوقی استارتاپ لازمه هر کسب و کار نوپا

مشاور حقوقی استارتاپ لازمه هر کسب و کار نوپا

استارتاپ‌ها در ایران قدمت چندانی ندارند اما روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود و استقبال افراد با ایده‌های مخلف به ویژه نسل جوان، از این موضوع بیشتر می‌شود. لازمه هر استارتاپ موفقی، وجود یک مشاور حقوقی استارتاپ در کنار تیم کار‌آفرین است. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) […]

استارتاپ‌ها در ایران قدمت چندانی ندارند اما روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود و استقبال افراد با ایده‌های مخلف به ویژه نسل جوان، از این موضوع بیشتر می‌شود. لازمه هر استارتاپ موفقی، وجود یک مشاور حقوقی استارتاپ در کنار تیم کار‌آفرین است.

مفهوم استارتاپ چیست؟

به طور مختصر برای معرفی این مفهوم باید گفت که واژه استارتاپ غالباً به کسب و کارهایی اشاره دارد که به تازگی شروع به کار کرده‌اند و قصد دارند با استفاده از نوآوری و خلاقیت، برای حل مشکلاتی در زمینه‌های خاص فعالیت خود، چاره‌جویی کنند؛ به همین دلیل عموماً استارتاپ‌ها کسب‌و‌کارهایی نوپا و کم‌تجربه هستند و پیوند محکمی با صنعت و فناوری‌های روز دارند.

اگر هدف شما هم از تنظیم قرارداد مشاور حقوقی، داشتن یک راهنمای کاربلد در مسیر کسب‌وکارتان است همین الان نمونه قرارداد مشاور حقوقی را دریافت کنید.

یکی از بزرگترین چالش‌های یک کسب‌وکار نوپا، مسائل حقوقی و قانونی است.

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که کسب‌و‌کارهای نوپا در سراسر جهان و به طور خاص در ایران با آن مواجه هستند، عدم تسلط کافی بر مفاهیم حقوقی و قوانین و مقررات مرتبط با راه‌اندازی کسب و کارهای نوین است، به طوری که حتی گاهی نقطه ضعف اصلی یک استارتاپ در مواجهه آن با معضلات حقوقی نمایان می‌شود.
با توجه به آنکه اغلب تیم‌های یک استارتاپ از جوانانی هستند که در حوزه‌های فنی و صنعتی تخصص دارند و دانش حقوقی کافی را به همراه ندارند، برخی استارتاپ‌ها، به ویژه در ایران، اهمیت وجود یک کارشناس یا مشاور حقوقی مسلط به قوانین کشور خود را به درستی درک نکرده و همین موضوع خطرات بزرگی برای کسب و کار نوپای آنان به همراه می‌آورد؛ درحالیکه وجود یک راهنمای حقوقی خبره و باتجربه میتواند کسب و کار آنان را ارتقا داده و با کم کردن ریسک‌های مخصوص به تجارت، باعث موفقیت آن شود.

مشاور حقوقی استارتاپ چه کمکی به کسب‌وکار من می‌کند؟

کارشناسان و مشاورین حقوقی مسلط بر امور استارتاپ‌ها می‌توانند در تمام مراحل، از زمان تاسیس استارتاپ‌ها تا گام‌های بعدی همراه کسب‌و‌کارهای نوپا و کم تجربه باشند و در مسیر رشد آنها، خطرات راه‌اندازی یک تجارت تازه را به حداقل برسانند.

تجربه مشاورین و کارشناسان حقوقی، به همراه تخصص و تسلطشان بر قوانین سرمایه‌گذاری و موضوعات روز دنیای تجارت، می‌تواند از نخستین مراحل تاسیس یک استارتاپ، ریسک راه‌اندازی استارتاپ را به حداقل برساند چرا که یک مشاور حقوقی استارتاپ کاربلد به دلیل تجربه بالای خود، می‌تواند چالش‌های حقوقی احتمالی استارتاپ را پیشاپیش حل کند.
چالش‌های عمده‌ای که هر استارتاپ با آن مواجه است شامل چالش‌های تاسیس و ثبت شرکت، پیچیدگی روابط اعضای هیئت مدیره، کارمندان و مشتریان استارتاپ، انعقاد قراردادهای مختلف داخلی و خارجی، مسائل مربوط به حقوق تجارت الکترونیک، حقوق مالکیت‌های فکری و حفظ محرمانگی اطلاعات، مسائل مرتبط با نظام مالیاتی، چالش‌های مسئولیت مدنی و برخی مسائل خاص زمینه مورد نظر فعالیت استارتاپ است که می‌تواند در مسیر پیشرفت یک کسب‌و‌کار بروز کند.

تنظیم تفاهم‌نامه‌ای برای بنیانگذاران استارتاپ در شروع کار

هر گروه استارتاپی که مایل باشند کسب‌و‌کار خود را کلید بزنند، پیش از هر اقدامی، باید طی جلسات مختلفی اقدام به انعقاد یک تفاهم‌نامه جامع بین موسسین خود کنند. این تفاهم‌نامه پیش از ورود به اصل فرایند تاسیس شرکت موجب می‌شود که اعضای تیم موسس استارتاپ با چشم‌انداز آتی کسب‌و‌کار، وظایف و تعهدات، میزان سهام، وستینگ و دیگر موارد کسب‌وکار خود از قبیل شرایط خروج بنیانگذار آشنا شوند و در واقع احتمال موفقیت و رشد استارتاپ خود را بررسی کنند. در این مرحله وجود یک مشاور حقوقی آگاه در کنار تیم موسس، می‌تواند از منظر حقوقی، چشم‌انداز واقع‌بینانه‌ای درمورد آینده کسب‌و‌کار و چالش‌های حقوقی احتمالی ارائه دهد. پس از آنکه اعضای موسس استارتاپ با بهره‌مندی از مشاوره متخصصان حقوقی، تا حدود زیادی از موفقیت و توسعه استارتاپ خود مطمئن شدند، به مرحله ثبت شرکت و مراحل بعدی پا می‌گذارند.

در صورتی که برای کسب و کار خود نیاز به استفاده از قرارداد وستینگ داشتید می‌توانید همین الان قرارداد وستینگ را دریافت کنید.

ثبت شرکت، گام بعدی یک کسب‌وکار موفق

از مهم‌ترین نقش های یک مشاور حقوقی استارتاپ ، در گام بعدی می‌تواند راهنمایی در زمان ثبت و تاسیس استارتاپ باشد. امور مربوط به ثبت شرکت‌ها بر اساس قوانین تجاری هر کشوری، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که این موضوع نیازمند وجود یک مشاور و کارشناس حقوقی آگاه به امور ثبت شرکت‌ها است. به ویژه، استارتاپ‌هایی وجود دارند که مایل هستند در امور مربوط به سهام و بورس هم وارد شوند که باید از نوع شرکت‌های سهامی ثبت شوند که این موضوع، اهمیت دقت در ثبت شرکت را دوچندان می‌کند، چرا که امور شرکت با امور عده‌ای از سهامداران نیز گره می‌خورد و این مسئولیت شرکت را به لحاظ حقوقی سنگین‌تر می‌کند.

اگر به فکر ثبت شرکت و رونق کسب‌وکار خود هستید همین الان مشاوره حقوقی استارتاپ دریافت کنید.

امور قراردادها، یک چالش دائمی!

دیگر مزیت مهم یک مشاور حقوقی استارتاپ ، مشاوره در حوزه قراردادها است. استارتاپ‌ها با هر زمینه فعالیت و عنوان و موضوعی که باشند، قطعا بی‌نیاز از عقد قرارداد نیستند چرا که لااقل نیاز به عقد قرارداد استخدامی و کار برای همکاری با کارمندان فعال در استارتاپ، برای همه کسب و کارهای نوپا وجود دارد. قراردادهای کار از ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود برخوردارند و بسیار دیده شده است که غفلت در تنظیم مفاد یک قرارداد استخدامی، چالش‌های کوچک و بزرگی در رابطه مابین کارفرما و کارمندان خود ایجاد کرده است. همچنین اکثر استارتاپ‌ها به انعقاد قراردادهای پیمانکاری نیز برای استفاده از ظرفیت دیگر اشخاص متخصص روی می‌آورند. لازم به ذکر است که قراردادهای پیمانکاری، از قراردادهای حساس و پر چالش در نظام حقوقی ایران محسوب می‌شود و بایستی در نهایت دقت تنظیم شوند.
علاوه بر آن، از آنجایی که استارتاپ‌ها اغلب با فناوری‌های نوین و موضوعات تخصصیِ روز سر و کار دارند، ممکن است در مسیر فعالیت آنها ده‌ها مورد تنظیم قراردادهای تجاری و مالی به وجود بیاید که متفاوت از انواعِ معمولِ قراردادها هستند. گسترش تجارت‌های فراملی و بین‌المللی در دنیای امروز باعث شده است که قراردادهای جدید فراوانی در حوزه تجارت بین‌الملل ابداع شوند که تفاوت‌های زیادی با قراردادهای سنتی تجاری دارند و تسلط بر مفاهیم و قواعد حاکم بر آنها جز از عهده یک کارشناس و مشاور حقوقی خبره و به‌روز، بر نمی‌آید.

حفظ مالکیت فکری با مشاور حقوقی استارتاپ

یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی برای استارتاپ‌ها در سراسر دنیا، مسائل مربوط به حقوق مالکیت فکری است. استارتاپ‌ها به دلیل آنکه در زمینه تخصصی خود، غالباً اولین نمونه‌های کسب‌و‌کار هستند، با خطر کپی‌برداری از ایده، برند، نشان تجاری و یا نقشه و شیوه‌های تجاری کسب‌و‌کار روبرو هستند. توجه به این موضوع در دو مقطع اهمیت حیاتی دارد؛ اول، در ابتدای راه که ممکن است اقدام استارتاپی که مایل به تاسیس است، ناقض حقوق کسب و کارهای دیگر باشد و یا حتی خلاف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد واز این نظر تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند و دوم، پس از ثبت و آغاز به فعالیت که بایستی حقوق مالکیت فکری خود را از دستبرد کسب و کارهای مشابه حفاظت کند. یک مشاور حقوقی حرفه‌ای در زمینه مالکیت فکری می‌تواند ضامن حمایت و حفاظت دستاوردهای فکری و معنوی استارتاپ باشد. نباید فراموش کرد که امور حقوقی مربوط به مالکیت فکری، از پیچیده‌ترین زمینه‌های حقوقی است که نیازمند تخصص، تجربه و دقت‌نظر فراوان است و هیچ فرد غیرمتخصصی نمی‌تواند به درستی بر این حوزه تسلط کافی داشته باشد.

چرا با تنظیم قرارداد مشاوره حقوقی با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت قرارداد مشاور حقوقی استارتاپ اقدام کنید.

حقوق تجارت الکترونیک، چالش‌های واقعی در فضای مجازی

غالباً استارتاپ‌ها دارای وب‌سایت یا نرم‌افزارهای مخصوص به خود هستند و فعالیت و خدمات خود را در بستر اینترنت ارائه می‌دهند. در نتیجه برای حفاظت از دیتاها و و اسناد دیجیتالی، علاوه بر آنکه نیازمند یک سرویس دهنده مطمئن برای این نو ع خدمات هستند، در امور حقوقی نیز ضرورت وجود یک مشاور حقوقی مسلط بر حوزه حقوق تجارت الکترونیک و فضای سایبری به شدت احساس می‌شود؛ چرا که امروزه با پیشرفت فضای مجازی، مسائل حقوقی بیشماری به این حوزه منتقل شده‌اند؛ به طور مثال موضوع ارزش حقوقی اسناد دیجیتالی یا شرایط صحت انعقاد قرارداد و موافقتنامه‌ها در بستر اینترنت، از بحث‌های پیچیده و پراهمیت در نظام حقوقی هر کشوری است. آگاهی از موارد ذکر شده برعهده مشاور حقوقی مطلع از فضای کار استارتاپ‌ها و حقوق تجارت الکترونیک است.

چرا با یک قرارداد مشاوره حقوقی حرفه‌ای، خیال راحت و کسب‌وکار بی‌دغدغه را تجربه نکنید؟ همین الان آن را دریافت کنید.

امور بانکی و حقوق سرمایه‌گذاری، پیچیده و پرخطر!

احتمالا تایید می‌کنید که امور مربوط به حقوق بانکی و حقوق سرمایه‌گذاری از وسعت بسیار زیادی برخوردار هستند و اشتباه در اینگونه زمینه‌ها می‌تواند خسارات غیر قابل جبرانی نظیر افزایش بدهی و نهایتاً ورشکستگی به کسب و کارها وارد کند.
اکثر استارتاپ‌ها در حوزه فعالیت خود مایل هستند برای تقویت مالی ابتدایی کسب‌و‌کار خود، وام‌های مختلفی بگیرند یا با سرمایه‌گذارانی در ارتباط باشند و به نوعی حمایت مالی از آنها دریافت کنند. یک مشاور حقوقی مسلط به امور حقوق سرمایه‌گذاری و امور بانکداری می‌تواند در زمینه اخذ وام و جذب سرمایه‌گذار با روش‌های مختلف، کمک بسیار زیادی به استارتاپ‌ها کند و ریسک‌های موجود در این زمینه را به کمترین میزان برساند.

مشاور حقوقی استارتاپ شما را ازمسئولیت مدنی و کیفری یک استارتاپ آگاه می‌کند!

از پیچیده‌ترین نظام‌های حقوقی یک کشور نظام مسئولیت مدنی و کیفری است. آگاهی از مسئولیت‌های مدنی و کیفری بنیانگذاران استارتاپ و اشخاص شاغل در هیئت مدیره یک کسب‌و‌کار، می‌تواند کمک بزرگی برای یک استارتاپ باشد. باید گفت که تخلفات مدیران یک استارتاپ می‌تواند موجب ایجاد مسئولیت مدنی یا کیفری آنها شود و این موضوع موجودیت یک کسب و کار را به خطر بیاندازد.

پیشنهاد می‌کنیم در تمامی مسیر‌های پیش روی کسب‌وکارتان حتما از راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی استارتاپ استفاده کنید.

مراقب جریمه‌های مالیاتی برای کسب‌وکار خود باشید

موضوعات مرتبط با مالیات و نظام مالیاتی کشور، از دیگر حوزه‌هایی است که یک مشاور حقوقی میتواند راهنمای کسب و کارهای استارتاپی باشد. بنا به نوع شرکت ثبت شده از لحاظ حقوقی، قوانین و مقررات خاصی بر ساز و کار مالیاتی استارتاپ حاکم می‌شود که می‌تواند در موارد گوناگون پیچیدگی‌هایی را به بار بیاورد و موجب شود استارتاپ متحمل پرداخت جریمه‌های مالیاتی مختلفی شود.

نیاز به مشاور حقوقی استارتاپ دارید؟

از دیگر فواید یک مشاور حقوقی استارتاپ ، فعالیت وی به عنوان شخص ثالث است. یعنی شخصی که خارج از مسائل فنی استارتاپ، از بیرون نظاره‌گر فعالیت استارتاپ است و میتواند نقش مهمی در تقویت کسب‌و‌کار یک استارتاپ داشته باشد؛ چرا که یک مشاور حقوقی می‌تواند با نگاهی واقع‌گرایانه و استراتژیک توصیه‌هایی در مواقع تصمیمگیری‌های مهم، در جهت پیشرفت استارتاپ داشته باشد.

در مجموع وجود قوانین و مقررات متنوع در حوزه‌های حقوق ثبت، حقوق شرکت‌ها، حقوق مالکیت فکری و غیره، می‌تواند برای هر کسب و کار جوانی مشکل‌زا باشد. با علم به آنکه قوانین و مقررات حقوقی در همه زمینه‌ها همواره دستخوش تغییراتی هستند، یک مشاور حقوقی بهروز و آگاه می‌تواند یک استارتاپ را در مقابل تغییرات حقوقی مختلف مطلع کرده و امکان ایجاد خطر برای کسب‌و‌کار را به کمترین حد خود برساند.

تیم حقوقی وینداد، به طور تخصصی در حوزه مشاوره حقوقی استارتاپ‌ها فعالیت می‌کند و در تمام مراحل تشکیل و توسعه یک استارتاپ، گام به گام همراه متقاضیان تاسیس کسب‌و‌کارهای نوپا حرکت می‌کند. وینداد از مرحله ایده‌پردازی تا مرحله ثبت و تشکیل استارتاپ‌ها همراه شماست و با بهره‌مندی از مشاورین حقوقی متخصص در امور استارتاپ‌ها، خطرات راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای نوپا را به حداقل ممکن می‌رساند.

5/5 - (8 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط