سفته تضمینی

سفته تضمینی دارم، چگونه می‌توانم وجه آن را مطالبه کنم؟

ماجرای یک پرونده: شرط مطالبه وجه سفته تضمینی شرکت ب طی قراردادی با شرکت ک سفته‌هایی برای ضمانت مسئولیتی که به عهده دارد صادر می‌کند. شرکت ک برای مطابه وجه سفته‌ها در دادگاه طرح دعوا می‌کند، اما دادگاه پس از رسیدگی متوجه می‌شود این اسناد برای ضمانت صادر شده‌اند و این شرکت زمانی حق وصول […]

ماجرای یک پرونده: شرط مطالبه وجه سفته تضمینی

شرکت ب طی قراردادی با شرکت ک سفته‌هایی برای ضمانت مسئولیتی که به عهده دارد صادر می‌کند. شرکت ک برای مطابه وجه سفته‌ها در دادگاه طرح دعوا می‌کند، اما دادگاه پس از رسیدگی متوجه می‌شود این اسناد برای ضمانت صادر شده‌اند و این شرکت زمانی حق وصول وجه این سفته‌ها را پیدا خواهد کرد که فرایند قانونی آن طی شود. به همین دلیل دعوای این شرکت را رد می‌کند.

شرکت ک حتی بعد از تجدیدنظرخواهی نیز موفق به مطالبه وجوه سفته‌ها نمی‌شود و ادعایش برای بار دیگر رد می‌شود.

در معاملات امروز ممکن است افراد برای تضمین انجام تعهد خود سفته‌هایی را صادر و به طرف دیگر قرارداد تسلیم کنند. البته باید توجه کرد که این سفته‌ها از باب ضمانت صادر شده‌اند و مانند سفته‌های عادی قابل مطالبه نیستند.

در ادامه به ماهیت سفته تضمینی و نحوه مطالبه این سند تجاری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سفته تضمینی چیست؟

همانطور که گفتیم امروزه بسیار متداول است که یک طرف قرارداد جهت ضمانت حسن کار خود به صدور سفته تضمینی اقدام می‌کند چراکه سفته فقط از طریق دادخواست حقوقی قابل پیگیریست و برای صادرکننده آن ریسک کمتری دارد.

در صدور سفته تضمینی به چه نکاتی باید توجه می‌شود؟

سفته تضمینی همواره مورد اختلاف و دعوا واقع شده است. برای جلوگیری از این مشکلات در صدور این سفته باید به نکاتی توجه کرد:

1) صادر کننده علاوه بر مشخصات قراردادی که سفته برای تضمین آن صادر می‌شود بهتر است عبارت “بابت ضمانت حسن کار” را نیز را در سفته ذکر کند.

2) می دانیم که اسناد تجاری دارای وصف تجریدی بودن هستند یعنی تعهد براتی تعهدی مستقل از قرارداد پایه است. به عبارت دیگر ایرادات قرارداد پایه، جدا و مستقل از تعهد پرداخت مبلغ مندرج در سند تجاری بوده و غیرقابل استناد در برابر دارنده این سند است مگر دارنده طرف قرارداد پایه باشد. بنابراین اگر دارنده این سفته را انتقال دهد، صادرکننده نمی‌تواند به ایرادات رابطه منشا استناد نماید.

3) برای جلوگیری از سوءاستفاده دارنده و انتقال سفته تضمینی، صادرکننده می‌تواند سفته را در وجه شخص معین صادر کند و عبارت حواله‌کرد را خط بزند و به عبارتی قابلیت انتقال آن را از دارنده سلب کند.

چگونه می‌توانیم وجه سفته‌های تضمینی را مطالبه کنیم؟

وجه تمایز سفته تضمینی با سایر سفته‌ها در نحوه مطالبه آن هاست. سفته تضمینی زمانی قابل مطالبه است که صادرکننده آن به تعهدات قراردادی خود عمل نکرده باشد. در غیر این صورت این سفته قابلیت وصول ندارد.

پس دارنده و یا متعهدله پس از اینکه عدم انجام تعهد توسط طرف قرارداد را در دادگاه ثابت کرد حق وصول این سفته‌ها را خواهد داشت.

برای وصول سفته‌های خود به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟

دارنده سفته پس از ثبت دادخواست در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با توجه به مبلغ سفته به شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی حقوقی ارجاع می شود.

اگر مبلغ سفته کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد به شورای حل اختلاف محل اقامت صادرکننده سفته و اگر بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد به دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت صادر کننده سفته ارجاع می‌شود.

هزینه دادرسی رسیدگی به این دعوا چقدر است؟

از آنجایی که مطالبه وجه سفته تضمینی یک دعوای مالی است، اگر مبلغ سفته کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد دو و نیم درصد مبلغ سفته و اگر بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد سه و نیم درصد مبلغ آن جهت هزینه دادرسی دریافت می‌شود.

سخن آخر

در بازار معاملات امروز سفته به عنوان یک سند تجاری بیشتر جهت تضمین قرارداد کاربرد دارد. به همین دلیل دعاوی ناشی از مطالبه وجه این اسناد نیز افزایش یافته است. بنابراین اگر صادرکننده یا دارنده سفته هستید با توجه به پیچیدگی دعاوی مربوطه بهره‌گیری از وکلا و کارشناسان مجرب و متخصص در دعاوی اسناد تجاری احقاق حقوق شما را تضمین می‌کند.

همچنین فراموش نکنید که تیم وکلای دادگستری وینداد هم با خدمات دعاوی تخصصی اسناد تجاری آماده دفاع از شما در پرونده‌های مرتبط با سفته هستند.

اگر شما نیز تاکنون تجربه استفاده از سفته تضمینی و یا اسناد دیگر را داشته‌اید، در قسمت نظرات، تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و