آیا معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های خلاق اعمال می‌شود؟

آیا معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های خلاق اعمال می‌شود؟

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های خلاق یکی از حمایت‌هایی است قانون برای این دسته از شرکت‌ها قائل است. اما ببینیم شرکت‌های خلاق چه شرکت‌هایی هستند؟ برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) شرکت خلاق چیست؟ 2) شرکت‌های خلاق چه معیارهایی دارند؟ 3) شاخص‌های الزامی جهت پذیرش شرکت‌های خلاق 4) نحوه پذیرش شرکت‌های خلاق […]

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های خلاق یکی از حمایت‌هایی است قانون برای این دسته از شرکت‌ها قائل است. اما ببینیم شرکت‌های خلاق چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت خلاق چیست؟

براساس ماده ۱-۵- آئین‌نامه اجرایی برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، شرکت خلاق عبارت است از شرکت‌ها و موسسات خصوصی نوآوری که یا در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول به فعالیت بوده و یا الگوهای نوین کسب و کار را در ارایه محصولات و خدمات خود به کار گرفته باشند. به عبارت دیگر شرکت‌های خلاق چیزی متفاوت از مفاهیم دانش‌بنیان را دارند که در قانون دانش‌بنیان و آیین‌نامه‌ها و ارزیابی‌ها آمده است. برای مثال شرکتی در حوزه صنایع‌دستی نوآور است اما استانداردهای دانش‌بنیان را ندارد چراکه ماهیت کار این شرکت، فنی نیست. به همین دلیل این شرکت نوآور در صنایع‌دستی، در دسته شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرد.

همچنین شرکت‌های خلاق شرکت‌هایی که جوهره رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب‌وکار در سطح بازار هدف می‌باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست. اینگونه شرکت‌ها می‌توانند تبدیل به شرکت دانش بنیان شوند و همچنین از طرفی می‌توانند به صورت همزمان درخواست دانش بنیان و یا خلاق شدن محصول با خدمت خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمایند لکن فقط در یک زمینه می‌توانند از خدمات بهره جویند.

اگر در خصوص شرکت‌های خلاق نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان ما در زمینه ثبت شرکت بهره‌مند شوید.

شرکت‌های خلاق چه معیارهایی دارند؟

شرکت‌هایی می‌توانند برای ارزیابی در قالب شرکت خلاق درخواست نمایند که در یکی از حوزه‌های زیر فعالیت نموده و سطح متمایزی نسبت به فعالیت‌های مشابه خود داشته باشند:

  • کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی؛
  • صنایع دیداری و شنیداری (پویانمایی، فیلم و سینما، موسیقی)؛
  • میراث فرهنگی؛
  • گردشگری و صنایع‌دستی؛
  • هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی؛
  • بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی؛
  • طراحی و معماری؛
  • نشر، چاپ و کتابخانه؛
  • گیاهان دارویی و طب سنتی.

چرا با استفاده از مشاوره کارشناسان ثبت شرکت، شرکت خلاق خود را بدون دردسر ثبت نکنید و به فکر پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟

شاخص‌های الزامی جهت پذیرش شرکت‌های خلاق

۱.دارا بودن یکی از شخصیت های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور

۲.محصول/ خدمت ارائه شده توسط شرکت باید حداقل در کشور نوآورانه باشد و سطح متمایزی نسبت به فعالیت های مشابه داشته باشد.

۳.ظرفیت مربوط به اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۴. محصول و خدمت معرفی شده دانش بنیان نباشد

 نحوه پذیرش شرکت‌های خلاق چگونه است؟

الف- ارایه درخواست از طریق تکمیل کاربرگ پذیرش شرکتهای خلاق برای محصولات و خدمات خلاق و نوآور و ارسال درخواست به ایمیل دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق (با توجه به اینکه مبنای ارزیابی محصولات و خدمات می باشد، لازم است متقاضیان به ازای هر محصول یا خدمت، یک کاربرگ مجزا تکمیل نمایند.)

ب- معرفی متقاضیان از سوی مبادی مورد پذیرش

همچنین نکته قابل توجه آن ست که برای سایر محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان که دانش بنیان نشده اند، امکان معرفی به عنوان خلاق پیش‌بینی شده است.

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های خلاق

در رابطه با حمایت از شرکت‌های مذکور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این شرکت‌ها در سه حوزه «توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیل فضای کسب و کار و پشتیبانی مالی و جذب سرمایه» حمایت می‌نماید. حمایتی که نزدیک و هم‌تراز با قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود که از آن جمله می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد. به عبارت دیگر حدود نیمی از خدمات شرکت‌های دانش بنیان، از سوی معاونت علمی و فناوری برای ارائه به شرکت‌های خلاق نیز منظور شده است.

همچنین باید توجه داشت که پس از ارایه درخواست و انجام ارزیابی‌های مربوط محصول خلاق می‌تواند دانش بنیان شود. علاوه بر این شرکت‌ها می‌توانند به صورت همزمان درخواست دانش بنیان و یا خلاق شدن محصول/خدمت خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمایند. لیکن محصول / خدمت نمی‌تواند از خدمات خلاق و دانش بنیان بصورت همزمان برخوردار شوند. به عبارت دیگر فقط در یک زمینه خدمات تخصیص داده خواهد شد. لذا محصول خلاقی که دانش بنیان هم شده است می‌بایست انصراف خود را در یکی از زمینه‌های حمایتی (دانش بنیان یا خلاق) اعلام نماید.

در مورد معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های خلاق نیاز به راهنمایی دارید؟

مالیات از مواردی است که تمامی کسب‌وکارها با آن سر و کار دارند و بهتر است هر شخص حقیقی یا حقوقی از جزئیات آن آگاه داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال ثبت شرکت خلاق هستید حتما قبل از ورود به آن از راهنمایی‌های مشاوران ثبت شرکت استفاده کنید. به این منظور شما می‌توانید همین الان درخواست مشاوره تلفنی را ثبت کنید تا کارشناسان ما به سوالات شما پاسخ دهند.
ا
گر شما هم در خصوص ثبت شرکت تجربه‌ای دارید می‌توانید با ما و دیگر کابران به اشتراک بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

4 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مجید صالحی
مجید صالحی
4 سال پیش

معافیت های مالیاتی شرکت های سهامی خاص که اکثر استارتاپ ها رو شامل میشه در صورتی که خلاق بشند به چه صورت هست؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مجید صالحی
3 سال پیش

سلام
هنوز معافیت های مالیاتی شرکت های خلاق اجرایی و عملیاتی نشده است.

فرهادی
فرهادی
در پاسخ به  کارشاس حقوقی وینداد
2 سال پیش

سلام هم معافیت مالیاتی شرکت های خلاق اجرایی و عملیاتی نشده؟ ممنون

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  فرهادی
1 سال پیش

با سلام و احترام
در حال حاضر تنها شرکت های دانش بنیان و موسسات زیر نظر وزارت ارشاد از معافیت مالیاتی بهره مند می یاشند.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه