هیئت مدیره شرکت پیمانکاری

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت پیمانکاری و اختیارات آن‌ها

انواع شرکت‌های پیمانکاری برای مدیریت امور شرکت بخشی به عنوان هیئت مدیره دارند که متشکل از دو یا چند مدیر است. هیئت مدیره شرکت پیمانکاری وظایف مختلفی را برعهده دارند که بر اساس حقوق و اختیارات آن‌ها مشخص می‌شود. این وظایف و اختیارات به‌طور کامل در ابتدای تاسیس شرکت، در اساسنامه درج می‌شود. در نتیجه […]

انواع شرکت‌های پیمانکاری برای مدیریت امور شرکت بخشی به عنوان هیئت مدیره دارند که متشکل از دو یا چند مدیر است. هیئت مدیره شرکت پیمانکاری وظایف مختلفی را برعهده دارند که بر اساس حقوق و اختیارات آن‌ها مشخص می‌شود. این وظایف و اختیارات به‌طور کامل در ابتدای تاسیس شرکت، در اساسنامه درج می‌شود. در نتیجه در هنگام ثبت شرکت و تدوین اساسنامه باید از محدوده اختیارات و وظایف مدیران اطلاع کافی داشته باشید تا بتوانید تمامی موارد را در اساسنامه ذکر کنید. در این مقاله ضمن توضیح اعضای هیئت مدیره شرکت پیمانکاری، با نحوه انتخاب و محدود اختیارات آن‌ها به‌طور کامل آشنا خواهید شد.

هیئت مدیره شرکت پیمانکاری چه کسانی هستند؟ 

در هنگام تاسیس و ثبت شرکت پیمانکاری، سهامداران و موسسین شرکت برای اداره امور جاری، باید تیمی را به‌عنوان مدیران شرکت یا همان هیئت مدیره معرفی و نام اعضای آن را در اساسنامه ذکر کنند.  اعضای هیئت مدیره در انواع شرکت پیمانکاری از بین سهامداران شرکت پیمانکاری انتخاب می‌شوند. این اشخاص می‌توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند که اشخاص حقوقی باید فردی را به عنوان نماینده معرفی کنند. تمامی افرادی که در سمت هیئت مدیره قرار می‌گیرند به عنوان نمایندگان شرکت پیمانکاری فعالیت دارند که بر اساس قوانین شرکت پیمانکاری مسئولیت‌ها و وظایفی برای آن‌ها تعریف می‌شود.

وظایفی که هیئت مدیره بر عهده دارد از اهمیت فراوانی برخوردار است به گونه‌ای که قانون تجارت هم درباره هیئت مدیره نکاتی را بیان کرده است. مهمترین اصلی که باید در خصوص هیئت مدیره بدانید مسئول بودن آن‌ها در خصوص سرمایه شرکت و سهامداران است. 

شرایط انتخاب هیئت مدیره شرکت طبق قانون تجارت به‌صورت زیر است:

  • اعضای هیئت مدیره باید حتما از سهامداران انتخاب شود.
  • تمامی اعضا باید اهلیت داشته باشند. به این معنا که به سن قانونی 18 سال تمام رسیده باشند. 
  • هیچ‌گونه سابقه کیفری موثر که باعث درج سوءپیشینه برای آن‌ها شده، نداشته باشند.
  • افرادی که محجور و ورشکسته هستند، نمی‌توانند در هیئت مدیره فعالیت داشته باشند.

هیئت مدیره چگونه انتخاب می‌شوند؟ 

در صورتی که ثبت شرکت پیمانکاری به صورت سهامی به ثبت رسیده باشد؛ اعضای هیئت مدیره باید از میان سهامداران انتخاب شوند. حداقل اعضای شرکت‌های سهامی عام برای هیئت مدیره باید 5 نفر باشند و حداق این اعضا در شرکت سهامی خاص ۳ نفر است. 

هنگامی که برای اولین بار مجمع عمومی موسس شرکت تشکیل می‌شود باید از بین سهامداران افرادی را به عنوان هیئت مدیره انتخاب کنند. انتخاب هیئت مدیره برای مدت 2 سال است و بعد از آن باید دوباره انتخاب شوند. البته انتخاب دوباره مدیران مانعی ندارد. در مراحل بعد نیاز است که مجمع عمومی عادی برای انتخاب اعضای جدید تشکیل شود. 

بعد از این که در مجمع عمومی عادی و موسس اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند باید در جلسه‌ای که بین خودشان تشکیل می‌دهند رئیس و نائب رئیس انتخاب کنند. انتخاب این دو سمت برای هیئت مدیره ضروری است. 

وظایف اعضای هیئت مدیره شرکت پیمانکاری چیست؟

افرادی که به عنوان هیئت مدیره در شرکت‌های پیمانکاری فعالیت دارند؛ نمایندگان شرکت هستند و باید علاوه‌بر اینکه بر عملکرد شرکت نظارت داشته باشند، فعالیت‌هایی برای بهتر شدن فعالیت شرکت انجام دهند: 

  • انتخاب مدیرعامل به عنوان مدیر اجرایی شرکت پیمانکاری یکی از مهمترین وظایف هیئت مدیره است. برای این که شرکت پیمانکاری عملکرد بهتری داشته باشد باید حتما مدیران ارشد لایقی داشته باشد به همین دلیل نیاز است که حتما در انتخاب مدیرعامل و سایر مدیران ارشد دقت زیادی شود. 
  • گاهی اوقات حق امضای شرکت در مسائل تجاری مهم با هیئت مدیره شرکت است. در این موارد هیئت مدیره باید با مشورت یکدیگر بهترین تصمیم را برای شرکت بگیرند. البته انتخاب صاحب امضا برای شرکت می‌تواند در حیطه اختیارات هیئت مدیره هم باشد.
  • نظارت بر امور شرکت و فعالیت کارمندان نه تنها از وظایف مدیرعامل بلکه از وظایف هیئت مدیره شرکت پیمانکاری هم است. 
  • بررسی گزارش‌هایی که از مدیرعامل دریافت می‌شود و برنامه ریزی برای بودجه سالانه شرکت از مهمترین مواردی است که باید توسط هیئت مدیره انجام شود. بررسی گزارشات مالی شرکت و سایر گزارشاتی که مربوط به دیگر بخش‌های شرکت است؛ یکی دیگر از وظایف هیئت مدیره است.
  • دعوت از مجامع عمومی شرکت که البته این وظیفه بیشتر در حیطه اختیارات رئیس هیئت مدیره است. 
  • حضور در جلسات مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده 

نقش اعضای هیئت مدیره شرکت پیمانکاری 

تمامی افرادی که به عنوان هیئت مدیره فعالیت دارند؛ متولیان شرکت هستند. از بین این افراد رئیس و نائب رئیس دارای نقش بیشتری است به همین دلیل باید وظایف آن‌ها هم بیان شود: 

  • رئیس هیئت مدیره در شرکت پیمانکاری 

فردی که به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب می‌شوند رکن عالی هیئت مدیره است و باید بر جلسات هیئت مدیره نظارت داشته باشد: 

  • دعوت از اعضای مجمع عمومی در موارد نیاز 
  • تصویب ترازنامه‌های مالی شرکت 
  • دعوت از اعضای هیئت مدیره برای شرکت در جلسات مورد نیاز 
  • ریاست هیئت مدیره شرکت 
  • در صورتی که شرکت با چالش روبه‌رو شده باشد بعد از جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده باید انحلال شرکت را اعلام کند و درباره پرداخت و تسویه بدهی چاره‌ای بیندیشند.
  • نائب رئیس در هیئت مدیره 

علاوه بر رئیس یک نفر به عنوان نائب رئیس در هیئت مدیره انتخاب شود. در واقع فردی که نائب رئیس است؛ همان وظایف و نقش‌ رئیس در هیئت مدیره را برعهده دارد. البته انجام این وظایف در مواقعی انجام می‌شود که رئیس به دلیل مواردی مانند بیماری در شرکت حضور ندارد. 

تغییر و تمدید هیئت مدیره شرکت پیمانکاری

معمولا دلایل متفاوتی برای تغییر اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های پیمانکاری وجود دارد. برای تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت پیمانکاری باید صورتجلسه تغییرات شرکت تنظیم کنید. در صورتی که تغییر اعضا نیاز به تغییر در اساسنامه باشد باید این تغییر در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. اعضای جدیدی که به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب می‌شوند نیز باید از بین سهامداران انتخاب شوند. 

اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های پیمانکاری برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند اما بعد از آن امکان تمدید وجود دارد. برای تمدید نیاز است که صورتجلسه‌ای در مجمع عمومی عادی تنظیم کنید و آن را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید. 

مراحلی که برای تمدید و تغییر هیئت مدیره در شرکت‌های پیمانکاری طی می‌شود است اما برای تغییر اعضا باید شرایط مورد نیاز برای انتخاب اعضای هیئت مدیره رعایت شود.

جمع بندی  

هیئت مدیره شرکت‌ پیمانکاری ابتدا توسط مجمع عمومی موسس سپس توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شود. این اعضا از بین سهامداران انتخاب می‌شوند. سپس با تشکیل اولین جلسه هیئت مدیره، اعضای آن نسبت به انتخاب رئیس و نائب رئیس اقدام می‌کنند.

موسسین و سهامداران شرکت‌های پیمانکاری در هنگام ثبت شرکت باید نسبت به وظایف و اختیارات قانونی اعضای هیئت مدیره اطلاع کافی داشته باشند تا بتوانند آن را در اساسنامه شرکت درج کنند. از این‌رو توصیه می‌شود در این زمینه برای جلوگیری از نقص پرونده در اداره ثبت شرکت‌ها در هنگام تدوین اساسنامه یا ثبت تغییرات شرکت با کارشناسان امور ثبتی مشورت کنید تا ضمن دریافت اطلاعات لازم از هزینه ثبت شرکت پیمانکاری نیز اطلاع پیدا کنید.

سوالات متداول 

آیا امکان دارد مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره یک نفر باشد؟

بله مدیرعامل می‌تواند یکی از اعضای هیئت مدیره یا اشخاص خارج از شرکت باشد. 

مهمترین تفاوت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل در چیست؟ 

فردی که رئیس هیئت مدیره است باید حتما سهامدار باشد اما مدیرعامل می‌تواند فردی غیر از سهام دار شرکت باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.