نحوه شراکت و سرمایه‌گذاری در کارخانه چگونه است؟

نحوه شراکت و سرمایه‌گذاری در کارخانه چگونه است؟

می‌توان گفت که شراکت و سرمایه‌گذاری در کارخانه یکی از امن‌ترین و پرطرفدارترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که به طور معمول انجام می‌گیرد. اما در این نوع سرمایه‌گذاری هم مثل دیگر انواع شراکت‌ها باید قراردادی بین دو طرف بسته شود. تمام شرکا یا به قولی سهام‌داران بسته به نوع قراردادی که دارند در سود و زیان کار […]

می‌توان گفت که شراکت و سرمایه‌گذاری در کارخانه یکی از امن‌ترین و پرطرفدارترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که به طور معمول انجام می‌گیرد. اما در این نوع سرمایه‌گذاری هم مثل دیگر انواع شراکت‌ها باید قراردادی بین دو طرف بسته شود. تمام شرکا یا به قولی سهام‌داران بسته به نوع قراردادی که دارند در سود و زیان کار شریک هستند. بنابراین قبل از اقدام برای هرگونه سرمایه‌گذاری در کارخانه باید از نوع شراکت و تمام جزئیات قرارداد اطلاع داشته باشید تا از وقوع سوتفاهمات احتمالی جلوگیری شود.
در این مطلب قصد داریم به نحوه‌ی شراکت و سرمایه‌گذاری در کارخانه بپردازیم و مهم‌ترین نکاتی که در هنگام عقد این قرارداد لازم است بدانید را توضیح دهیم.

انواع مشارکت‌ها در کارخانه

شما در ابتدای راه باید با انواع شیوه‌های مشارکت آشنا باشید که در اینجا توضیح خواهیم داد. مشارک شکل‌های مختلفی دارد که دوتا از مهم‌ترین‌های آن‌ها عبارتند از مشارکت عمومی و مشارکت محدود.

مشارکت عمومی: این شیوه‌‌ شراکت به این صورت است که با همکاری شرکای عمومی شکل می‌گیرد که معمولاً از سازمان‌های عمومی و خصوصی تشکیل می‌شوند. هرکدام از آن‌ها با انتخاب نماینده‌ای به مدیریت کارخانه و کارها می‌پردازند. اما نکته‌ای که در این شیوه‌ مشارکت حائز اهمیت می‌باشد این است که به دلیل عمومی بودن شراکت اگر یکی از سرمایه‌‌گذاران دچار فعالیت نادرستی شود همه‌ شرکا در مسئولیتش شریک خواهند بود.

بنابراین اگر می‌خواهید در کارخانه‌ای به صورت مشارکت عمومی سرمایه‌گذاری کنید به دیگر شرکای خود بسیار توجه فرمایید تا بعدها دچار خسارات جبران ناپذیری نشوید.

مشارکت محدود: در این نوع شراکت تمامی سرمایه‌گذاران یک شخص یا بنیاد را انتخاب می‌کنند تا مسئولیت رسیدگی به امور و وظایف را برعهده بگیرد. به همین شکل در صورت بروز هر مشکلی فقط آن شخص است که باید پاسخگوی عملکردها باشد. این مشارکت برای افرادی که تمایلی به دخالت در امور مدیریتی ندارند بسیار مناسب است. محدود بودن در واقع توضیحی است برای فعالیت سرمایه گذاران. زیرا آن‌ها در این نوع مشارکت فقط سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود خود را تحویل می‌گیرند. پس اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید به طور حتم به دنبال کارخانه‌ای برای سرمایه‌گذاری باشید که به انجام این نوع مشارکت تمایل داشته باشد.

اگر به فکر سرمایه‌گذاری در کارخانه هستید نمونه قراردادهای مرتبط با سرمایه‌گذاری را از بانک قراردادهای وینداد دریافت نمایید.

از شراکت و سرمایه‌گذاری در کارخانه مطمئن باشید!

قرارداد سرمایه‌گذاری در کارخانه یکی از انواع قراردادهای سرمایه‌گذاری می‌باشد که باید به جزئیات آن توجه ویژه‌ای داشت.
قبل از امضای هرگونه قرارداری باید شناخت مناسبی از محلی که قرار است در آن سرمایه‌گذاری کنید به دست آورید. همچنین ویژگی‌های مثبت و منفی‌اش را بشناسید تا بتوانید با نگاهی وسیع‌تر به آینده برای سرمایه گذاری اقدام کنید. حتی بهتر است از همان اول بدترین اتفاقاتی که ممکن است در شراکت پیش بیایند را تصور کنید و راه حل‌های احتمالی را از شریکتان بخواهید. آن‌ها باید بتوانند برای هر موقعیتی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

پیشنهاد می‌کنیم که برای بستن قرارداد حتماً از یک وکیل مجرب کمک بخواهید تا مسائل حقوقی‌ای که در این مشارکت‌ها اهمیت دارند را برایتان توضیح دهد. و به همین شکل برای انعقاد قرارداد به تنهایی اقدام نکنید. زیرا این توافقنامه بسیار مهم است و تمامی مفاد آن باید با دقت انتخاب شوند و به طور واضح برای هر دو طرف روشن باشند. شما می‌توانید از کارشناسانی که کارشان تهیه این‌ نوع قراردادها است کمک بگیرید.

چه مواردی در قرارداد سرمایه‌گذاری در کارخانه اهمیت دارد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا سوال دیگری را مطرح کنیم که اصلاً هدف از انعقاد قرارداد شراکت چیست؟ مشخص بودن وظایف هر دو طرفین شراکت در برابر مسائلی که در قرارداد مطرح می‌شود و میزان سود و زیان هر طرف از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که نوشتن قرارداد را به امری الزامی تبدیل کرده‌اند.

هر کدام از طرفین قرارداد باید از سهم خود و چگونگی احتساب آن اطلاع دقیق داشته باشند. این‌که هر مقدار از سرمایه قرار است در چه راهی صرف شود در جزئیات قرارداد بسیار مهم است. طرفین باید این موارد را بررسی کنند و درباره آن‌ها به موافقت برسند.

مورد بعدی معمولاً در مشارکت‌های محدود اهمیت دارد و در شراکت‌های عمومی نیازی به توجه ندارد. این نکته درباره نحوه تصمیم‌گیری درباره کارها است و آیا هرکدام از شرکا توانایی رأی دادن درباره این تصمیمات را دارند یا خیر؟

یکی از مواردی که وجودش در هر قراردادی الزامی است ذکر شرایط فسخ یا خروج از آن است. هرکدام از سرمایه‌گذاران باید بدانند که اگر قصد خروج از شراکت در کارخانه را داشته باشند باید چه کار کنند و تکلیف حق و حقوق‌شان به چه صورت است. بنابراین شرکا باید نظرات خود را درباره این شرایط به طور کامل بیان کنند. همچنین قوانین دیگری هم هستند که ریسک پذیر اما بسیار حیاتی‌اند. شما و شرکا باید درباره سرنوشت شریک یا مسئولی که از پس وظایف خود برنمی‌آید تصمیم بگیرید. پس بهتر است قبل از شروع کار قوانینی را درباره این موضوع وضع کرده باشید و آن‌ها را در قرارداد مطرح کنید. پیشنهاد می‌کنیم تنظیم یا بررسی قرارداد سرمایه‌گذاری در کارخانه خود را با راهنمایی و مشورت کارشناسان حقوقی انجام دهید.

جمع بندی

نحوه‌ سرمایه‌گذاری در کارخانه در نگاه اول بسیار آسان و بدون مشکل به نظر می‌رسد. همان‌طور که توضیح دادیم برای این کار دو روش کلی وجود دارد که شیوه‌ مشارکت محدود بسیار راحت‌تر و آسوده‌تر از انواع دیگر است. اما باز هم با این وجود مسائل دیگری هم هستند که توجه به آن‌ها در هنگام عقد قرارداد بسیار مهم است. مواردی که در بالا مطرح شدند بخشی از مهم‌ترین نکاتی بودند که دانستن آن‌ها در هنگام آماده‌سازی قرارداد بسیار بااهمیت هستند و به نوعی ضامن سرمایه‌تان می‌شوند. شما باید انتظارات خود را در شراکت مشخص کنید و بعد به سراغ هرگونه اقدامی بروید. به همین دلیل استفاده از راهنمایی آگاه مسیر شما را بسیار امن‌تر می‌کند.
اگر هدف شما هم از سرمایه‌گذاری در کارخانه، راه‌اندازی یک کسب و کار موفق و رسیدن به سود بیشتر است همین الان از راهنمایی‌های کارشناسان حقوقی ما در زمینه امور قراردادها بهره‌مند شوید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی