نمونه قرارداد استخدام سرایدار

نمونه قرارداد استخدام سرایدار چه نکاتی دارد؟ + مواد مهم

وجود سرایدار برای بسیاری از اماکن مانند شهرک‌های مسکونی، آپارتمان‌ها، ساختمان‌های اداری و… یک ضرورت محسوب می‌شود. به هیمن خاطر ممکن است اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق نمونه قرارداد استخدام سرایدار، شخصی را با هدف مراقبت و کنترل رفت‌وآمدهای ساختمان استخدام کنند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، تحلیل بندبند نمونه قرارداد استخدام […]

وجود سرایدار برای بسیاری از اماکن مانند شهرک‌های مسکونی، آپارتمان‌ها، ساختمان‌های اداری و… یک ضرورت محسوب می‌شود. به هیمن خاطر ممکن است اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق نمونه قرارداد استخدام سرایدار، شخصی را با هدف مراقبت و کنترل رفت‌وآمدهای ساختمان استخدام کنند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، تحلیل بندبند نمونه قرارداد استخدام سرایدار و نکات مهم حقوقی آن را انجام داده‌ایم.

با ما همراه باشید.

قرارداد استخدام سرایدار چه نوع قراردادی است؟

اصولا روابط استخدامی، فارغ از نوع آن، در ذیل قراردادهای کار قرار می‌گیرند. منظور از قراردادهای کار، قراردادهایی است که بایستی مطابق با مقررات قانون کار ایران تنظیم شوند.

نمونه قرارداد استخدام سرایدار نیز از قراردادهای کار به حساب می‌آید و بایستی الزامات حقوق کار درباره آن رعایت شود.

برای درک بهتر، در ادامه بندهای مهم نمونه قرارداد استخدام سرایدار را با هدف تنظیم قرارداد جامع تحلیل کرده‌ایم.

نمونه قرارداد استخدام سرایدار چه بندهایی دارد؟

در ادامه مهم‌ترین بندها و نکات حقوقی مرتبط با قرارداد استخدام سرایدار را بررسی می‌کنیم:

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات دقیق کارفرما و کارگر (سرایدار) به دقت تصریح شود. این مشخصات شامل نام، شماره ملی، نشانی، شماره تماس و… است.

موضوع قرارداد

در این بند باید به موضوع قرارداد که همان انجام اعمال مرتبط با کنترل ساختمان و رسیدگی به مشکلات آن است تصریح شود.

مدت قرارداد

در این بند می‌توان از تاریخ امضای قرارداد تا هر زمان، مدت قرارداد کار را مشخص کرد. اما با توجه به آن که قرارداد کار غالبا از نوع قرارداد کار موقت است، در اکثر موارد مدت قرارداد نهایتا یکسال خواهد بود که البته امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

مبلغ قرارداد

این بند که تحت عنوان «حق‌السعی» یا «دستمزد» نیز شناخته می‌شود، مبنا و مقدار حقوق سرایدار در نمونه قرارداد استخدام سرایدار را معین می‌کند. مبنای پرداخت غالبا ماهانه بوده و حقوق سرایدار به شکل ساعتی در این بند درج می‌شود.

نباید فراموش کرد که مبلغ قرارداد استخدامی نباید از حداقل دستمزد سالانه مصوب وزارت کار کمتر باشد.

محل انجام قرارداد

بهتر است نشانی محل و مکان انجام موضوع قرارداد تصریح شود. با این کار می‌توان در صورت جابجا شدن محل قرارداد (مثلا عوض شدن محل ساختمان یا اداره) حقوق سرایدار را در راستای فسخ قرارداد به رمسیت شناخت.

تعهدات کارگر (سرایدار)

تعهدات سرایدار غالبا شامل مواردی از قبیل، نظافت محیط ساختمان، پارکینگ، راه‌پله‌ها، جمع‌آوری شارژ ماهانه، سرکشی منظم به تاسیسات ساختمان، کنترل ورود و خروج‌ها، نگهداری از فضای سبز در صورت وجود، گزارش موارد مشکوک به مدیر ساختمان، حضور مستمر در کیوسک نگهبانی، جمع‌آوری زباله‌ها، کنترل خاموش و روشن کردن چراغ‌های محوطه همراه با فرارسیدن تاریکی و… هستند.

همچنین می‌توان تعهد به دریافت بسته‌ها و مرسولات پستی به آدرس ساختمان را نیز در تعهدات سرایدار گنجاند.

البته تعهدات دیگری نیز می‌توان بنا به نوع ساختمان به این تعهدات سرایدار در نمونه قرارداد استخدام سرایدار افزود یا از آن کاست.

تعهدات کارفرما

مهم‌ترین تعهد کارفرما در نمونه قرارداد استخدام سرایدار، پرداخت حقوق و دستمزد سرایدار به طور منظم است. همچنین کارفرما در قرارداد کار وظیفه دارد حق بیمه تامین اجتماعی سرایدار را بپردازد و اصطلاحا کارگر را بیمه کند.

در نهایت می‌توان گفت که سایر تعهدات کارفرما در خصوص مرخصی‌ها، عیدی و پاداش و… نیز تابع قانون کار و عرف صنف مورد نظر خواهد بود.

احاله به قانون کار

تنظیم این بند در قراردادهای استخدامی، از جمله نمونه قرارداد استخدام سرایدار می‌تواند بسیاری از مشکلات عدم توافق طرفین را از پیش حل کند. مطابق این بند، بسیاری از موارد و تعهدات، مانند موضوع کمک هزینه مسکن، عائله‌مندی، حق سنوات و پایان کار، عیدی و پاداش سالانه و… به متن قانون کار ارجاع داده می‌شود و اصل را بر حکم این قانون استوار می‌سازد.

همچنین می‌توان تاکید بر عرف ویژه شغل سرایداری داشت تا موارد مبهم یا ناقص قرارداد به عرف مذکور ارجاع داده و حل شود.

فسخ قرارداد

اسباب معمول فسخ قراردادهای کار می‌تواند تقصیر و یا حتی کوتاهی سرایدار در انجام تعهدات قراردادی و یا عدم پرداخت حقوق و دستمزد و حق بیمه سرایدار توسط کارفرما باشد.

همچنین، می‌توان فسخ قرارداد توسط هر یک از طرفین را موکول به شرایط خاصی مانند اعلام قبلی کرد.

حل‌وفصل اختلافات

معمولا در نمونه قرارداد استخدام سرایدار، اکثر اختلافات حقوقی با مذاکره و یا ارجاع به ثالث (مثلا داوری توسط شخص معتبری نزد طرفین) انجام می‌شود و در صورت حل نشدن اختلاف امکان ارجاع آن به مراجع حل اختلافات کارگر و کارفرما وجود دارد.

نسخ قرارداد

نسخه‌های قراردادهای کار حداقل دو عدد است که یکی نزد کارفرما و دیگری نزد کارگر یا همان سرایدار مغازه خواهد بود.

نیاز به تنظیم قرارداد استخدام سرایدار دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به بررسی نمونه قرارداد استخدام سرایدار برای اماکن مختلف پرداختیم.

باید به یاد داشت که قراردادهای حوزه حقوق کار به علت وجود نکات حقوقی متعدد، از جمله قراردادهای پیچیده از لحاظ تنظیم هستند.

به همین خاطر همواره توصیه می‌شود که برای تنظیم قراردادهای حقوقی از متخصصان و مشاوران این حوزه راهنمایی اخذ شود.

تیم حقوقی وینداد، متشکل از کارشناسان حقوقی خبره و وکلای دادگستری مجرب قادر است تا کلیه خدمات تنظیم و بررسی نمونه قرارداد استخدام سرایدار را با بهترین کیفیت، بالاترین سرعت و کمترین هزینه برای مخاطبان مجله حقوقی وینداد انجام دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز