در نمونه قرارداد خرید‌و فروش خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟

قرارداد خرید و فروش خودرو چه نکات مهم قانونی دارد؟

چرا توجه به مواردی که در نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو می‌آید مهم است؟ محمد چند سالی می‌شد که برای خرید خودرو پس‌انداز می‌کرد. با نوسانات بازار نتوانست ماشینی که می‌خواست را بخرد. در نهایت ماه پیش یک پژو 206 خرید. قسمتی از پول را نقدی داده بود و بقیه را در چهار چک […]

چرا توجه به مواردی که در نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو می‌آید مهم است؟

محمد چند سالی می‌شد که برای خرید خودرو پس‌انداز می‌کرد. با نوسانات بازار نتوانست ماشینی که می‌خواست را بخرد. در نهایت ماه پیش یک پژو 206 خرید. قسمتی از پول را نقدی داده بود و بقیه را در چهار چک باید پرداخت می‌کرد. در ظاهر همه چیز خوب بود. تا چند روز پیش که با خبر شدم میخواهد قرارداد را فسخ کند. برایم تعریف کرد که خودرو را با شرط خریده است. به شرط اینکه تیپ 3 باشد. فروشنده هم در آگهی این مورد را قید کرده است. اما محمد در سند خودرو دیده تیپ 2 هست. همچنین فروشنده به او گفته که فقط دو لکه رنگ دارد. درحالی که محمد متوجه شده برخلاف اظهار نظر فروشنده کاپوت ماشین تعوض شده و چند مشکل فنی دیگر هم دارد.

محمد که حسابی عصبانی است و احساس می‌کند فروشنده کلاهبرداری کرده، می‌خواهد از او شکایت کند و قرارداد را هم فسخ کند. اما نمی داند چطور باید پیش برود تا ضرر کمتری بدهد. نمی‌داند تا چه اندازه می‌تواند به نمونه قرارداد خرید وفروش خودرو استناد کند!

پیشنهاد کردم برای رنگ‌دار بودن خودرو و مشکلات فنی آن به یک کارشناس مراجعه کند. هرچند بهتر بود اینکار پیش از تنظیم قولنامه صورت می‌گرفت. بعد ازاینکه به کارشناس رجوع کرد، درخواست فسخ قرارداد را دهد. اما مستقل از سوالات محمد، متوجه شدم امروزه مردم در انعقاد نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو ، انتقال سند، تعویض پلاک و همینطور مسائل فنی خودروها مشکلات زیادی دارند. بنابراین تصمیم گرفتم در این نوشته به طور کامل راه‌های پیشگیری از این مشکلات را توضیح دهم تا مردم با توجه به آنها کمتر به این مسائل دچار شوند.

کارشناسان حقوقی در وینداد برای کمک و راهنمایی هر چه بیشتر شما در زمینه تنظیم قراردادهای خرید‌ و فروش خودرو، آماده کمک به شما در این زمینه می‌باشند.

قرارداد خرید و فروش خودرو

قولنامه خودرو چیست؟

خرید خودرو در دو سال اخیر به شدت افزایش یافته است. افراد به منظور به دست آوردن سود از این بازار، وارد معامله‌ خودرو شده‌اند. اما این معاملات گاهی همراه با سود و گاهی همراه با ضرر بوده است. این ضررها هم در مورد خود مورد معامله و هم بابت نکاتی بوده که در نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو رعایت نشده است.

قرارداد خرید و فروش خودرو یا همان قولنامه یکی از اصلی‌ترین مراحل در معامله‌ی خودرو است. در واقع این سند در هنگام خرید‌و فروش خودرو تنظیم ‌می‌شود. چنانچه طبق قوانین تنظیم شود، در دادگاه دارای اعتبار است. بنابراین قولنامه خودرو یک برگ کاغذ است که با استفاده از کاربن در ۲ نسخه تهیه می‌شود.اصل آن به خریدار و کپی آن به فروشنده داده می‌شود.

ما در وینداد برای شما این امکان را فراهم کرده‌ایم که از طریق کارشناسان مجرب ما قرارداد خرید‌ و فروش خودرو را تهیه کنید تا در این راستا راهنمای شما باشیم.

چه مواردی باید در قولنامه ذکر شود؟

  • مشخصات کامل طرفین
  • آدرس محل سکونت و شماره تلفن آنها
  • تمام مشخصات و جزئیات کارت شناسایی خودرو
  • وضعیت فنی خودرو
  • تاریخ تنظیم سند
  • زمان مراجعه برای تنظیم پلاک
  • مبلغی که به عنوان بیعانه پرداخت می‌شود
  • چگونگی پرداخت مبلغ

این موارد باید در قولنامه آورده شود. اما در خرید و فروش خودرو، بسیاری از افراد در حین معامله، سهل‌انگاری می‌کنند. در ادامه ، نکات مهم در زمینه قرارداد خرید و فروش خودرو را مطرح می‌کنم.

نکات حقوقی در نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو

سهل‌انگاری و عدم توجه در هنگام تنظیم قرارداد خرید و فروش خودرو می‌تواند مشکلاتی را در آینده به همراه داشته باشد. نکات حقوقی نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو عبارتد از:

  • هنگام نوشتن قولنامه حتما از کاربن استفاده کنید. چراکه همه موارد باید در یک قولنامه ذکر شود. با دقت بررسی کنید که همه‌ی این موارد رعایت شود. در اخرین مرحله نیز کاربن را بردارید تا هر یک ازطرفین نسخه اصلی را امضا کند.
  • قبل از نوشتن قرارداد خرید و فروش خودرو، بیمه نامه آن را به دقت مطالعه کنید. این اطلاعات بیمه نامه یکی ازراه‌هایی است که مشخص می‌کند خودرو قبلا تصادف کرده است یا نه! باید بدانید که خودرو ای که تصادف نکرده باشد از تخفیف بیمه برخوردار است.
  • همه نکات را به دقت در قرارداد ذکر کنید. برای مثال؛ دقت کنید که لوازم و وسایل جانبی خودرو با تمام ویژگی ها ذکر شود.
  • چگونگی پرداخت مبلغ را به طور دقیق ذکر کنید. اینکه چه میزان آن به صورت نقدی وچه میزان به صورت چک پرداخت می‌شود.
  • در مورد هر نکته‌ای که به توافق می‌رسید. در قرارداد ذکر کنید و هر شرط و بندی که در مورد آن مذاکره می‌کنید باید ذکر شود.
  • دقت کنید اطلاعات طرفین به طور دقیق از روی مدارک آنها نوشته شود. همینطور مدارک خودرو را قبل از تنظیم  قرارداد خرید و فروش خودرو ، با خود آن مطابقت دهید.
  • دقت کنید قرارداد خرید و فروش خودرو، نباید خط خوردگی داشته باشد داشته باشد. تا اعتبار قولنامه حفظ شود.
  • اکثر دعاوی افراد در مورد قرارداد خرید و فروش خودرو مربوط به تنظیم سند است . پس توجه داشته باشید، اگر خودرویی که خریداری می کنید دست دوم است. هنگام تعویض پلاک، اگر خریدار باشید همراه فروشنده برای تعویض پلاک بروید. چراکه ممکن است شخص حق انجام معامله نداشته باشد. در این صورت وکالتنامه هم بی اعتبار است.
  • توجه کنید که با اینکه قولنامه خودرو سندی عادی تلقی می‌شود اما ترجیحا آن را  در بنگاه‌های معتبر و دارای پروانه و جواز کسب معامله کنید مخصوصا اگر مبلغ معامله بالا باشد.همچنین بهتر است دو نفر شاهد به همراه داشته باشید. شاهد باید هنگام امضای قولنامه حضور داشته باشد و قرارداد را امضا کند.
  • مبایعه نامه  برای خرید خودرو تهیه کنید. وقتی برای یک امری توافق می‌کنید باید سریعا آن را مکتوب کنید. بهتر است در این امر از قرارداد خرید و فروش خودرو استفاده کنید تا همه‌ی بندها و نکات را به طور دقیق رعایت کنید.

به  نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو احتیاج دارید؟

اگر می‌خواهید با خیال راحت قرارداد خرید و فروش خودروتان را امضا کنید می‌توانید به طور مستقیم از لینک زیر درخواست نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو که توسط کارشناسان و وکلای مجرب ما ثبت کنید.

سوالات متداول

چه تفاوتی میان قولنامه و قرارداد خرید و فروش خودرو است؟

اعتبار قانونی هر دو یکسان است اما از نظر عرفی قرارداد قابلیت استناد بیشتری دارد.

مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه قراردادی است که نشان دهنده فروخته شدن خودرو و پرداخت هزینه است.

4.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط