قرارداد خرید و فروش مواد‌ غذایی چگونه تنظیم می‌شود؟

قرارداد خرید و فروش مواد‌ غذایی چگونه تنظیم می‌شود؟

قرارداد خرید و فروش مواد‌ غذایی جز آن دسته از قراردادهایی است که افراد در بسیاری از شغل‌ها با آن سروکار دارند. خرید مواد غذایی از مواد اولیه تا محصولات آماده تولید شده برای اکثر کسب‌وکارها موضوع مهمی است. از آنجایی که مواد غذایی گستردگی فراوانی دارد، تنظیم قرارداد در مورد هر یک از انواع […]

قرارداد خرید و فروش مواد‌ غذایی جز آن دسته از قراردادهایی است که افراد در بسیاری از شغل‌ها با آن سروکار دارند. خرید مواد غذایی از مواد اولیه تا محصولات آماده تولید شده برای اکثر کسب‌وکارها موضوع مهمی است. از آنجایی که مواد غذایی گستردگی فراوانی دارد، تنظیم قرارداد در مورد هر یک از انواع آن جزئیات و ویژگی‌های فنی خود را می‌طلبد. در این نوشته شما را با خرید و فروش مواد غذایی آشنا می‌کنیم.

کارشناسان حقوقی در وینداد برای کمک و راهنمایی هر چه بیشتر شما در زمینه تنظیم قراردادهای خرید‌ و فروش، آماده کمک به شما در این زمینه هستند.

چرا برای خرید و فروش مواد غذایی به قرارداد نیاز داریم؟

قرارداد‌ها جز جدایی‌ناپذیر توافقات حقوقی اند. امروزه همه ارگان‌ها و شرکت‌ها با خرید و فروش مواد غذایی سروکار دارند. کارخانه‌ها برای تامین غذای کارمندان خود با تولید‌کنندگان مواد غذایی قراردادهای تامین غذا برای کارکنان تنظیم می‌کنند که بنابر شرایط بند‌های ویژه‌ای دارد. همچنین سوپرمارکت‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، آشپزخانه‌ها،هتل‌ها، رستوران‌ها و … همه در هر زمینه‌ای نیاز به تامین مواد غذایی سالم و با کیفیت دارند. بنابراین نمی‌توان این توافق مهم حقوقی را بدون قرارداد تنظیم کرد.

نکات مهم قرارداد خرید و فروش مواد غذایی چیست؟

این قرارداد از نمونه‌های بیع کالا است و طبق قانون معتبر شناخته می‌شود. همچنین طرفین نمی‌توانند بدون هیچ دلیلی به صورت یک طرفه این قرارداد را فسخ کنند. بنابراین قراردادی معین است و لازم است در نگارش آن دقت داشته باشید. در ادامه به نکات این قرارداد می‌پردازیم:

طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات دقیق فروشنده، کسب وکار مرتبط با حوزه مواد غذایی و یا نماینده شرکت مورد نظر ذکر شود. مشخصات خریدار قرارداد نیز مانند نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نشانی، تلفن و… باید ذکر شود.

موضوع قرارداد

همانطور که گفتیم خرید و فروش مواد غذایی ممکن است شامل انواع مختلفی از کالاها شود. مواد غذایی انواع مواد خوراکی، آشامیدنی، مواد اولیه تهیه غذا یا غذاهای آماده را شامل می‌شود. بنابراین در قسمت به طور جزئی نام کالاها، دسته‌بندی آنها، تعداد، نام برند، تاریخ تولید و انقضاء، درجه کیفی آنها باید درج شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ این قرارداد و همچنین نحوه پرداخت باید در این بخش ذکر‌شود. اینکه آیا به صورت چک یا نقد یا پیش پرداخت تصویه می‌شود. در خصوص بیمه کالاها، مالیات آنها و مسائل بهداشتی دخیل در قیمت نیز باید توضیح داده شود. در تعیین قیمت برند مواد غذایی، تعداد و نحوه تسلیم کالا نیز مهم است اما در نهایت توافق طرفین همه‌‌ چیز را معین می‌کند.

تعهدات فروشنده

از مهم‌ترین تعهدات فروشنده در قرارداد خرید و فروش مواد‌ غذایی زمان تسلیم و محل آن است که باید توسط فروشنده رعایت شود. مواد غذایی جز موضوعات حساس در قراردادها است و چنانچه نحوه نگه‌داری مشخصی برای آن ذکر شده فروشنده قبل از تسلیم به خریدار باید طبق آن پیش برود. همچنین حق انتقال موضوع قرارداد را به دیگری ندارد.

تعهدات خریدار

خریدار موظف است مبلغ قرارداد را در زمان تعیین شده به فروشنده تحویل دهد تا سایر بند‌های قرارداد طبق زمان معین پیش برود. علاوه براین خریدار نیز باید وسایل و تجهیزات کافی جهت نگه‌داری مواد غذایی مورد معامله داشته باشد.

فورس ماژور

در قرارداد خرید و فروش مواد غذایی،به علت ماهیت خاص موضوع قرارداد، ممکن است حوادث غیر مترقبه‌ای مانند آتش‌سوزی یا فاسد شدن اتفاق بیافتد که سلامت مواد غذایی مورد معامله تحت تاثیر قرار بگیرد. در صورتی که این حوادث غیرقابل دفع یا غیرقابل پیشبینی یا فورس ماژور باشند، اصولا فروشنده مسئولیتی ندارد.

حل و فصل اختلافات

در قراردادهای بیع یا خرید و فروش، ممکن است مشکلات و چالش‌ها و اختلافات حقوقی و غیرحقوقی مختلفی بروز کرده و به سلامت موضوع معامله لطمه وارد کند. در این زمان بهتر است طرفین قرارداد خرید و فروش مواد‌ غذایی، با پیش‌بینی سازوکارهای حل اختلاف،‌ مدیریت بهتری بر اختلاف پیش آمده داشته باشند.

استفاده از مذاکره، سازش و میانجی‌گری، ارجاع به داور و کارشناس و یا ارجاع اختلاف به محاکم قضایی، شایع‌ترین راهکارهای حل اختلاف در قرارداد فروش مواد غذایی هستند.

فسخ قرارداد

اصولا طرفین قرارداد در صورت نقض تعهدات طرف دیگر، می‌توانند تحت شرایطی اقدام به فسخ قرارداد کنند. البته می‌توان با توافق طرفین، مواردی از فسخ را مشروط به مذاکره و یا ارجاع اختلاف به داوری کرد.

جمع‌بندی نکات

مواد غذایی جز جدایی‌ناپذیر از خرید مردم بوده‌ و هست و شرکت‌ها و کارخانجات زیادی واسطه خرید و فروش مواد غذایی هستند. هر کدام از انواع مواد غذایی حساسیت‌ها و ویژگی‌ها منحصر به فرد خود را جهت تنظیم قرارداد دارد که باید به آن توجه شود. برای نمونه در برخی حجم محصول و در بعضی دیگر وزن مواد مهم است و در برخی موارد تاخیر یک روزه در تحویل می‌تواند کل کالا را از اعتبار بیاندازد.

در این متن تلاش شد تا حد امکان نکات حقوقی قرارداد خرید و فروش مواد غذایی به زبان ساده بیان شود.  این قرارداد نیز مانند سایر توافقات حقوقی نیاز به بررسی حقوقی و نکات فنی دارد بنابراین در تنظیم آن دقت نمایید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

در مورد معامله مواد غذایی نیاز به راهنمایی دارید؟

اگر به هر دلیل با این قرارداد سروکار دارید، پیشنهاد ما استفاده از خدمات متنوع حقوقی وبسایت وینداد است. تنظیم یا بررسی قرارداد خرید مواد غذایی، دریافت مشاوره حقوقی و یا استفاده از خدمات وکلای پایه یک دادگستری بخشی از خدمات وبسایت ما در این زمینه هستند.

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط