نمونه قرارداد شاگرد مغازه + نکات مهم آن

نمونه قرارداد شاگرد مغازه + نکات مهم آن

تا به حال نمونه قرارداد شاگرد مغازه به گوشتان خورده‌است؟ قرارداد کار به عنوان یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین قراردادها در حوزه کسب‌وکار محسوب می‌شود. از این قرارداد‌ها برای اهداف متنوعی از جمله قرارداد کارمند، معلم، کارگر، شاگرد مغازه و کارگر استفاده می‌شود. یکی از کاربرد‌های این قرارداد، قرارداد شاگرد مغازه است. چنانچه صاحبان کسب‌وکارها […]

تا به حال نمونه قرارداد شاگرد مغازه به گوشتان خورده‌است؟ قرارداد کار به عنوان یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین قراردادها در حوزه کسب‌وکار محسوب می‌شود. از این قرارداد‌ها برای اهداف متنوعی از جمله قرارداد کارمند، معلم، کارگر، شاگرد مغازه و کارگر استفاده می‌شود. یکی از کاربرد‌های این قرارداد، قرارداد شاگرد مغازه است.

چنانچه صاحبان کسب‌وکارها اطلاعات دقیقی از نمونه قرارداد شاگرد مغازه نداشته‌باشند ممکن است در روند کارشان با شاگرد یا فروشنده‌های استخدامی خود دچار مشکل شوند. در این مطلب وینداد قصد داریم تا نکات قرارداد شاگرد مغازه را بررسی کنیم و مهم‌ترین بندهای قرارداد کار فروشندگی را مرور کنیم. با ما همراه باشید.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

نمونه قرارداد شاگرد مغازه چیست؟

همه‌ی فروشگاه‌ها در انواع مختلف نیازمند شاگرد مغازه‌اند. شاگردان مغازه‌ها به مشتریان رسیدگی‌ می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند بهترین و مناسب‌ترین محصول ویا خدماتی که می‌خواهند را دریافت کنند. همچنین آنها سعی می‌کنند به معرفی و تبلیغ محصولات فروشگاه‌ها بپردازند و از این جهت برای صاحب مغازه ایجاد منفعت می‌کنند.

نمونه قرارداد شاگرد مغازه، یک نوع از قرارداد کار است که با توجه قانون کار تنظیم ‌می‌شود. در این قرارداد با جزئیات بیشری درباره ارتباط شاگرد مغازه و کارفرما صحبت می‌شود. این قرارداد کارفرما را موظف می‌کند مطابق قانون کار، حقوق و امتیازات کارگر را بپردازد. بنابراین اگراین قرارداد صحیح تنظیم شود، در صورت بروز مشکل یا دردسر طرفین می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند.

قرارداد شاگرد مغازه چه نکاتی دارد؟

در نمونه قرارداد شاگرد مغازه که زیر مجموعه قرارداد کار است، کارفرما به عنوان صاحب مغازه مشخص می‌کند که به چه شاگردی با چه مشخاصاتی نیاز دارد. اگر مهارت یا تخصص خاصی در مورد شاگرد مغازه اش مدنظر دارد باید در قرارداد قید کند. علاوه بر این باید تمامی این نکات را به طور واضح توضیح دهد تا ابهامی وجود نداشته‌باشد. برای آنکه به طور دقیق‌تر به این قرارداد بپردازیم در اینجا به مهم‌ترین بند های این قرارداد می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات دقیق کارفرما (مغازه‌دار، صاحب کسب و کار) و شاگرد به دقت تصریح شود. این مشخصات شامل نام، شماره ملی، نشانی، شماره تماس و… است.

موضوع قرارداد

در این بند باید به موضوع قرارداد که همان انجام اعمال مرتبط با شاگرد است، اشاره شود. بنا به نوع مغازه، می‌توان موضوع قرارداد را به شکل کلی بیان نمود و انجام خدمات مغازه مذکور را به عنوان موضوع قرارداد تشریح کرد. در همین بند می‌توان به نوع قرارداد کار (مثلا قرارداد کار با موضوع معین) اشاره کرد و یا آن را در بندی جداگانه تحت عنوان «نوع قرارداد کار»، قید کرد.

مدت قرارداد

در این بند می‌توان از تاریخ امضای قرارداد تا هر زمان، مدت قرارداد کار را مشخص کرد. اما با توجه به آن که قرارداد کار غالبا از نوع قرارداد کار موقت است، در اکثر موارد مدت قرارداد نهایتا یکسال خواهد بود که البته امکان تمدید آن نیز وجود دارد. همچنین نوع قرارداد از نظر تمام وقت یا پاره وقت نیز در این بند قابل تصریح است. علاوه بر این، ممکن است که قراردادهای موقتی برای آموزش یا قراردادهای موقتی برای حضور آزمایشی امضا کنند.

مبلغ قرارداد

این بند که تحت عنوان «حق‌السعی» یا «دستمزد» نیز شناخته می‌شود، مبنا و مقدار حقوق فروشنده‌ مغازه را معین می‌کند. مبنای پرداخت غالبا ماهانه بوده و حقوق فروشنده به شکل ساعتی در این بند درج می‌شود. موضوع درصد پورسانت‌های احتمالی هم می‌تواند در همین بند در نظر گرفته شود. بهتر است در قرارداد، جزئیات شماره کارت یا حساب شاگرد نوشته شود. باید کلیه مبالغ قرارداد به این حساب پرداخت شود تا از هرگونه ادعای بعدی و اختلاف جلوگیری کنید.

محل انجام قرارداد

بهتر است نشانی مغازه مورد نظر در قرارداد شاگرد مغازه قید شود چرا که تغییر عمده مکان مغازه می‌تواند برای فروشنده در صورت ذکر در قرارداد، حق فسخ ایجاد کند.

تعهدات شاگرد مغازه

تعهدات شاگرد مغازه‌ غالبا شامل رعایت احترام در برابر مشتری، حفظ آراستگی ظاهری و نوع پوشش، حضور به موقع و مطابق برنامه زمانی مغازه، تخلیه و چینش محموله بار جدید (مثلا تخلیه و چینش پوشاک در قفسه‌ها)، مرتب کردن وسایل مغازه، عدم غیبت و تاخیر غیر موجه و یا ترک مغازه در شیفت کاری است.

تعهدات کارفرما

مهم‌ترین تعهد کارفرما پرداخت حقوق و دستمزد فروشنده مغازه به طور منظم است. همچنین کارفرما در قرارداد کار وظیفه دارد حق بیمه تامین اجتماعی فروشنده مغازه را بپردازد.

سایر تعهدات کارفرما در خصوص مرخصی‌ها، عیدی و پاداش و… نیز تابع قانون کار و عرف صنف مورد نظر خواهد بود.

محرمانگی اطلاعات

برخی مشاغل ممکن است نیاز داشته باشند تا شاگردان خود را متعهد به عدم افشای اسرار و اطلاعات مغازه کنند. برای این منظور، قید بند محرمانگی اطلاعات می‌تواند در قرارداد کار شاگرد مغازه اقدام مناسبی باشد.

فسخ قرارداد

اسباب معمول فسخ قرارداد کار می‌تواند تقصیر شاگرد مغازه در انجام تعهدات قراردادی و یا عدم پرداخت حقوق و دستمزد و حق بیمه توسط کارفرما باشد.

حل‌وفصل اختلافات

در قرارداد کار شاگرد مغازه، اکثر اختلافات حقوقی با مذاکره و یا ارجاع به ثالث (مثلا داوری توسط شخص معتبری نزد طرفین) انجام می‌شود و در صورت حل نشدن اختلاف امکان ارجاع آن به مراجع حل اختلافات کارگر و کارفرما وجود دارد.

درباره قرارداد کار شاگرد مغازه سوالی دارید؟

تنظیم این قرارداد اقدامی اساسی برای استخدام شاگرد مغازه به حساب می‌آید. در این مطلب سعی شد تا بندهای مهم قرارداد کار شاگرد مغازه تحلیل و بررسی شود و به نوعی راهنمای مختصری از این قرارداد در دسترس شما مخاطبان مجله حقوقی وینداد قرار بگیرد.

تیم مشاوران امور قراردادها و کارشناسان حقوق استخدامی وینداد آماده ارائه خدمات کامل حقوقی در حوزه تنظیم یا بررسی قرارداد کار شاگرد مغازه هستند. همچنین می‌توانید برای پاسخ به سوالات و ابهامات خود درباره این قرارداد به امکانات مشاوره‌ای وینداد اعتماد کنید.

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز