نگهداری حیوانات در آپارتمان

نگهداری حیوانات در آپارتمان چه مقرراتی دارد؟

آپارتمان‌نشینی علاوه بر فرهنگ خاص خود، مقررات مخصوصی نیز دارد که به آنها قوانین و مقررات آپارتمان‌نشینی گفته می‌شود. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، بحث مقررات نگهداری حیوانات، مانند سگ و گربه و پرندگان در آپارتمان است. ما می‌خواهیم در این مطلب موضوع نگهداری حیوانات در آپارتمان را به دقت بررسی کنیم و […]

آپارتمان‌نشینی علاوه بر فرهنگ خاص خود، مقررات مخصوصی نیز دارد که به آنها قوانین و مقررات آپارتمان‌نشینی گفته می‌شود. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، بحث مقررات نگهداری حیوانات، مانند سگ و گربه و پرندگان در آپارتمان است.

ما می‌خواهیم در این مطلب موضوع نگهداری حیوانات در آپارتمان را به دقت بررسی کنیم و سوالات رایج در این زمینه را پاسخ دهیم.

منبع اصلی بررسی مقررات آپارتمان‌نشینی

برای بررسی دقیق و بهتر مقررات مربوط به نگهداری حیوانات در آپارتمان، ضروری است منبع اصلی تصریح این مقررات را پیدا کنیم.

در ایران آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها مصوب سال 1347 با اصلاحات و الحاقات‌، به موضوع مقررات آپارتمان نشینی پرداخته است.

برای بررسی قانون نگهداری حیوانات در آپارتمان لازم است اهمیت موضوع مشاعات را متوجه شویم.

تعریف قسمت‌های مختلف ساختمان

یکی از موضوعات مهم در آیین نامه مذکور، بررسی قسمت‌های مختلف ساختمان است. این آیین نامه در مواد ۱ تا ۴ خود به بررسی قسمتهای اختصاصی و مشترک آپارتمان پرداخته است. برای بررسی حکم نگهداری حیوانات در آپارتمان لازم است این بخش‌ها را بشناسیم.

مطابق این مواد می‌توان گفت قسمت‌های اختصاصی آپارتمان، قسمتهایی از بنا هستند که عرفاً برای استفاده انحصاری شریک ملک معین یا قائم مقام او تخصیص یافته باشد. مثلا خود بنا، اتاقها و آشپزخانه و… از مکان‌های اختصاصی ساختمان هستند.

از سوی دیگر، قسمتهای مشترک یا همان مشاعات، قسمتهایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها هستند که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام شرکا هستند و حق انحصاری برای شخصی نسبت به آنها وجود ندارد.

مطابق تبصره ماده مربوطه، گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیاء دیگر و همچنین نگهداری حیوانات در آپارتمان، یعنی در قسمت های مشترک ممنوع است.

قسمت‌های مشترک در آپارتمان به شرح زیر هستند:

الف ـ زمین زیربنا خواه متصل به بنا باشد یا بنا بوسیله پایه روی آن قرار گرفته باشد.

ب ـ تأسیسات قسمت های مشترک از قبیل چاه آب و پمپ، منبع آب مرکز حرارت و تهویه، رختشویخانه، تابلوهای برق، کنتورها، تلفن مرکزی انبار عمومی ساختمان، اطاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع باشد، دستگاه آسانسور و محل آن، چاه ‌های فاضلاب لوله‌ ها از قبیل (لوله‌ های فاضلاب، آب، برق، تلفن، حرارت مرکزی، تهویه مطبوع، گاز، نفت، هواکش ها، لوله‌ های بخاری) گذرگاههای زباله و محل جمع آوری آن و غیره.

پ ـ اسکلت ساختمان.

تبصره ـ جدارهای فاضل بین قسمتهای اختصاصی مشترک بین آن قسمت ها است مشروط بر اینکه جزء اسکلت ساختمان نباشد.

ت ـ درها و پنجره‌ ها، راهروها، پله ‌ها و پاگردها که خارج از قسمت ‏های اختصاصی قرار گرفته اند.

ث ـ تأسیسات مربوط به راه پله از قبیل وسائل تأمین کننده روشنائی، تلفن و وسائل اخبار و همچنین تأسیسات مربوط به آنها به استثنای تلفن های اختصاصی، شیرهای آتش نشانی، آسانسور و محل آن، محل اختتام پله و ورود به بام و پله‌ های ایمنی.

ج ـ بام و کلیه تأسیساتی که برای استفاده عموم شرکاء و یا حفظ بنادر آن احداث گردیده است.

ح ـ نمای خارجی ساختمان.

خ ـ محوطه ساختمان، باغ ها و پارک ها که جنبه استفاده عمومی دارد و در سند اختصاصی نیز ثبت نشده باشد

نگهداری حیوانات در آپارتمان در قسمتهای مشترک

مطابق آنچه خواندیم، یکی از مقررات مرتبط با قسمتهای مشترک آپارتمان این است که نگهداری حیوانات در قسمتهای مشترک آپارتمان ممنوع است.

به طور مثال نگهداری سگ و گربه در آپارتمان، یعنی مثلا پشت بام، پارکینگ، راهروها، حیاط و آلاچیق و… ممنوعیت دارد چرا که این قسمت‌ها به شخص خاصی اختصاص ندارد و بین همه ساکنان مشترک هستند.

در صورتی که همسایه‌ای اقدام به نگهداری حیوانات در آپارتمان و بخش‌های مشترک آن کند، سایر ساکنان می‌توانند از لحاظ قانونی نسبت به مزاحمت همسایه طرح شکایت کنند.

نگهداری سگ و گربه در آپارتمان در قسمتهای اختصاصی

اگرچه مسلم است نگهداری حیوانات در بخشهای مشترک ساختمان اقدامی غیرقانونی است، اما نگهداری حیوانات در آپارتمان، یعنی قسمتهای اختصاصی ملک هر شخص، داستانی جداگانه دارد.

مطابق یک قاعده کلی حقوقی می‌توان گفت نگهداری حیوانات در آپارتمان و بخشهای اختصاصی آن به دو شرط مجاز است:

۱. از نظر ضوابط و شرایط بهداشتی و سلامت، ایجاد مشکل و بیماری نکند.

۲. برای سایر همسایه‌ها آزار و مزاحمت، مثل آلودگی صوتی، نداشته باشد.

اگر یک همسایه اقدام به نگهداری سگ و گربه یا پرنده در واحد خود کند، اما همچنان این حیوانات سبب بروز بیماری و یا سروصدا شوند، سایر همسایه‌ها می‌توانند به طرح شکایت علیه همسایه مذکور اقدام کنند.

البته پیش از طرح شکایت بهتر است ابتدا موضوع به همسایه تذکر داده شود و یا از طریق مدیر یا هیات مدیره ساختمان و مطابق با اساسنامه ساختمان حل و فصل شود. در صورت عدم موفقیت در حل معضل، می‌توان شکایت قانونی را در دستور کار قرار داد.

خدمات حقوقی وینداد در زمینه مقررات آپارتمان‌ها

نگهداری حیوانات در آپارتمان، نکات خاص و مهمی دارد که در این مطلب نگاهی به آنها انداختیم. نگهداری سگ و گربه در آپارتمان، می‌تواند یک معضل مهم برای ساکنان باشد و یا از لحاظ حقوقی اقدامی مجاز تلقی شود.

تیم حقوقی وینداد قادر است خدمات مشاوره تلفنی خود را برای راهنمایی شما در زمینه مقررات نگهداری حیوانات در ساختمان ارائه کند. همچنین تیم وکلای دادگستری دعاوی تخصصی وینداد می‌تواند همراه شما در زمینه دعاوی مرتبط با آپارتمان‌نشینی باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط