مرجع طرح دعاوی حقوقی آپارتمان

مرجع طرح دعاوی حقوقی آپارتمان کجاست؟ + نکات مهم

این روزها هرچه آمار شهرنشینی بالاتر می‌رود و بر تراکم شهرهای پرجمعیتی همچون تهران افزوده می‌شود، تعداد آپارتمان‌هایی که جای خانه‌های قدیمی را می‌گیرند هم بیشتر می‌شود. ممکن است خود شما هم در یک آپارتمان زندگی کنید ولی درصورت بروز مشکل با همسایگان خود ندانید که از چه راهکارهایی باید استفاده و از طریق چه […]

این روزها هرچه آمار شهرنشینی بالاتر می‌رود و بر تراکم شهرهای پرجمعیتی همچون تهران افزوده می‌شود، تعداد آپارتمان‌هایی که جای خانه‌های قدیمی را می‌گیرند هم بیشتر می‌شود. ممکن است خود شما هم در یک آپارتمان زندگی کنید ولی درصورت بروز مشکل با همسایگان خود ندانید که از چه راهکارهایی باید استفاده و از طریق چه مراجعی مطالبات خود را پیگیری کنید. بسیاری از افراد به دلیل آن که فرهنگ آپارتمان‌نشینی آن‌چنان میان مردم جا نیفتاده‌است حقوق همسایگان خود را رعایت نمی‌کنند. در وهله اول بهترین راهکار در قبال چنین افرادی گفت‌وگو و تلاش بر حل اختلاف از طریق سازش است. اما اگر این راهکار جواب ندهد، چاره‌ای جز طرح دعوی از طریق مراجع حقوقی باقی نمی‌ماند. با ما همراه باشید تا در این مطلب مرجع طرح دعاوی حقوقی آپارتمان را معرفی کنیم.

برای تعیین مرجع طرح دعاوی حقوقی آپارتمان به دادگاه حقوقی مراجعه کنم یا دادگاه کیفری؟

اگر شما مالک یک واحد آپارتمانی هستید و با همسایه‌ی خود به مشکل برخورده‌اید و به دنبال پیگیری آن هستید اولین موضوعی که باید مشخص کنید این است که باید علیه همسایه خود طرح دعوای حقوقی کنید یا طرح شکایت کیفری؟ اگر عملی که همسایه‌ی شما انجام داده‌است عنوان مجرمانه‌ای دارد، مثلا با سر و صدا یا رفتارهای غیرمتعارف موجب مزاحمت شما شده‌است می‌توانید به دادسرای محل خود مراجعه کرده و طرح شکایت کیفری علیه همسایه‌ی خود بکنید. یا اگر همسایه‌ی شما به طور عمد در واحد یا قسمت‌های اختصاصی متعلق به شما در آپارتمان خرابی وارد کرده‌است، بازهم امکان طرح شکایت علیه او وجود دارد. اما موضوعی که در این مطلب مدنظر ماست موقعیتی است که یکی از ساکنین آپارتمان حقوق همسایه خود را زیر پا بگذارد بدون اینکه عمل او مشمول عنوان مجرمانه‌ای باشد. در این موارد باید از طریق دعوای حقوقی موضوع را پیگیری کرد.

دعاوی آپارتمان شامل چه مواردی می‌شود؟

پیش از بررسی مرجع طرح دعاوی حقوقی آپارتمان، دعاوی حقوقی که ممکن است بین ساکنان یک آپارتمان پیش آید انواع گوناگونی دارد که در اینجا به مهم‌ترین اشکال آن اشاره می‌کنیم:
-دعوای مطالبه خسارت:
ماده 30 قانون مدنی بیان می‌کند: «کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.» بنابراین در یک آپارتمان مالک هر واحد مسکونی می‌تواند هر تصرفی در ملک خود انجام دهد ولی تصرفات او تنها تا جایی صحیح است که باعث ورود ضرر به سایر ساکنین آپارتمان نشود. به عنوان مثال یکی از مواردی که در اختلافات آپارتمان‌ها بسیار شایع است، موردی است که ساکن طبقه بالا دراثر سهل انگاری و غفلت آب واحد را باز گذاشته و باعث ورود خسارت به سقف طبقه پایین خود شده‌است. دراینجا با طرح دعوای حقوقی می‌توان خسارت وارده از سوی همسایه را مطالبه کرد. البته اگر خسارتی که به یکی از مالکان آپارتمان وارد می‌شود درنتیجه خرابی انشعابات و اتصالات مشترک بین ساکنین باشد، خسارت میان آنان تقسیم می‌شود. مثلا اگر لوله آب ساختمان دچار فرسودگی شده باشد و به دیوار یکی از واحدها نشتی بدهد و خسارت وارد کند، این خسارت مربوط به شخص خاصی نیست و جبران آن بر گردن همه ساکنین آپارتمان است.
-دعوای رفع تصرف عدوانی قسمت مشاع:
مطابق ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها قسمت‌هایی از ساختمان که مورداستفاده تمام مالکین باشد، قسمت‌های مشترک محسوب شده و نمی‌توان حق انحصاری بر آن قائل شد. ممکن است در یک آپارتمان یکی از ساکنین قسمتی از محیط‌های مشترک مثل حیاط را تصرف کرده و برای خود اختصاصا اتاقکی بسازد یا محدوده‌ای ایجاد کند که مانع ورود سایرین شود. از آنجایی که این فرد با عمل خود قسمتی از مال مشترک میان همه ساکنین را از تصرف آنان بدون رضایت خارج کرده‌است، ساکنین می‌توانند علیه وی طرح دعوای تصرف عدوانی کنند.

برای تعیین مرجع طرح دعاوی حقوقی آپارتمان، بخش بعد را بخوانید.

-دعوای رفع مزاحمت:
مطابق ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها قسمت‌های اختصاصی مانند واحد مسکونی، بالکن، انباری و پارکینگ و به طور کلی قسمت‌هایی که در سند مالکیت قید شده‌اند، جزو ملک اختصاصی قرار می‌گیرند. در یک آپارتمان پارکینگ می‌تواند به صورت مشاعی یا اختصاصی باشد. یکی از اختلافات پرتکرار درخصوص آپارتمان‌ها دعوا بر سر پارکینگ‌های اختصاصی است. زمانی‌که یک پارکینگ منحصرا متعلق به یک واحد باشد، بقیه ساکنین حق استفاده از پارکینگ مذکور را ندارند. حتی اگر مالک واحدی که پارکینگ اختصاصی دارد درحال حاضر خودرویی متعلق به خود نداشته باشد و پارکینگش تمام وقت خالی باشد، بازهم تصرف این پارکینگ و استفاده از آن توسط دیگر همسایه‌ها ممنوع است. درصورتی‌که یکی از همسایگان این حق را نادیده گرفته و از پارکینگ دیگری استفاده کند، می‌توان دعوای رفع مزاحمت علیه او مطرح کرد و یا حتی معادل اجاره‌ی روزهای استفاده شده را هم درخواست کرد.

مرجع طرح دعاوی حقوقی آپارتمان کجاست؟

همان‌طور هم که ابتدای مطلب اشاره شد بهتر است ابتدا تلاش کنید تا با گفتگو و سازش مشکل را حل کنید یا با صحبت با مدیر و دیگر ساکنان ساختمان به همسایه خاطی هشدار دهید. اما اگر همچنان این روش‌ها پاسخگو نبود، برای طرح دعوی علیه همسایه‌ی خود باید در دادگاه حقوقی که در حوزه قضایی محل آپارتمان‌تان واقع شده است دادخواست بدهید. در تنظیم دادخواست مهم‌ترین قسمت، تعیین دقیق موضوع دعوی باتوجه به اوضاع و احوال و شرایط است. اگر موضوع دعوی به درستی مشخص نشود دعوی شما رد شده و ماه‌ها وقت و هزینه از بین می‌رود. در این زمینه بهتر است تهیه دادخواست خود را به یک وکیل متخصص بسپارید یا با گرفتن مشورت از یک متخصص حقوقی دادخواست خود را تنظیم کنید.

درخصوص دعاوی حقوقی آپارتمان نیاز به راهنمایی دارید؟

در این مطلب به طور مختصر به این موضوع که مرجع طرح دعاوی حقوقی آپارتمان کجاست پرداختیم، اما اگر همچنان درخصوص این دعاوی سوال دارید یا درباره این‌که اختلاف شما و همسایه‌تان قابلیت طرح به عنوان یک دعوای حقوقی را دارد یا نه دچار تردید هستید، می‌توانید درهمین مطلب سوالاتتان را مطرح کرده یا با مشورت با وکلای وینداد مشکل خود را حل کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط