شکایت از همسایه

راهکار قانونی مقابله با همسایه پرسروصدا چیست؟ + شکایت از همسایه

یکی از مهم‌ترین مسائلی که افراد جامعه در این زمانه با توجه به افزایش جمعیت، بالارفتن هزینه‌ی خرید مسکن ویلایی و به دنبال آن افزایش آپارتمان‌نشینی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سروصدای آزاردهنده‌ی همسایه‎‌هاست. صدای موسیقی ‌بلند، نگهداری از حیوانات ‌خانگی که سروصدا می‌کنند، داد و فریاد بچه‌های کوچک، مهمانی‌های پر سروصدایی که تا دیروقت […]

یکی از مهم‌ترین مسائلی که افراد جامعه در این زمانه با توجه به افزایش جمعیت، بالارفتن هزینه‌ی خرید مسکن ویلایی و به دنبال آن افزایش آپارتمان‌نشینی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سروصدای آزاردهنده‌ی همسایه‎‌هاست.
صدای موسیقی ‌بلند، نگهداری از حیوانات ‌خانگی که سروصدا می‌کنند، داد و فریاد بچه‌های کوچک، مهمانی‌های پر سروصدایی که تا دیروقت ادامه می‌یابند، دعواهای خانوادگی و تعمیرات ساختمانی همگی مصادیقی از سروصدا هستند که اگر منجر به آلودگی‌صوتی و آزار همسایه‌ها شوند، مزاحمت محسوب می‌شوند.این مزاحمت‌ها اکثرا در آپارتمان‌ها ایجاد می‌شوند و ممکن است به نقض قوانین آپارتمان‌نشینی و یا شکایت از همسایه هم بینجامند.

باید دقت داشت که بین سروصدای عادی و سروصدای بیش از حد تفاوت وجود دارد و ملاک این تفاوت در آزاردیدن همسایه‌هاست.

اگر شما همسایه‌های پرسروصدایی دارید که باعث آزار و مزاحمت شما می‌شوند برای حل مشکلتان تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تعریف همسایه

در ابتدا باید تعریفی از واژه‌ی همسایه ارائه کنیم تا متوجه شویم در مورد چه کسانی حق شکایت و مقابله داریم؟

در قانون تعریف مشخصی از همسایه ارائه نشده است، اما در عرف به کسانی که در کنار یکدیگر زندگی می ‌کنند همسایه گفته می‌شود.

حال برای مقابله با همسایه‌ی مزاحم چه می‌توانیم بکنیم؟ با چه راهکار‌هایی می‌توان از مزاحمت صوتی همسایگان رها شد؟

راهکار‌های مقابله با مزاحمت‌های صوتی همسایه‌ها

راهکار اول: گفت‌وگو با همسایه‌ی مزاحم

اگر سروصدای همسایه‌ی شما به حدی است که آرامش را از شما سلب کرده‌است، بهتر است که ابتدا با خود او مشکل را درمیان بگذارید. شاید او متوجه مزاحمت خود نبوده و با یک گفت‌وگوی ساده مشکل سروصدا به‌آسانی حل شود و نیازی به شکایت از همسایه نباشد.

راهکار دوم: از مدیر ساختمان کمک بگیرید

اگر مشکل سر و صدا از طریق گفت‌وگو حل نشد، این موضوع را با مدیرساختمان خود مطرح کنید تا مدیر براساس قوانین آپارتمان‌نشینی به همسایه‌ی پر سروصدا تذکر بدهد.

راهکار سوم: از صاحب‌خانه کمک بگیرید

اگر همسایه‌ی مزاحم مستاجر است، از صاحب‌خانه کمک بگیرید تا مشکل مزاحمت را برطرف کند.

مسئولیت رسیدگی به شکایات سروصدا در آپارتمان وظیفه‌ی صاحب‌خانه است.

راهکار چهارم: کمک‌گرفتن از سایر همسایه‌های آزاردیده

اگر مشکل سروصدا به وسیله‌ی گفت‌وگوی شما و مدیرساختمان و تذکر صاحب‌خانه حل نشد، با همسایگان ناراضی از این وضعیت صحبت کنید و راهی برای حل این مسئله پیدا کنید. در ابتدای کار بهتر است موارد آزار همسایه‌ی مزاحم خود را یادداشت کنید. سپس جلسه‌ای تشکیل داده و با حضور تمامی همسایگانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، به همسایه‌ی مزاحم تذکر دهید که اگر مشکل سروصدا را حل نکند، از راه‌های قانونی اقدام خواهیدکرد.

اگر پس از انجام تمامی این مسائل هنوز مشکل سروصدا حل نشده بود به سراغ راهکار پنجم بروید.

راهکار پنجم: ارسال اظهارنامه پیش از شکایت از همسایه

در این مرحله از آنجا که گفت‌وگو و اخطارهای پیاپی ثمربخش نبوده، می توان اقدام قضایی یا همان شکایت از همسایه به مراجع قانونی را انجام داد.

قبل از طرح دعوی بهتر است که به دفاتر خدمات‌قضایی مراجعه نموده و از جانب تمامی همسایگان آزاردیده از سروصدا، اظهارنامه‌ای برای همسایه‌ی مزاحم بفرستید. در این اظهار‌نامه لازم است به موادقانونی (ماده 132 قانون‌مدنی و اصل 40 قانون‌اساسی) استناد شود.

قانون‌مدنی در ماده‌ی 132 ذکر کرده‌است که: «کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف بوده و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.»

در اصل 40 قانون اساسی هم اشاره‌ شده‌است که: «هیچکس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله ی اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قراردهد.»

و بعد از آن خطاب به همسایه ی مزاحم در اظهارنامه اینگونه بنویسیدکه:

«شما برای همسایه‌های خود ایجاد مزاحمت می‌کنید. از شما تقاضا می‌کنیم که به مزاحمت خود با ایجاد سروصدا پایان‌دهید وگرنه در مرجع صالح اقدام مقتضی قانونی انجام خواهیم‌ داد.»

راهکار ششم: تماس با پلیس

در صورتی که همسایه‌ی مزاحم شما پس از انجام‌دادن تمامی راهکارهای پیشین همچنان به تولید سروصدای خود ادامه داد، می‌توانید در حین ایجاد سروصدا مثلا در صورت برگزاری مهمانی پرسروصدا یا دعوایی با صدای بلند با پلیس تماس بگیرید.

در اینجا به پلیس نشان دهید که تمامی راهکارهای قبلی را امتحان کرده‌اید و باز هم همسایه به نقض قانون و ایجاد سروصدا ادامه داده‌است.

در این مرحله پلیس به موضوع ورود می‌کند و تحقیقات لازم را انجام می‌دهد.

راهکار آخر: شکایت از همسایه

اگر تمامی راهکارهای قبلی را پیش گرفتید و همسایه‌ی مزاحم همچنان به نقض قانون خود ادامه داد، شما حق شکایت از همسایه را دارید.

اگرهمسایه‌‌ی مزاحم، مالک است خودتان برای شکایت از او اقدام کنید و اگر مستاجر است بهتر این است که مالک این شکایت را انجام دهد.

در ابتدا یک شکایت‌نامه تهیه کرده و آن را به امضای تمامی همسایگان برسانید. بهتر است در این شکایت‌نامه لیستی از انواع مزاحمت‌ها و زمان وقوع آن‌ها را ذکر کنید. در صورت امکان، مدارک تصویری و یا صوتی تهیه نمایید و اقدامات سابق خود مبنی بر تذکر و اخطار به همسایه‌ی مزاحم را بر این برگ ضمیمه کنید.

سپس به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شورای حل اختلاف محل خود یا دادسرا  مراجعه کنید و بعد فرم دادخواست خود را با مشخصات فردی، آدرس پستی دوطرف اختلاف، توضیح موضوع دعوا و دلایل آن پر کنید تا مراحل رسیدگی به پرونده آغاز شود.

درباره‌ی شکایت از همسایه های پرسروصدا سوالی دارید؟

در این مطلب سعی شد تا  به اکثر راه‌حل‌های برخورد با همسایه‌ی پر سروصدا پرداخته‌شود.

با این وجود ممکن است هنوز در مورد نحوه‌ی پر کردن دادخواست یا موارد دیگر سوالاتی ایجاد شود و یا نیاز به طرح دعاوی تخصصی باشد.

در این صورت مراجعه به تیم مشاوره حقوقی وینداد می‌تواند راه مقابله با این مسئله را برای شما هموارتر کند.

3/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مریم
مریم
2 سال پیش

مطلب خوبی بود. متشکرم. همسایه‌ی من که صاحب‌خونه‌ست سروصدای زیادی ایجاد می‌کنه. شب‌ها از خواب می‌پرم. راه‌کار قانونی وجود داره؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مریم
2 سال پیش

با سلام
بله، در صورت گذراندن راه های ذکر شده در مطلب و کارساز نبودن آنها با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده،شما میتوانید اقدام به شکایت از همسایه خود نمایید.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط