هیئت-مدیره-شرکت-دانش-بنیان

هیئت مدیره شرکت دانش بنیان چگونه انتخاب می شود؟

شرکت‌های دانش بنیان امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است به این صورت که بیشتر مدیران شرکت‌، تمایل دارند شرکت خودشان را به صورت دانش بنیان به ثبت برسانند. برای ثبت این نوع شرکت لازم است که با هیئت مدیره شرکت دانش بنیان هم آشنایی داشته باشید. به همین خاطر در این مقاله ما نکاتی در […]

شرکت‌های دانش بنیان امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است به این صورت که بیشتر مدیران شرکت‌، تمایل دارند شرکت خودشان را به صورت دانش بنیان به ثبت برسانند. برای ثبت این نوع شرکت لازم است که با هیئت مدیره شرکت دانش بنیان هم آشنایی داشته باشید. به همین خاطر در این مقاله ما نکاتی در رابطه با هیئت مدیره این نوع از شرکت می‌آموزیم.

هیئت مدیره شرکت دانش بنیان چگونه انتخاب می‌شود؟

هیئت مدیره در شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است از این جهت که هیئت مدیره در واقع اداره کننده شرکت است. اعضای هیئت مدیره بالاترین رکن اجرایی شرکت است که در خصوص بسیاری از مسائل شرکت تصمیم می‌گیرند.

همانطور که می‌دانید شرکت‌های دانش بنیان به صورت انواع شرکت‌های خصوصی و یا تعاونی به ثبت می‌رسد. نحوه انتخاب هیئت مدیره این گونه است که در مجمع عمومی موسس شرکت، اعضای هیئت مدیره مشخص شود. البته در صورتی که در هنگام تاسیس شرکت؛ هیئت مدیره انتخاب نشده باشد می‌توان در مجمع عمومی عادی هم اعضای آن را انتخاب کرد.

در صورتی که شرکت‌ دانش بنیان خود را به صورت سهامی به ثبت می‌رسانید لازم است که انتخاب هیئت مدیره از میان صاحبان سهام انجام شود. هریک از اعضای هیئت مدیره باید حداقل یک سهم داشته باشند.

اعضای هیئت مدیره دانش بنیان در اساسنامه شرکت آورده می‌شود و اگر بعدا می‌خواهید تغییراتی در هیئت مدیره داشته باشید لازم است که این تغییرات را در اساسنامه پیش بینی کنید.

تغییرات اعضای هیئت مدیره دانش بنیان

برای تغییرات اعضای هیئت مدیره لازم است که ابتدا تغییر اعضای هیئت مدیره در اساسنامه شرکت دانش بنیان ممنوع نشده باشد. نه تنها در شرکت‌های دانش بنیان بلکه تغییر اعضای هیئت مدیره موسسه غیر تجاری و سایر انواع شرکت‌ها به این صورت است که نباید این تغییرات در اساسنامه آنها ممنوع شده باشد.

  • سپس لازم است که صورتجلسه تغییرات شرکت را تنظیم کنید.
  • باید بدانید که برای انجام این گونه تغییرات که نیازمند تغییر در اساسنامه دانش بنیان است باید حتما مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود.پ
  • صورتجلسه مربوطه به تغییر اعضای هیئت مدیره باید به امضای تمامی اعضا برسد.
  • سپس لازم است که این تغییرات را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید و پس از موافق اداره ثبت، باید روزنامه رسمی کنید.

همچنین تمدید اعضای هیئت مدیره دانش بنیان نیز امکان پذیر است. قابل ذکر است که تمدید هیئت مدیره فقط مخصوص دانش بنیان نیست بلکه امکان تمدید هیئت مدیره موسسه غیر تجاری و همچنین شرکت‌های سهامی خاص هم وجود دارد.

تعداد اعضای مدیران شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید تعداد افرادی که می‌توانند به عنوان هیئت مدیره فعالیت داشته باشند مشخص شود. در صورتی که شرکت‌ دانش بنیان را به صورت سهامی خاص به ثبت رساندید لازم است که حداقل ۳ نفر را به عنوان هیئت مدیران شرکت انتخاب کنید.

برای شرکت‌هایی که به صورت سهامی عام به ثبت می‌رسد لازم است که تعداد اعضای هیئت مدیره کمتر از پنج نفر نباشد. شرکت‌های دانش بنیانی که به صورت با مسئولیت محدود به ثبت رسیده اند باید دو نفر را برای هیئت مدیره انتخاب کنند، در این نوع از دانش بنیان تعداد حداکثر خاصی مشخص نیست.

همچنین باید توجه کنید در ساختار اعضای هیئت مدیره شرکت دانش بنیان باید دو سوم از اعضا شرایط ذیل را داشته باشند:

  • باید مدرک کارشناسی داشته باشند.
  • یک اختراع داخلی یا بین‌المللی ثبت کرده باشند.
  • لازم است که سابقه علمی یا تجربه مدیریتی داشته باشند.

وظایف هیئت مدیره

از مهم‌ترین وظایفی که می‌توان برای اعضاس هیئت مدیره نام برد وظیفه قبول سمت اعضا می‌باشد. به این معنا که اعضای هیئت مدیره باید سمت خود را قبول و سپس آن را اعلام نمایند. پس از آن دیگر وظایف اعضای هیئت مدیره شامل موارد ذیل است:

  • وظیفه مدیریت و نظارت بر شرکت دانش بنیان
  • انتخاب مدیرعامل دانش بنیان
  • پیشنهاد کاهش یا افزایش سرمایه
  • دعوت از مجامع عمومی
  • هیئت مدیره شرکت دانش بنیان این اختیار را دارد که به نفع شرکت معامله‌ای را فسخ و یا منعقد کند.
  • برای پیگیری امور حقوقی و قضایی شرکت لازم است که اعضای هیئت مدیره تصمیم بگیرندو
  • ارائه گزارش به بازرسان شرکت از دیگر وظایف اعضای هیئت مدیره می‌باشد.
  • تصمیم گیری در رابطه با عزل و استخدام کارکنان هم یکی دیگر از اختیارات اعضای هیئت مدیره دانش بنیان است.

انتخاب هیئت مدیره شرکت دانش بنیان با وینداد

همانطور که می‌دانید لازم است که برای ثبت شرکت دانش بنیان ابتدا اعضای هیئت مدیره شرکت مشخص شود و سپس باید تعداد اعضای هیئت مدیره را در اساسنامه ذکر کنید. به همین خاطر بهتر است قبل از هرگونه اقدامی به متخصصین در این زمینه مشورت کنید.

تیم کارشناسان وینداد با سالها تجربه در زمینه ثبت شرکت می‌تواند به شما کمک فراوانی کند به این خاطر که صدها شرکت با کمک وینداد به ثبت رسیده است و از این جهت برای اشخاصی که قصد ثب شرکت دانش بنیان و یا انواع دیگر شرکت‌ها را دارند گزینه قابل اعتمادی است. کافی است در طول هفته با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

هیئت مدیره شرکت دانش بنیان در واقع اداره کننده شرکت است. تعداد اعضای هیئت مدیره در شرکت‌هایی که به صورت سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت می‌رسند متفاوت است و از ۳ نفر تا پنج نفر متغییر است.

همچنین لازم است که شرکت دانش بنیان و دو سوم از اعضای هیئت مدیره آن حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند. سابقه مدیریتی و اختراع ثبت شده نیز ویژگی دیگری است که هیئت مدیره این نوع شرکت‌ها باید از آن برخوردار باشند.

سوالات متداول

۱- آیا انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت دانش بنیان فقط باید از میان سهامدارن باشد؟

بله نیاز است که تمامی هیئت مدیران شرکت از میان سهامداران انتخاب شود بنابراین سایر افرادی که ذینفع هستند ولی جزوی از سهامداران نیستند نمی‌توانند در ترکیب هیئت مدیره باشند.

۲- برای ثبت شرکت دانش بنیان باید چه مراحلی را طی کرد؟

در ابتدا باید یک شرکت را به صورت عادی به ثبت برسانید و سپس باید کالای دانش بنیان را همراه با نمونه ای از آن، برای ارزیابی ارسال کنید. پس از ارزیابی نمونه بر اساس آیین نامه مصوب کارگروه مربوطه می‌توایند از مزایای دانش بنیان استفاده کنید.

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی در وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت