نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان

 نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان

در هنگام ثبت شرکت دانش بنیان لازم است که اساسنامه شرکت دانش بنیان را تنظیم نمایید. برای این کار بهتر است نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان داشته باشید تا بتوانید تمامی موارد را در اساسنامه قید نمایید و چیزی از قلم نیافتد. برای اینکار لازم است با ما همراه باشید

در هنگام ثبت شرکت دانش بنیان لازم است که اساسنامه شرکت دانش بنیان را تنظیم نمایید. برای این کار بهتر است نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان داشته باشید تا بتوانید تمامی موارد را در اساسنامه قید نمایید و چیزی از قلم نیافتد. برای اینکار لازم است با ما همراه باشید تا نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان را به شما نشان بدهیم

اساسنامه شرکت دانش بینان

اساسنامه شرکت دانش بنیان در واقع اساسنامه شرکت تعاونی یا خصوصی است که به روش عادی در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است. در اساسنامه شرکت های دانش بنیان مواردی چون موضوع فعالیت شرکت، سرمایه شرکت، تاریخ شرکت و … نوشته میشود. در واقع اساسنامه هویت شرکت دانش بنیان است. نمونه اساسنامه شرکت های دانش بنیان پیش از ثبت شرکت باید توسط اعضا تنظیم گردد. در واقع پیش نویش اساسنامه شرکت دانش بنیان توسط اعضا تنظیم می‌گردد و بعدا به امضای تمامی آنها می رسد. بدین منظور صاحبان شرکت های دانش بنیان قبل از ثبت شرکت دانش بنیان، باید نمونه اساسنامه شرکت های دانش بنیان را مشاهده نمایید تا بعدا بتوانند اساسنامه خود را بدون هیچ مشکلی به ثبت برسانند.

از آنجایی که شرکت های دانش بنیان در ابتدا به صورت شرکت های عادی ثبت می‌شوند لازم است که اساسنامه این شرکت ها نیز در ابتدا توسط موسسین و سهامدارن شرکت تنظیم گردد.

البته برای شرکت های تعاونی نمونه اساسنامه توسط وزارت تعاون تنظیم و سپس به شرکت تعاونی ارسال می‌گردد.

چه مواردی باید در اساسنامه شرکت دانش بنیان ذکر گردد؟

همانطور که بیان شد رجوع به نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان قبل از تنظیم آن بسیار مهم است در ذیل مواردی که باید در متن اساسنامه شرکت دانش بنیان آورده شود را به اختصار توضیح داده‌ایم:

  1. اهداف و موضوع فعالیت شرکت دانش بنیان: در ماده یک اساسنامه شرکت به موضوع فعالیت شرکت و اهداف شرکت پرداخته می‌شود، برای مثال استفاده از تجربیات علمی و توسعه و تجاری سازی این تجربیات، حمایت و سمت‌دهی به ایده ها و جذب ایده ها.
  2. نام شرکت: معمولا نام شرکت در ماده دو اساسنامه بیان می‌شود، نام شرکت اعتبار و هویت شرکت را بیان می‌نماید و علاوه بر آن لازم نیست که عبارت دانش بنیان در نام شرکت آورده شود.
  3. مدت فعالیت شرکت: در ماده سه می‌توان مدت فعالیت شرکت را بیان کرد. البته لازم به ذکر است که شرکت های دانش بنیان معمولا برای مدتی دو ساله فعالیت می‌کنند.
  4. مرکز اصلی، نشانی و تابعیت شرکت دانش بنیان: پس از اینکه مدت فعالیت شرکت دانش بنیان تعیین شد مرکز اصلی فعالیت شرکت در ماده چهار اساسنامه بیان می‌گردد. برای مثال در این ماده بنویسید، مرکز فغالیت اصلی شرکت تهران می‌باشد اما هیئت مدیره می‌توانند با توافق یکدیگر شعبه‌ای به شرکت اضافه نمایند. علاوه‌بر آن ذکر دقیق نشانی شرکت همراه با کد پستی و همچنین ذکر تابعیت شرکت مهم است. البته می‌توان این موارد را در مواد جداگانه‌ای نیز آورد.
  5. مقدار سرمایه شرکت دانش بنیان: مقدار سرمایه اولیه شرکت و سهام بی‌نام و یا با نام در ماده پنج اساسنامه شرکت آورده می‌شود. برای مثال سرمایه اولیه شرکت…….ریال منقسم به …….سهم با نام و عادی می‌باشد. در صورتی که نیاز به توضیحات بیشتر در خصوص سهام و سرمایه شرکت دارید میتوانید به صورت تبصره جداگانه و یا به صورت مواد جداگانه در نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان آن را بیاورید.
  6. تفویض اختیارات: منظور از تفیض اختیارات این است که هر کدام از اعضا هیئت مدیره و مجامع عمومی شرکت دانش بنیان چه اختیارات و وظایفی دارند. در این ماده به طور کلی بسته به نظر موسسین و اعضا شرکت می‌توان به هریک از اعضا اختیاراتی تفویض کرد. البته محل تشکیل جلسات هیئت مدیره نیز می‌تواند ذیل این ماده یا در ماده جداگانه ای آورده شود.
  7. نحوه دعوت از مجامع عمومی شرکت دانش بنیان: لازم است که در ماده هفت اساسنامه نحوه دعوت از اعضای مجامع و هیئت مدیره شرکت را مشخص نمایید. همپچنین در رابطه با صورت حلسه شرکت بهتر است که در این ماده مشخص شود که توسط چه کسی باید تنظیم گردد.
  8. افزایش و یا کاهش سرمایه : در رابطه با اینکه آیا امکان افزایش و یا کاهش سرمایه شرکت وجود دارد یا خیر و همچنین در رابطه با اینکه چه مرجعی اختیار کاهش و افزایش سرمایه شرکت را دارد در ماده هشت اساسنامه شرکت دانش بنیان آورده میشود.
  9. مدت مدیریت مدیران شرکت: بهتر است که در رابطه با مدت مدیریت مدیران شرکت در اساسنامه شرکت دانش بنیان به طور واضح آورده شود. بدین منظور کافی است نوشته شود مدت مدیریت مدیران شرکت دو سال است و تا انتخاب مدیران بعدی مدت مدیریت آنها همچنان ادامه می‌باید.
  10. صاحبان امضای مجاز: در رابطه با قراداد های شرکت با دیگر شرکت ها چه کسانی صاحبان امضای مجاز است و چه کسی حق دارد ذیل قراردادها را امضا نمایید. اختیار این کار می‌تواند به مدیر عامل شرکت و یا هیئت مدیره شرکت واگذار گردد.
  11. سال مالی شرکت: اولین سال مالی شرکت از زمان تشکیل شرکت آغاز می‌شود اما برای باقی سال‌های مالی باید مدت زمانی را در نظر بگیرید. برای مثال ممکن است سال مالی شرکت از ابتدای مهر ماه شروع گردد و آخر شهریور پایان یابد.

درباره رای‌گیری در مجامع عمومی شرکت، اختیارات بازرسان شرکت و مسئولیت بازرس شرکت، حق‌الزحمه بازرس، شرایط مدیران و مدیرعاملان انحلال شرکت و موارد مربوط به تصفیه شرکت نیز در اساسنامه شرکت باید ذکر گردد. مواردی که در بالا بیان شد کلیاتی است که در نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان آورده می‌شود اما مدیران و موسسین شرکت می‌توانند با توافق یکدیگر موارد دیگری نیز در اساسنامه شرکت دانش بنیان قرار بدهند.

نکات مهم در نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان

نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان برای تنظیم یک اساسنامه ضروری است و در نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان باید نکات دیگری نیز درج گردد از جمله آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • در صورتی که قصد دارید تغییراتی در اساسنامه شرکت دانش بنیان داشته باشید حتما در اساسنامه ذکر کنید.
  • حد نصاب مجمع عمومی باید در اساسنامه ذکر گردد.
  • ذکر نام صاحبان امضای مجاز شرکت در اساسنامه همانطور که بیان شد بسیار مهم است.
  • تعداد مدیران و طرز انتخاب آنها

نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان وینداد

پس از اینکه اساسنامه شرکت دانش بنیان را تنظیم نمودید لازم است که آن را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانید. در صورتی که در این زمینه تجربه کافی ندارید تیم کارشناسان وینداد می‌تواند در طول هفته به شما مشاوره های لازم را بدهد. همچنین اگر در خصوص نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان سوالی دارید و یا میخواهید اساسنامه ای تنظیم نمایید کافی است که با تیم کارشناسان ما در وینداد تماس بگیرید.

از آنجایی که تیم کارشناسان وینداد تجربه فراوانی در خصوص ثبت انواع شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های دانش بنیان دارد می‌تواند در این خصوص کمک شایانی به شما نماید.

جمع بندی

همانطور که بیان شد نمونه اساسنامه شرکت دانش بنیان برای افرادی که قصد دارند اساسنامه شرکت دانش بنیان تنظیم نمایند بسیار مهم است. در اساسنامه شرکت دانش بنیان ذکر مواردی مانند نام شرکت، ذکر نام صاحبان امضای مجاز شرکت و سال مالی شرکت و… بسیار مهم است. بنابراین لازم است که دقت لازم در تنظیم اساسنامه شرکت رعایت گردد.

سوالات متداول

امکان ثبت شرکت دانش بنیان بدون ثبت شرکت به صورت عادی آیا وجود دارد؟

شرکت دانش بنیان باید ابتدا به صورت عادی به ثبت برسد بنابراین امکان ثبت شرکت دانش بنیان از ابتدا به صورت دانش بنیان وجود ندارد.

آیا امکان تغییر نام شرکت دانش بنیان وجود دارد؟

در صورتی که اعضای شرکت دانش بنیان قصد تغییر نام شرکت دانش بنیان را دارند می‌توانند آن را تغییر دهند البته به شرطی که چنین تغییراتی در اساسنامه شرکت اجازه داده شده باشد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر ثریا احمدی

ثریا احمدی

ثریا احمدی یکی از نویسندگان خوب وینداد است که کارشناسی حقوق را در دانشگاه علوم قرآن و حدیث خوانده و اطلاعات تخصصی در شاخه‌های مختلف به‌ویژه امور ثبتی و قراردادی دارد و به همین واسطه مقالات کاربردی را در مجله حقوقی وینداد منتشر کرده که در ادامه این مقالات را می‌خوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

موضوعات مجوزی شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

لیست کامل موضوعات نیازمند اخذ مجوز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت نیازمند طی مراحل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب و تعیین موضوع فعالیت است. این موضوع نه‌تنها بخشی از اساسنامه شرکت را تشکیل می‌دهد، بلکه باید به دقت و با توجه به قوانین و مقررات تعیین شود. در بسیاری از موارد، موضوعات فعالیت شرکت‌ها نیازمند اخذ مجوزهای خاصی از مراجع ذی‌ربط هستند. برخی از حوزه‌های فعالیتی که معمولاً نیاز به اخذ مجوز دارند شامل پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و غیره هستند.

انواع مجامع عمومی در شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها چیست؟ | وظایف و صلاحیت‌ها

در تمامی شرکت‌های تجاری برای تصمیم‌گیری در امور مختلف، مجامعی تشکیل می‌شود که انواع آن‌ها، نحوه تشکیل، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری و وظایف و اختیارات هر یک به‌طور کامل مشخص شده است. مجامع شرکت‌ها شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند.

صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکت

افزایش سرمایه در شرکت‌های تجاری به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت انجام می‌شود که باید به عنوان یکی از تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد چرا که سرمایه ثبتی در ابتدای تاسیس در اساسنامه درج شده و این مورد باعث تغییر اساسنامه خواهد شد.

ثبت موسسه حسابرسی
مقالات ثبت موسسه غیرتجاری

شرایط و مراحل ثبت موسسه حسابرسی

موسسه حسابرسی یکی از رایج ترین انواع موضوعات برای ثبت موسسه است که نیاز به دریافت مجوز از جامعه حسابرسان رسمی ایران دارد. ضمن اینکه موسسین باید شرایطی مثل سابقه تحصیلی و سابقه کار مرتبط را برای دریافت مجوز و ثبت موسسه احراز کنند.