هیئت مدیره شرکت چه نقشی دارد؟ شرایط انتخاب اعضای آن چگونه است؟

هیئت مدیره شرکت چه نقشی دارد؟ شرایط انتخاب اعضای آن چگونه است؟

هیئت مدیره شرکت یکی از ارکان اداره‌کننده شرکت بوده که در شرکت‌های سهامی و غیرسهامی نقش و وظایف متفاوتی را ایفا می‌نماید. هیئت‌مدیره شرکت به‌عنوان عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیری اداری و اجرایی یک سازمان، نقش مهم و تاثیرگذاری در دستیابی به اهداف سازمان بر طبق استراتژی‌های تعریف‌شده دارد. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن […]

هیئت مدیره شرکت یکی از ارکان اداره‌کننده شرکت بوده که در شرکت‌های سهامی و غیرسهامی نقش و وظایف متفاوتی را ایفا می‌نماید. هیئت‌مدیره شرکت به‌عنوان عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیری اداری و اجرایی یک سازمان، نقش مهم و تاثیرگذاری در دستیابی به اهداف سازمان بر طبق استراتژی‌های تعریف‌شده دارد.

هیئت مدیره شرکت‌های سهامی:

اعضای هیئت مدیره در شرکت سهامی عام بر اساس ماده ۳و ۱۰۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت حداقل ۵ و در شرکت سهامی خاص وفق ماده ۱۲۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت،حداقل ۳ نفر می‌باشد که مدت مدیریت ‌آن‌ها در اساسنامه شرکت نگاشته می‌شود لکن نبایست که از دو سال تجاوز نماید.

فراموش نکنید که موفقیت در یک شرکت مهم‌ترین نتیجه داشتن قراردادهای اصولی در ابتدای استخدام اعضای شرکت می‌باشد. با دریافت نمونه قراردادهای مورد نیاز تجربه یک مدیریت حرفه‌ای را داشته باشید.

مرجع انتخاب هیئت مدیره شرکت سهامی:

۱- مجمع عمومی موسس
۲- مجمع عمومی عادی
بدین شرح که اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سهامی که بعضاَ در قانون تجارت با عنوان مدیران شرکت از آن‌ها نام برده شده است ، در آغاز فعالیت شرکت، توسط مجمع عمومی موسس و در مراحل بعدی توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شوند.

عملکرد هیئت مدیره در شرکت چگونه است؟

هیئت مدیره شرکت وظیفه دعوت اعضا را داشته که این امر توسط رییس هیئت مدیره انجام می‌شود و عده‌ای از مدیران که لااقل یک سوم اعضای هیئت مدیره را تشکیل می‌دهند می‌توانند در صورتی که از تاریخ آخرین جلسه لااقل یک ماه گذشته باشد، هیئت مدیره را دعوت نمایند. همچنین جهت رسمیت جلسات حضور بیش از نصف اعضای هییت مدیره لازم است. در خصوص نصاب رای‌گیری نیز می‌بایست اذعان داشت که تصمیمات با اکثریت آرا حاضرین اتخاذ می‌گردد و در صورت تساوی، دسته‌ای که رییس هیئت مدیره خود جزء آن دسته است تفوق می‌یابد مگر ‌نکه مقررات دیگری در اساسنامه نگاشته شده باشد که در این صورت بر اساس اساسنامه عمل می‌شود.

ناآگاهی حقوقی در زمینه حقوق کسب‌وکارها و قوانین و مقررات شرکت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات در آینده شود. می‌توانید با افزایش دانش حقوقی خود در خصوص حقوق کسب‌وکارها از بروز مشکلات جلوگیری نمایید.

اختیارات هیئت مدیره شرکت به چه صورت است؟

اختیارات هیئت مدیره را می‌توان به دو بخش مجزا تقسیم نمود:
۱-صلاحیت عام:
به موجب مواد ۱۰۷ و ۱۱۸ اداره شرکت با هیئت مدیره است ،مگر مواردی که در صلاحیت خاص مجامع عمومی می‌باشد.
۲-صلاحیت خاص:
هیئت مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء هیات، رئیس، نائب رئیس و مدیر عامل را باید انتخاب کند و هر ترتیبی خلاف این ماده در اساسنامه مقرر شود کان لم یکن است . از دیگر صلاحیت‌های خاص هیئت مدیره می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
تنظیم حساب‌های شرکت و تقدیم آن به بازرسان و مجمع عمومی عادی، دعوت از مجامع، رسیدگی به تعهدات پذیره‌نویسان پس از پذیره‌نویسی، انجام امر تصفیه و غیره.

ریاست هیئت مدیره شرکت

هیئت مدیره شرکت، به وسیله یک رییس و یک نایب رییس اداره می‌شود که رییس خود به وسیله هیئت مدیره انتخاب شده و از اعضای هیئت مدیره می‌باشد. نکته حایز اهمیت آن است که مدت ریاست نباید که از مدت عضویت در هیئت مدیره فراتر رود. در صورتی که رییس هیئت مدیره موقتا نتواند به وظایف خویش عمل نماید، نایب رییس وظایف او را انجام خواهد داد.

برای اینکه کسب‌وکار شرکت را بی‌دغدغه رونق دهید نمونه قراردادهای مرتبط با حقوق کسب‌وکارها را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید.

وظایف رییس هیئت مدیره شرکت عبارت است از:

۱-دعوت هیئت مدیره
۲-اداره جلسات
۳-دعوت مجامع عمومی، بدین منظور که در جایی که دعوت بر عهده هیئت مدیره می‌باشد، رییس هیئت مدیره عهده دار این امر بوده و به دعوت از مجامع عمومی می‌پردازد.

شرایط عضویت در هیئت مدیره چیست؟

۱-وجود اهلیت: اشخاصی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است و محجورین نمی‌توانند مدیر شوند.
۲-عدم محرومیت: بر اساس ماده ۱۱ لایحه اصلاحی، از حقوق اجتماعی بعضا یا کلا بوسیله حکمی قطعی، محروم نشده باشند.
۳-سهامدار بودن : عضو هیئت مدیره را نمی‌توان از غیر سهامداران شرکت انتخاب نمود.

هیئت مدیره شرکت‌های غیر سهامی

در شرکت‌های اشخاص و با مسئولیت محدود، وجود حداقل یک مدیر لازم و ضروری‌ است و مدت این مدیریت بر خلاف شرکت‌های سهامی هیچگونه محدودیتی نداشته و حتی می‌تواند بدون مدت نیز قرار داده شود، در خصوص انتخاب مدیران باید بیان نمود که انتخاب در شرکت اشخاص، توسط شرکا و با اتفاق آرا و در شرکت با مسئولیت محدود، بر اساس ماده ۱۰۶ قانون تجارت و به شرح ذیل می‌باشد:
تصمیمات راجع به شرکت باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود، اگر در دفعه اولی این اکثریت حاصل نشد باید تمام شرکاء مجددا دعوت شوند ،در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکا اتخاذ می‌شود اگرچه اکثریت مزبور دارای نصف سرمایه نباشند، اساسنامه شرکت می‌تواند مراتبی بر خلاف مراتب فوق مقرر دارد.

اختیارات رکن اداره کننده:

در شرکت اشخاص چنانچه اختیارات مدیران شرکت‌های تضامنی و نسبی در اساسنامه یا شرکت نامه تعریف شده باشد، باید بر اساس آن عمل نمود و الا عبارت است از:
۱-مدیر قابل عزل است و می‌تواند که خود نیز استعفا دهد
۲-مدیر باید در حدود اختیاراتش عمل کند
۳-مدیر باید مصلحت شرکت را رعایت نماید
۴-مدیر باید بطور مداوم مراتب را گزارش دهد
در شرکت با مسئولیت محدود بر اساس ماده ۵۰ قانون تجارت، تمام اختیارات برای اداره شرکت را دارند مگر اینکه این اختیارات در اساسنامه محدود و محصور شده باشند.

سخن آخر

نهایتا باید بیان داشت که تشکیل شرکت در شرکت‌های تضامنی، نسبی و با مسئولیت محدود برخلاف شرکت‌های سهامی، اعم از خاص یا عام، منوط به تعیین و نصب مدیر نمی‌باشد و حتی پس از تشکیل شرکت نیز می‌توان به تعیین مدیر و هیئت مدیره شرکت پرداخت.

یکی از زمینه­‌های تخصصی وبسایت وینداد، مشاوره و تنظیم قراردادهای اختصاصی در امور شرکت­‌های تجاری است. شما می‌‌توانید با برقراری ارتباط با مشاورین متخصص ما در زمینه حقوق شرکت‌­های تجاری چالش­‌های میانه راه شرکت خود را نیز از طریق مشاورین ما با سرعت و دقت حل و فصل کنید. متخصصان حقوق شرکت­‌های تجاری آماده راهنمایی در نگارش و یا بازبینی اساسنامه­ انواع شرکت‌­ها در راستای تدوین کامل و شفاف این سند مهم برای شرکت شما هستند.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر