کاربرد HSE

کاربرد HSE در پروژه‌های عمرانی چیست؟ + نکات حقوقی

پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز و پروژه‌های نفتی، دارای نکات حقوقی و فنی مختلفی هستند که کارفرمایان و کارگران باید از آنها آگاه باشند. یکی از این نکات مهم، کاربرد HSE در این پروژه‌ها است که اهمیت بسیار زیادی در حفظ بهداشت و ایمنی کارگران و محیط کار دارد. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد […]

پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز و پروژه‌های نفتی، دارای نکات حقوقی و فنی مختلفی هستند که کارفرمایان و کارگران باید از آنها آگاه باشند. یکی از این نکات مهم، کاربرد HSE در این پروژه‌ها است که اهمیت بسیار زیادی در حفظ بهداشت و ایمنی کارگران و محیط کار دارد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد قصد داریم تا موضوع کاربرد HSE را در پروژه‌های عمرانی و نفتی بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

منظور از HSE چیست؟

HSE کلمه‌ای است که از حروف اول سه لغت  Health (بهداشت)، Safety (ایمنی) وEnvironment  (محیط‌زیست) تشکیل شده است.

منظور از HSE در پروژه‌های عمرانی و نفتی، الزامات و اقداماتی است که باید برای حفظ بهداشت محیط و کار، ایمنی کارگران و حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شوند.

توجه به HSE یکی از مهم‌ترین ارکانی است که سبب آغاز، توسعه و حفظ درست و ایمن پروژه‌های عمرانی و نفتی می‌شود.

در ادامه به کاربرد HSE در پروژه‌های فوق‌الذکر اشاره خواهیم کرد.

کاربرد HSE در پروژه های عمرانی و نفتی چیست؟

پیش از ورود به بررسی ابعاد مختلف HSE لازم است تا به اهمیت و کاربرد HSE در پروژه‌های عمرانی و نفتی بپردازیم.

سالانه گزارش‌های متعددی از خطرات بسیار زیاد محیط کار و آمار بالای نقص عضو یا مرگ‌ومیر کارگران به گوش می‌رسد. این آسیب‌ها به کارگران یا محیط کار، سبب می‌شود عده بسیار زیادی از جمعیت کشور که شامل کارگران و خانواده‌های آنهاست، درگیر مشکلات ناشی از عدم ایمنی و بهداشت در پروژه‌های عمرانی و نفتی شوند.

به همین خاطر در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران، کاربرد HSE برای سلامت اشخاص و محیط زیست بسیار جدی قلمداد می‌شود.

به حدی که الزامات قانونی خاصی وجود دارد که پروژه‌ها بایستی با استفاده از کارشناس و متخصص HSE، اهداف مذکور را در سراسر پروژه تامین کنند. در واقع کاربرد HSE در پروژه‌ها به شکل یک طرح یا پلن انجام می‌شود که بایستی یک متخصص HSE در تدوین آن ایفای نقش کند.

کاربرد HSE در پروژه‌های مذکور سبب می‌شود که پروژه‌های سنگین و حجیمی مانند استخراج نفت، ساخت‌وسازهای گسترده و شهرکی و… با کمترین آسیب به کارگران و محیط انجام شود چرا که عدم رعایت الزامات مذکور در پروژه‌های نفتی و عمرانی سبب ایجاد آلودگی‌های نفتی، شیمیایی و بیما‌ری‌زایی می‌شود.

در ادامه به مفهوم سه ضلع سازنده HSE، یعنی بهداشت، ایمنی و محیط زیست اشاره می‌کنیم.

بهداشت در HSE به چه معناست؟

همانطور که گفته شد یکی از الزامات HSE در محیط کار، موضوع بهداشت است. حفظ بهداشت کارگر و محیط کار، از جمله مهم‌ترین ابعاد HSE است.

منظور از بهداشت در کاربرد HSE، ضوابطی است که سبب حقظ بهداشت محیط کار و کارگاه و جلوگیری از بیماری‌زایی و انتشار بیماری‌های مختلف می‌شود.

این الزامات شامل بهداشت آشپزخانه کارگاه، سرویس‌های بهداشتی، بهداشت فردی کارگران، معاینه‌های پزشکی دوره‌ای، وجود تجهیزات بهداشتی مانند جعبه کمک‌های اولیه و… هستند.

ایمنی در HSE به چه معناست؟

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در کاربرد HSE در پروژه‌های عمرانی و نفتی، موضوع ایمنی محیط کار است.

منظور از ایمنی در HSE، کلیه اقداماتی است که موجب حفظ ایمنی کارگاه، کارگران و پروژه می‌شود و امنیت جانی اشخاص دخیل در پروژه‌های عمرانی و نفتی را تامین می‌کند.

استفاده از تجهیزات ایمنی به ویژه تجهیزات آتش‌نشانی و اطفای حریق، استفاده از علائم و تابلوهای هشداردهنده، ایمنی در وسایل و تجهیزات کارگاه مانند بالابرها، استفاده از حصارکشی و کلیه اقداماتی که که در نهایت سبب می‌شود کارگران در محیطی امن مشغول باشند، مربوط به فاکتور ایمنی در HSE هستند.

منظور از محیط‌ زیست در HSE چیست؟

ضلع سوم کاربرد HSE در پروژه‌های عمرانی و نفتی، مربوط به حفظ و حراست از محیط زیست است. حفاظت از محیط زیست به معنای اقداماتی است که برای جلوگیری از آلودگی‌ آب، هوا و خاک می‌شود.

لکه‌های نفتی، تخلیه نخاله، گازها و دودهای ناشی از فعالیت‌ ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، مذاب، قیر و… می‌توانند به سرعت محیط زیست یک منطقه را درگیر کنند و خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورند.

توجه به محیط زیست در HSE، محصول نگرشی نسبتا جدید (به نسبت مسئله بهداشت و ایمنی) به حقوق اشخاص یک جامعه و منطقه در داشتن محیط زیست سالم است که همپای حفظ بهداشت و ایمنی کارگران و محیط کار، اهمیت یافته است.

در خصوص کاربرد HSE در پروژه‌ها سوالی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد کوشش شد تا مهم‌ترین نکات مرتبط با کاربرد HSE در پروژه‌های عمرانی و نفتی بررسی شود.

توجه به HSE به کارفرمایان و سرمایه‌گذاران در پروژه‌های بزرگ کمک می‌کند تا این اشخاص در نهایت امنیت بهداشتی و محیط زیستی بتوانند به ساخت و توسعه پروژه‌های خود مشغول باشند.

با این حال گاهی با وجود توجه به HSE ممکن است مشکلات حقوقی و دعاوی مبنی بر آسیب به کارگران، پروژه، محیط زیست و… به وجود بیاید که نیازمند استفاده از راهکارهای حقوق‌دانان برای حل و فصل مشکلات است.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مشاوران حقوقی امور پیمانکاری و وکلای دادگستری مجرب و متخصص، قادر هستیم خدمات ارائه مشاوره حقوقی، تنظیم اوراق قضایی و پیگیری دعاوی تخصصی را در حوزه پروژه‌های عمرانی و نفتی ارائه کنیم.

4.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از