کسب‌وکار در آذربایجان : بررسی قوانین و مقررات مالیاتی بازار آن!

کسب‌وکار در آذربایجان : بررسی قوانین و مقررات مالیاتی بازار آن!

امروزه راه‌اندازی کسب‌و‌کار یا توسعهٔ آن و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی یکی از عوامل اصلی کاهش رکود اقتصادی و رشد آن است. این موضوع به صورتی است که مناطق دیگر جهان و کشورهای همسایه می‌کوشند تا اوضاع نابسامان اقتصادی را بهبود بخشند، در این میان کسب‌وکار در آذربایجان اوضاع بهتری دارد. کشور جمهوری آذربایجان یکی از […]

امروزه راه‌اندازی کسب‌و‌کار یا توسعهٔ آن و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی یکی از عوامل اصلی کاهش رکود اقتصادی و رشد آن است. این موضوع به صورتی است که مناطق دیگر جهان و کشورهای همسایه می‌کوشند تا اوضاع نابسامان اقتصادی را بهبود بخشند، در این میان کسب‌وکار در آذربایجان اوضاع بهتری دارد.

کشور جمهوری آذربایجان یکی از بزرگترین کشورهای قفقاز بوده و واقع در جنوب شرقی اروپا و در کنار دریای خزر می‌باشد. پایتخت آذربایجان شهر باکو بوده و با کشوهای ایران، ارمنستان، ترکیه و گرجستان و روسیه همسایه می‌باشد. علاوه بر این کشور آذربایجان دارای مرز آبی مشترک با ترکمنستان، قزاقستان و ایران می‌باشد. در نتیجه موقعیت مکانی این کشور، منحصر به فرد است. همچنین لازم به ذکر است که آذربایجان یکی از اعضای اصلی اتحادیه‌ای است که روسیه، ارمنستان و بلاروس نیز عضو آن هستند.

از نظر اقتصادی، کشور آذربایجان بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته اما در سال‌های اخیر میانگین درآمد مردم رشد داشته و فقر کاهش یافته است. با بررسی عملکرد آذربایجان در شرایط بحران اقتصادی جهانی به این نتیجه می‌رسیم که مشخصاً بهتر از بسیاری از کشورهای دیگر منطقه عمل کرده است.  همچنین به دلیل اینکه بخش‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و حوزه‌های غیر نفتی توسعه یافته است، صنعت اقتصاد کشور پیشرفت کرده است بگونه ای که در سال ۲۰۱۲ با ۷۱۶۵ دلار سرانه تولید ناخالص داخلی، آذربایجان بیشترین درآمد سرانه را در بین جمهوری‌های قفقاز از آن خود کرده است. با این توضیح، در صورتی که تمایل به راه اندازی و توسعه کسب‌وکار در آذربایجان دارید، در این مطلب با ما همراه باشید و سوالات خود را از کارشناسان حقوقی ما بپرسید.

مزایای تجارت در آذربایجان چیست؟

یکی از اولویت‌های اصلی در برنامه‌های دولت آذربایجان ایجاد تنوع در عرصه اقتصاد جهانی و جلب سرمایه گذاران خارجی است. در نتیجه بنابر گزارش‌های تجاری در بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، کشور آذربایجان میان ۱۹۰ کشور جهان رتبه ۵۷ از لحاظ اقتصادی را به خود اختصاص داده است. در نتیجه در اثر سرمایه گذاری‌های انجام شده، پیشرفت قابل توجهی در وضعیت اقتصادی آذربایجان ایجاد شده است. چنین پیشرفت‌هایی سبب رونق اقتصادی جهت راه اندازی و توسعهٔ کسب و کار در آذربایجان شده است. همچنین جریان سرمایه گذاری مستقیم و بی واسطه یا اف دی‌ای در سالهای اخیر بسیار رشد نموده است. با این توضیح اصلی‌ترین مزیت توسعه کسب‌وکار در آذربایجان، رویکرد دولت آذربایجان مبنی بر جذب سرمایه گذاران خارجی و همچنین تصویب قوانین مختلف جهت سهولت این امر می‌باشد.

از جمله مزایای تجارت در آذربایجان می‌توان به مواردی از جمله هزینه تولید محصولات رقابتی، کارکنان ذی‌صلاح با دستمزد پایین، پتانسیل‌های سوخت گازی و نفتی بالقوه در دریای خزر، صادر کننده اصلی و بالقوه سوخت و گاز به کشور ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی، کشور ارتباط دهنده چین به کشورهای اروپایی و توسعه مسیر ترابری و مسیرهای ترابری با ایران و ترکیه و گرجستان اشاره نمود.

بازارهای مناسب برای کسب‌وکار در آذربایجان کدامند؟

موفقیت کشور آذربایجان از نظر اقتصادی، در کل با پروژه‌های فراورده‌های نفتی و لوله کشی گاز و سیستم‌های مرتبط و خدمات ذیربط آن نیز ارتباطی تنگاتنگ دارد. بنابراین اگر تمایل به راه اندازی و توسعه کسب و کارتان در آذربایجان هستید بهتر است در زمینهٔ صنایع انرژی وارد شوید. ضمناً دولت آذربایجان در بخش‌های کشاورزی، ترابری و راه و ساختمان، صنعت توریسم و فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات جمعی و گروهی تدابیر خاصی در نظر گرفته است که می‌تواند مشوق خوبی جهت توسعه کسب‌وکار در آذربایجان باشد.

قوانین و مقررات و مالیاتی کسب‌وکار در آذربایجان

به صورت کلی نظام مالیاتی آذربایجان در سه سطح تقسیم می‌شود که شامل سطوح کشوری، محلی (شهرداری‌ها)، و سطح مخصوص جمهوری خودمختار نخجوان تقسیم شده و مالیات نسبت به موضوعات ذیل وضع می‌شود:

۱) مالیات بر درآمدهای شخصی

براساس قوانین، شهروندان آذربایجانی باید مالیات مربوط به درآمدی را که در داخل و خارج آذربایجان به دست می‌آورند را پرداخت نمایند. ضمناً افراد خارجی نیز موظف می‌باشند که بابت تمامی درآمدی که از منابع آذربایجان به دست می‌آورند، مالیات پرداخت نمایند. با این توضیح که درآمدهای حاصله از منابع کشور منحصر به درآمدهایی است که در زمینه فعالیت‌های تجاری و منابع سرزمینی آذربایجان به دست می‌آید. نرخ مالیاتی که نسبت به درآمد وصول می‌شود، بر پایه مقیاسی کاهشی استوار است و حداکثر آن ۳۵ درصد می‌باشد.

۲) مالیات بر سود

کلیه اشخاص حقوقی داخلی و خارجی بایستی مالیات بر سود فعالیت‌های خود را بپردازند. منظور از سود در این نظام مالیاتی تفاوت بین درآمدها و هزینه‌هاست.

۳) مالیات بر ارزش افزوده

عمدهٔ واحدهای اقتصادی و بازرگانی که در آذربایجان فعالیت می کنند، نیاز به ثبت در سیستم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و این مالیات اغلب ماهیانه پرداخت می‌شود و نرخ آن ۱۸ درصد است.

همچنین علاوه بر موارد فوق، موارد دیگری نیز وجود دارد که مالیات نسبت به آنها تعلق می‌گیرد که عبارتند از مالیات غیر مستقیم (مالیات واردات)، مالیات بر دارایی، مالیات بر زمین، مالیات حمل و نقل جاده‌ای و مالیات بر منابع معدنی.

در مورد کسب‌وکار در آذربایجان سوالی دارید؟

همانطور که ملاحظه کردید، اقتصاد آذربایجان پس از گذراندن بحران‌ها و تحولات بسیار، اکنون به ثبات رسیده و تبدیل به محل امنی برای سرمایه گذاران خارجی شده است. با این توضیح توصیه می‌شود در صورتی که مایل به راه اندازی و توسعه کسب و کارتان در آذربایجان هستید، در بخش‌های مرتبط با انرژی، تکنولوژی و کشاورزی وارد شوید. با این وجود چنانچه در زمینه قوانین و مقررات توسعه و گسترش کسب‌وکار در آذربایجان، سوالی دارید می‌توانید با مشاوران ما در تیم حقوقی وینداد تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما می‌توانند با ارائه بهترین خدمات شما را به هدفتان برسانند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط