فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار گردشگری و نکات آن

فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار گردشگری و نکات آن

فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار گردشگری (توریسم) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده به طوری که برخی کشورها از آن به عنوان منبع اصلی درآمد کشور خود نام می‌برند. به دلیل واردات ارز به داخل کشور و اشتغال زایی زیاد و عدم نیاز به آموزش نیروی کار در مدت زمان طولانی، این صنعت گردشگری راندمان […]

فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار گردشگری (توریسم) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده به طوری که برخی کشورها از آن به عنوان منبع اصلی درآمد کشور خود نام می‌برند. به دلیل واردات ارز به داخل کشور و اشتغال زایی زیاد و عدم نیاز به آموزش نیروی کار در مدت زمان طولانی، این صنعت گردشگری راندمان بالایی داشته که همین امر موجب شده تا کشورها بیشتر سرمایه و بودجه خود را به این صنعت اختصاص دهند.

باید در نظر داشت صنعت گردشگری و موسسه‌های گردشگری یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌ها مخصوصا در ایران می‌باشد که کشورهای زیادی در این حیطه سرمایه گذاری های زیادی می‌کنند. گردشگری خود دارای انواع گوناگون می‌باشد و هریک از آن به فعالیت‌های خاصی مشغول هستند. اما برای فعالیت در این زمینه باید با فرصت‌های سرمایه گذاری در این بازار و نکات مربوط به آن آشنا باشید.

مفهوم گردشگری

گردشگری به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که در جریان مسافرت یک گردشگر اتفاق می‌افتد. این فرآیند شامل هر فعالیتی از قبیل برنامه‌ریزی سفر، مسافرت به مقصد، اقامت، بازگشت و حتی یادآوری خاطرات آن نیز می‌شود. همچنین فعالیت‌هایی را که گردشگر به عنوان بخشی از سفر انجام می‌دهد نظیر خرید کالاهای مختلف و تعامل میان میزبان و مهمان را نیز دربرمی‌گیرد. به طور کلی می‌توان هر گونه فعالیت و فعل و انفعالی را که در جریان سفر یک سیاحتگر اتفاق می‌افتد گردشگری تلقی کرد.

اهمیت سرمایه گذاری در بازار گردشگری در چیست؟

گردشگری یک فعالیت اقتصادی وابسته به فرآیند سرمایه و اقتصاد بازار است و نقش سرمایه گذاری در بازار گردشگری یک نقش حیاتی، اصلی و بنیادی است؛ به همین دلیل توسعه گردشگری وابستگی كامل به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در هر كشور دارد و بدون این سرمایه‌گذاری‌ها، حتی شكل‌گیری جریان گردشگری با تاثیرگذاری اقتصادی غیر ممكن است.
از آنجایی که انواع خدمات و تسهیلات در صنعت گردشگری مشارکت دارند ورود و گردش سرمایه در این حوزه همیشه در جریان است. خدمات و تسهیلاتی مانند هتل‌ها و تسهیلات اسکان و پذیرایی،رستوران‌ها و خدمات تغذیه، استراحتگاه‌ها، پارک‌ها، خدمات اطلاع‌رسانی، تورهای داخلی و سفرهای کوتاه تفریحی،جاذبه‌های فرهنگی،‌ مغازه‌ها، تسهیلات تفریحی و ورزشی.

فرصت های سرمایه گذاری در بازار گردشگری ایران

ایران با وجود داشتن پتانسیل‌های بالای گردشگری نیاز به تامین زیرساخت‌های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر را دارد. از جمله این زیر ساخت‌ها می‌توان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی، احداث هتل و اقامتگاه، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم‌های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی) اشاره کرد.

بهره‌مندی از توریسم درمانی

مسافرت درمانی به عنوان یک صنعت پرسود در زمینه جذب گردشگر به حساب می‌آید که معمولا عواملی نظیر: سهولت در رفت و آمد بین کشورها و قاره‌ها، هزینه پایین درمان در برخی کشورها، بهبود سطح تکنولوژی و پیدا کردن پزشکان کارآزموده در این زمینه تاثیرگذار هستند و ایران با وجود داشتن پتانسیل‌های گردشگری بسیار بالا و وجود پزشکان مجرب با ورود خود به این صنعت می‌تواند در مدت کمی در این صنعت پیشتاز شود. از امتیازات ایران در صنعت توریسم درمانی می‌توان فرهنگ غنی، شرایط محیطی و وجود پزشکان برتر در جهان و هزینه درمان پایین نسبت به سایر کشورها را نام برد. 

 احداث هتل و اقامتگاه

به دلیل افزایش روز افزون گردشگران در ایران، نیاز به ساخت هتل و ایجاد اماکن استراحت‌گاهی نیز افزایش یافته است. به طوری که در طی چند ماه اخیر مشارکت و سرمایه‌گذاری در ساخت هتل به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

خدمات رزرواسیون از طریق استارتاپ‌ها (رزرواسیون آنلاین)

با ورود و حضور استارتاپ‌ها و راه اندازی تجارت‌های الکترونیک در ایران، سیستم‌های ارتباطی و خدمات رزرواسیون با تحولات فراوانی روبه‌رو شده که در بخش رزرواسیون شرکت‌های استارتاپی با شناخت و انجام مطالعه بازار، فعالیت‌های خود را با جذب سرمایه‌گذاران شروع کرده و فرهنگ استفاده از این سیستم‌ها را در کشور پی‌ریزی کرده‌اند. با اتصال سیستم رزرواسیون ایران به سیستم رزرواسیون جهانی این خدمات در حال توسعه می‌باشند و هر روزه به تعداد کاربران آنها در ایران افزوده می‌شود که نیازمند ارائه خدمات گوناگون و منحصر به فرد نیز می‌باشند. به همین دلیل یکی از فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار گردشگری ایران بهره‌مندی از خدمات و سرمایه گذاری روی استارتاپ‌ها می‌باشد.

تقسیم‌بندی خدمات گردشگری 

خدمات گردشگری به ۲ صورت می‌باشد:

 ۱. مسافرت‌های هوایی به طور مستقیم یا غیر مستقیم، ‌که برای فروش بلیت هوایی، مکان برای اقامت طبق قانون در سازمان باید صورت بگیرد. بر اساس ماده ۲ هر شخص حقیقی و حقوقی قصد مسافرت هوایی را داشته باشد باید پروانه اشتغال برای فعالیت را از سازمان دریافت کند.
۲. انجام خدمات لازم در زمینه ایرانگردی و جهانگردی ، تنظیم مسافرت گروه‌ها و گشت‌های داخلی و خارجی با وسایل زمینی، دریایی، هوایی و به طور کلی هر گونه فعالیت و خدمات ایرانگردی و جهانگردی باید بر اساس قانون ذکر شده در سازمان صورت گیرد. بر اساس ماده ۲ هر شخص حقیقی و حقوقی که قصد فعالیت در زمینه ایرانگردی و جهانگردی را دارد باید پروانه اشتغال برای فعالیت را، از سازمان دریافت کند.

سرمایه گذاری خارجی در بازار گردشگری

یكی از عوامل مهم پیونددهنده اقتصاد كشورها به‌ویژه كشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی، جذب سرمایه گذاری خارجی است كه اگر همراه با انتقال فناوری و مدیریت باشد، می‌تواند پیشرفت كشور مقصد سرمایه‌گذاری را منجر شود. این مساله موجب شده است كه رقابت بر سر جذب انواع سرمایه گذاری خارجی به یكی از واقعیت‌های امروز اقتصاد به هم پیوسته جهانی شود. به همین دلیل بسیاری از كشورهای در حال توسعه كه با مشکل فقدان منابع مالی داخلی روبرو هستند، جذب منابع خارجی را برای تداوم برنامه‌های توسع اقتصادی خود در بخش‌های مختلف ضروری می‌دانند؛ به گونه‌ای كه در میان برخی از این كشورها رقابت سختی برای جذب سرمایه‌های خارجی شكل گرفته است.

نکات حقوقی فعالیت در زمینه سرمایه گذاری در بازار گردشگری

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیت‌های مسافرتی، سیاحتی-جهانگردی و زیارتی می‌نمایند موظف‌اند حسب مورد مجوزهای لازم را از مرجع مربوط اخذ نمایند. در غیر این صورت نیروی انتظامی با معرفی مرجع مربوط از فعالیت آنان ممانعت به عمل آورده و متخلفان را به محاکم دادگستری دلالت می‌نماید.
اولین پیش‌نیاز حقوقی راه‌اندازی یک شرکت در ایران (بدون توجه به اینکه توریستی باشد یا نباشد) و دیگر نقاط جهان ثبت رسمی یک شرکت جهت شروع فعالیت است.
قدم بعدی که پس از ثبت شرکت باید به آن توجه کنید ثبت برند کسب و کار خود است. لذا پس از ثبت شرکت گردشگری و توریستی اگر می‌خواهیم تحت یک نام خاصی فعالیت کنیم می‌بایست آن نام را به عنوان برند برای خود یا شرکت خود ثبت نماییم. 

چرا باید موسسات گردشگری را ثبت کنیم؟

برای قعالیت در زمینه گردشگری و کسب سود از این راه باید بدانید که موسسه یا شرکت گردشگری هم مانند سایر موسسه‌ها و شرکت‌ها نیاز به ثبت دارد تا اقدامات آنها از این طریق قانونی قلمداد شود. نکاتی که مربوط به متقاضیان ثبت این نوع موسسه ها و مراحل ثبت موسسه گردشگری می باشد مورد توجه قرار می گیرند و برخی از آنها عبارت است از:

الف-ضوابط کلی
۱-ارایه محل مناسب برای دفتر کار
۲-معرفی مدیر فنی
۳-ارایه نام و نشان دفتر
۴-سپردن تضمین

ب)شرایط اشخاص حقوقی
۱-تابعیت ایران
۲-ارتباط موضوع فعالیت شخص حقوقی با فعالیت‌های موضوع آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی،سیاحتی،جهانگردی و زیارتی

پ)شرایط اشخاص حقیقی
۱-تابعیت ایران
۲-متدین به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی
۳-عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تایید مراجع ذی صلاح
۴-ارائه گواهی عدم سوء‌پیشینه
۵-داشتن حداقل ۲۵ سال سن
۶-کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن برای متقاضیان مرد
۷-داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
۸-نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت موردنظر باشد.
۱۰-داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت مرتبط و صلاحیت شغلی

تبصره)مجوز تاسیس و فعالیت دفتر برای اتباع بیگانه فقط در قالب اشخاص حقوقی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط صادر می‌شود.

مراحل ثبت موسسات گردشگری

مراحل ثبت موسسه گردشگری در هر کشوری ضوابط و اصول خاص خود را دارد و در ایران نیز بر اساس قوانینی تاسیس و ثبت می‌شود.

زمانی که متقاضی اساسنامه‌ای برای مشخص شدن موسسان تنظیم کرد، برای اخذ مجوز به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه می‌کند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مدارک و سوابق موسسان و مدیر فنی را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر مدارک ارائه شده تایید شود مجوز را صادر می‌کند و سپس متقاضی برای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها اقدام می‌کند. پروسه ثبت شرکت گردشگری از ابتدا تا انتهای ثبت به مدت سه ماه به طول می‌انجامد.

یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه این است که موسسه گردشگری در قالب شرکت‌هایی همچون سهامی خاص، مسئولیت محدود، تعاونی و سایر شرکت‌ها می‌باشد و مجوزی که مربوط به این موسسه می‌باشد از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت گردشگری

۱-کپی کارت ملی و شناسنامه (به همراه اصل آن)
۲-کپی آخرین مدرک  تحصیلی
۳-کپی کارت پایان خدمت یا معافیت از آن ویژه آقایان
۴-تعداد ۶ قطعه عکس جدید -سه در چهار-
۵-در مورد اشخاص حقوقی اظهارنامه ی رسمی ثبت شرکت ها
۶-مدارک مربوط به سابقه کار و پرداخت بیمه.

شخص حقوقی دارنده مجوز مکلف است هر گونه تغییر در امور مربوط به مدیریت، شرکا، سهامداران، نام، نشان و اقامتگاه شرکت را به اطلاع مرجع صدور مجوز برساند. در غیر این صورت مجوز فعالیت او به تشخیص مرجع صادرکننده از یک ماه تا سه ماه معلق می‌شود.

همچنین در صورتی که مدیران شرکت گردشگری تغییر می‌کنند یا اینکه بنا به هر دلیلی فوت شوند و یا مرتکب محکومیت شوند کسی که دارنده پروانه است باید ظرف ۱۰ روز این موضوع را به صورت کتبی به سازمان اطلاع بدهد و حداقل سه ماه زمان دارد که جایگزین مناسبی را برای آن فرد پیدا کنند و آن را به سازمان معرفی کنند.

متقاضیان تاسیس دفتر باید یک نفر را به عنوان مدیر فنی به مراجع مربوط حسب مورد معرفی نمایند. مدیر فنی ضمن دارا بودن شرایط اشخاص حقیقی که گفته شد، باید دارای شرایط ذیل باشد:
۱-آشنایی کامل به یکی از زبان‌های خارجی ترجیحاَ انگلیسی و مورد متقاضیان دفتر خدمات زیارتی ترجیحاَ عربی
۲-ارایه گواهینامه فارغ التحصیلان از آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مدارس حرفه‌ای خدمات مسافرتی و سیاحتی-جهانگردی یا مراکز آموزشی وزارتخانه‌های مرتبط
(فعالیت اتباع خارجی در سمت مدیر فنی منوط به دارا بودن پروانه معتبر اشتغال و تایید صلاحیت فنی آن ها به وسیله مرجع صادرکننده مجوز است).

مدیر فنی در هر حال نمی‌تواند مدیر فنی بیش از یک دفتر باشد و موظف است تمام وقت در محل دفتر حاضر باشد.

سخن آخر

اگر در زمینه گردشگری و توریسم فعال می‌باشید و یا علاقمند به سرمایه گذاری در بازار گردشگری هستید می‌توانید برای شروع و ادامه سرمایه‌گذاری‌تان از خدمات وینداد بهره‌مند شوید.
وینداد با ارائه خدمات حقوقی آنلاین و ارائه خدماتی همچون بانک قراردادهای پرکاربرد ، تنظیم و بررسی قرارداد و مشاوره حقوقی ویژه کسب و کارها در فرآیند سرمایه گذاری، راهگشای حفاظت از کسب و کارهای شما و همچنین موفقیت در روند و فرآیند سرمایه گذاری در کسب و کارها می‌باشد.

 

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی