تجارت در امارات

چگونه یک کسب‌وکار در امارات گسترش ‌می‌یابد و به موفقیت می‌رسد؟

فرصت‌های راه‌اندازی و یا گسترش تجارت در آنسوی مرزها، همواره مورد علاقه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و سرمایه‌داران بوده است. ورود به بازارهای خارجی سبب می‌شود تا تجارتی گسترده‌تر و به دنبال آن سودآوری بالاتری نصیب تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات شود. اما مزایای چنین عملی به آسانی دست‌یافتنی نیست و تاجران راه درازی برای فرامرزی […]

فرصت‌های راه‌اندازی و یا گسترش تجارت در آنسوی مرزها، همواره مورد علاقه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و سرمایه‌داران بوده است. ورود به بازارهای خارجی سبب می‌شود تا تجارتی گسترده‌تر و به دنبال آن سودآوری بالاتری نصیب تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات شود. اما مزایای چنین عملی به آسانی دست‌یافتنی نیست و تاجران راه درازی برای فرامرزی کردن تجارت خود در پیش دارند. در این مطلب قصد داریم تا به عنوان نمونه، به چگونگی گسترش کسب‌وکار در امارات اشاره کنیم و برخی از مهم‌ترین اقدامات و ملاحظات لازم برای ورود به بازار امارات را بررسی کنیم.

امارات متحده عربی، کشوری ایده‌آل برای توسعه تجارت شما!

امارات متحده عربی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که شهرت تجاری و گردشگری آن فراتر از مرزهای کشور خود رفته است. بسیاری از معروف‌ترین برندها و شرکت‌های بزرگ و صنایع متنوع جهان در این کشور گرد هم آمده‌اند و بازاری بزرگ و پر کشش برای تجارت را به وجود آورده‌اند. به همین خاطر پتانسیل تجارت در این کشور بسیار افزایش یافته و صدها کسب‌وکار در مسیر گسترش خود این کشور را هدف قرار داده‌اند. با وجود جذابیت فراوان امارات برای تاجران و صاحبان کسب‌وکار، نباید فراموش کرد که ورود به این بازار نیازمند تحقیقات و کسب اطلاعات فراوان است که موضوع این مطلب هم است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین اطلاعات درباره تجارت و کسب‌وکار در امارات می‌پردازیم.

مطالعه بازار امارات، یک اقدام حیاتی!

به طور کلی، «تحقیقات بازار» یا «مطالعه بازار» معادلی برای اصطلاح «Market Research» محسوب می‌شود که به معنای جمع‌آوری اطلاعات لازم پیش از ورود به بازارهای جدید است. این اطلاعات در دو بخش اصلی شناسایی نیازها و رفتارهای اقتصادی مخاطبان محصول و کشش اقتصادی بازار هدف انجام می‌شود و اهمیت فراوانی پیش از توسعه تجارت در کشورهای خارجی دارد. در ادامه این مطلب در ادامه به سه بازار پر طرفدار کشور امارات می‌پردازیم و به نوعی بازارهای مذکور را مطالعه می‌کنیم.

۱) صنعت پوشاک

تجارت در زمینه‌های خاصی در کشور امارات می‌تواند سودآور و معقول باشد. از آنجایی که امارات کشوری است که سالانه مقصد گردشگری بسیاری افراد از سراسر جهان بوده و همچنین دارای بزرگ‌ترین و مجهزترین پاساژها، مراکز خرید و میزبان نمایشگاه‌های متعدد مد است، یکی از پررونق‌ترین کسب‌وکارها و محصولات در این کشور، عرضه پوشاک محسوب می‌شود. به همین دلیل اگر شما تولیدی پوشاک دارید احتمالا امارات یکی از بهترین گزینه‌ها برای گسترش کسب‌وکار شما خواهد بود.

۲) صنعت تفریح سرگرمی

کشور امارات و به خصوص شهر پیشرفته دبی با داشتن بافتی مدرن و ماهیت توریستی جذاب آن، همواره مورد توجه بسیاری از افراد به خصوص قشر جوان قرار می‌گیرد. یکی از جاذبه‌های مهم این شهر، وجود امکانات تفریحی فراوان است. افرادی که به نوعی در تجارت ارائه کالا و یا خدمات سرگرمی فعالیت دارند می‌توانند به بازار امارات در این خصوص اعتماد کنند. شهربازی‌ها و دیگر تفریحات متنوع مانند پارک آبی‌ها، از مهم‌ترین جاذبه‌های سرگرمی این شهر محسوب می‌شوند که بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب می‌کند.

۳) بخش کشاورزی

هرچند امارات کشوری صنعتی و نسبتا پیشرفته محسوب می‌شود، اما این کشور به دلیل داشتن اقلیمی خشک، نتوانسته است چندان در امر کشاورزی موفق و خودبسنده ظاهر شود. از سوی دیگر، کشور ایران به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی خود در زمینه کشاورزی و تولید میوه‌ها و سبزیجات دارای مزیت نسبی آشکاری است. به همین جهت بازار کشور امارات برای فعالین بخش‌های مختلف کشاورزی در ایران، فرصت‌های فراوانی را به همراه دارد که می‌توان از آنها برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی استفاده کرد.

تسلط به قوانین و مقررات تجاری و مالیاتی، یک گام اساسی برای کسب‌وکار در امارات!

یکی از مهم‌ترین گام‌های ورود به بازار کشور خارجی اشراف به قوانین و مقررات مرتبط با صادرات و تجارت است. ماهیت مقررات مالیاتی، قوانین ثبت شرکت، الزامات استخدام نیروی کار و… تاثیر زیادی بر سهولت و یا دشواری کسب سود شما در یک کشور خارجی دارد. در ادامه به برخی از مقررات مرتبط با تجارت در کشور امارات اشاره می‌کنیم.

۱) مقررات مالیاتی

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تجارت و کسب‌وکار در امارات ، موضوع پر اهمیت مالیات است. این کشور به طور معمول (به جز برهه‌های خاص مانند برهه کنونی شیوع ویروس کرونا) در مسیر توسعه تجارت خود و تشویق سرمایه‌گذاران نرخ‌های مالیاتی بسیار اندکی را به نسبت سایر کشورها لحاظ کرده است. در واقع این کشور به دلیل عدم اعمال مقررات مالیاتی بر شرکت‌ها یکی از محبوب‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاران بوده است. مبحث مالیات بر درآمد نیز با توجه به وضعیت اقتصادی هر شخص منعطف بوده و بسیاری از افراد حتی از مالیات بر درآمد نیز معاف هستند که برای شروع کسب‌وکارها در امارات امتیاز مهمی به شمار می‌آید.

در سالهای اخیر تنها نمونه مالیاتی که در کشور امارات به طور نسبتا فراگیری اعمال می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده بر برخی از محصولات بوده است که نزدیک به ۵ درصد تعیین شده است. البته این نرخ مالیات همچنان یکی از پایین‌تر نرخ‌های مالیاتی در جهان محسوب می‌شود و مشکلی جدی در مسیر تاجران به حساب نمی‌آید.

۲) مقررات شروع تجارت و اخذ ویزا

پس از آنکه نوع فعالیت خود را انتخاب کردید لازم است تا گام‌های بعدی برای آغاز تجارت در امارات را بردارید. یکی از مهم‌ترین این گام‌ها، درخواست اجازه کسب‌وکار است که بایستی توسط متقاضی تجارت در امارات انجام شود. تدوین پلن تجاری (Business plan)، پر کردن فرم درخواست مخصوص و ارسال مدارک لازم مانند گذرنامه از مراحل این گام هستند.

پس از انجام این گام، بایستی اقدام به بازگشایی یک حساب بانکی در کشور امارات کنید تا امور مالی و مالیاتی شما بر اساس این حساب انجام شوند.

در آخر هم پس از تایید مراحل قبلی، درخواست ویزا آخرین مرحله ورود به تجارت در امارات است. اخذ ویزا در چند مرحله انجام می‌شود که شامل دریافت مجوز ورود، تعیین وضعیت تجاری و دریافت گواهی‌های مخصوص مانند گواهی سلامت است. فراموش نکنید که ورود شما به هر بخش از اقتصاد امارات ممکن است نیازمند دریافت مجوزها و گواهی‌های خاص آن قسمت‌ها باشد. مانند تجارت مواد خوراکی و یا اموری که با  سلامت شهروندان اماراتی در ارتباط است.

درباره گسترش کسب‌وکار در امارات سوالی دارید؟

موضوع تجارت در کشور امارات، اگرچه جذابیت‌های زیادی برای صاحبان کسب‌وکار دارد اما می‌تواند چالش‌های حقوقی زیادی نیز به همراه داشته باشد. در این مطلب سعی شد تا برخی از مهم‌ترین نکات گسترش کسب‌وکار در امارات را بررسی کنیم. نباید فراموش کرد که این مقررات با توجه به اوضاع تجاری امارات، ایران و جهان ممکن است در مقاطع مختلف تغییراتی داشته باشند و یا در بخش‌های خاصی از تجارت، نکات بیشتری به همراه داشته باشند. به همین خاطر اگر درباره چگونگی توسعه تجارت در امارات سوال و یا نکته مبهمی دارید، به کارشناسان حقوقی وینداد برای مشاوره و راهنمایی اعتماد کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط