کسب و کار در پاکستان و مقررات مالیاتی در آن کشور به چه صورت است؟

کسب و کار در پاکستان و مقررات مالیاتی در آن کشور به چه صورت است؟

از نظر اقتصادی کشور پاکستان در حال توسعه محسوب شده و در ۴ دهه اخیر، نرخ رشد اقتصادیان از میانگین جهانی بالاتر قرار گرفته است اما با این وجود به دلیل سیاست‌های نادرست، این نرخ رشد اقتصادی با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. البته لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر، تغییرات و تحولات […]

از نظر اقتصادی کشور پاکستان در حال توسعه محسوب شده و در ۴ دهه اخیر، نرخ رشد اقتصادیان از میانگین جهانی بالاتر قرار گرفته است اما با این وجود به دلیل سیاست‌های نادرست، این نرخ رشد اقتصادی با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. البته لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر، تغییرات و تحولات گسترده‌ای در ساختارهای اقتصادی پاکستان صورت گرفته و در نتیجه نرخ رشد به‌ویژه در زمینه‌های ساخت و تولید و بخش‌های خدمات مالی (اقتصادی) سرعت گرفته است. علاوه بر این پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه کاهش بدهی‌های خارجی پاکستان تحقق یافته است. با این توضیح اگر قصد گسترش  کسب و کار در پاکستان دارید در این مطلب با ما همراه باشید.

مزایای تجارت در پاکستان

  1.  اولین ویژگی گسترش کسب و کار در پاکستان اقدامات حمایتی دولت پاکستان از سرمایه گذاری خارجی و قراردادهای بین المللی است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت پاکستان به منظور افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام داده است، تهیه و تدوین قوانینی مشخصی است که در تلاش برای تسهیل مسیر شروع سرمایه‌گذاری‌های خارجی در زمینه‌های مختلف این کشور می‌باشد.
  2. دومین ویژگی گسترش کسب و کار در پاکستان ان است که واردات بعضی از کالاهای مشخص در پاکستان بدون پرداخت عوارض بوده و در شرایطی نیز عوارض پرداخت شده برگشت داده می‌شوند.
  3. مسترد کردن کامل یا بخشی از عوارض گمرکی پرداخت شده که بابت واردات کالاهایی که برای تولید، عمل آوری، تغییرات یا تکمیل واحدهای تولیدی در پاکستان به کار برده می‌شود و یا به منظور تأمین نیاز واحدهای صنعتی، پروژه‌ها مؤسسات، آژانس‌ها و سازمان‌هایی باشد که مجاز به واردات همان کالا با نرخ‌های ترجیحی هستند.
  4. ایجاد اداره تشویق صادرات و ادارات وابسته به آن مانند شورای توسعه مهارت‌ها به منظور توسعه صادرات.
  5. اعطاء جوایز به صادرکنندگان نمونه ویژگی دیگری است که می توان از آن به عنوان مهم‌ترین وجوه گسترش کسب و کار در پاکستان نام برد.
  6. اختصاص کمک مالی به بخش حمل و نقل به میزان ۲۵ درصد به کالاهایی که کل صادرات آن بیش از پنج میلیون دلار نباشد.

بازارهای پرطرفدار کسب و کار در پاکستان

یکی از مهم‌ترین کالاهای صنعتی که در کشور پاکستان تولید می‌شود و افرادی زیادی با هدف سرمایه‌گذاری در آن‌ها به دنبال گسترش کسب و کار در پاکستان هستند عبارتست از وسایل برقی، خودروسازی سازی، تولید انواع فلزات، ذوب آهن، صنعت مواد شیمیایی، ساخت تراکتور و ماشین الات کشاورزی، تولید سیمان، فرآورده‌های نفتی و همچنین استخراج نفت و گاز و برق اشاره نمود. همچنین براساس آمارها کشور پاکستان در حوزهٔ دامداری و دامپروری رشد قابل توجهی داشته است به گونه‌ای که صنعت ماهیگیری در پاکستان بخش قابل توجهی از صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در این کشور دام و احشام از جمله شتر، گوسفند، گاو، بز، گاومیش و همچنین طیور پرورش یافته و هر یک از اینها به نحوی در صنعت دامپروری این کشور تأثیر دارند

علاوه بر این حوزهٔ کشاورزی رکن مهم دیگری از کسب و کار در پاکستان است که موجب اهمیت تجارت با پاکستان برای دیگر کشورها شده است. علت این امران است که بیش از نصف جمعیت پاکستان در روستا زندگی کرده و می‌توان گفت کشاورزی از مهم‌ترین شغل‌های مردم این کشور است.همچنین صنایع مهم تولیدی دیگری در پاکستان وجود دارد که شامل صنعت ریسندگی و بافندگی، هنر پارچه بافی، شتلی کوبی، پنبه پاک کنی و بخشی از صنایع تولید مواد غذایی است. ضمناً در بخش معادن هم معادن این کشور نفت، گاز، زغال سنگ، آهن، کروم و سنگ آهک است که تمامی این موارد جزو فرآورده‌های صادراتی پاکستان به شمار می‌روند.

مقررات مالیاتی و بانکی پاکستان

تمامی کشورها قوانین و مقررات متفاوتی در زمینه‌های بانکی و مالیاتی در مورد کسب و کارهای داخلی و خارجی دارند و تدوین این قوانین با اهداف متفاوتی صورت می‌گیرد که یکی از انها رونق اقتصادی است.همچنین پاکستان در طول تاریخچه پر فراز و نشیبی که داشته است همواره تلاش بر آن داشته است که به وضع قوانین بانکی و مالیاتی در خصوص کسب و کارها بتواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد خود بگذارد.

از جمله مقررات مالیاتی در پاکستانان است که بر اساس قوانین دولت مرکزی، از تمام منابع مالیات مستقیم و مالیات بر مصرف و فروش شامل حقوق و عوارض گمرکی، مصرف و فروش، مالیات دریافت می‌شود.با این وجود، دولت‌های ایالتی مالیات بر زمین، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر مستغلات و سایر مالیات‌های محلی نیز دریافت می‌کنند.

در این راستا مالیات مستقیمی که توسط دولت مرکزی اخذ می‌شود عمدتاً نسبت به حقوق و دستمزد، درآمد ناشی از مستغلات، درآمد مشاغل، سود سرمایه و درآمد سایر منابع تعلق می‌گیرد.همچنین سال مالیاتی پاکستان ۱۲ ماهه بوده و در ۳۰ ژوئن هر سال پایان می‌یابد اما دولت مرکزی ۳۱ دسامبر هر سال را نیز به عنوان پایان سال مالی در نظر می‌گیرد.پرداخت کننده مالیات شامل شخص حقیقی یا حقوقی می‌گردد.

در مورد کسب و کار در پاکستان نیاز به راهنمایی دارید؟

پاکستان علی رغم اینکه کشوری در حال توسعه بوده و سابقاً بحران‌های مالی و فقر شدیدی را متحمل شده اما دارای نرخ رشد اقتصادی خوبی است.به دلیل اشتغال عمدهٔ مردم این کشور به کشاورزی، صنعت کشاورزی در این کشور یکی از ارکان مهم اقتصادیان محسوب شده و با گسترش کسب و کار در پاکستان و در این حوزه می‌توان سود و منفعت خوبی بدست آورید. در صورتی که در این خصوص سؤال یا ابهامی دارید، تیم حقوقی وینداد امادگی ارائه خدمات مشاوره‌ای را به شما دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط