گواهینامه حق تقدم سهام

گواهینامه حق تقدم سهام چیست؟

تمامی شرکت‌ها مجوزی با نام گواهینامه حق تقدم سهام دارند که آن را در اختیار اشخاص خاصی قرار می‌دهند. در زمان فروش سهام شرکت، اولویت خرید با افرادی است که این گواهی را در اختیار دارند.

داشتن گواهی حق تقدم خرید سهام، مسئله مهمی برای خرید سهام است. این مسئله درباره سهام‌داران شرکت حائز اهمیت است و خود شرکت‌ها این گواهینامه را در اختیار سهامداران خود می‌گذارند تا بتوانند باز هم از سهام‌شان خریداری کنند. در این مقاله تمامی مسائلی که لازم است درباره این گواهینامه بدانید را برای شما توضیح می‌دهیم.

گواهینامه حق تقدم سهام چیست؟

همه شرکت‌های سهامی ثبت شده در اداره ثبت شرکت‌ها هنگامی که تصمیم می‌گیرند سهام خود را به خاطر سرمایه‌های نقدی و مطالبات حال شده افزایش دهند، اولویت خرید سهام را به سهامداران فعلی خود می‌دهند. این اولویت از طریق اهدای گواهینامه حق تقدم سهام به سهامداران اهدا می‌شود. 

تعداد حق تقدمی که در اختیار هر سهام‌دار قرار می‌گیرد به تعداد سهامی که در شرکت دارد و البته میزان افزایش سهام مربوط است. با این کار سهامداران هر شرکت برای خرید سهام جدید آن در اولویت قرار می‌گیرند و قبل از اطلاع یافتن مردم عادی از وجود چنین سهام اضافه‌ای مطلع می‌شوند.

نحوه دریافت گواهینامه حق تقدم سهام

دریافت گواهینامه حق تقدم به این صورت است که شرکت‌ها، زمانی که مطالباتشان حال می‌شود یا سرمایه نقدی به دست می‌آورند و به دلایل این چنینی تصمیم می‌گیرند سهام خود را افزایش دهند، فرصت خرید را ابتدا در اختیار سهامداران خود می‌گذارند. 

به این ترتیب که در چنین زمان‌هایی اوراقی به نام حق تقدم به آدرس سهامداران خود می‌فرستند و سهامدار در صورت تمایل به خرید، ابتدا ارزش اسمی حق تقدم را پرداخت کرده و از این حق استفاده می‌کنند. اگر هم تمایلی به داشتن سهام جدید نداشته باشند تا دو ماه فرصت دارند حق تقدم خود را در بازار بورس به فروش برسانند. 

شاید بپرسید قیمت حق تقدم چقدر است؟ حق تقدم هر سهم به اندازه خود آن سهم ارزش دارد منتهی باید مبلغ ارزش اسمی سهم را از آن کم کنید. این ارزش اسمی معمولا 1000 ریال است.

مزایای حق تقدم برای دارنده

زمانی که یک شرکت به پول نیاز دارد و راهی برای به دست آوردن آن پیش رو ندارد، سهام خود را افزایش داده و ابتدا با حق تقدم آن را به سهامداران خود می‌فروشد. 

داشتن این حق باعث می‌شود سهام‌داران هر شرکتی زودتر از عموم مردم متوجه افزایش سهام آن شرکت شده و در صورت تمایل از این حق خود استفاده کنند. 

مزیت دیگر حق تقدم، خرید سهام با قیمت کمتر است. به این صورت که سهامداران اگر بخواهند از حق تقدم خود استفاده کنند می‌توانند زودتر از بقیه مردم و با تخفیف سهام جدید بخرند. البته مزایایی که گفتیم در صورت استفاده از حق تقدم است اگر کسی بخواهد حق تقدم خود را بفروشد باز هم از لحاظ مالی ممکن است سود کند.

حق تقدم چگونه پرداخت می‌شود؟

گفتیم در حق تقدم، اوراقی به آدرس سهامداران ارسال می‌شود که به گواهینامه حق تقدم سهام معروف است. سهامداری که قصد تبدیل حق تقدم به سهام را دارد باید ابتدا این گواهینامه را پر کند. پس از تکمیل گواهینامه، مبلغ سهام مورد نظر خود را به حساب شرکت واریز کند سپس گواهینامه و رسید انتقال وجه را برای شرکت صاحب سهام ارسال کند.

جمع بندی

شرکت‌های مختلف در موقعیت‌های گوناگون تصمیم به افزایش سهام خود می‌گیرند. در این شرایط برای سهامداران فعلی خود احترام قائل شده و اوراقی تحت عنوان گواهینامه حق تقدم به آدرس آن‌ها می‌فرستند. سهامداران پس از دریافت این گواهینامه باید تصمیم بگیرند آیا سهام بیشتری می‌خواهند یا خیر؟ اگر جواب بله است، باید گواهینامه دریافت شده را تکمیل کرده و به همراه فیش واریزی مبلغ سهام به شرکت مورد نظر ارسال کنند. اگر هم جواب خیر است بدون اقدامی از جانب آن‌ها، شرکت سهام را به دیگر اشخاص واگذار می‌کند. 

وینداد یک موسسه حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات حقوقی و مشاوره‌ای به کسب‌وکارهاست. این موسسه با تخصص در تنظیم دفتر سهام، ثبت شرکت‌ و مشاوره حقوقی، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مسائل حقوقی خود را به صورت کارآمد مدیریت کنند. وینداد با تیمی از کارشناسان مجرب، به عنوان یک همراه مطمئن در مسیر رشد و توسعه شرکت‌ها عمل می‌کند.

سوالات متداول

گواهینامه حق تقدم چیست؟

شرکت‌ها هنگام افزایش سرمایه خود به سهامداران فعلی ارزش داده و با گواهینامه حق تقدم ابتدا آنان را از این افزایش سهام مطلع می‌کنند.

هر سهامدار چند روز فرصت دارد از حق تقدم خود استفاده کند؟

این فرصت معمولا 2 ماهه است.

اگر سهامداری تمایل نداشت از حق تقدم خود استفاده کند باید چه کاری انجام دهد؟

می‌تواند حق تقدم خود را به شخص دیگری واگذار کند یا بدون قبول این حق تقدم، واگذار کردن آن را به شرکت بسپارد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر آوا حقی

آوا حقی

آوا حقی یکی از نویسندگان خوش قلم وینداد است که در رشته حقوق اقتصادی در دانشگاه آزاد تهران مرکزی تحصیل کرده و اطلاعات تخصصی در امور حقوقی از جمله قراردادها، مالکیت فکری و امور ثبتی دارد و محتواهای کاربردی در زمینه‌ها را به زبان کاملا ساده نوشته که در ادامه می‌توانید این محتواها را بخوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات وینداد برای شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

راهنمای تبدیل سهام شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

راهنمای تبدیل سهام شرکت و انتقال آن

در این مقاله به بررسی عمیق و عملیاتی فرآیندهای تبدیل و انتقال سهام شرکت‌ها پرداخته و نکات کلیدی برای مدیریت موفق این تغییرات را ارائه می‌دهیم. با بهره‌گیری از تحلیل‌های دقیق و توصیه‌های کاربردی، می‌توانید تصمیمات مالی و تجاری هوشمندانه‌تری اتخاذ و از فرصت‌های موجود بهره‌برداری کنید.

ترازنامه مالی شرکت چیست؟
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

ترازنامه مالی شرکت چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازنامه مالی شرکت، یک گزارش مالی است که وضعیت مالی شرکت را در یک مقطع زمانی خاص نشان می‌دهد. این ترازنامه شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام است و موسسین شرکت کمک می‌کند تا سلامت مالی شرکت را ارزیابی کنند.

آگهی دعوت از مجامع شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

آگهی دعوت مجمع شرکت چیست و کجا منتشر می‌شود؟

برای دعوت به مجمع عمومی یک شرکت لازم است اعضای آن مجمع از تشکیل آن اطلاع پیدا کنند. هر چند که به نظر می‌رسد روزنامه دیگر نمی‌تواند در میان این میزان رسانه نقشی رسانه کثیرالانتشار را ایفا کند، اما همچنان قانون انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی در روزنامه کثیرالانتشار را لازم می‌داند.

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت + تمدید هیئت مدیره

اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شرکت‌های سهامی توسط هیئت مدیره نشان‌دهنده اهمیت و نقش اساسی این نهاد در فرایند اداره شرکت‌هاست. سهامداران حق دارند که در این خصوص نظر خود را بیان کرده و افراد قابل اعتماد خود را به عنوان اعضای هیئت مدیره تعیین کنند. در نتیجه، مجمع عمومی وظیفه انجام این مهم را بر عهده داشته و پس از گذشت حداکثر دو سال نیز موظف به تغییر اعضای هیئت مدیره یا در اصطلاح تمدید هیئت مدیره است.