صفر تا صد قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

صفر تا صد قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یکی از شرکت‌های پیش‌بینی شده در قانون تجارت است که در ایران بسیار رایج است و بسیاری کسب و کارها تمایل دارند تا در چارچوب شرکت‌های سهامی خاص به فعالیت خود ادامه دهند. از طرف دیگر وجود تشریفات ساده‌تر نسبت به شرکت‌ سهامی عام، باعث شده تا قوانین ثبت شرکت سهامی خاص […]

شرکت سهامی خاص یکی از شرکت‌های پیش‌بینی شده در قانون تجارت است که در ایران بسیار رایج است و بسیاری کسب و کارها تمایل دارند تا در چارچوب شرکت‌های سهامی خاص به فعالیت خود ادامه دهند. از طرف دیگر وجود تشریفات ساده‌تر نسبت به شرکت‌ سهامی عام، باعث شده تا قوانین ثبت شرکت سهامی خاص به مراتب آسان‌تر باشد.
در این مقاله سعی می‌کنیم تا با مزایای ثبت شرکت سهامی خاص آشنا شویم به مدارک و مراحل ثبت آن می‌پردازیم و قوانین ثبت شرکت‌های سهامی خاص را بررسی خواهیم کرد.

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص، شرکتی است که تمامی سرمایه آن توسط موسسین آن تامین می‌شود. تعداد سهامداران در این نوع شرکت کمتر از شرکت سهامی عام است و مراحل ثبت آن ساده‌تر است.
در شرکت‌های سهامی خاص، افراد به میزان سهام خود مسئولیت خواهند داشت. در واقع، مسئولیت سهامداران شرکت سهامی خاص محدود به سرمایه‌ آورده شده به شرکت است. بنابراین،

اعتبار این نوع شرکت‌ها به میزان سرمایه آن‌ها بستگی دارد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص چندان زیاد نیست. برای کسب اطلاع بیشتر درباره سرمایه این شرکت‌ها می‌توانید به مجله حقوقی وینداد مراجعه کنید.

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص مزایای متعددی دارد:

  • نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص: به دلیل این‌ که سرمایه به سهام‌های کوچکی تقسیم می‌شود و گاهی اوقات این سهام، بی‌نام است و نقل و انتقال آن به سادگی انجام می‌گیرد.
  • طبق ماده ۱۷۰ قانون تجارت، در شرکت‌های سهامی، صاحبان سهم می‌توانند هیات‌ مدیره را انتخاب کنند.
  • برخلاف شرکت سهامی عام که سهام آن به صورت عمومی عرضه می‌شود و باید به صورت فصلی گزارش‌های مالی ارائه دهد، شرکت سهامی خاص وظیفه‌ای برای نشر گزارش‌های مالی عمومی را ندارد. در نتیجه، فشار کوتاه‌مدت برقراری مجمع و ملاقات با سهام‌داران و انتظارات تحلیل‌گران، نیز از بین می‌رود.
  • شرکت‌های سهامی خاص گزینه‌ای مناسب برای تجمع سرمایه‌های کوچک برای انجام فعالیتی خاص هستند.
  • یکی از مهم‌ترین قوانین ثبت شرکت سهامی خاص، این است که سهامداران به اندازه سهامشان مسئولیت و تعهد خواهند داشت.
  • شرکت‌های سهامی خاص نزد بانک‌ها اعتبار بیشتری داشته و برای اعطای وام و شرکت در مناقصات شانس بیشتری دارند.

برای ثبت شرکت سهامی خاص به چه مدارکی نیاز داریم؟

مطابق با قوانین ثبت شرکت سهامی خاص، وجود مدارک ذیل الزامی است:

۱- مدارک هویتی سهامداران در زمان تاسیس شرکت سهامی خاص
۲- مدارک هویتی مدیر عامل شرکت سهامی خاص درصورتی که مدیر عامل شرکت سهامی خاص از بین سهامداران انتخاب نشود. درباره وظایف و اختیارات مدیران شرکت سهامی خاص اینجا بخوانید.
۳- مدارک هویتی بازرسین شرکت سهامی خاص و باقی سمت ها در زمان تاسیس.
۴- امضاء وکالتنامه وکیل درصورتی که پرونده تاسیس شرکت سهامی خاص توسط وکیل انجام شود.
۵- ارائه مجوز در صورتی که موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص نیازمند اخذ مجوز باشد.
۶- ارائه فیش واریزی ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس و ارائه آن فیش به اداره ثبت.
۷- ارائه‌ی مفاد قرارداد که شامل آدرس شرکت و سکونت و کد پستی، سرمایه شرکت و موضوع فعالیت است.
۸- اعلام کد پستی معتبر اداری و یا تجاری جهت اقامتگاه شرکت سهامی خاص.
۹- اعلام کد پستی معتبر جهت اعلام آدرس سهامداران و اعضاء هیات مدیره و بازرسین.
۱۰- برای انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص ارائه حداقل ۵ مورد اسم پیشنهادیِ خاص (۳ سیلاب) نیز ضروری است.
۱۱- اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر عدم ممنوعیت آنها جهت فعالیت تجاری
۱۲- اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر نداشتن رابطه نسبی یا سببی با مدیران شرکت
۱۳- در صورت وجود شخص حقوقی در بین مدیران و سهامداران شرکت، اگر چنانچه شخص حقوقی داخلی باشد بایستی کپی آخرین روزنامه رسمی و نامه معرفی نماینده شخص حقوقی جزو مدارک لازم برای ثبت باشد و در مورد اشخاص حقوقی خارجی سهامدار در شرکت، باید گواهی ثبت آن شرکت در خارج از کشور و ترجمه آن و ارائه اصل و نسخه ترجمه شده وکالت نامه وکیل شرکت خارجی لازم است.

    • در سال ۱۴۰۱ داشتن کد ثنا برای تمامی اعضا الزامی است.
    • تا سال ۹۸ کلیه اعضا و بازرسین باید گواهی عدم سوء پیشینه ارائه می‌کردند اما از سال ۹۹ دیگر نیاز به ارائه گواهی عدم سوپیشنه نیست و استعلام سوپیشینه به صورت آنلاین است.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص به چه ترتیب است؟

۱. اولین گام نام مناسب برای شرکت سهامی خاص است. این نام از قوانین ثبت شرکت سهامی خاص پیروی می‌کند؛ مانند این‌که نباید تکراری باشد و عنوان «سهامی خاص» باید در پایان آن ذکر شود.

۲. تنظیم اساسنامه شرکت سهامی خاص مهم‌ترین مرحله ثبت قانونی آن است. تمام اطلاعات شرکت باید به طور دقیق در اساسنامه ذکر شود. تابعیت شرکت، دارندگان حق امضا و وظایف اعضا نیز در همین سند مشخص می‌شوند.

۳. تنظیم اظهارنامه شرکت سهامی خاص طبق ماده ۷ قانون تجارت الزامی است. این سند باید دربردارنده تعهدات مالی شرکت و شرکا باشد. تفکیک دارایی‌های نقدی و غیرنقدی شرکت و قیمت‌گذاری آورده‌های غیرمنقول مثل خودرو و ملک در این سند انجام می‌گیرد. اگر سرمایه شرکت به طور کامل فراهم نشده است، میزان تعهد پرداخت هر یک از شرکا باید جداگانه معین شود. نام بانک و شماره حسابی که وجوه پرداختی در آن واریز می‌شود نیز باید درج شود.

۴. امضای اوراق و تشکیل پرونده رسمی گام بعدی ثبت شرکت سهامی خاص در ایران است. پس از تکمیل مدارک شرکت سهامی خاص، باید به سایت اداره ثبت شرکت‌ها و یا سامانه‌های موسسات ثبتی مجاز رجوع کرد. پس از پر کردن درخواست تاسیس شرکت سهامی خاص، باید همۀ اسناد و ضمیمه‌های آنها را در پاکت مخصوص پستی به اداره کل ثبت شرکت‌ها ارسال نمود.

۵. انتشار آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار آخرین گام ثبت شرکت سهامی خاص در کشور است. روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های شرکت تا زمان تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر می‌شوند باید از قبل انتخاب شده باشد. همچنین پس از نهایی شدن ثبت شرکت باید ظرف حداکثر دو ماه برای تعیین حوزه مالیاتی، اخذ کد اقتصادی و پلمب دفاتر تجاری اقدام نمود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا مزایای ثبت شرکت سهامی خاص و مراحل آن را مطابق با قوانین ثبت شرکت سهامی خاص در سال ۱۴۰۱، برای شما توضیح دهیم. فرآیند ثبت شرکت سهامی خاص در وینداد توسط متخصصین باتجربه‌ای انجام می‌شود که با قوانین ثبت شرکت آشنا هستند و در سریع‌ترین زمان ممکن فرآیند ثبت را برای شما انجام خواهند داد.
همچنین اگر برای ثبت شرکت خود نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید، تیم پشتیبانی وینداد در طول هفته برای حل مسائل حقوقی و ثبتی شما پاسخگو هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به مدرک تحصیلی است؟

خیر در حال حاضر ثبت شرکت بدون ارائه مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت امکان‌پذیر است.

مهمترین قوانین ثبت شرکت سهامی خاص کدام موارد هستند؟

اول آن که ۳۵ درصد سرمایه شرکت باید در حساب بانکی ویژه‌ای سپرده شود و فیش واریزی آن به اداره ثبت ارسال شود. حداقل تعداد سهامداران ۳ نفر، حداقل تعداد مدیران ۳ نفر و مدیر می‌تواند از بین سهامداران انتخاب شود. موارد بیشتر در مقاله ذکر شده است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت