گواهی امضا دیجیتال

گواهی امضای دیجیتال چیست ؟

  گواهی‌ امضای دیجیتال، به نوعی معادل دیجیتالی (فرمت الکترونیکی) گواهی‌های فیزیکی یا کاغذی هستند. برای مثال گواهی‌های فیزیکی مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه یا کارت ملی، شناسه هویت افراد در تعاملات غیرالکترونیکی محسوب می‌شوند. در مقابل گواهی امضای دیجیتال شناسه‌ای برای تائید هویت افراد در تعاملات الکترونیکی هستند. در واقع این گواهی‌ها به عنوان مدرک […]

 

گواهی‌ امضای دیجیتال، به نوعی معادل دیجیتالی (فرمت الکترونیکی) گواهی‌های فیزیکی یا کاغذی هستند. برای مثال گواهی‌های فیزیکی مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه یا کارت ملی، شناسه هویت افراد در تعاملات غیرالکترونیکی محسوب می‌شوند. در مقابل گواهی امضای دیجیتال شناسه‌ای برای تائید هویت افراد در تعاملات الکترونیکی هستند.

در واقع این گواهی‌ها به عنوان مدرک هویت یک فرد برای یک هدف خاص عمل می‌کنند. به عنوان مثال، گواهینامه رانندگی تائید کننده هویت فردی است که به طور قانونی می تواند در یک کشور خاص رانندگی کند. به همین ترتیب، گواهی دیجیتال می تواند به صورت الکترونیکی برای اثبات هویت فرد و دسترسی او به اطلاعات یا خدمات در اینترنت یا امضای اسناد خاصی به صورت دیجیتال ارائه شود.

 

چرا به گواهی امضای دیجیتال نیاز داریم؟

سازمان‌ها و افرادی که در فضای الکترونیکی به تعامل می‌پردازند معمولا نیازمند استفاده از امضای آنلاین هستند ، گواهی این نوع امضا کمک می‌کند هویت فرد امضا کننده به صورت الکترونیکی احراز گردد. در واقع گواهی امضای دیجیتال با ایجاد اطمینان از حفظ حریم خصوصی اطلاعات مبادله شده، سطح بالایی از امنیت را برای تراکنش‌های آنلاین فراهم می‌کند. علاوه بر این به منظور این که تراکنش‌ها و قراردادها و سایر تعاملات نیازمند به استفاده از این شکل از امضا ، در فضای الکترونیکی از پشتوانه حقوقی بهرمند گردند، باید از گواهی آن استفاده شود.

 

انواع گواهی امضای دیجیتال

نوع اول : در مورد اسناد تجاری قانونی نمی‌توان از این نوع استفاده کرد ، زیرا فقط بر اساس شناسه ایمیل و نام کاربری تأیید اعتبار شده‌اند. در واقع امضاهای نوع اول پایه ای از سطح امنیت را فراهم می‌آورند و در محیط‌هایی که ریسک به خطر افتادن داده‌ها کمتر است استفاده می‌شوند.

نوع دوم : اغلب برای بایگانی الکترونیکی اسناد مالیاتی، از جمله اظهارنامه مالیات بر درآمد و اظهارنامه مالیات کالا و خدمات استفاده می‌شود. نوع دوم امضا هویت امضاکننده را درمقابل یک پایگاه داده از پیش بررسی شده تصدیق می‌کند. امضا دیجیتال نوع دوم در محیط‌هایی استفاده می‌شود که احتمال به خطر افتادن داده‌ها متوسط است .

نوع سوم : بالاترین سطح امضای دیجیتال، امضا‌های نوع سوم هستند ، در این نوع لازم است شخص یا سازمان مربوطه نزد مرجع صدور گواهی حاضر شوند تا هویت شان قبل از امضا تائید شود. امضای دیجیتال نوع سوم برای مزایده‌های الکترونیکی، مناقصه‌های الکترونیکی، بلیط‌های الکترونیکی، تشکیل پرونده‌های دادگاه و در محیط‌های دیگری که تهدید داده‌ها یا پیامدهای نقص امنیتی زیاد است استفاده می شود.

 

مدت اعتبار گواهی امضای دیجیتال چه مقدار است ؟

مراجع صدور گواهی، مجاز به صدور گواهی امضای دیجیتال با اعتبار یک یا دو سال هستند. برای تمدید گواهی لازم است ظرف هفت روز قبل از انقضا مدت آن اقدام شود. در غیر این صورت دارنده باید برای گواهی جدید درخواست کند.

امضای دیجیتال خود را از سامانه وین ساین بخواهید

در صورتی که پس از خواندن این مطلب به فکر داشتن نوعی امضا آنلاین افتاده‌اید پیشنهاد ما به شما امضا الکترونیک وین ساین است. وین ساین سامانه امضا الکترونیک قانونی است که با شرایط ویژه امضا شما را ثبت کرده و به شما اجازه می‌دهد در هر کجا که هستید قراردادها و مدارک خود را امضا کنید.

علاوه بر این در صورتی که نیاز به هرگونه مشاوره حقوقی در زمینه کسب و کار دارید و یا می‌خواهید یک تیم حقوقی در کنار خود داشته باشید همین حالا به این لینک مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بدون صرف هزینه و زمان، در هر کجا که هستید قراردادها و اسناد حقوقی خود را به روشی کاملا قانونی و با امنیت بالا به امضا طرفین قرارداد برسانید.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بدون صرف هزینه و زمان، در هر کجا که هستید قراردادها و اسناد حقوقی خود را به روشی کاملا قانونی و با امنیت بالا به امضا طرفین قرارداد برسانید.

مقالات مرتبط

شرایط ثبت امضای الکترونیکی
مقالات امضا الکترونیک

شرایط ثبت امضای الکترونیک و اعتبار آن

از جزئیات امضای الکترونیک چه می‌دانید؟ آیا از شرایط ثبت امضای الکترونیک با خبرید؟ این روش در حال حاضر توسط بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌های تجاری

توکن-امضای-دیجیتال
مقالات امضای آنلاین (اینترنتی)

نحوه اخذ توکن امضای دیجیتال چگونه است؟

در دنیای امروزه که باسرعت گرفتن پیشرفت تکنولوژی، دنیای اینترنت بخش جدا ناپذیری از زندگی ما شده‌ است، در این بین یکسری عملیات‌هایی وجود دارد

مقالات امضا الکترونیک

شرایط ثبت امضای الکترونیک 1401

از جزئیات امضای الکترونیک 1401 چه می‌دانید؟ آیا از شرایط ثبت امضای الکترونیک 1401 با خبرید؟ این موضوع برای بسیاری از بانک‌ها ،شرکت‌های تجاری و