تاسیس آژانس املاک

مراحل تاسیس آژانس املاک در ایران

آژانس‌های املاک یا مشاورین املاک در كشور ما از جمله شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شوند. به همین خاطر، افراد زیادی  تمایل به اشتغال در این حوزه دارند اما در عین حال اطلاعات كافی در مورد این شغل و نحوه‌ تاسیس یک آژانس املاک را ندارند. از این‌رو در این مقاله شما را به‌صورت خلاصه با مراحل […]

آژانس‌های املاک یا مشاورین املاک در كشور ما از جمله شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شوند. به همین خاطر، افراد زیادی  تمایل به اشتغال در این حوزه دارند اما در عین حال اطلاعات كافی در مورد این شغل و نحوه‌ تاسیس یک آژانس املاک را ندارند. از این‌رو در این مقاله شما را به‌صورت خلاصه با مراحل تاسیس آژانس املاک آشنا خواهیم کرد.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

مراحل تاسیس آژانس املاک

برای فعالیت در حوزه آژانس املاک به سه مرحله کلی نیاز خواهید داشت که عبارت‌اند از:

مرحله اول- انتخاب محل مناسب

اولین مرحله و قدم برای تاسیس آژانس املاک اجاره یا خرید محل مناسب است که در این زمینه به تنظیم قرارداد خرید ملک نیاز خواهید داشت. محلی که البته باید شرایطی داشته باشد که هم در آیین نامه اتحادیه مشاوران املاک آمده و هم برخی از آن‌ها برای موفقیت در شغل مشاور املاک ضروری است.

  • محل انتخاب شده حتما باید مساحتی بیش از ۱۲ مترمربع داشته باشد. این حداقل مساحتی است که توسط اتحادیه مشاوران املاک تعیین شده است.
  • آشنایی با منطقه و نواحی مرتبط با آن
  • دید مناسب از خیابان و استفاده از المان‌های مرتبط
  • انتخاب دفتری در طبقه اول گزینه بهتری برای مشاوران املاک است.
  • حتی‌المقدور منطقه‌ای را انتخاب کنید که دفتر مشاور املاک نداشته باشد یا تعداد آن کم باشد.

مرحله دوم- دریافت پروانه تخصصی آژانس املاک

شاید به نظر برسد شغل مشاور املاک نیاز به مهارت خاصی ندارد و مشاور املاک فقط باید دارای فن بیان باشد تا خریدار را مجاب به خریدن ملک کند. اما این طور نیست چراکه مشاورین املاک برای راه‌اندازی آژانس املاک باید دوره‌های تخصصی را بگذرانند و پروانه تخصصی آژانس املاک که توسط اتحادیه مشاوران املاک صادر می‌شود را دریافت کنند. شرایط دریافت پروانه تخصصی عبارتند از؛

  • متقاضی دریافت پروانه تخصصی آژانس املاک باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشد.
  • شرط تاهل ضروری است.
  • متقاضی دریافت پروانه تخصصی آژانس املاک باید در دوره‌های آموزشی به مدت ۶ ماه شرکت کند. این دوره‌ها توسط آموزشگاه‌های مورد اعتماد اتحادیه مشاوران املاک برگزار می‌شود.
  • دوره کارآموزی ۴۵ ساعته متقاضیان راه‌اندازی آژانس املاک در بنگاه املاک شرط دیگر دریافت پروانه تخصصی آژانس املاک است.

مرحله سوم – دریافت جواز آژانس یا پروانه کسب

مرحله آخر تاسیس آژانس مشاوره املاک دریافت جواز آژانس یا پروانه کسب است. مرحله‌ای که از دو مرحله پیشین کمی طولانی‌تر است. در این مرحله متقاضی راه‌اندازی آژانس املاک باید در سایت اتحادیه آژانس املاک ثبت‌ ‌نام کرده و کد رهگیری دریافت کند.

این مرحله خود دارای پنج بخش است كه در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم؛

قدم اول

  • ارائه درخواست کتبی توسط متقاضی
  • ثبت درخواست جواز آژانس املاک در سایت اتحادیه آژانس املاک
  • بازدید از محل تعیین شده توسط متقاضی و ارائه نظر توسط کارشناسان اتحادیه
  • بررسی درخواست در هیئت مدیره اتحادیه و پاسخ کتبی به متقاضی
  • اگر هیئت‌ مدیره با درخواست متقاضی موافقت كرد، قدم دوم آغاز می‌شود

قدم دوم

  • ارائه سند قطعی مالکیت محل تعیین شده توسط متقاضی یا ارائه اجاره نامه رسمی
  • ارائه مبایعه نامه توسط متقاضی
  • ارائه حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
  • رسید پرداخت اجاره
  • ارائه قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان‌های دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت‌های تعاونی مسکن و شرکت‌های خاص صنفی، شرکت‌های تحت پوشش سازمان‌های دولتی و نهادها

دراین مرحله متقاضی تاسیس آژانس املاک باید مدارک لازم در حوزه نظام وظیفه عمومی را به اتحادیه تسلیم کند. از جمله؛ ارائه کارت پایان خدمت سربازی، گواهی معافیت دائم، گواهی اشتغال به تحصیل، گواهی معتبر مبنی برداشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام‌ وظیفه، دفترچه آماده ‌به‌ خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن.

در ادامه قدم دوم متقاضی باید مدارک کامل‌تری از خود برای دریافت جواز تسلیم اتحادیه کند. این مدارک عبارت اند از: اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی ( دو برگ پشت و رو)، اصل و تصویر گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی، تأییدیه کد پستی از سوی اداره پست منطقه، کپی مدرک تحصیلی که حداقل مدرک معتبر در حد خواندن و نوشتن است. (به‌استثنای متقاضیانی که بالای ۵۰ سال سن دارند)، ۱2 قطعه عکس پرسنلی جدید ۴*۳.

در مرحله نهایی قدم دوم، متقاضی باید هزینه دریافت جواز را پرداخت کند. این هزینه‌ها عبارتند از؛ مبلغی معادل با ۵ برابر حق عضویت اتحادیه مشاورین املاک که بر اساس سال اول محاسبه می‌شود، به‌طوری‌که از ۳۰۰ هزار تومان کمتر نباشد و پرداخت فیش ۳ هزار تومانی به شماره‌حساب ۲۱۷۳۳۰۰۸ (خزانه کشور)

قدم سوم

برای دریافت جواز تاسیس آژانس املاک نه تنها به نظر اتحادیه نیاز است بلكه نیروی انتظامی و اداره اماكن نیز باید با آن موافقت كنند. به همین دلیل، متقاضی باید مدارك زیر را را به اداره اماكن ارائه كند.

  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر متقاضی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری متقاضی
  • موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی مبنی بر صلاحیت متقاضی و ملک موردنظر برای تأسیس آژانس املاک
  • گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل ۱۰ ساعت) از موسسه آموزشی معتبر، متقاضیان با بیش از ۷۰ سال سن از گذراندن دوره‌های آموزشی معاف‌اند اما در صورت داشتن مباشر باید وی را برای آموزش معرفی کنند. لازم به ذکر است متقاضیان پروانه کسب موقت از گذراندن دوره‌های آموزشی معاف هستند.
  • گواهی اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
  • اختصاص کد شناسه ده‌رقمی و الصاق آن به پروانه کسب
  • اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده‌رقم

قدم چهارم

ارائه مدارک به اداره اماکن آخرین مرحله عملی متقاضی است. بعد از آن متقاضی باید منتظر نظر اتحادیه باشد. ارائه جواز با امضای شخص رئیس اتحادیه رسمیت پیدا می‌کند. در این مرحله رئیس اتحادیه راسا به بررسی مدارک ارائه شده می‌پردازد و در صورت موافقت و کامل بودن همه جوانب، آن را امضا می‌کند.

قدم پنجم

ارائه جواز به متقاضی و موافقت با راه‌اندازی آژانس املاک توسط وی.

با دریافت پروانه كسب، شما وارد كسب و كاری جدید می‌شوید، كسب و كاری كه برای موفقیت در آن باید خود را با شرایط و تغییرات محیط تطبیق دهید و با استفاده از علم روز خود را از دیگران متمایز كنید.

جمع‌بندی

راه اندازی آژانس پنج مرحله اصلی دارد كه صلاحیت فردی متقاضی اولین و مهم‌ترین شرط آن است. علاوه بر این راه‌اندازی آژانس املاک نیاز به سرمایه حداقلی دارد که تمام امور این حوزه توسط اتحادیه بررسی و نظارت می‌شود. برای موفقیت در این بازار نیاز به به روز بودن و کسب مهارت‌های تازه است.

برای تنظیم قرارداد تاسیس آژانس املاک، اجاره نامه، استخدام کارمندان و هر نوع قرارداد دیگری که نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان قراردادی ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مراحل تاسیس آژانس املاک چیست؟

از جمله شرایط اصلی، تامین محل مناسب برای فعالیت، اخذ پروانه کسب و اخذ مجوز است.

آیا شرط تاهل برای مشاور املاک ضروری است؟

برای تاسیس آژانس و دریافت مجوز شرط تاهل ضروری است ولی برای فعالیت به عنوان مشاور، لزومی ندارد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت