شرایط انتخاب نام موسسات غیر تجاری و اصلی‌ترین نکات آن!

شرایط انتخاب نام موسسات غیر تجاری و اصلی‌ترین نکات آن!

انتخاب نام موسسات غیر تجاری یکی از مراحلی‌ست که باید در ابتدای تاسیس انجام دهید. البته که موسسات غیرتجاری هم مانند شرکت‌ها اصول و قواعدی برای انتخاب نام دارند. قواعدی که به شما اجازه نمی‌دهد هر نامی را انتخاب کنید و در عین حال بتوانید اسمی منحصربه‌فرد و مرتبط با موضوع فعالیت داشته باشید. در […]

انتخاب نام موسسات غیر تجاری یکی از مراحلی‌ست که باید در ابتدای تاسیس انجام دهید. البته که موسسات غیرتجاری هم مانند شرکت‌ها اصول و قواعدی برای انتخاب نام دارند. قواعدی که به شما اجازه نمی‌دهد هر نامی را انتخاب کنید و در عین حال بتوانید اسمی منحصربه‌فرد و مرتبط با موضوع فعالیت داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم شرایط انتخاب نام موسسه غیر تجاری برای ثبت را بررسی کنیم و در مورد ویژگی‌ها و محدودیت‌های آن بیشتر بدانیم تا در زمان تاسیس، اطلاعات بیشتری در مورد انتخاب نام شرکت داشته و به‌سادگی از این مرحله عبور کنیم.

انتخاب نام موسسات غیر تجاری و ویژگی‌های آن

موسسات و شرکت‌ها در یک مرجع یعنی اداره ثبت شرکت‌ها، به ثبت می‌رسند. در نتیجه قواعد تاسیس آن‌ها با یکدیگر مشابه است و در مواردی مثل انتخاب نام، اصول و ضوابطی برای آن در نظر گرفته شده است.
از طرف دیگر تعداد زیادی از انواع موسسات غیر تجاری با توجه به موضوع فعالیت خود باید از سازمان یا ارگان خاصی، مجوز دریافت کنند. این مساله، یعنی سازمان‌ها هم اصول خاصی برای تاسیس و مراحل آن در نظر می‌گیرند که در انتخاب نام آن‌ها هم تاثیرگذار است.
پس برای انتخاب نام موسسات غیر تجاری دو دسته ویژگی وجود دارد؛

  • اول- قواعد اداره ثبت شرکت‌ها
  • دوم- قواعد سازمان یا ارگان صادرکننده مجوز (در صورتی‌که موضوع فعالیت موسسه غیر تجاری نیاز به دریافت مجوز داشته باشد)

ویژگی‌های عمومی انتخاب نام موسسه

اسم شخصیت حقوقی، ویژگی‌های عمومی دارد که برای تمام شرکت‌ها و موسسات یکسان است. این ویژگی‌ها را می‌توان در یک طبقه‌بندی کلی شامل موارد زیر دانست:

  • تکراری نبودن
  • دارای معنی بودن (فارسی)
  • داشتن ارتباط موضوعی فعالیت
  • استفاده نکردن از اسامی بیگانه
  • سه سیلابی بودن نام (یا بیشتر)

ویژگی‌های دیگری هم وجود دارد که به عنوان قواعد انتخاب نام موسسات غیر تجاری باید به آن‌ها توجه کنید؛

  • اگر از اسم شهر یا مکان خاصی در نام استفاده می‌کنید، موسسه شما هم باید در همان شهر ثبت شده باشد. در غیر این صورت استفاده از آن مجاز نیست.
  • واژه‌های عمومی مثل حقوقی، حسابداری، روانشناسی، آموزشی و غیره بخشی از نام نیستند، بلکه عنوانی هستند که مُعرف فعالیت شما به‌حساب می‌آیند.
  • بیشتر موسسات نیاز با توجه به موضوع فعالیت خود نیاز به اخذ مجوز دارند، در این صورت نام انتخابی آن‌ها باید توسط سازمان صادرکننده مجوز هم تایید شود.

اهمیت انتخاب نام موسسات

در دنیای اعتبار، شخصیت‌های حقوقی مثل شرکت‌ها و موسسات برخی از ویژگی‌های شخصیت‌های حقیقی را دارند. یکی از این ویژگی‌ها نام آن‌هاست. در واقع انتخاب نام به شخصیت حقوقی هویت می‌دهد و باعث می‌شود که بتوانیم دو موسسه مختلف را از یکدیگر تشخیص دهیم. ضمن اینکه بیشتر موسسات و شرکت‌ها، اسم خود را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که مُعرِف موضوع فعالیت آن‌ها باشد.
این اسم توسط سهامداران موسسه غیر تجاری که همان موسسین هستند و به‌عنوان شرکا شناخته می‌شوند، انتخاب خواهد شد.

محدودیت‌های انتخاب نام

با وجود ضوابط مختلفی که برای انتخاب نام موسسات غیر تجاری وجود دارد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که موسسین هر نامی را که بخواهند، انتخاب کنند. بر اساس قواعد اداره ثبت شرکت‌ها انتخاب اسم موسسه با ویژگی‌های زیر امکان‌پذیر نیست:

  • مشابه یا یکسان بودن نام با موسسه دیگر
  • استفاده از اسامی غیر اسلامی و غیر ایرانی
  • استفاده از اسامی یا حروف اختصاری مربوط به دولت مثل نزاجا، ناجا و غیره
  • عدم ارتباط نام انتخابی با موضوع فعالیت
  • استفاده از واژگان عمومی مثل ایران، کشور، ملت و غیره
  • استفاده از اسامی مبهم و چندوجهی
  • استفاده از نام مکان، در صورتی که محل شرکت در آنجا نباشد
  • استفاده از نام افراد حقیقی مثل مولوی (مگر اینکه موضوع فعالیت در آن زمینه باشد)

تاثیر نام در فرایند ثبت شرکت و موسسه

انتخاب نام موسسات غیر تجاری در فرآیند ثبت آن‌ها هم تاثیرگذار است و یکی از اولین مراحل آن به‌شمار می‌رود. در نتیجه در زمان انتخاب نام موسسه غیر تجاری برای ثبت باید توجه کافی داشته باشید.

  • اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که اگر موضوع فعالیت شما نیاز به دریافت مجوز دارد، پیش از اقدام برای ثبت حتماً آن را دریافت کنید. در روند اخذ مجوز معمولاً ملزم به رعایت نکاتی برای تاسیس آن هستید که در انتخاب نام هم تاثیرگذار است.
  • نکته بعدی مربوط به چند سیلابی بودن نام انتخابی شماست. در سال‌های اخیر شرکت و موسسات زیادی به ثبت رسیده و اسامی تک سیلابی و دو سیلابی تقریباً هیچ شانسی برای ثبت ندارد چرا که قبل توسط یک موسسه دیگر انتخاب شده‌اند. به همین منظور نام انتخابی شما باید سه یا چهار سیلابی باشد.
  • سعی کنید، در ابتدا چند نام پیشنهادی مختلف را انتخاب کنید. (مثلاً ۵ نام) این کار به شما کمک می‌کند، شانس بیشتری برای انتخاب یکی از اسامی پیشنهادی داشته باشید و روند ثبت موسسه شما با در این مرحله بدون مشکل پیش برود.

موارد مطرح‌شده، بیشتر از اینکه نیاز به دانش خاصی داشته باشد، نیازمند تجربه است. مشاوره با کارشناسان ثبت شرکت، این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید انتخاب نام موسسات غیر تجاری را بر اساس ضوابط قانونی انجام دهید.
در عین حال می‌توانید فرایند ثبت شرکت و موسسه را به کارشناسان متخصص در امور ثبتی و حقوقی وینداد بسپارید.

شرایط تغییر نام موسسه

قانون، امکان تغییر نام شخصیت حقوقی را فراهم کرده است. در نتیجه موسسات مثل شرکت‌ها می‌توانند بنا به دلایل مختلفی مثل تغییر موضوع فعالیت یا تغییر اساسنامه موسسه غیر تجاری نام خود را عوض کنند.
اما شرایط اسم جدید همان شرایطی‌ست که در رابطه با انتخاب نام موسسات غیر تجاری گفتیم. با این تفاوت که باید تشریفات قانونی برای تغییر نام صورت بگیرد و نام جدید در اساسنامه موسسه غیر تجاری هم تغییر خواهد کرد.
این تشریفات شامل دعوت از مجمع عمومی فوق‌العاده و برگزاری آن است. پس از تشکیل جلسه، اعضای حاضر نسبت به تغییر نام تصمیم‌گیری کرده و نام‌های پیشنهادی خود را ارائه می‌دهند. اگر اکثریت آرا نسبت به این تصمیم موافق باشند، صورتجلسه تغییر نام تنظیم می‌شود و باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.
در مورد تغییر نام هم بهتر است، چند نمونه اسم موسسه غیر تجاری انتخاب کنید که احتمال تایید یکی از نام‌های پیشنهادی افزایش پیدا کند.

نکات مهم انتخاب نام برای موسسات غیرتجاری

انتخاب نام موسسات غیر تجاری یکی از مراحل ثبت شرکت به‌شمار می‌رود.
نام موسسات باید ویژگی‌های قانونی داشته باشد تا توسط اداره ثبت شرکت‌ها تایید شود. برای مثال با موضوع فعالیت مرتبط باشد، جدید بوده و تکراری نباشد، از سه سیلاب یا بیشتر تشکیل شده باشد و غیره.
برای انتخاب نام موسسه غیر تجاری محدودیت‌هایی هم وجود دارد؛ مثلا موسسات نمی‌توانند نام یک موسسه دیگر را برای خود انتخاب کنند.
هر موسسه می‌تواند پس از یک دوره فعالیت، نام خود را پس از تشریفات قانونی تغییر دهد.

سوالات متداول

نام موسسه غیر تجاری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

غیرتکراری، سه‌سیلاب یا بیشتر، مرتبط با موضوع فعالیت، با معنا و از اسامی ایرانی و اسلامی باشد.

آیا امکان تغییر نام موسسه وجود دارد؟

بله، با رعایت تشریفات قانونی، می‌توان نام موسسه را تغییر داد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت