مشاور حقوقی قرارداد

مشاوره حقوقی قرارداد: ضرورت‌ها و مزایای آن برای کسب‌وکارها

قرارداد نوشتن یک فرآیند تخصصی است و مزایای مشخصی برای کسب و کارها دارد. اما آنچه اهمیت دارد این است که آن را اول یک تخصص حقوقی ببینیم. در ادامه این مقاله درباره جزییات این اصل با ما همراه باشید.

نوشتن یک قرارداد خوب نیازمند تخصص قرارداد نویسی است. هر چقدر هم که افراد به لحاظ دانش فنی بر موضوع قرارداد اشراف داشته باشند باز هم توصیه می‌شود حتما یک مشاوره حقوقی قرارداد دریافت کنند. در این مقاله به این اصل می‌پردازیم و پاسخ می‌دهیم که چرا مشاوره حقوقی قرارداد در تنظیم آن مهم است.

کاربرد مشاوره حقوقی قرارداد 

هر رابطه مالی یا کاری مجموعه‌ حقوق و تکالیف برای طرفین آن محسوب می‌شود. در واقع قرارداد بستن روشی برای شفاف کردن تعهدات، حقوق و تکالیف دو طرف یک رابطه اقتصادی است. 

برای مثال در فرآیند تنظیم قرارداد کار، دو طرف با حدود وظایف و اختیارات خود در محیط کاری آشنا می‌شوند، بنابراین لازم است هر دو از حقوق و اختیارات خود در قانون مطلع باشند. در جریان خرید و فروش یا هر رابطه مالی نیز مهم است که بدون تنظیم یک قرارداد محکم و اصولی فعالیت نکنید. چون عدم تنظیم قرارداد با مشورت یک مشاور حقوقی، مشکلات زیادی در آینده برای افراد به وجود خواهد آورد که حل برخی از این مشکلات به مدت زمان زیادی نیاز دارد.

همچنین اگر می‌خواهید با مشارکت فرد دیگری اقدام به راه‌اندازی یک واحد تولیدی کنید، در اولین قدم، اقدام به تنظیم قرارداد کنید و مطمئن باشید یک مشاور حقوقی تمام زوایای مشارکت شما را از ابتدا تا انتها رعایت کرده است.

به صورت کلی توجه داشته باشید که برقرار کردن شرایط عادلانه و همچنین تنظیم یک قرارداد دقیق حتما به مشاوره حقوقی قرارداد نیاز دارد. مهم نیست شما در چه زمینه‌ای نیاز به توافق یا همکاری با فرد دیگری دارید، بهتر است حتی برای کوچکترین موضوعات نیز با کمک یک مشاور حقوقی قرارداد اقدام به نوشتن قرارداد کنید و قدم‌های خود را مطمئن بردارید.

نکات حقوقی مهم در تنظیم انواع قرارداد 

در همه قراردادها باید اصول کلی در تنظیم هر قرارداد را رعایت کنید. این اصول درواقع چارچوب اصلی آن را تشکیل می‌دهند و از مهمترین آن‌ها که لازم است در هر قراردادی باشد.

در کنار تمامی موارد اصلی مثل موضوع قرارداد، مشخصات کامل طرفین، مبلغ و نحوه پرداخت و غیره برخی نکات اساسی در قراردادها به شما کمک می‌کند تا توافق خود را محکم‌تر کنید.

از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موضوع قرارداد را به‌صورت واضح و شفاف در قرارداد بنویسید و اگر موضوع شما دارای بخش فنی است، آن را در بخش پیوست‌ قراردادی تشریح کنید.
  • اگر یکی یا هر دو طرف قرارداد شخص حقوقی است، برای درج مشخصات حتما شناسه ملی، آدرسکد اقتصادی، شماره ثبت و غیره را در قرارداد ذکر کنید.
  • اگر قرارداد شما تعهد به انجام کاری است که باید در چند مرحله انجام شود، برای آن زمانبندی در نظر گرفته و مبلغ هر فاز و نحوه تایید آن را مشخص کنید.
  • علاوه بر مبلغ قرارداد، نحوه پرداخت‌ها را تعیین کرده و پس از هر پرداخت، رسید دریافت کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات برای اجرایی شدن تعهدات قراردادی، تعیین ضمانت اجرا برای هر دو طرف است.
  • اگر قراردادی مانند قرارداد کار منعقد می‌کنید که نیاز به اطلاعات خاصی دارد لازم است که حتما نسبت به عدم افشای اطلاعات خود در قرارداد اطمینان حاصل کنید. بند مربوط به محرمانگی اطلاعات یکی از مفادی است که در قراردادهای کسب و کارها رایج‌تر است. این اصل زمانی در قرارداد قید می‌گردد که امکان افشای اسرار تجاری توسط کارمند یا شریک وجود دارد.
  • مشخص کنید هر یک از طرفین چگونه و در چه شرایطی می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.
  • مواردی مثل حل و فصل اختلافات و فورس‌ماژور در قرارداد نیز از جمله اصولی است که باید در هر قراردادی باید به آن‌ها توجه کنید.

نکته مهم: برخی از مفاد قرارداد، نکات خاصی دارند که در هر قراردادی با توجه به شرایط آن باید تعیین شود. مثلا در قراردادهای پیمانکاری شروط خاصی برای پیمان وجود دارد که لازم است در متن قرارداد آورده شود. برای همین لازم است درباره موضوع قرارداد با یک مشاور حقوقی مشورت کنید از نمونه قرارداد و پیش نویس استفاده نکنید.

مزایای تنظیم قرارداد توسط وکیل و مشاور حقوقی

قرارداد شما به عنوان مهم ترین منشاء و منبع ایجاد تعهدات شما شناخته می‌شود. بنابراین گاهی یک اشتباه در تنظیم قرارداد ممکن است تبعات مالی و حقوقی برای شما داشته باشد. به همین دلیل ضروری است که قبل از انعقاد قرارداد از یک مشاوره حقوقی قرارداد برای تنظیم قرارداد استفاده کنید.

از طرف دیگر تنظیم یک قرارداد اصولی و صحیح می‌تواند از ایجاد اختلافات حقوقی مربوط به قرارداد در آینده پیشگیری کند. به علاوه همان طور که پیش از این گفته شد قراردادهای متفاوتی در سیستم حقوقی ایران وجود دارند که تنظیم هر کدام از این قراردادها نکات و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که با مشورت یک مشاور حقوقی قرارداد امکان پذیر است. 

بنابراین لازم است حتما در فرآیند تنظیم یک قرارداد مشاور متخصص آن حوزه مشارکت داشته باشد و تا جای ممکن چالش‌های ناشی از آن را کاهش دهد. مشورت با یک مشاور حقوقی قرارداد در فرایند تنظیم قرارداد می‌تواند:

  •  از حقوق و منافع شما در قالب الفاظ حقوقی مناسب محافظت کند
  •  از نقض قرارداد پیشگیری کند
  • قوانین آمره را رعایت کند
  • از پرونده‌‎های دادگاهی پیشگیری کند
  • و موجب شفافیت در قرارداد و تعهدات شود

توجه داشته باشید که شما به عنوان طرفین قرارداد به مسائل فنی و تخصصی اشراف کامل خواهید داشت اما وکیل و مشاور قراردادی به دلیل داشتن تخصص موارد حقوقی را در نظر خواهد گرفت و به دلیل تجربه بیشتر، هر موردی که شما پیش بینی نکرده باشید را بنا به موضوع و شرایط قرارداد در آن می‌گنجاند.

جمع‌بندی

هر رابطه مالی یا کاری مجموعه‌ حقوق و تکالیف برای طرفین آن محسوب می‌شود. در واقع قرارداد بستن روشی برای شفاف کردن تعهدات، حقوق و تکالیف دو طرف یک رابطه اقتصادی است. در همه قراردادها لازم است اصول کلی در تنظیم هر قرارداد را رعایت کنید. این اصول در واقع چارچوب اصلی آن را تشکیل می‌دهند. مهم نیست شما در چه زمینه‌ای نیاز به توافق یا همکاری با فرد دیگری دارید، بهتر است حتی برای کوچکترین موضوعات نیز با کمک یک مشاور حقوقی قرارداد اقدام به تنظیم قرارداد کنید و قدم‌های خود را مطمئن بردارید.

شما می‌توانید جهت بررسی شرایط قرارداد و مسائل حقوقی خود از خدمت آنالیز حقوقی رایگان وینداد استفاده کنید و با کارشناسان متخصص مشورت داشته باشید.

ما در وینداد از خواندن نظرات شما در بخش کامنت در این باره خوشحال خواهیم شد.

سوالات متداول

کاربرد مشاوره حقوقی قرارداد چیست؟

برقرار کردن شرایط عادلانه و همچنین تنظیم یک قرارداد دقیق حتما به مشاوره حقوقی قرارداد نیاز دارد.

آیا دانش فنی برای نوشتن قرارداد کافیست؟

دانش فنی برای نوشتن قرارداد لازم است اما وکیل و مشاور قراردادی به دلیل داشتن تخصص موارد حقوقی را در نظر خواهد گرفت.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر نرگس نقشی

نرگس نقشی

نرگس نقشی از خوش قلم‌ترین و کاربلدترین نویسندگان وینداد کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق عمومی خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده و اطلاعات تخصصی در حوزه‌های مختلف حقوق دارد و بر مبنای همین اطلاعات مقالات کاربردی را برای مجله وینداد به زبان ساده نوشته که در ادامه این مقالات را مشاهده می‌کنید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

با ثبت درخواست آنالیز حقوقی رایگان، مسائل قانونی و ریسک‌های حقوقی را کشف، و راهکارهای مقرون به‌صرفه برای حل آن‌ها را دریافت کنید.

خدمات وینداد برای شما

با ثبت درخواست آنالیز حقوقی رایگان، مسائل قانونی و ریسک‌های حقوقی را کشف، و راهکارهای مقرون به‌صرفه برای حل آن‌ها را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

کاربرد قرارداد قرض
مقالات تنظیم انواع قراردادها

قرارداد قرض چیست و چه کاربردی دارد؟

قرارداد قرض یکی از ابزارهای مهم حقوقی است که می‌تواند در جلوگیری از سوءتفاهم‌ها و اختلافات بین طرفین نقش مؤثری ایفا کند. اگر شما پولی را به کسی قرض داده‌اید، احتمالاً به دنبال راهی مطمئن برای بازگشت پول خود هستید. تنظیم قرارداد قرض، به شما این اطمینان را می‌دهد که تمامی جزئیات مربوط به قرض به طور دقیق و شفاف مشخص شود و در صورت بروز مشکل، مدارک قانونی کافی برای پیگیری داشته باشید.