وکیل قرارداد

وکیل قرارداد؛ نحوه تنظیم انواع قرارداد برای کسب و کارها

راهروهای بیشتر دادگاه‌ها پر است از کسانی که روی حسب آشنایی، تصمیم گرفته‌اند برای توافقشان قرارداد و سند مکتوبی را امضا نکنند. به همین دلیل لازم است هر توافقی به صورت دقیق به قرارداد تبدیل شود. بنابراین اگر کسب و کار نوپا یا حتی شرکت بزرگی دارید قطعا نیاز به تنظیم قراردادهای مختلفی خواهید داشت […]

راهروهای بیشتر دادگاه‌ها پر است از کسانی که روی حسب آشنایی، تصمیم گرفته‌اند برای توافقشان قرارداد و سند مکتوبی را امضا نکنند. به همین دلیل لازم است هر توافقی به صورت دقیق به قرارداد تبدیل شود. بنابراین اگر کسب و کار نوپا یا حتی شرکت بزرگی دارید قطعا نیاز به تنظیم قراردادهای مختلفی خواهید داشت که بهتر است با هزینه مناسب و توسط وکیل‌های قراردادی و ثبتی تنظیم شوند. با این توصیف در این مقاله به لزوم نوشتن قرارداد توسط وکیل قرارداد و توافقاتی که قابلیت تنظیم قرارداد دارند، می‌پردازیم. 

تنظیم قرارداد برای چه توافقاتی کاربرد دارد؟

هربار شما توافقی با فرد دیگری انجام دهید، به صورت ضمنی برای هر دوی شما تعهداتی ایجاد می‌شود. 

مثلا هنگام شروع به همکاری، کارفرما و کارگر هر دو دارای حقوق و تعهداتی هستند که باید به آن پایبند باشند. بنابراین در هر توافق شما باید موارد زیر را مشخص کنید:

  • مجموعه‌ای از تعهدات ضمنی و صریح به همراه شرایط آن‌ها
  • سررسید انجام تعهدات
  • ضمانت اجرای عدم انجام به موقع تعهدات

با این توصیف هیچ توافقی وجود ندارد که بتوانیم بگوییم برای آن لازم نیست قرارداد تنظیم کنیم.

چرا باید قرارداد تنظیم کنیم؟

در یک نگاه کلی می‌توان کاربردهای تنظیم قرارداد را این گونه بیان کرد:

  • اگر توافقات خود را به صورت مکتوب و در قالب قرارداد بنویسید، تمام ابعاد روابط بین شما و طرف مقابل در توافق روشن می‌شود. 
  • با منعقد کردن قرارداد می‌توانید اختلافات احتمالی را پیش‌بینی کنید و برای آن‌ها راه‌حل معین کنید. 
  • در قرارداد می‌توان ضمانت اجراهای متناسب با خسارت را تعیین کرد که از صرف زمان جلوگیری شود. 

بنابراین پس از هر مذاکره‌ای، قدم اول تنظیم سندی است که مذاکرات صورت گرفته را مکتوب کند تا هر دو طرف به موضوع توافق شده پایبند باشند. البته در حوزه‌های تجاری بهتر است از وکیل قراردادهای تجاری برای قرارداد تجاری خود استفاده کنید.

آیا باید قرارداد خود را توسط وکیل تنظیم کنیم؟

تجربه‌ها نشان داده که بهتر است قراردادها توسط وکیل تنظیم شوند چرا که این افراد به واسطه شغل و تخصص خود در جریان رسیدگی‌های قضایی در حوزه اختلافات قراردادی هستند و بر حسب تجربه می‌دانند چه موضوعاتی در یک قرارداد ممکن است باعث اختلاف طرفین قرارداد باشند. 

مزایای تنظیم قرارداد توسط وکیل قراردادی

مزیت مهمی که تنظیم قرارداد توسط وکیل مجرب دارد، این است که وکیل قرارداد نظر شعبات مختلف دادگاه‌ها را در مورد اختلافات رایج در قراردادها می‌داند و شروط قرارداد را با توجه به آن‌ها تنظیم می‌کند. 

مزیت بعدی تسلط وکیل قرارداد در نگارش قرارداد و حفظ منافع شماست. حالت‌های مختلفی وجود دارد که باعث فسخ یا نقض قرارداد یا بدعهدی یکی ازطرفین می‌شود. به همین دلیل هر چقدر قرارداد شما شکل قانونی‌تری داشته باشد و کامل‌تر تنظیم شده باشد، ریسک حقوقی شما کمتر است.  

نکته بعدی که حائز اهمیت است این است که قراردادها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع قرارداد تنظیم شده،  پیچیدگی‌های هرکدام نیز متفاوت است. برخی از اصطلاحات و مفادی که در قرارداد نوشته می‌شود در حیطه دانش و معلومات افراد عادی نیست و لازم است که یک وکیل قرارداد متخصص آن را تنظیم نماید. 

در این حالت اتلاف وقت و هزینه در جهت رفع اختلافات و مشکلات موجود در قرارداد کمتر خواهد بود.

ویژگی‌های وکیل تنظیم قرارداد

قبل از هر چیز لازم است وکیل قرارداد در نگارش یک قرارداد و درج موارد مهمی مانند شرط ارجاع به داوری، حق فسخ، بیان نحوه جبران خسارت آگاهی و تخصص داشته باشد.

همچنین وکیل تنظیم قرارداد به مباحث حقوقی و ادبیات این حوزه مسلط باشد.

بهتر است نظارت کلی توسط فرد دیگری در نوشتن قرارداد وجود داشته باشد. این بررسی دوباره دقت نگارش در قرارداد را بالاتر می‌برد و به همین دلیل خدمات تنظیم قرارداد توسط شرکت‌های حوزه فناوری حقوقی (legal tec) خدمات مطمئن‌تری هستند.

تفاوت نمونه قرارداد و تنظیم قرارداد

یکی از روش‌های دسترسی به قرارداد خرید نمونه قراردادهای پیش‌نویس است. نمونه قرارداد انواع قراردادهای حقوقی به شکل آماده و کامل قابل خرید و استفاده هستند. این نمونه قراردادها توسط افراد متخصص در موضوعات مختلف تنظیم می‌شوند. 

اما اگر موکلی در شرایط خاصی باشد یا نیاز داشته باشد کلیه ریسک‌های موجود در توافق مورد نظرش شناسایی شود سپس بر مبنای آن‌ها قرارداد تنظیم شود، بهتر است از خدمت تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی و با رعایت اصول و منافع هر یک از طرفین استفاده کند. 

برای مثال در یک قرارداد پیمانکاری لازم است، موضوع پیمان و جزئیات تحویل دقیق توسط وکیل قرارداد پیمانکاری مشخص سپس قرارداد تنظیم شود. 

در خدمت تنظیم قرارداد، شرایط کلی و امتیازات مورد نیاز به در اختیار وکیل قرارداد قرار می‌گیرد سپس بر مبنای آن‌ها با حفظ حداکثری منافع اشخاص تنظیم می‌شود.

جمع‌بندی

تنظیم قرارداد توسط وکیل یکی از مهمترین نکاتی است که در کسب و کارها باید به آن توجه کنید. بهتر است برای تنظیم قراردادهای خود از وکیل قراردادهای تجاری در تهران کمک بگیرید. چرا که علاوه‌بر اطلاع از ریسک‌های حقوقی، قراردادی استاندارد و با رعایت منافع شما تنظیم می‌کند اما از طرفی حق الزحمه تنظیم قرارداد توسط وکیل دغدغه بسیاری از کسب‌وکارهاست.

ضمن اینکه امور حقوقی کسب‌وکارها محدود به تنظیم قرارداد نمی‌شود و در بخش‌های دیگر مثل امور ثبتی (ثبت و تغییرات شرکت، ثبت برند و غیره) و همچنین امور مالکیت فکری نیز باید با وکلای متخصص همکاری کنند. این مساله در نهایت باعث افزایش هزینه کسب‌وکارها می‌شود.

یک راهکار مقرون به‌صرفه، همکاری با یک تیم حقوقی متشکل از وکلای متخصص در امور مختلف حقوقی و ثبتی است. مجموعه حقوقی وینداد با حضور تیم وکلا، خدمات حقوقی مورد نیاز کسب‌وکارها را پس از بررسی و آنالیز حقوقی رایگان طی یک جلسه با هزینه مقرون به‌صرفه در اختیار شما قرار می‌دهد.

پس از برگزاری جلسه آنالیز حقوقی انواع قراردادها و سایر خدمات حقوقی مورد نیاز شما در قالب یک گزارش در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید در قالب خدمات اشتراکی یا به‌صورت تک خدمت از مجموعه وینداد با هزینه مقرون به‌صرفه دریافت کنید. همچنین امکان مشاوره با کارشناسان حقوقی را خواهید داشت.

سوالات متداول 

چرا لازم است که قرارداد لزوما با وکیل متخصص تنظیم شود؟

با توجه به اهمیت قراردادها و وجود آن‌ها در روابط مالی افراد لازم است که حتما قراردادها توسط وکلای متخصص تنظیم شوند.

تفاوت نمونه قرارداد و تنظیم قرارداد چیست؟

نمونه قرارداد به شکل آماده در موضوعات مختلف قابل خریداری هستند. اما در خدمات تنظیم قرارداد، شرایط کلی و امتیازات مورد نیاز در اختیار وکیل قرار گرفته و بر مبنای آن‌ها قرارداد تنظیم می‌شود.

برای کدام توافق می‌توانیم قرارداد بنویسیم؟

برای کلیه توافق‌ها اعم از مشارکت، استخدام، اجاره، خرید و فروش و غیره می‌توانید قرارداد تنظیم کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مهدی شرهان رویس
مهدی شرهان رویس
1 ماه پیش

گرفتن نمایندگی‌ ماشین

آنچه در این مطلب خواهید خواند

با ثبت درخواست آنالیز حقوقی رایگان، مسائل قانونی و ریسک‌های حقوقی را کشف، و راهکارهای مقرون به‌صرفه برای حل آن‌ها را دریافت کنید.

خدمات قراردادی وینداد

با ثبت درخواست آنالیز حقوقی رایگان، مسائل قانونی و ریسک‌های حقوقی را کشف، و راهکارهای مقرون به‌صرفه برای حل آن‌ها را دریافت کنید.

مقالات مرتبط