حداقل سرمایه موسسه غیر تجاری چقدر است؟

حداقل سرمایه موسسه غیر تجاری چقدر است؟

تمامی شخصیت‌های حقوقی اعم از شرکت یا موسسه برای شروع فعالیت خود نیاز به سرمایه دارند. میزان سرمایه با توجه به نوع فعالیت متفاوت است ولی قانون حداقل سرمایه شرکت‌ ها و موسسات را ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. این رقم حداقل سرمایه موسسه غیر تجاری برای تاسیس است که می‌تواند فعالیت خود […]

تمامی شخصیت‌های حقوقی اعم از شرکت یا موسسه برای شروع فعالیت خود نیاز به سرمایه دارند. میزان سرمایه با توجه به نوع فعالیت متفاوت است ولی قانون حداقل سرمایه شرکت‌ ها و موسسات را ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. این رقم حداقل سرمایه موسسه غیر تجاری برای تاسیس است که می‌تواند فعالیت خود را شروع کند. گرچه این میزان یک رقم قانونی‌ست و موسسه و شرکت‌ها برای فعالیت به چندین برابر این سرمایه نیاز خواهند داشت. اما اگر موسسه‌ای با همین میزان سرمایه ثبت شود، آیا همین رقم در اساسنامه آن درج خواهد شد؟ اگر موسسه برای توسعهٔ فعالیت خود به سرمایه بیشتری نیاز داشته باشد، چگونه می‌تواند به‌عنوان سرمایهٔ ثبتی آن را به اطلاع ادارهٔ ثبت شرکت‌ها برساند؟ در نهایت اینکه چه کسانی مسئول تامین سرمایه در موسسه هستند؟

در این مقاله می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم و در مورد یکی از مهم‌ترین مقدمات ثبت موسسه یعنی تامین سرمایه بیشتر بدانیم.

حداقل سرمایه موسسه غیر تجاری چقدر است؟

برای ثبت موسسه از لحاظ قانونی شما فقط به ۱۰۰ هزار تومان سرمایه نیاز دارید. سرمایه‌ای که اصطلاحاً به آن «سرمایه ثبتی موسسه» می‌گویند و شرکا در زمان تاسیس باید آن را تامین کنند.

 اما قطعاً این رقم برای هیچ نوع فعالیتی جوابگو نیست و از طرفی اگر آورده‌ی شما به موسسه از ابتدا همین‌قدر باشد، بودجه کافی برای شروع فعالیت نخواهید داشت.

پس بهتر است از ابتدا با توجه به نوع فعالیت خود، بودجهٔ مناسبی برای موسسه در نظر گرفته و همان میزان را ثبت کنید. چرا که مبلغ آورده شما در اساسنامه درج می‌شود و پس از تدوین اساسنامه و ثبت شرکت یا موسسه به‌عنوان میزان سرمایه رسمی شما محاسبه خواهد شد.

حداقل سرمایه موسسه غیر تجاری چه کاربردی دارد؟

سرمایه ثبتی موسسه یکی از موارد مهمی‌ست که در اساسنامه قید می‌شود اما این سرمایه چه کاربردی دارد؟

از لحاظ قانونی شما برای فعالیت در قالب موسسه یا شرکت نیاز به سرمایه دارید. در این مورد هم تفاوتی بین انواع موسسه غیر تجاری وجود ندارد. در زمان تصویب قانون تجارت که عمری نزدیک به صد سال دارد، این رقم قابل توجه بود و امکان فعالیت با آن وجود داشت ولی در حال حاضر با توجه به کم بودن حداقل سرمایه برای ثبت موسسه غیر تجاری می‌توان گفت که فقط از نظر شرایط قانونی اهمیت دارد. زیرا هیچ موسسه یا شرکتی با این میزان سرمایه نمی‌تواند فعالیت کند.

در نتیجه موسسین که همان شرکا هستند، باید میزان واقعی سرمایه مورد نیاز را قبل از تاسیس برآورد کرده و در اساسنامه ثبت کنند.

افزایش سرمایه در موسسات

سرمایه موسسه غیر تجاری برای تاسیس گاهی همان حداقل قانونی در نظر گرفته می‌شود. گاهی هم طبق برآورد شرکا به میزان واقعی برآورد و ثبت می‌شود. اما در هر دو حالت ممکن است، شرکا بخواهند برای توسعه فعالیت خود، این رقم را افزایش دهند، حالا سوال اینجاست که آیا قانون چنین اجازه‌ای به آن‌ها می‌دهد؟

در جواب باید گفت بله، افزایش سرمایه موسسه غیر تجاری امکان‌پذیر است اما با رعایت تشریفات قانونی.

حالا در ادامه نحوه تغییر در سرمایه و نکات آن را بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که افزایش سرمایه یکی از تغییرات اساسی‌ست چرا که باید یکی از مواد اساسنامه نسبت به آن تغییر کند، در نتیجه نیاز حساسیت زیادی دارد. برای ثبت این‌گونه تغییرات می‌توانید ضمن مشاوره با کارشناسان متخصص ثبتی، ریسک رد شدن صورتجلسه در اداره ثبت شرکت‌ها را به حداقل برسانید.

مجموعه ثبتی و حقوقی وینداد با حضور کارشناسان ثبتی متخصص برای ثبت صورتجلسات تغییرات شما را همراهی می‌کند.

نکات افزایش سرمایه موسسه غیر تجاری

اگر مدیران موسسه غیر تجاری، بخواهند سرمایه ثبتی را افزایش دهند، باید روال قانونی را به‌طور کامل رعایت کنند. 

نکته مهم اینجاست که قانون در مورد افزایش سرمایه موسسات مطلبی نگفته و آن را فقط در مورد شرکت‌های سهامی بیان کرده که طبق روال ثبتی، از همین قوانین برای موسسات هم استفاده می‌شود.

جهت تغییر در سرمایه شرکت اول باید به اساسنامه رجوع کرد. اگر اساسنامه روالی را معرفی کرده باشد باید بر همان اساس عمل کرد. برای تصمیم‌گیری شرکاء جلسه‌ای تشکیل می‌دهند و در مورد افزایش سرمایه تصمیم‌گیری می‌کنند. این جلسه با اکثریت عددی شرکا که اکثریت سرمایه را هم دارند (حداقل سه‌ربع سرمایه) رسمیت پیدا می‌کند. (مگر اینکه اساسنامه روال دیگری را تعیین کرده باشد.) بعد از تصمیم‌گیری صورتجلسه‌ای تنظیم و تصویب می‌شود که باید در ادارهٔ ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

در مرحله دوم و برای اعمال افزایش سرمایه هم شرکاء باید میزان سهمی که ملزم به پرداخت آن شده‌اند را به حساب شرکت واریز کنند و مدیر عامل به دریافت مبلغ جدید اقرار خواهد کرد.

روش‌ها و منابع تامین سرمایه

افزایش سرمایه در موسسه غیر تجاری به دو روش انجام می‌شود:

  • ورود شریک جدید
  • افزایش سهم الشرکهٔ شرکای سابق

در روش اول؛ برای افزایش حداقل سرمایه موسسه غیر تجاری، شرکا تصمیم بگیرند که شریک جدید را به موسسه اضافه کنند. این شریک با ورود خود، میزان مشخصی سرمایه می‌آورد که در قالب افزایش سرمایه ثبت خواهد شد.

در روش دوم هم شرکا نسبت به مبلغی که لازم است، افزایش پیدا کند، تصمیم‌گیری کرده و هر شریک به نسبت سهم خود، مبلغی را وارد موسسه خواهد کرد.

سخن پایانی

  • سرمایه ثبتی یکی از مواردی‌ست که در اساسنامه موسسه غیر تجاری درج می‌شود و به‌عنوان بودجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • حداقل سرمایه موسسه غیر تجاری در قانون ۱۰۰ هزار تومان و موسسه با این رقم قابل ثبت است. این میزان حداقل تعیین‌شده در قانون است و معمولاً موسسات با سرمایه بیشتری ثبت می‌شوند.
  • سرمایه موسسه غیر تجاری برای تاسیس قابل تغییر است. شرکا می‌توانند پس از ثبت شرکت یا موسسه، با در نظر گرفتن روال قانونی سرمایه را افزایش دهند.

سوالات متداول

حداقل سرمایه برای ثبت موسسه غیر تجاری در قانون چقدر است؟

حداقل قانونی ۱۰۰ هزار تومان است و برای فعالیت به میزان بیشتری نیاز خواهید داشت.

آیا امکان تغییر در سرمایه موسسه پس از ثبت وجود دارد؟

بله، موسسات می‌توانند پس از ثبت سرمایهٔ خود را افزایش دهند.

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت