سهام داران موسسه غیر تجاری چه کسانی هستند و چه مسئولیت‌هایی دارند؟

سهام داران موسسه غیر تجاری چه کسانی هستند و چه مسئولیت‌هایی دارند؟

سهام داران موسسه غیر تجاری که به‌عنوان شریک شناخته می‌شوند، مسئولیت‌های مختلفی در شرکت دارند. این افراد در ابتدا همان موسسین هستند ولی ممکن است در طول فعالیت موسسه اعضای جدید وارد موسسه شوند. در این صورت باید به عنوان سهامدار یا همان شریک جدید وارد موسسه شده و سهمی هم وارد کنند. اما این […]

سهام داران موسسه غیر تجاری که به‌عنوان شریک شناخته می‌شوند، مسئولیت‌های مختلفی در شرکت دارند. این افراد در ابتدا همان موسسین هستند ولی ممکن است در طول فعالیت موسسه اعضای جدید وارد موسسه شوند. در این صورت باید به عنوان سهامدار یا همان شریک جدید وارد موسسه شده و سهمی هم وارد کنند. اما این افراد چه مسئولیت‌هایی دارند و محدوده اختیارات آن‌ها چقدر است؟ آیا شریک جدید می‌تواند مدیریت موسسه را هم به‌عهده بگیرد؟ در این مقاله ضمن تعریف سهام‌دار و مسئولیت‌های او، نحوه انتقال سهام در موسسه غیر تجاری را توضیح و به سوالاتی که مطرح شده است، پاسخ خواهیم داد.

سهامدار موسسه کیست؟

موسسه غیرتجاری چیست؟ مجموعه ای که موضوع فعالیت آن امور تجاری نیست و برای اموری که جنبه غیرتجاری دارد، از قبیل امور علمی، آموزشی، امور خیریه و غیره تشکیل می‌شود، مثلا کانون نویسندگان ایران یا موسسات حقوقی.

برای تاسیس موسسات غیر تجاری هم مثل شرکت‌ها، حداقل باید دو شریک وجود داشته باشد. در نتیجه هیچ موسسه‌ای به‌صورت تک نفره ثبت نمی‌شود. این شرکا، پس از ثبت شرکت‌ سهامی که سرمایه آن به سهام مساوی تقسیم می‌شود، به‌نام سهامدار شناخته می‌شوند. اما در شرکت بامسئولیت محدود و موسسه غیرتجاری از اصطلاح شریک استفاده می‌شود.
پس هر جایی که از اصطلاح سهامدار موسسه استفاده می‌شود، منظور همان شریک است که به عنوان یکی از اعضا در موسسه غیر تجاری سرمایه دارد و در سود و زیان آن هم شریک می‌شود.
اعضای موسسه غیر تجاری مسئولیت‌های مختلفی دارند که در اساسنامه موسسه غیر تجاری مشخص شده است.

سهامدار موسسه چگونه تعیین می‌شوند؟

سهام داران موسسه غیر تجاری در واقع شرکای اولیه و همان موسسین آن هستند.
این اعضا می‌توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند. در ابتدا وظایف مختلفی مثل تعیین نام، تعیین آدرس موسسه، تنظیم اساسنامه و اموری از این دست را به‌عهده دارند.
بعد از یک دوره فعالیت ممکن است، یکی از شرکای موسسه غیر تجاری بخواهد از موسسه خارج شده و شریک جدیدی جایگزین آن شود. یا اینکه اعضای موسسه قصد توسعه آن را داشته باشند که می‌توانند شریک جدید بپذیرند. این شریک جدید با وارد کردن سرمایه به موسسه یا خریدن سهم شریک سابق می‌تواند طی تشریفات قانونی -که در ادامه توضیح خواهیم داد- وارد شرکت شود.

سهامدار موسسه چه نقشی دارد؟

سهام داران موسسه غیر تجاری پس از ثبت باید به فکر ادارهٔ آن باشند. از این رو می‌توانند حداقل دو نفر را از بین خود به عنوان هیئت مدیره انتخاب کنند. این اعضا باید در موسسه سهم داشته باشند.
اعضای هیئت مدیره تا جایی که اساسنامه به آن‌ها اجازه بدهد، مسئول تصمیم‌گیری هستند و برای امور اجرایی هم شخصی را به‌عنوان مدیرعامل انتخاب می‌کنند. مدیرعامل می‌تواند از بین اعضای موسسه باشد یا شخصی که هیچ سهمی در شرکت ندارد. سایر اعضا هم که معمولاً تعداد آن‌ها در موسسه زیاد نیست، در سود و زیان شریک هستند.
البته باید توجه داشت در انواع موسسه غیر تجاری این ساختار بیشتر مربوط به موسساتی است که برای اهداف اقتصادی فعالیت می‌کنند و به موسسه انتفاعی معروف هستند. مثل آموزشگاه‌‌ها، موسسات فرهنگی و هنری، مدارس غیرانتفاعی و…
قوانین ثبت موسسه غیر تجاری با قوانین ثبت شرکت با مسئولیت محدود شباهت زیادی دارد و در فرآیند ثبت و نحوه مدیریت یا ورود و خروج شریک با هم مشابه هستند.

سهامدار موسسه چه اختیاراتی دارد؟

سهامداران موسسه غیر تجاری هم مثل شرکت‌ها محدوده اختیارات مشخصی دارند. در واقع هم در موسسه و هم در شرکت، اعضا بر اساس اساسنامه‌ای که حکم اصلی‌ترین سند شرکت را دارد، عمل می‌کنند.
برای مثال سهامداران عضو هیئت مدیره با داشتن حق رای در جلسات مختلف مثل مجمع عمومی عادی، حضور پیدا کرده و در مورد امور مختلف مثل تقسیم سود و زیاد، تعیین مدیران جدید و… تصمیم‌گیری می‌کنند.

تصمیم‌گیری‌های سهامداران چگونه انجام می‌شود؟

در صورتی که سهام داران موسسه غیر تجاری بخواهند در مورد امور مختلف تعیین مدیران جدید، تقسیم سود و زیان، ورود یا خروج شریک، انتقال سهام در موسسه غیر تجاری و… تصمیم‌گیری کنند باید توجه به موضوع یکی از مجامع عمومی را تشکیل دهند.
مجامع مختلف در موسسه
طبق قانون تجارت، چند نوع مجمع وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • مجمع عمومی موسس
  • مجمع عمومی عادی
  • مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده
  • مجمع عمومی فوق‌العاده

تصمیمات اولیه در زمان تاسیس و در مجمع عمومی موسس اخذ می‌شود. تصمیماتی مثل تصویب اساسنامه، انتخاب اولین مدیران و… در این جلسه قانونی است. مجمع عمومی موسسه فقط یک‌بار در طول حیات موسسه تشکیل می‌شود و پس از آن تصمیم‌گیری‌ها در سایر مجامع صورت می‌گیرد.
مجمع عمومی عادی برای امور جاری موسسه مثل انتخاب دو ساله مدیران، تقسیم سود و زیان موسسه و… است. این مجمع معمولا سالی یک بار با توجه به سال مالی باید تشکیل شود.
گاهی هم در مورد برخی از امور جاری موسسه به‌صورت فوری باید تصمیم‌گیری شود. در این مواقع مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده تشکیل خواهد شد.
امور اساسی مثل تغییر اساسنامه و سایر تغییرات شرکت هم باید در مجمع عمومی فوق‌العاده در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود. درباره نحوه ثبت تغییرات شرکت ها می‌توانید در مجله حقوقی وینداد بیشتر بخوانید.

نحوه تصمیم‌گیری در موسسات

در تمامی جلسات پس از تشکیل، در مورد موضوعاتی که لازم است در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود، صحبت خواهد شد. سپس درباره تصمیمات رای‌گیری می‌شود. اگر اعضای حاضر به توافق برسند، نسبت به آن رای مثبت می‌دهند و تصمیمات در صورتجلسه تنظیم می‌شود سپس شرکای موسسه غیر تجاری باید آن را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانند تا جنبه رسمی و قانونی داشته باشد. در غیر این صورت تغییر اعضا از لحاظ قانونی اعتباری ندارد.

نکاتی که سهامداران باید برای ثبت شرکت بدانند!

ثبت شرکت و ثبت موسسات غیرتجاری طی یک فرایند قانونی در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. در نتیجه برای تاسیس و ثبت قانونی باید از طریق این مرجع اقدام کنید. در عین حال تمامی شرکت‌ها و موسسات نیاز به رعایت نکاتی دارند که امور ثبتی را بدون دغدغه انجام دهند.
مجموعه وینداد خدمات ثبتی مورد نیاز شما همراه با مشاوره با کارشناسان متخصص ارائه می‌دهد. شما می‌توانید صفر تا صد ثبت شرکت و موسسه، ثبت صورتجلسات تغییرات، انحلال شرکت، ثبت برند، پلمپ دفاتر و… را به کارشناسان متخصص وینداد بسپارید.

سخن پایانی

در صورتی که قصد تاسیس یک موسسه غیر تجاری را دارید یا اینکه می‌خواهید به عنوان شریک وارد موسسه شوید، باید نکاتی را در این زمینه بدانید.
سهام داران موسسات غیر تجاری همان شرکایی هستند که موسسه را تاسیس کرده‌اند و ممکن است در طول فعالیت، برخی از آن‌ها تغییر کنند.شرکای موسسه غیر تجاری مانند شرکت‌ها، در سود و زیان شریک هستند و مسئولیت‌های مختلفی دارند.
در بین شرکا، حداقل دو نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره تعیین می‌شوند که وظیفه اداره شرکت را به‌عهده دارند. این افراد حتماً حتماً باید در موسسه سهم داشته باشند.
تصمیم‌گیری در موسسه توسط اعضای هیئت مدیره و پس از تشکیل مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق‌العاده و اکثریت آراء انجام می‌شود. تصمیمات اخذ شده هم باید در صورتجلسه‌ای تنظیم و در اداره شرکت‌ها به ثبت برسد.

سوالات متداول

آیا سهام داران موسسه غیر تجاری می‌توانند مدیر آن هم باشند؟

سهامداران در واقع همان موسسین موسسه هستند که می‌توانند از بین خود دو نفر را به‌عنوان هیئت مدیره انتخاب کنند و مدیریت موسسه را به آن‌ها بسپارند.

انتقال سهام در موسسه چگونه است؟

برای انتقال سهم در موسسه، باید مجمع عمومی تشکیل شده و با تنظیم صورتجلسه سهم به شریک جدید منتقل شود.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مینا
مینا
10 ماه پیش

سلام . ببخشید سودماهانه غیرانتفاعی درصورت فوت یکی ازوراث به چه کسانی میرسد؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت