حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص، نحوه افزایش سرمایه

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص، نحوه افزایش سرمایه

بسیاری از افراد تمایل دارند که کسب و کار خود را از طریق ثبت شرکت جلو ببرند. انتخاب نوع شرکت به مسائل زیادی مانند نوع فعالیت، نحوه مدیریت، حداقل سرمایه ثبت شرکت و… بستگی دارد. شرکت سهامی خاص یکی از شرکت‌هایی است که در قانون تجارت پیش‌بینی شده است و تشریفات بسیار کمتری نسبت به […]

بسیاری از افراد تمایل دارند که کسب و کار خود را از طریق ثبت شرکت جلو ببرند. انتخاب نوع شرکت به مسائل زیادی مانند نوع فعالیت، نحوه مدیریت، حداقل سرمایه ثبت شرکت و… بستگی دارد. شرکت سهامی خاص یکی از شرکت‌هایی است که در قانون تجارت پیش‌بینی شده است و تشریفات بسیار کمتری نسبت به شرکت‌های سهامی عام دارد. به همین جهت می‌تواند یک انتخاب مناسب برای بسیاری از کسب و کارها باشد. در ادامه این مقاله با حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص، نحوه افزایش سرمایه و نحوه تقسیم سود بیشتر آشنا خواهیم شد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص چقدر است؟

قانونگذار حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص را مشخص کرده است که این میزان با توجه به گذشت زمان طولانی از زمان تصویب قانون تجارت، بسیار اندک به‌نظر می‌رسد. اما با اینحال حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص در سال ۱۴۰۱ یک میلیون ریال یا یک صد هزار تومان در نظر گرفته شده است. در هنگام ثبت حداقل ۳۵ درصد از این مبلغ باید نزد بانک واریز شود و مابقی در تعهد صاحبان سهام خواهد ماند.
سرمایه اولیه شرکت سهامی خاص در واقع اعتبار این شرکت محسوب می‌شود و در امر اخذ وام اهمیت خود را نشان می‌دهد. در شرکت‌های سهامی سرمایه شرکت به صورت سهام تقسیم‌بندی می‌شود که مشخص کردن این تعداد سهام محدودیتی ندارد و می‌توان سرمایه اولیه شرکت را به هر تعداد سهام تقسیم کرد. این تقسیم‌بندی در اساسنامه شرکت سهامی خاص ذکر می‌شود.

افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص به چه صورت انجام می‌گیرد؟

افزایش حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص، گاهی به اجبار قانونگذار و گاهی به اختیار شرکا انجام می‌گیرد. این افزایش قدرت رقابت را افزایش می‌دهد و در امور دیگری مانند اخذ وام، رتبه‌بندی شرکت‌ها، شرکت در مناقصه و مزایده‌ها و… اهمیت دارد.
افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص، به دو صورت است:

۱-صدور سهام جدید
۲- بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود

افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص از طریق تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و تصمیم افزایش سرمایه از طریق افزایش تعداد سهام و یا تصمیم افزایش سرمایه بنا به تفویض اختیار به هیئت مدیره قابل انجام است.
افزایش سرمایه از طریق افزایش قیمت اسمی سهام‌های پیشین فقط در صورتی ممکن است که کل سهامداران با این افزایش قیمت موافق باشند.

روش‌های افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

مطابق ماده ۱۵۸ قانون تجارت ۴ روش برای افزایش سرمایه سهامی خاص وجود دارد:

۱- تبدیل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید یا همان افزایش سرمایه از محل مطالبات. در این حالت می‌بایست تمام مدارک و اسناد مربوط به امضاء بازرس شرکت نیز رسیده باشد.
۲- پرداخت مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی: سهامداران می‌توانند با مبلغ نقدینگی خود، مقدار سرمایه شرکت را افزایش دهند.
۳- انتقال سود تقسیم نشده حاصله از ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت
۴- تبدیل اوراق قرضه به سهام

اگر قصد افزایش سرمایه دارید به این نکات نیز توجه کنید:

  • در صورتی که افزایش سرمایه از محل تجدیدنظر ارزیابی دارایی‌های ثابت باشد، ارائه تائید حسابرسی قانونی و لیست اموال منقول و غیرمنقول الزامی است.
  • در صورتیکه افزایش سرمایه از محل سود انباشته باشد تعهد هیئت مدیره مبنی بر اینکه به سهامداران به نسبت سهم‌شان به آنها سود تعلق گرفته، الزامی است.
  • اگر افزایش سرمایه از محل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت است، لیست مطالبات که به تائید بازرس قانونی شرکت رسیده، به همراه صورتجلسه می‌بایست به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.

شرکت سهامی خاص چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شرکت سهامی خاص، شرکتی است تمامی سرمایه آن را موسسین آن تامین می‌کنند. تعداد سهامداران در این نوع شرکت کمتر از شرکت سهامی عام است و برای ثبت آن تشریفات کمتری نیاز است.
همچنین باید توجه داشت مسئولیت سهامداران شرکت سهامی خاص، به میزان سهام آن‌ها و سرمایه‌ای است که برای شرکت آورده‌اند. بنابراین در صورت ورشکستگی و انحلال این شرکت‌ها، سهامداران خارج از مبلغ سهام مسئولیتی ندارند و بستانکاران شرکت حق ندارند به آنها مراجعه کنند. بنابراین، اعتبار این نوع شرکت‌ها به میزان سرمایه آن‌ها بستگی دارد. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص از رقم 100 هزار تومان شروع می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این شرکت می‌توان به این نکات اشاره کرد:

  • تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص، حداقل ۳ نفر است.
  • هنگام انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص عنوان خاص ذکر می‌شود.
  • تعداد مدیران نیز حداقل ۳ نفر می‌باشد.
  • رای اکثریت آن دسته از افرادی که تعداد سهام بیشتری در شرکت دارند، ملاک تصمیم گیری است.
  • سهامی این شرکت قابل انتقال عمومی نخواهد بود اما سهامداران می‌توانند سهام خود را به یکدیگر انتقال دهند.
  • در شرکت سهامی خاص اوراق قرضه، قابل عرضه نیست.
  • تا زمانی که ثبت شرکت انجام نشده است صدور ورقه سهام و یا گواهی موقت سهم ممنوع می‌باشد. گواهی موقت زمانی صادر می‌شود که هنوز سهام افراد متقاضی صادر نشده باشد.
  • سهام بانام این شرکت باید در اداره ثبت شرکت به ثبت برسد.
  • باید شرکت از طریق اعلامیه روزنامه تمام یا قسمتی از مبلغ پرداخت نشده را از سهامداران مطالبه نماید.
  • سهام این شرکت قابل نقل و انتقال در بازار بورس نیست. لذا شرکا نمی‌توانند سهام خود را پذیره‌نویسی و یا در بانک عرضه نمایند و یا هر تبلیغ و ابلاغیه‌ای مبنی بر فروش سهام داشته باشد.
  • اوراق سهام این شرکت باید چاپی و یک شکل و دارای شماره باشد. حداقل دو نفر باید آن را امضا کنند.

سهامداران برای تامین حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص معمولا چالش زیادی ندارند.

نحوه تقسیم سود حاصله در شرکت‌های سهامی خاص به چه صورت است؟

همانطور که می‌دانید هدف از تأسیس شرکت، کسب سود و درآمدزایی است؛ به همین جهت یکی از موارد مهم در شرکت‌ها، چگونگی تقسیم سود و زیان میان سهامداران است.
مطابق ماده ۲۳۷ لایحه قانون تجارت سود عبارت است از درآمدهای شرکت در یک سال مالی پس از کسر کلیه هزینه‌ها و استهلاکات.
تقسیم سود سالانه از جمله وظایف مجمع عمومی خواهد بود. مطابق ماده ۲۴۰ لایحه قانون تجارت، مجمع عمومی پس از تصویب حساب‌های سال مالی و احراز این که سود قابل تقسیم وجود دارد مبلغی از آن را که باید بین صاحبان‌سهام تقسیم شود تعیین خواهد نمود. علاوه بر این مجمع عمومی می‌تواند تصمیم بگیرد که مبالغی از اندوخته‌هایی که شرکت در اختیار دارد بین صاحبان سهام تقسیم شود. در این صورت در تصمیم مجمع عمومی باید صریحاً قید شود که مبالغ مورد نظر از کدام یک از اندوخته‌ها باید برداشت و‌ تقسیم گردد.
نحوه پرداخت سود قابل تقسیم توسط مجمع‌ عمومی تعیین می‌شود. اگر مجمع عمومی در خصوص نحوه پرداخت تصمیمی نگرفته باشد، از اختیارات هیات مدیره شرکت سهامی خاص این است که نحوه پرداخت را تعیین کند. در‌هر حال پرداخت سود به صاحبان سهام باید ظرف هشت ماه پس از تصمیم مجمع عمومی راجع به تقسیم سود انجام پذیرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا درباره‌ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص صحبت کنیم. اگر شما در آغاز فرآیند ثبت شرکت هستید و یا هم اکنون پس از چندین سال فعالیت قصد افزایش سرمایه دارید، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی وینداد در این زمینه استفاده کنید.

کارشناسان ما تجربه زیادی در زمینه ثبت انواع شرکت از جمله شرکت سهامی خاص دارند. تجربه چندین ساله ما را قادر می‌کند با جزئیات ثبت شرکت سهامی خاص آشنا باشیم و در کمترین زمان و با مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت، عملیات تاسیس شرکت سهامی خاص را انجام دهیم.
همچنین اگر برای ثبت شرکت خود نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید تیم پشتیبانی وینداد در طول هفته برای حل مسائل حقوقی و ثبتی شما پاسخگو هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

روش‌های افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص چیست؟

مطابق قانون تجارت ۴ روش برای افزایش سرمایه سهامی خاص وجود دارد: افزایش سرمایه از محل مطالبات. پرداخت مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی. انتقال سود تقسیم‌نشده حاصله از ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت. تبدیل اوراق قرضه به سهام. هر کدام از این روش‌ها در مقاله توضیح داده شد.

سود سالانه شرکت چگونه تقسیم می‌شود؟

تقسیم سود سالانه از جمله وظایف مجمع عمومی خواهد بود. علاوه بر این مجمع عمومی می‌تواند تصمیم بگیرد که مبالغی از اندوخته‌هایی که شرکت در اختیار دارد بین صاحبان سهام تقسیم شود. در مقاله بیشتر به این مساله پرداختیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت