انحلال موسسه غیر تجاری؛ شرایط و مدارک لازم

انحلال موسسه غیر تجاری؛ شرایط و مدارک لازم

انحلال موسسه غیر تجاری به‌معنی پایان فعالیت آن است. در نتیجه اگر موسسه‌ای، قصد عدم فعالیت داشته باشد باید به‌صورت قانونی مراحل انحلال آن را انجام دهد. اما این فرآیند قانونی چیست و به چه مدارک و مراحلی نیاز دارد؟ صورتجلسه انحلال موسسه غیر تجاری چگونه و توسط چه کسی باید تنظیم شود؟ چگونه باید […]

انحلال موسسه غیر تجاری به‌معنی پایان فعالیت آن است. در نتیجه اگر موسسه‌ای، قصد عدم فعالیت داشته باشد باید به‌صورت قانونی مراحل انحلال آن را انجام دهد. اما این فرآیند قانونی چیست و به چه مدارک و مراحلی نیاز دارد؟ صورتجلسه انحلال موسسه غیر تجاری چگونه و توسط چه کسی باید تنظیم شود؟ چگونه باید آن را به ثبت رساند؟ در این مقاله ضمن پاسخ به سوالات فوق، مراحل، انواع و شرایط انحلال موسسه غیر تجاری را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد. سپس نکات لازم در این رابطه را بیان می‌کنیم.

انواع انحلال موسسه غیر تجاری

قواعد انحلال برای شرکت‌ها و موسسات تجاری به‌طور کامل در قانون تجارت بیان شده است. از این‌رو اگر شرکا، تصمیم به پایان فعالیت موسسه یا شرکت بگیرند باید بر اساس این قانون عمل کند.

قانون تجارت به دو نوع انحلال اشاره کرده است که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد.

انحلال اختیاری

انحلال اختیاری با تصمیم شرکا انجام می‌شود. تمامی قواعد و مراحل آن هم در اساسنامه موسسه وجود دارد. بر این اساس با تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده در رابطه با انحلال تصمیم‌گیری می‌شود. در صورتی که اکثریت اعضا رای مثبت به این تصمیم بدهند، در قالب صورتجلسه‌ای تنظیم خواهد شد و باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. در این وضعیت، شخصی به‌عنوان مدیر تصفیه انتخاب می‌شود تا امور مربوط به تصفیه و حساب‌وکتاب‌های شرکت را انجام دهد. این شخص معمولا در اساسنامه معرفی می‌شود. در صورتی‌که اساسنامه موسسه غیرتجاری تکلیفی را مشخص نکرده باشد، در جلسه‌ای که صورتجلسه انحلال موسسه غیر تجاری تنظیم می‌شود، در رابطه با انتخاب و معرفی مدیر تصفیه هم تصمیم‌گیری خواهد شد.

انحلال اجباری

در این نوع انحلال، شرکا نقشی ندارند و دادگاه در رابطه با پایان فعالیت شرکت تصمیم‌گیری می‌کند. در صورتی‌که رای به انحلال موسسه داده شود، شخصی که طبق اساسنامه مسئول رسیدگی به امور تصفیه است، به امور رسیدگی خواهد کرد، در غیر این‌صورت شخصی از طرف دادگاه تعیین خواهد شد.

فرآیند انحلال موسسه غیرتجاری

انحلال یکی از تغییرات موسسه به‌شمار می‌رود و فرآیندی مانند ثبت تغییرات موسسه دارد. با این تفاوت که پس از آن، موسسه هیچ‌گونه فعالیت نخواهد داشت. به‌همین منظور اگر سهامداران موسسه غیر تجاری که همان شرکا هستند، تصمیم به پایان فعالیت موسسه بگیرند باید بر اساس ضوابط قانونی باید فرآیندی را انجام دهند که در ادامه به تفکیک آن را بیان خواهیم کرد.

تشکیل جلسه

اولین گام برای انحلال، دعوت از مجمع عمومی فوق‌العاده است که صلاحیت رسیدگی به این مورد را دارد. پس از تشکیل جلسه و حضور اعضا، موضوع مطرح خواهد شد و اعضای حاضر نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌کنند. اگر اکثریت، نسبت به آن موافق باشند، تصمیم خود را اعلام خواهند کرد. مدیر تصفیه هم در این جلسه معرفی خواهد شد تا پس از ثبت صورتجلسه و شروع فرایند تصفیه به امور موسسه رسیدگی کند.

تنظیم صورتجلسه

پس از تصمیم‌گیری، موضوع جلسه و تصمیم نهایی به‌صورت مکتوب در قالب صورتجلسه انحلال موسسه غیر تجاری تنظیم خواهد شد. در صورتجلسه علاوه‌بر موضوع، تاریخ و ساعت جلسه و همچنین نام اعضای حاضر درج می‌شود.

ثبت صورتجلسه

برای انحلال مانند ثبت شرکت و موسسه آن باید ضوابط قانونی را به‌طور کامل رعایت کنید. در نتیجه پس از تنظیم صورتجلسه باید آن را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید. تنظیم و ثبت باید بر اساس نکات قانونی انجام شود تا با ایراد رد یا نقص صورتجلسه مواجه نشوید. 

در این زمینه می‌توانید از مشاوره با کارشناسان ثبتی متخصص کمک بگیرید تا فرآیند ثبت صورتجلسه شما با سرعت و دقتی بیشتری انجام شود.

مجموعه وینداد علاوه‌بر مشاوره ثبتی و حقوقی، امکان دریافت خودکار صورتجلسات را به‌عنوان یکی از خدمات ثبتی و حقوقی آنلاین خود در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این خدمت، هرگونه ایراد در تنظیم صورتجلسات به حداقل می‌رسد و می‌توانید با سرعت بیشتری فرآیند ثبت صورتجلسات را انجام دهید.

مدارک لازم برای انحلال موسسه

برای انحلال موسسه به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • اصل و تصویر مدارک شناسایی تمامی شرکا 
  • آخرین روزنامه رسمی
  • اصل و تصویر مدارک هویتی مدیر تصفیه (در صورتی‌که خارج از شرکا باشد)

نکات مهم درباره انحلال موسسه 

در رابطه با انحلال موسسه علاوه‌بر اطلاع از مراحل و مدارک باید نکاتی را هم مدنظر قرار دهید که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • انحلال موسسه غیرتجاری باید به‌صورت قانونی ثبت شود تا اعتبار داشته باشد. در نتیجه اگر قصد داشته باشید به فعالیت موسسه خود پایان دهید با توقف فعالیت، موسسه شما منحل نخواهد شد و هنوز تکالیف قانونی مثل پرداخت مالیات و غیره بر عهده شما خواهد بود.
  • انحلال موسسه در اداره ثبت شرکت‌ها به‌ثبت می‌رسد. از این‌رو پس تصمیم‌گیری در موسسه و تنظیم صورتجلسه انحلال باید آن را در این مرجع قانونی ثبت کنید.
  • مدیر تصفیه شرکت می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی و از بین شرکا یا خارج از اعضا باشد، در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. اما این شخص باید تمامی شرایط قانونی را داشته باشد.
  • نحوه انحلال موسسه و تشریفاتی که باید در رابطه با آن انجام شود به‌طور کامل در اساسنامه ذکر می‌شود. در نتیجه پس از تصمیم‌گیری در این مورد باید طبق اساسنامه موسسه عمل شود.
  • پس از ثبت صورتجلسه انحلال، فرآیند تصفیه انجام خواهد شد. مدیر تصفیه وظیفه رسیدگی به حساب و کتاب‌ها را دارد. در این وضعیت اگر موسسه به اشخاص بدهی داشته باشد، از اموال آن پرداخت خواهد شد و در مقابل اگر طلبی داشته باشد، وصول می‌شود.
  • تا ۶ ماه پس از ثبت انحلال، مدیر تصفیه باید امر تصفیه را انجام دهد و پس از آن اظهارنامه انحلال را در اداره مالیات تکمیل کند. پس از تکمیل اظهارنامه اگر موسسه بدهی مالیاتی داشته باشد، از اموال موسسه پرداخت خواهد شد.

جمع‌بندی

  • شرکای موسسات غیرتجاری ممکن است پس از یک دوره فعالیت، تصمیم به توقف آن بگیرند. در این صورت طی تشریفات قانونی باید موسسه را منحل کنند.
  • انحلال موسسه ممکن است بنا به توافق شرکا انجام شود که در این وضعیت، انحلال از نوع اختیاری‌ست. در عین حال ممکن است دادگاه تصمیم به پایان فعالیت آن بگیرد که در این صورت اجباری‌ست.
  • پس از رای یا تصمیم به منحل کردن موسسه، باید صورتجلسه انحلال تنظیم شده و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد تا اعتبار قانونی داشته باشد. در غیر این‌صورت موسسه هنوز شخصیت حقوقی دارد و باید تکالیف قانونی خود مثل پرداخت مالیات را انجام دهد.
  • فرایند انحلال به‌طور کامل در اساسنامه قید شده و بر طبق همان انجام می‌شود. در زمان تصمیم‌گیری هم شخصی به‌عنوان مدیر تصفیه معرفی می‌شود که رسیدگی به امور موسسه را انجام دهد.

سوالات متداول

چگونه می‌توان یک موسسه را منحل کرد؟

انحلال موسسه یا با تصمیم شرکا یا به حکم دادگاه انجام می‌شود که در هر صورت باید تشریفات قانونی آن را رعایت کنید.

شرایط انحلال موسسه غیر تجاری چیست؟

برای انحلال ابتدا باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و پس از تصمیم‌گیری، صورتجلسه‌ای تنظیم شده و به ثبت برسد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت