نکات مهم در خصوص مالیات شرکت های سهامی خاص

نکات مهم در خصوص مالیات شرکت های سهامی خاص

همانطور که می‌دانید مالیات یکی از ابزارهای مهم در دست دولت است که برای تنظیم بازار و سیاست‌های مالی کشور از آن استفاده می‌کند. در عین حال ابزاری برای کسب درآمد دولت و تامین هزینه‌های آن است. افراد زیادی به دنبال کسب اطلاعات در این حیطه هستند. در این مقاله سعی داریم به بحث مالیات‌های […]

همانطور که می‌دانید مالیات یکی از ابزارهای مهم در دست دولت است که برای تنظیم بازار و سیاست‌های مالی کشور از آن استفاده می‌کند. در عین حال ابزاری برای کسب درآمد دولت و تامین هزینه‌های آن است. افراد زیادی به دنبال کسب اطلاعات در این حیطه هستند. در این مقاله سعی داریم به بحث مالیات‌های بخش حقوقی و مخصوصا مالیات شرکت های سهامی خاص بپردازیم و آن را مورد بررسی کامل قراردهیم.
باتوجه به اینکه شرکت های سهامی خاص از پراستفاده ترین شرکت ها در بازار کسب و کار هستند، آشنایی با مقررات مالیاتی آن بسیار حائز اهمیت است. فعالیت شرکت سهامی خاص و ادامه حیات شرکت بدون در نظر گرفتن قوانین مالیاتی امری پر ریسک و خطرناک است. در ادامه به پرسش‌های مهم شما در خصوص مالیات شرکت های سهامی خاص پاسخ می‌دهیم.

کدام درآمدهای شرکت‌ها مشمول مالیات می‌شود؟

هنگام ثبت شرکت سهامی خاص باید بدانید که مالیات به این درآمدهای شرکت‌ها تعلق می‌گیرد.

  • جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی در ایران یا خارج از ایران
  • درآمد حاصل از فعالیت انتفاعی اشخاص حقوقی ایرانی غیرتجاری که به منظور تقسیم سود تأسیس نشده‌اند.
  • درآمد اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران به استثنای مؤسسات بیمه خارجی که با قبول بیمه اتکایی از مؤسسات بیمه ایرانی تحصیل درآمد می‌نمایند.

تاثیر تغییر مدیران در مالیات شرکت های سهامی خاص

منظور از مدیران شرکت در قانون برنامه پنجم و قانون مالیات های مستقیم آن دسته از اعضای هیئت مدیره و نیز مدیرعاملی است که سمتشان در روزنامه رسمی آگهی شده باشد. بنابراین اگر تغییرات شرکت سهامی خاص و جابه‌جایی سمت مدیران، آگهی نشده باشد، سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند به چنین تغییراتی استناد کند.
تغییرات در مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص فقط وقتی برای سازمان امور مالیاتی قابل استناد است که در روزنامه رسمی آگهی شده باشد.
طبق برنامه پنجم توسعه مدیران شرکت تنها در پرداخت مالیاتی مسئولیت تضامنی با شرکت دارند که مربوط به دوره مدیریت آنها بوده باشد. در واقع اگر مالیات شرکت سهامی خاص پس از دوران مدیریت آنها قطعی شود، دیگر مسئولیت تضامنی بر عهده مدیران شرکت نیست.

مسئولیت اعضای موظف و غیرموظف هیئت مدیره در پرداخت مالیات شرکت های سهامی خاص

قانون مالیات‌های مستقیم بین مسئولیت‌های مالیاتی مدیران موظف و غیرموظف در شرکت سهامی خاص تفاوتی قائل نشده است. مدیران غیرموظف به اندازه مدیران موظف مسئولیت مالیاتی دارند.
برخی از مسئولیت‌های مالیاتی شرکت ها می‌تواند به مدیران شرکت نیز تسری پیدا کند و مدیران و اموال شرکت را در معرض مسئولیت پرداخت مالیات از اموال شخصی قرار دهد. درواقع غیرموظف بودن بعضی از اعضای هیات مدیره یک شرکت و عدم دریافت حقوق به طور مستمر باعث رفع مسئولیت این مدیران در قبال تعهدات مالیاتی شرکت نمی‌شود.
مدیران غیرموظف نیز مانند دیگر مدیران شرکت بنابر قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به مالیات‌های قطعی‌شده دوران مدیریت خود (که به انها ابلاغ شده باشد) با خود شرکت مسئولیت تضامنی دارند.

برای اطلاع بیشتر درباره اختیارات و وظایف هیئت مدیره شرکت سهامی خاص به مقاله‌های وینداد مراجعه کنید.

میزان مسئولیت مدیران شرکت سهامی خاص در قبال مالیات شرکت به چه اندازه خواهد بود؟

از نظر حقوقی، منظور از مسئولیت تضامنی مدیران در پرداخت مالیات این است که اداره مالیات برای وصول مالیات شرکت های سهامی خاص، می‌تواند مالیات را از هر کدام از مدیران یا شرکت مطالبه کند. چنانچه اداره مالیاتی، مالیات شرکت را از هر یک از مدیران آن وصول کند، مدیری که مالیات شرکت را پرداخت کرده می‌تواند مالیات پرداختی را از شرکت بگیرد.

آیا همه مدیران شرکت سهامی خاص برای مالیات، مسئولیت تضامنی دارند؟

همه مدیران شرکت، مشمول مسئولیت تضامنی در پرداخت مالیات نمی‌شوند. اولا منظور از مدیران مسئول مالیات، صرفا اعضای هیات مدیره و مدیرعامل است. در نتیجه اعضای علی البدل یا مدیران داخلی شرکت مشمول این مسئولیت نیستند. ثانیا صرفا مدیرانی دارای مسئولیت تضامنی برای پرداخت مالیات شرکت هستند که این مالیات در دوره مدیریت آن‌ها قطعی شده باشد.

مالیات شرکت های سهامی خاص برای سودبانکی در بودجه 1401

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص اشخاص حقوقی به استثنای صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی جاری نمی‌باشد.
سوال این است که تکلیف سودبانکی شرکت‌ها و صندوق‌هایی که از قبل کل درآمدشان مشمول معافیت بوده است، چیست؟

زوال یک معافیت، آسیبی به معافیت دیگر نمی‌زند.

پس هرچند که معافیت سودبانکی ازبین رفته اما همچنان معافیت‌های دیگر مثل معافیت مناطق یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سود بانکی آن‌ها تعلق می‌گیرد و پایدار است.

مالیات ادغام در شرکت‌ سهامی خاص

شرکت‌هایی که با تأسیس شرکت جدید یا با حفظ شخصیت حقوقی یك شرکت، در هم ادغام یا ترکیب می‌شوند از لحاظ مالیاتی مشمول مقررات زیر می‌شوند:

الف- انتقال دارایی‌های شرکت‌های ادغام یا ترکیب‌شده به شرکت جدید یا شرکت موجود حسب مورد به ارزش دفتری مشمول مالیات مقرر در این قانون نخواهد بود.
ب- عملیات شرکت‌های ادغام یا ترکیب‌شده در شرکت جدید یا شرکت موجود مشمول مالیات دوره انحلال موضوع بخش مالیات بر درآمد این قانون نخواهد بود.
ج- استهلاک دارایی‌های منتقل‌شده به شرکت جدید یا شرکت موجود باید براساس روال قبل از ادغام ادامه یابد.
د- هرگاه در نتیجه ادغام شرکت، درآمدی به هر یك از سهامداران در شرکت‌های ادغام‌شده تعلق بگیرد طبق مقررات مربوط مشمول مالیات خواهد بود.
هـ- کلیه تعهدات و تکالیف مالیاتی شرکت‌های ادغام‌شده به عهده شرکت جدید یا موجود برحسب مورد است.

سخن پایانی

باتوجه به عناوینی که مطرح کردیم، سعی شد تا حدامکان مالیات شرکت های سهامی خاص و مسئولیت‌های اعضا را در پرداخت آن‌ها، مورد بررسی قرار دهیم اما به دلیل پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاصی که در بحث مالیات وجود دارد، بهتر است سوالات و اشکالات خود را با کارشناسان متخصص ما در این حوزه مطرح کنید تا زودتر و بهتر به نتیجه دلخواه خود برسید.
کارشناسان ما آماده هستند تا به تمامی پرسش‌های شما پاسخ دهند و در فرایند ثبت شرکت یا ثبت تغییرات شرکت شما را همراهی کنند.

سوالات متداول

آیا موظف بودن یا نبودن مدیران هیئت مدیره تفاوتی در مسئولیت این مدیران در قبال مسائل مالی و مالیاتی دارد؟

خیر. قانون مالیات‌های مستقیم بین مسئولیت‌های مالیاتی مدیران موظف و غیرموظف در شرکت سهامی خاص تفاوتی قائل نشده است و مسئولیت مالیاتی مدیران غیرموظف به همان اندازه مدیران موظف است. این مطلب در مقاله به طور کامل توضیح داده شد.

مدیران در رابطه با امور مالیاتی شرکت‌ها چه مسئولیتی دارند؟

هم مسئولیت مدنی و هم مسئولیت کیفری درصورتی که ضرری به شرکت وارد نماید، دارای مسئولیت هستند. برای اطلاع بیشتر به مقاله مسئولیت مدنی و کیفری مدیران شرکت مراجعه کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت