ممنوعیت واگذاری کارت بازرگانی

ممنوعیت اجاره کارت بازرگانی به سایر افراد

کارت بازرگانی برای آن دسته از تاجرانی که قصد تجارت بین‌المللی را دارند، صادر می‌شود. این کارت به نام شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود و فقط دارنده می‌تواند از آن استفاده کند. در واقع ممنوعیت اجاره کارت بازرگانی در قانون بیان شده است و به همین دلیل اگر شما  این کارت را به شخص […]

کارت بازرگانی برای آن دسته از تاجرانی که قصد تجارت بین‌المللی را دارند، صادر می‌شود. این کارت به نام شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود و فقط دارنده می‌تواند از آن استفاده کند. در واقع ممنوعیت اجاره کارت بازرگانی در قانون بیان شده است و به همین دلیل اگر شما  این کارت را به شخص دیگری بدهید، با مجازات قانون روبرو خواهید شد. برای آشنایی بیشتر با ممنوعیت واگذاری کارت بازرگانی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

کاربرد کارت بازرگانی چیست؟ 

کارت بازرگانی در واقع مجوزی‌ست که برای صادرات و واردات کالا استفاده می‌شود و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با در دست داشتن این کارت می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. از مهمترین کاربردهای این کارت ثبت ثبت سفارش جهت وارد کردن کالا و صادرات کالا به دیگر کشورها، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ثبت برند لاتین، دریافت ویزای تجاری و غیره است. تمامی تاجران با در دست داشتن این کارت می‌توانند در سطح بین‌المللی مبادلات تجاری وسیع داشته باشند. 

نحوه صدور و مدت اعتبار کارت بازرگانی

برای صدور کارت بازرگانی باید شرایطی را داشته باشید و بعد از احراز این شرایط می‌توانید در سامانه جامع تجارت ایران درخواست صدور کارت را به ثبت برسانید. در این سامانه باید بخش‌های مختلف از را با اطلاعات و مدارک تکمیل کنید که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها مربوط به تکمیل فرم گواهی امضا است. 

توجه داشته باشید که برای دریافت کارت بازرگانی هوشمند علاوه بر ثبت نام در سامانه جامع تجارت، مدارک و درخواست دریافت کارت بازرگانی هوشمند را از سامانه کارت هوشمند بازرگانی انجام دهید و درخواست جداگانه پذیرفته نیست و باید این مراحل به نوبت انجام شود. 

کارت بازرگانی برای اولین بار به مدت یک سال صادر می‌شود و قابل تمدید است. البته این به نکته مهم توجه داشته باشید که در صورتی اتاق بازرگانی، کارت را تمدید می‌کند که متقاضی شرایط خود را احراز کرده باشد. یکی از این شرایط توجه به قانون ممنوعیت اجاره کارت بازرگانی و تبعیت از آن است. اگر مشخص شود شخصی کارت بازرگانی را به فرد دیگری اجاره داده است، نه تنها مجازات می‌شود بلکه کارت بازرگانی او دیگر قابل تمدید نیست.   

واگذاری کارت بازرگانی به سایر اشخاص 

برخی از اشخاص گمان می‌کنند واگذاری کارت بازرگانی به شخص دیگری منع قانونی ندارد. این در صورتی است که اجاره کارت بازرگانی به شخص دیگر، مجازات در پی دارد.

به عبارتی دیگر بر اساس قانون استفاده از کارت‌ بازرگانی فقط برای صاحب آن مجاز است و در صورتی که فرد دیگری از آن برای واردات کالا استفاده نمایند به جرم قاچاق کالا محکوم خواهد شد. 

گاهی اوقات برخی از اشخاص سعی می‌کنند به صورت قانونی کارت بازرگانی را به دیگر افراد منتقل کنند، برای مثال با تنظیم سند رسمی یا وکالت نامه اجازه استفاده از کارت را به شخص دیگری می‌دهند. چنین عملی نیز از دید قانون گذار یک عمل مجرمانه است و سردفتران دفاتر اسناد رسمی باید از انجام آن خودداری کنند. بنابراین قانون بر اساس ممنوعیت اجاره کارت بازرگانی به هیچ روشی انتقال کارت بازرگانی وجود ندارد. 

جمع‌بندی  

دریافت کارت بازرگانی نیاز به احراز شرایطی در متقاضی است بنابراین شما به عنوان  شخص حقیقی و حقوقی باید ابتدا شرایط خود را برای دریافت این کارت بررسی سپس اقدام به اخذ مجوزات لازم نمایید. توجه داشته باشید که بر اساس قانون ممنوعیت اجاره کارت بازرگانی تنها شما صاحب اصلی کارت محسوب می‌شوید. 

برای صدور یا تمدید کارت بازرگانی خود نیز می‌توانید سفر تا صد فرآیند را توسط کارشناسان کارت بازرگانی وینداد انجام دهید.

سوالات متداول

آیا می‌توان با تنظیم وکالت‌نامه کارت بازرگانی را به شخص دیگری اجاره داد؟

خیر، واگذاری کارت بازرگانی با هر روشی غیرقانونی است.

آیا امکان باطل کردن کارت بازرگانی وجود دارد؟ 

بله در صورتی که کارت بازرگانی را استفاده نمی‌کنید می‌توانید آن را تعلیق یا باطل نمایید. 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص مشکلات حقوقی‌تان پاسخ می‌دهند.

خدمات وینداد برای شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص مشکلات حقوقی‌تان پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط