مدت موسسه غیر تجاری در اساسنامه چقدر است؟

مدت موسسه غیر تجاری در اساسنامه چقدر است؟

در زمان تاسیس موسسه باید به فاکتورهای مشخصی که در اساسنامه هم درج می‌شوند توجه کنید. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مدت موسسه غیر تجاری است. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که موسسه تا چه مدت زمانی می‌تواند فعالیت کند؟ آیا باید مدت آن مشخص شود یا اینکه تا هر زمان شرکا بخواهند، […]

در زمان تاسیس موسسه باید به فاکتورهای مشخصی که در اساسنامه هم درج می‌شوند توجه کنید. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مدت موسسه غیر تجاری است. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که موسسه تا چه مدت زمانی می‌تواند فعالیت کند؟ آیا باید مدت آن مشخص شود یا اینکه تا هر زمان شرکا بخواهند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟ تعیین مدت چه اهمیتی دارد؟ در این مقاله ضمن پاسخ به این سوالات می‌خواهیم مدت موسسه غیر تجاری در اساسنامه را بررسی کنیم و ببینیم آیا امکان تغییر آن وجود دارد یا خیر؟

مدت موسسه غیر تجاری در اساسنامه

موسسین شرکت‌ها و موسسات پیش از تاسیس باید نسبت به مفاهیم قانونی و ثبتی به‌ویژه مواردی که در اساسنامه درج می‌شوند، اطلاع کافی داشته باشند. این موارد شامل تعداد اعضا، حداقل سرمایه، مدت و غیره است.

موسسان می‌توانند مدت اعتبار شرکت خود را محدود یا نامحدود انتخاب کنند و بازه زمانی مدت محدود را مشخص نمایند. مدت اعتبار شخصیت حقوقی دقیقاً مانند طول عمر افراد حقیقی‌ست. زمانی که این مدت به اتمام برسد، شخصیت حقوقی هم به پایان رسیده و شرکا نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

مدت اعتبار موسسات غیر تجاری در اساسنامه چقدر است؟

انتخاب مدت موسسه غیر تجاری به دو صورت انجام می‌شود. گاهی شرکاء به‌طور مشخص می‌دانند فعالیت آن‌ها در چه مدت زمانی انجام می‌شود. در این صورت، مدت فعالیت موسسه را نسبت به آن تعیین خواهند کرد. در عین حال ممکن است، مدیران موسسه غیر تجاری قصد فعالیت برای مدت نامحدودی را داشته باشند که در این صورت، مدت موسسه به صورت نامحدود تعیین می‌شود.

پس می‌توان گفت؛ انواع مدت فعالیت در اساسنامه به دو صورت است:

  • به‌صورت محدود
  • به‌صورت نامحدود

شرایط تعیین مدت اعتبار موسسه

در زمان تاسیس، مدت اعتبار در اساسنامه موسسه غیر تجاری درج می‌شود. این مدت با توجه به نوع فعالیت تعیین خواهد شد که معمولاً شرکا مدت نامحدودی برای موسسه در نظر می‌گیرند.

البته انواع موسسه غیر تجاری در تعیین مدت نقش دارند و در این زمینه کمی قواعد آن‌ها متفاوت هستند. موسسات انتفاعی که با هدف کسب سود فعالیت می‌کنند، معمولاُ مدت تعیین نکرده و برای زمان نامحدودی فعالیت می‌کنند ولی برخی از موسسات غیرانتفاعی مثل خیریه‌ها برای مدت مشخصی تاسیس می‌شوند.

مدت اعتبار شرکت یا موسسه چرا اهمیت دارد؟

شاید در نگاه اول، تعیین مدت موسسه غیر تجاری در اساسنامه چندان مهم به‌نظر نرسد و شرکا به صورت فرضی مدتی را برای فعالیت در نظر بگیرند. در حالی که سرنوشت شرکت یا موسسه به مدت آن بستگی دارد.

چرا که موسساتی که برای دوره مشخصی تاسیس می‌شوند، پس از انقضای مدت به خودی خود منحل می‌شوند مگر اینکه شرکا پیش از اتمام آن تصمیم به تمدید بگیرند. البته اگر در اساسنامه ممنوعیتی برای آن در نظر گرفته نشده باشد.

با این توضیح که گاهی اساسنامه محدودیت‌هایی را در زمینه تغییر مدت یا تغییر نام دارد که به سهام داران موسسه غیر تجاری امکان اعمال تغییرات را نمی‌دهد.

آیا امکان تغییر مدت موسسه وجود دارد؟

شرکت‌ها و موسساتی که برای مدت محدودی تاسیس شده‌اند، ممکن است در آن زمان نتوانند اهداف خود را محقق کنند. در نتیجه با برگزاری تشریفات قانونی می‌توانند مدت شرکت و موسسه خود را تمدید کنند.

مراحل تغییر مدت موسسه

قانون برای شرکت‌ها، قوانینی را مشخص کرده که موسسات هم از همین ضوابط استفاده می‌کنند.

تغییر مدت موسسه غیر تجاری در اساسنامه مانند سایر تغییرات شرکت یا موسسه در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده است. پس از دعوت از این مجمع و تشکیل جلسه، اعضای حاضر در این مورد تصمیم‌گیری کرده و اگر اکثریت اعضای حاضر به آن رای مثبت بدهند، صورتجلسه‌ای تنظیم می‌شود. حالا برای اعتبار قانونی، این صورتجلسه باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

برای ثبت صورتجلسه می‌توانید از مشاوره با کارشناسان ثبتی استفاده کنید تا بدون ریسک ایراد و رد صورتجلسه آن را به ثبت برسانید. متخصصین ثبتی وینداد در کنار ارائه اموری ثبتی و حقوقی، ثبت صورتجلسات شرکت را هم در اختیار شما قرار می‌دهند.

انواع تغییر مدت در موسسات

با وجود اینکه موسسات و شرکت‌هایی که برای مدت محدودی ثبت شده‌اند، معمولاً مدت زمان فعالیت خود را تمدید می‌کنند اما همیشه این مساله صادق نیست و ممکن است، شرکت یا موسسه‌ای پیش از انقضای مدت، تصمیم به انحلال بگیرد. بنابراین دو نوع تغییر مدت وجود دارد:

  • تمدید مدت فعالیت
  • انحلال موسسه یا شرکت پیش از انقضای مدت

برای مثال ممکن است، ثبت شرکت یا موسسه‌ای با هدف آموزش پزشکان و کادردرمانی در دوران کرونا برای مدت ۵ سال انجام شده باشد اما به دلیل رفع نیاز و محقق شدن هدف در زمان کوتاه‌تر، موسسین تصمیم به انحلال آن پیش از موعد بگیرند که در این صورت می‌توانند، با رعایت ضوابط قانونی موسسه را منحل کنند.

سخن پایانی

مدت اعتبار موسسه غیر تجاری در اساسنامه درج می‌شود و یکی از مهم‌ترین مواردی‌ست که در زمان ثبت مورد توجه قرار بگیرد.

این مدت می‌تواند به‌صورت محدود و نامحدود باشد که با توجه به اهداف و نحوهٔ فعالیت شرکا تعیین می‌شود.

تعیین مدت در موسسه، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا موسسه‌هایی که برای مدت مشخصی تاسیس می‌شوند، پس از انقضای مدت خود به خود منحل می‌شوند، مگر اینکه در اساسنامه اختیار تغییر مدت را داشته باشند و بنا به تشریفات قانونی نسبت به آن اقدام کنند.

سوالات متداول

مدت اعتبار موسسات چقدر است؟

موسسات می‌توانند برای مدت محدود یا نامحدودی تاسیس شوند.

آیا امکان تغییر مدت در موسسه و شرکت وجود دارد؟

بله، موسسات و شرکت‌ها می‌تواند طی تشریفات قانونی، مدت فعالیت خود را تمدید کنند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر