افزایش سرمایه در بورس + انواع افزایش سرمایه

افزایش سرمایه در بورس + انواع افزایش سرمایه

اگر شما به تازگی در بازار بورس و اوراق بهادار به سرمایه‌گذاری و فعالیت مشغول شده باشید، به احتمال زیاد برخی از اصطلاحات رایج در این عرصه برای شما نامفهوم خواهد بود و البته می‌دانید که برای موفقیت در بازار بورس و انجام معاملات دقیق‌تر آشنایی نسبی با این اصطلاحات که اکثراً برگرفته از قانون […]

اگر شما به تازگی در بازار بورس و اوراق بهادار به سرمایه‌گذاری و فعالیت مشغول شده باشید، به احتمال زیاد برخی از اصطلاحات رایج در این عرصه برای شما نامفهوم خواهد بود و البته می‌دانید که برای موفقیت در بازار بورس و انجام معاملات دقیق‌تر آشنایی نسبی با این اصطلاحات که اکثراً برگرفته از قانون تجارت و حقوق شرکت‌ها می‌باشند ضروری استیکی از این اصطلاحات رایج افزایش سرمایه در بورس می‌باشد.

از این رو ما در صدد هستیم به منظور آگاهی هر چه بیشتر شما نسبت به این بازار در این مطلب و سایر مطالب در خصوص موضوعات کاربردی توضیحاتی ارائه کنیم.پس با ما همراه باشید!

افزایش سرمایه چیست؟

مطابق قانون تجارت یکی از راهکارهای تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها افزایش سرمایه می‌باشد در واقع ممکن است در طول حیات یک شرکت اتفاقاتی رخ دهد که آن شرکت نیاز به منابع مالی بیشتر برای ادامه بقای خود داشته باشد و یا حتی ممکن بخواهد دایره فعالیت‌های خود را گسترده‌تر نماید که در این صورت یکی از راهکارهای تامین منابع مالی برای تحقق این اهداف افزایش سرمایه می‌باشد.

در برخی مواقع مشاهده کردیم که با منتشر شدن خبر افزایش سرمایه یک شرکت، قیمت سهام آن شرکت در بازار بورس و اوراق بهادار افزایش یافته و مورد استقبال سهامداران واقع می‌گردد.علت این امر در ادامه تحت عنوان موضوع افزایش سرمایه در بورس شما روشن می‌گردد.

سازوکار افزایش سرمایه به چه صورت است؟

تقدیم پیشنهاد افزایش سرمایه از سوی هیئت مدیره

برای افزایش سرمایه در بورس ابتدا لازم است این پیشنهاد از سوی هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده (یکی از مجامع شرکت‌ها)تقدیم گردد.این پیشنهاد متضمن میزان مبلغ سرمایه افزایش یافته و محل تامین آن می‌باشد.بدین ترتیب با روشن شدن نحوه استفاده از سرمایه مورد نظر، امکان ارزیابی میزان ریسک افزایش سرمایه به طور شفاف برای سهام‌داران فراهم می‌گردد.

بررسی پیشنهاد افزایش سرمایه از سوی بازرس قانونی

پس از تقدیم پیشنهاد افزایش سرمایه از سوی هیئت مدیره موضوع از نظر بازرسان قانونی شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن جهت سایر اقدامات قانونی منتشر خواهد شد.

رای گیری در خصوص پیشنهاد افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

پس از تقدیم پیشنهاد افزایش سرمایه از سوی هیئت مدیره و بررسی آن از سوی بازرسان قانونی شرکت، النهایه موضوع جهت اتخاذ تصمیم در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مورد رای‌گیری سهام‌داران قرار می‌گیرد.

پس از افزایش سرمایه نماد مورد نظر با قیمت جدید بازگشایی می‌شود.

بدیهی است که افزایش سرمایه یک شرکت صرفاً شامل حال کسانی می‌شود که در زمان برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای رای‌گیری صاحب سهام باشند.بنابراین چنانچه شما روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده سهام خود را بفروشید و یا روز بعد از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده سهام را خریداری نمایید، تغییر در سهام و افزایش سرمایه شرکت شامل حال شما نخواهد شد.

انواع افزایش سرمایه

افزایش سرمایه انواع مختلفی دارد که ما در این مطلب مختصراً به انواع آن اشاره می‌کنیم:

  • افزایش سرمایه در بورس از محل تجدید ارزیابی دارایی

در این روش از افزایش سرمایه دارایی‌های یک شرکت اعم از زمین، املاک، لوازم و تجهیزات مجدداً ارزیابی شده و براساس نرخ تورم موجود در زمان ارزیابی قیمت آن‌ها به روز می‌شود و این امر می‌تواند در بسیاری از موارد شرکت‌های زیان‌ده را از فروپاشی نجات دهد.

  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته

شرکت‌ها مکلفند بخشی از سود حاصل از عملکرد خود را سالانه میان سهام‌داران تقسیم نکرده و آن را نزد خود نگه‌داری نمایند.سودی که نزد شرکت نگه‌داری می‌شود سود انباشته نام دارد که با ذخیره آن‌ها و بعد از آن که به میزان مناسبی رسید، شرکت می‌تواند از محل این سود سرمایه خود را افزایش دهد.

  • افزایش سرمایه در بورس از محل آورده نقدی

در این روش از افزایش سرمایه شرکت متکی به سهام‌داران خود بوده و از ابتدا حق تقدم سهام شرکت به سهام‌داران اعطا می‌گردد که به 2روش می‌تواند به مرحله اجرا برسد و با اضافه شدن حرف (ح)به انتهای نماد آن سهام قابل تشخیص می‌باشد:

پرداخت مبلغ اسمی سهام:در این روش سهام‌داران مبلغ اسمی سهام را به ازای هر سهم در بازه زمانی 2ماهه به شرکت پرداخت می‌کنند.

فروش حق تقدم:اگر سهام‌داری تمایل نداشته باشد از حق تقدم خود استفاده نماید، می‌تواند در بازه زمانی 2ماهه این حق تقدم را در بازار بورس و اوراق بهادار به فروش برساند.

چنانچه سهام‌داران به هر علت مبلغ اسمی سهام را پرداخت ننمایند و حق تقدم خود را نیز به فروش نرسانند، شرکت حق تقدم‌های استفاده نشده را به فروش رسانیده و مبلغ فروش پس از کسر کارمزد به حساب آن سهام‌دار واریز می‌گردد.

  • افزایش سرمایه در بورس از روش صرف سهام

در این روش شرکت‌ها سهام خود را بیش از مبلغ اسمی به فروش رسانده و این تفاوت قیمت فروش و قیمت اسمی به حساب اندوخته منتقل و یا در ازای آن سهام جدید به سهام‌داران می‌دهد.

تشخیص این امر که کدام یک از روش‌های افزایش سرمایه برای یک شرکت مناسب است به عوامل مختلفی از جمله شرایط آن شرکت بستگی دارد و در خصوص همه شرکت‌ها نمی‌توان یک نسخه واحد را پیشنهاد نمود.حتی در برخی موارد ممکن است یک شرکت برای افزایش سرمایه از روش ترکیبی استفاده نماید به این صورت که یک شرکت هم‌زمان دو روش آورده نقدی سهامداران و سود انباشته شرکت را برای افزایش سرمایه به کار بگیرد.

نکته دیگر آن‌که قیمت‌های محاسبه شده سهم در این روش‌ها جنبه تئوریک داشته و در مرحله عمل ممکن است قیمت سهم بعد از بازگشایی کمتر و یا بیشتر از قیمت محاسبه شده باشد.

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که افزایش سرمایه به خودی خود خبر مثبتی نبوده و صرف منتشر شدن این خبر اصولاً نباید باعث خوشحالی سهام‌داران گردد مگر مشخص شود که این افزایش سرمایه برای اجرایی کردن طرح‌های نوین شرکت است که این امر می‌تواند منجر به سودآوری شرکت گردد.

نتیجه گیری

اگر شما در حال حضر در بازار بورس فعالیت داشته یا به جهت سرمایه‌گذاری مایل هستید در آینده وارد این بازار شوید، بهتر است از قبل با اصطلاحات حقوقی مرتبط با این بازار همانند افزایش سرمایه در بورس آشنا شده و یا در مواردی که سهام‌دار یک شرکت هستید از مشاوره مشاورین حقوقی وینداد در بخش مشاوره تلفنی جهت حفط حقوق خود و بازدهی مالی بیشتر بهره بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی