قوانین ثبت شرکت بازرگانی

آشنایی با قوانین ثبت شرکت بازرگانی

برای این که شرکت‌ بازرگانی خود را به ثبت برسانید پیش از هر کاری نیاز دارید تا با قوانین و مقررات مربوط به آن آشنایی کافی داشته باشید. قوانین ثبت شرکت بازرگانی با قوانین کلی مربوط به ثبت شرکت شاید در نگاه اول مشابه باشد اما در جزئیات آن‌ها با هم تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. […]

برای این که شرکت‌ بازرگانی خود را به ثبت برسانید پیش از هر کاری نیاز دارید تا با قوانین و مقررات مربوط به آن آشنایی کافی داشته باشید. قوانین ثبت شرکت بازرگانی با قوانین کلی مربوط به ثبت شرکت شاید در نگاه اول مشابه باشد اما در جزئیات آن‌ها با هم تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. در این مقاله با شرایط ثبت شرکت بازرگانی و قوانین مربوط به آن آشنا می‌شوید. 

فرایند تشکیل شرکت بازرگانی چگونه است؟ 

برای این که یک شرکت بازرگانی به ثبت برسانید باید با مراحل و فرایند تشکیل آن آشنا باشید. بررسی انواع شرکت بازرگانی و توضیح ثبت آن‌‌ها نشان می‌هد که در تمامی انواع بازرگانی نحوه ثبت به یک صورت است اما شرایط آن متفاوت است. در ادامه مراحل ثبت شرکت بازرگانی توضیح داده شده است: 

  • ابتدا مدارک ثبت شرکت را با توجه با قوانین ثبت شرکت بازرگانی آماده کنید.
  • برای این که مراحل اولیه ثبت شرکت بازرگانی را انجام دهید نیاز است که ابتدا مدارکی را که تهیه کردید در سامانه ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنید.
  • نام‌های مناسب مطابق با قوانین برای شرکت بازرگانی انتخاب کنید.
  • پس از این که ثبت‌نام شما به صورت اینترنتی تکمیل شد، پس از تایید نهایی باید مدارک را از طریق پست به اداره ثبت شرکت ارسال کنید. 
  • در آخر اداره ثبت شرکت‌ها برای شما شماره ثبت صادر می‌کند و باید در گام آخر، آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی آگهی منتشر کنید. 

قوانین ثبت شرکت بازرگانی 

ثبت این دسته از شرکت‌ها باید بر اساس قوانین خاص انجام شود در غیر این صورت امکان ثبت وجود ندارد. به طور کلی قوانین ثبت شرکت بازرگانی در ایران شامل موارد زیر است: 

  • انتخاب نوع شرکت بازرگانی 

شرکت‌های بازرگانی می‌توانند در قالب شرکت‌های تجاری به ثبت برسند اما مشهورترین قالب‌های تجاری برای ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص و با مسئولیت محدود هستند. 

  • سهامدار و شریکان شرکت باید انتخاب شود

مهمترین قدم برای ثبت شرکت بازرگانی، طبق قانون انتخاب سهامداران و شریکان شرکت است. اگر شرکت بازرگانی را به صورت سهامی خاص به ثبت می‌رسانید باید حتما سهامداران را انتخاب کنید.

  • سرمایه و آورده سهامداران 

مقدار سرمایه و آورده هریک از سهامداران باید مشخص شود و بعد از مشخص شدن باید در اساسنامه درج کنید. 

  • انتخاب افرادی که در هیئت مدیره فعالیت دارند

افراد هیئت مدیره در شرکت بازرگانی نقش مهمی دارند. این افراد باید بر فعالیت شرکت بازرگانی نظارت داشته باشند و گزارشات عملکرد شرکت را تهیه کنند. 

انواع شرکت بازرگانی و قوانین آن‌ها

شرکت‌های بازرگانی در قالب انواع شرکت تجاری به ثبت می‌رسد و قوانین ثبت آن‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند. بنابراین نیاز است که با انواع شرکت بازرگانی آشنا شوید: 

  • ثبت شرکت بازرگانی به صورت سهامی

برای ثبت این شرکت‌ها باید ابتدا سهامداران و میزان سهام هر یک از آن‌ها که در ورقه سهام درج شده، مشخص شوند. در شرکت‌های بازرگانی سهامی خاص باید حداقل اعضا برای ثبت شرکت بازرگانی ۳ نفر باشند. همچنین حتما باید گواهی بانکی مبنی بر پرداخت 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت را به‌عنوان یکی از مدارک ارائه داده و دو نفر بازرس را انتخاب کنید. 

  • شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود 

برای این دسته از شرکت‌ها باید ابتدا تمامی اعضای هیئت مدیره در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند. البته این قانون در همه شرکت‌ها باید اجرا شود و فقط مخصوص شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود نیست. در این دسته از شرکت‌ها در کنار اساسنامه معمولا شرکتنامه تنظیم می‌شود. این دسته از شرکت‌ها با وجود 2 شریک هم می‌توانند فعالیت خود را آغاز ‌کنند. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت بازرگانی در قالب با مسئولیت محدود نیز ۱۰۰ هزار تومان است.

  • در شرکت‌های بازرگانی به صورت تضامنی  

برای این که بتوانید یک شرکت بازرگانی به صورت تضامنی به ثبت برسانید باید مواردی را رعایت کنید از جمله این که باید درباره نحوه همکاری شرکا با یکدیگر توافقنامه تنظیم شود. سرمایه شرکت باید در حساب شرکت واریز و اساسنامه هم باید تنظیم کنید. در این شرکت‌ها، یک شریک نمی‌تواند بدون رضایت دیگر شرکا، سهم خودشان را به فرد دیگری منتقل نمایند. تنظیم تقاضانامه قدم دیگری است که باید برداشته شود. 

مقایسه قوانین ثبت شرکت در ایران و دیگر کشورها 

شرکت‌های بازرگانی در ایران با ثبت سایر شرکت‌ها مراحل تقریبا یکسانی دارد اما نیاز است که برای اخذ کارت بازرگانی مجوزات لازم را تهیه کنید. در این شرکت‌ها باید حتما اظهارنامه که مانند تقاضانامه ثبت شرکت بازرگانی است تهیه و به همراه دیگر مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود. ثبت نام هیئت مدیران در سامانه ثنا یکی از ضروریات بازرگانی است. 

در امارات و دبی برای ثبت یک شرکت بازرگانی باید ابتدا یک فرم تهیه کنید که به آن فرم تائیدیه حقوقی گفته می‌شود. در کنار این فرم باید فرم دیگر که همان تاییدیه کسب و کار تجاری است، آماده شود. انتخاب نام شرکت بازرگانی مرحله دیگری ثبت شرکت است. مراحل انتخاب نام در دبی مانند انتخاب نام برای شرکت بازرگانی در ایران نیست و پیچیدگی خاصی ندارد. گاهی اوقات نیاز است که این دسته از شرکت‌ها با دولت یک تفاهم نامه منعقد کنند اما همیشه ضرورتی برای انجام این کار وجود ندارد. در نهایت افتتاح حساب بانکی قانون دیگری است که برای ثبت یک شرکت بازرگانی در دبی باید طی کنید. 

جمع بندی 

ثبت شرکت بازرگانی در ایران نیازمند تنظیم یک اساسنامه دقیق و جامع است. این شرکت‌ها معمولا برای انجام فعالیت‌های بازرگانی خود نیاز به کارت بازرگانی دارند و از این‌رو پس از ثبت باید نسبت به دریافت کارت بازرگانی به نام شرکت اقدام کنید. 

برای ثبت یک شرکت بازرگانی در ایران و مشاوره ثبت شرکت در سایر کشورها می‌توانید با کارشناسان ثبت شرکت مشورت کنید تا علاوه‌بر دریافت خدمات ثبت شرکت از هزینه ثبت شرکت بازرگانی و سایر مواردی که به آن نیاز دارید، اطلاعات لازم را کسب کنید.

سوالات متداول 

هزینه‌های ثبت شرکت بازرگانی در ایران چقدر است؟ 

هزینه ثبت یک شرکت در ایران به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در این زمینه می‌توانید از کارشناسان ثبت شرکت اطلاعات لازم را کسب کنید.

آیا ثبت شرکت بازرگانی نیاز به شرط سنی خاصی دارد؟ 

بله، باید حداقل سن برای ثبت را که همان 18 سال تمام است داشته باشید. البته شرط سنی کافی نیست و نیاز است که شرایط دیگری هم رعایت شود. 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

نمونه موضوع ثبت شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

نحوه انتخاب موضوع + معرفی نمونه موضوع ثبت شرکت

انتخاب موضوع شرکت یک گام اساسی قبل از تاسیس آن است که یکی از بندهای اساسنامه نیز به‌شمار می‌رود و حوزه و حدود فعالیت شرکا و سهامداران را مشخص می‌کند. موضوع شرکت‌ها از نوع تجاری و موضوع موسسات، از نوع غیرتجاری است که در قانون تجارت انواع موضوعات تجاری و غیرتجاری مشخص شده‌اند و قبل از ثبت شرکت یا موسسه باید بررسی کنید که فعالیت شما در چه زمینه‌ای‌ست و اگر نیاز به اخذ مجوز دارید، آن را دریافت کنید.

تنظیم صورتجلسه انتخاب مدیران شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

نحوه تنظیم صورتجلسه انتخاب مدیران شرکت

صورتجلسه انتخاب مدیران شرکت یکی از مهم‌ترین تغییراتی است که در مجمع عمومی عادی پس از تصمیم‌گیری و اعلام مدیران جدید تنظیم می‌شود. این صورتجلسه نیز مانند سایر صورتجلسات شرکت باید طی تشریفات قانونی به ثبت برسد.