استخدام بهترین کارمندان

استخدام بهترین کارمندان چه معیارهایی دارد؟ + نکات استخدام کارمند ایده آل

استخدام بهترین کارمندان و تشکیل تیم نیروی انسانی مطلوب، دغدغه مشترک همه کسب‌وکارها به حساب می‌آید. اما انتخاب و استخدام کارمند ایده آل متناسب با پروژه هر شرکت تجاری، نکات و ترفندهایی دارد که کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به موضوع معیارهای استخدام بهترین کارمندان برای […]

استخدام بهترین کارمندان و تشکیل تیم نیروی انسانی مطلوب، دغدغه مشترک همه کسب‌وکارها به حساب می‌آید. اما انتخاب و استخدام کارمند ایده آل متناسب با پروژه هر شرکت تجاری، نکات و ترفندهایی دارد که کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به موضوع معیارهای استخدام بهترین کارمندان برای کسب‌وکارها و نکات استخدام کارمند ایده آل می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

نیاز کسب‌وکار خود را به دقت شناسایی کنید!

قدم اول در استخدام بهترین کارمندان، نیازسنجی دقیق کسب‌وکار برای استخدام نیروی انسانی در موقعیت شغلی مورد نظر است.

نیازسنجی در این موقعیت با جمع‌آوری اطلاعات کافی درباره وظایف کارمند، مسئولیت‌ها، مهارت‌های لازم، خروجی کار، طبیعت و اقتضائات موقعیت شغلی و… انجام می‌شود.

به بیان دیگر پیش از آنکه وارد مرحله ثبت آگهی استخدامی شوید، باید مشخص کنید که دقیقا کسب‌وکار شما از استخدام نیروی کار مورد نظر، چه هدفی دارد. فراموش نکنید که بدون دانستن نکات گفته شده و مشخص کردن اهداف، استخدام بهترین کارمندان احتمالا به نتیجه ایده‌آل نخواهد رسید.

آگهی استخدامی مناسب طراحی کنید!

پس از نیازسنجی دقیق، با مرحله تنظیم آگهی استخدامی مناسب گام بزرگی در راستای استخدام بهترین کارمندان برمی‌دارید.

یک آگهی استخدامی مناسب که منجر به استخدام کارمند ایده آل می‌شود باید حاوی نکات و اطلاعات خاصی باشد.

موارد زیر بخشی از اطلاعات مهم در آگهی استخدامی هستند:

– شرح دقیق موقعیت شغلی و آنچه که از کارمند انتظار می‌رود انجام دهد (با توجه به نیازسنجی گام قبلی)

– تصریح مهارت‌های مورد نیاز برای انجام شغل (کار گروهی، تسلط به نرم‌افزارهای خاص، داشتن فن بیان یا توانایی نویسندگی و…)

– تشریح مزایای شغلی نظیر میزان حقوق، بیمه، پورسانت و…

– تشریح فضای حاکم بر محیط کار (دورکاری، محیط دوستانه، رسمی و…)

بررسی دقیق رزومه‌ها را فراموش نکنید!

برای آنکه استخدام بهترین کارمندان به خوبی پیش برود، حتما پیش از نهایی کردن لیست نامزدهای استخدام، روزمه ارسالی آنها را به خوبی بررسی کنید.

این بررسی می‌تواند توسط اشخاص با تخصص‌های مختلف و در قالب چند مرحله انجام شود.

به طور مثال تحقیق درباره صحت اطلاعات علمی و آکادمیک مانند مقالات یا کتب نوشته شده و… می‌تواند اطلاعات دقیقی از هر شخص ارائه کند.

بررسی دقیق رزومه‌ها و صحت‌سنجی مطالب درون آن می‌تواند در استخدام کارمند ایده آل گام مهمی تلقی شود.

غربالگری اولیه را برای استخدام بهترین کارمندان جدی بگیرید!

اکثر شرکت‌ها برای استخدام بهترین کارمندان نوعی غربالگری و ارزیابی اولیه را قرار می‌دهند. به طور مثال در برخی شرکت‌ها با دریافت رزومه‌های مناسب، ابتدا با نامزدهای دعوت به مصاحبه تماس گرفته می‌شود و با طرح چند پرسش و در صورت موفقیت در پاسخدهی، از آنها دعوت به  مصاحبه حضوری می‌شود.

در اصل، تماس تلفنی اولیه با نامزدهای استخدام سبب می‌شود کارفرما تا حدی از وضعیت شخص مطلع شود و سپس تصمیم بگیرد که وی را به مرحله نهایی یعنی مصاحبه حضوری دعوت کند یا خیر.

این عمل باعث می‌شود استخدام بهترین کارمندان برای یک شرکت، بهینه‌تر و موثرتر انجام شود.

سوالات تماس تلفنی می‌تواند حول انگیزه‌های شخص و یا وضعیت فعلی تحصیلی و شغلی وی انجام شود.

همچنین پرسش درباره میزان حقوق و مزایای مورد انتظار، آدرس محل سکونت و موقعیت آن نسبت به دفتر کار و… سوالات متداول در غربالگری اولیه هستند.

چک‌لیست اولویت‌های استخدام بهترین کارمندان را تهیه کنید!

برای آنکه بتوانید استخدام کارمند ایده آل را انجام دهید، نیاز است تا چک‌لیستی از اولویت‌ها و ترجیحات مرتبط با کسب‌وکار خود داشته باشید و هنگام مصاحبه و ارزیابی نامزدهای استخدام، آنها را مد نظر قرار دهید.

مثلا مواردی مانند فن بیان، زبان بدن، آرامش، سرعت در واکنش، معلومات تخصصی و… باید به ترتیب اولویت مکتوب شده باشند و در جلسه مصاحبه با هر نامزد استخدام مطابقت داده شود و  در نهایت با بررسی چک‌لیست‌های به دست آمده، استخدام بهترین کارمندان در دستور کار قرار بگیرد.

تاثیر حضور متخصصان را در جلسات مصاحبه دست‌کم نگیرید!

همیشه استفاده از متخصصان در جلسه مصاحبه، نتایج مفیدی در پی دارد.

حضور مدیر شرکت یا مسئول منابع انسانی شرکت در جلسات مصاحبه رویه غالبی به حساب می‌آید، اما برای استخدام بهترین کارمندان، لازم است تا متخصصانی مانند روانشناس در جلسه حضور داشته باشند تا با تحلیل کافی نحوه بیان و زبان بدن نامزدهای استخدام اطلاعات علمی زیادی از شخصیت شخص حاضر در جلسه مصاحبه به دست آورند.

برخی شرکت‌ها هم برای استخدام کارمند ایده آل، به توانایی‌های زبان انگلیسی وی نیز توجه دارند که در این مواقع استفاده از متخصصان زبان انگلیسی در جلسات مصاحبه می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.

وجود متخصص فنی مرتبط با رشته تحصیلی متقاضی نیز نیز در جلسات مصاحبه اکیدا توصیه می‌شود.

درباره معیارهای استخدام بهترین کارمندان سوالی دارید؟

تردیدی نیست که داشتن نیروی متخصص و متعهد به شرکت هدف اصلی و اساسی کسب‌وکارها از استخدام کارمندان است. در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین نکات مرتبط با استخدام کارمند ایده آل برای کسب‌وکارها مرور شود.

با این حال نباید فراموش کرد که موارد مهمی دیگری در هر مورد از استخدام اهمیت دارد که باید کارفرمایان به آن توجه نشان دهند.

در آخر، برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا پاسخ به ابهامات حقوقی شما در حوزه حقوق کسب‌وکارها، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی وینداد نهایت استفاده را داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط