استخدام فریلنسر یا کارمند

استخدام فریلنسر یا کارمند تمام وقت؟ + مزایا و معایب

در سراسر جهان، فریلنسرها و کارمندان تمام وقت، دو دسته عمده از متقاضیان ورود به کسب‌وکارها به حساب می‌آیند. اما برای کسب‌وکارها انتخاب میان استخدام فریلنسر یا کارمند تمام وقت، همواره یک چالش فنی مهم بوده است که نیاز به داشتن آگاهی از معایب و مزایای هر یک دارد. در این مطلب از مجله حقوقی […]

در سراسر جهان، فریلنسرها و کارمندان تمام وقت، دو دسته عمده از متقاضیان ورود به کسب‌وکارها به حساب می‌آیند. اما برای کسب‌وکارها انتخاب میان استخدام فریلنسر یا کارمند تمام وقت، همواره یک چالش فنی مهم بوده است که نیاز به داشتن آگاهی از معایب و مزایای هر یک دارد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکاتی می‌رویم که به کسب‌وکارها در جهت انتخاب استخدام فریلنسر یا کارمند کمک می‌کند.

با ما همراه باشید.

تفاوت فریلنسر و با کارمند تمام وقت چیست؟

در حال حاضر، در بسیاری از مشاغل، فریلنسرها و کارمندان تمام وقت یا پاره وقت فعالیت تجاری دارند. اما گاهی تفاوت میان این اشخاص چندان واضح نیست و کارفرمایان و مدیران منابع انسانی برای استخدام فریلنسر یا کارمند تمام وقت دچار ابهام و چالش و اشتباه می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت فریلنسر (Freelancer) شخصی است که بدون داشتن تعهدی مداوم به یک شرکت و کارفرما، به شکلی آزادانه و پروژه‌ای تخصص خود را عرضه می‌کند. به همین جهت گاهی فریلنسر را آزادکار نیز نامیده‌اند.

برنامه‌نویسان سایت و نرم‌افزار، طراحان گرافیک، کارشناسان امنیت شبکه، نویسندگان تولید محتوا و… اشخاصی هستند که معمولا به شکل فریلنسری کار می‌کنند.

از سوی دیگر، کارمندان تمام وقت، اشخاصی هستند که به شکل مستمر و متعهد به یک شرکت و کارفرما، با نظم کاری خاصی، خدمات‌رسانی می‌کنند.

به طور خلاصه می‌توان برای استخدام فریلنسر یا کارمند، تفاوت فریلنسر و کارمند تمام وقت را به شکل زیر خلاصه کرد:

فریلنسر

– بدون حقوق ثابت

– بدون بیمه

– بدون ساعات مشخص کاری

– بدون لزوم حضور در مکان شرکت

– بدون تعهد مستمر

کارمند تمام وقت

– دارای حقوق ثابت

– دارای بیمه تامین اجتماعی

– ملزم به کار در ساعات مشخص

– ملزم به حضور فیزیکی در شرکت

– دارای تعهد مستمر به شرکت

همانطور که مشخص است فریلنسر یا کارمند تمام وقت بودن دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است و تصمیم برای استخدام فریلنسر یا کارمند بر عهده کارفرمایان است. حال که با تفاوت فریلنسر و کارمند تمام وقت آشنا شده‌ایم، به موضوع معیارهای تصمیم‌گیری برای استخدام فریلنسر و کارمند تمام وقت هم اشاره می‌کنیم.

استخدام فریلنسر یا کارمند برای کسب و کار من بهتر است؟

در پاسخ به چالش استخدام فریلنسر یا کارمند باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. در ادامه به چند عامل مهم در تصمیم‌گیری برای استخدام فریلنسر یا کارمند تمام وقت اشاره می‌کنیم.

توجه به پیچیدگی وظایف شغلی

پیش از انتخاب استخدام فریلنسر یا کارمند تمام وقت لازم است شما به عنوان کارفرما بررسی کنید که موقعیت شغلی مورد نظر چقدر پیچیده و تخصصی است. گاهی پیچیدگی امور به قدری زیاد است که افراد متخصص در آن زمینه، بسیار کم و محدود هستند. به همین خاطر نمی‌توان آن اشخاص را به راحتی در استخدام تمام وقت گرفت.

به همین خاطر استخدام فریلنسر در این موارد، انتخاب بهتری است چرا که می‌توانید از متخصصان موجود به شکل موردی و پروژه‌ای کمک بگیرید.

توجه به مستمر بودن یا نبودن وظایف شغلی

واضح است که در موقعیت‌های شغلی مستمر و طولانی مدت، استخدام کارمند تمام وقت گزینه بهتری است. به طور مثال اگر در شرکت خود نیاز به یک نگهبان یا نیروی خدمات تمام وقت دارید و یا می‌خواهید برای پشتیبانی مستمر مشتریان تیمی تشکیل دهید، بهتر است از کارمندان تمام وقت استفاده کنید.

از سوی دیگر اگر طبیعت کار مورد نظر موردی و پروژه‌ای است (مثلا طراحی اپلیکیشن کسب‌وکار) بهتر است استخدام فریلنسر را در دستور کار خود قرار دهید.

توجه به زمان‌بندی مورد نیاز

یکی از موارد مهم در انتخاب استخدام فریلنسر یا کارمند تمام وقت زمان‌بندی مد نظر کارفرما برای انجام پروژه است. به طور مثال اگر یک کارفرما قصد دارد در مدت کوتاهی از خدمات خاصی استفاده کند بهتر است استخدام تمام وقت کارمند دوری کند.

توجه به هزینه‌ها

علاوه بر موارد مذکور، مسئله پرداخت حقوق و دستمزد، به خصوص برای کسب‌وکارهای جوان و نوپا، موضوع بسیار مهمی است. در حال حاضر می‌توان گفت که هزینه استفاده از خدمات فریلنسرها پایین‌تر از استخدام کارمندان تمام وقت است چرا که پرداخت حقوق ماهانه و منظم به کارمندان می‌تواند بار مالی زیادی داشته باشد.

مسئله مبالغ اضافی مانند بیمه و پاداش و… نیز در استخدام کارمندان تمام وقت مطرح است که در خصوص فریلنسرها اغلب صدق نمی‌کند.

به همین خاطر بسیاری از استارتاپ‌ها در ابتدای کار خود علاقه زیادی به همکاری با فریلنسرها دارند. البته باید توجه داشت که گاهی فریلنسرها بنا به تخصص خاص خود و پیچیدگی‌های پروژه‌، مبالغ بسیار بالایی را مطالبه می‌کنند.

درباره استخدام فریلنسر یا کارمند سوالی دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین تفاوت‌های فریلنسر و کارمند تمام وقت و معیارهایی برای مقایسه انتخاب استخدام فریلنسر یا کارمند تمام وقت برشمرده شود.

نباید فراموش کرد که استخدام بهترین نیروی انسانی، می‌تواند تا حد بسیار زیادی موفقیت یک کسب و کار را تضمین کند. به همین خاطر باید کارفرمایان توجه داشته باشند که با انتخاب فریلنسر یا کارمند تمام وقت، تجارت خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین مشورت و گرفتن راهنمایی از متخصصان حقوق کسب و کار و استارتاپ‌ها می‌تواند به این اشخاص کمک زیادی کند.

ما در وینداد با داشتن تیم حقوقی آگاه و مجرب و مسلط به حقوق کسب و کار و شرکت‌های استارتاپی، قادر هستیم کلیه خدمات مشاوره‌ای را در حوزه کسب‌وکارها، با بهترین کیفیت، بیشترین سرعت و بالاترین دقت به شما ارائه کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط