اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت که باید انجام بدهید چه اقداماتی است؟

اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت که باید انجام بدهید چه اقداماتی است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند پس از طی کردن مراحل ثبت شرکت، از لحاظ حقوقی تکلیفی برعهده ندارند و می‌توانند به سرعت فعالیت خود را آغاز کنند. اما این تصور چندان درست نیست، چرا که یک سلسله اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت‌ وجود دارد که باید پیش از آغاز به کار رسمی آن انجام […]

بسیاری از افراد تصور می‌کنند پس از طی کردن مراحل ثبت شرکت، از لحاظ حقوقی تکلیفی برعهده ندارند و می‌توانند به سرعت فعالیت خود را آغاز کنند. اما این تصور چندان درست نیست، چرا که یک سلسله اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت‌ وجود دارد که باید پیش از آغاز به کار رسمی آن انجام داد تا به لحاظ حقوقی امنیت تجاری شرکت حفظ شود.
در این مطلب به برخی از این اقدامات مهم پس از ثبت شرکت اشاره می‌کنیم و طریقه انجام پذیرفتن این اقدامات را بررسی می‌کنیم.

گام اول: دفاتر تجاری خود را تهیه و پلمب کنید.

دفاتر تجاری در حقوق تجارت ایران و موضوع شرکت‌های تجاری اهمیت ویژه‌ای دارند. این دفاتر که عموما کارکرد ثبت و ضبط امور تجاری تاجران را دارند، هنگام محاسبه مالیات کسب‌وکار، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند چراکه از طریق آنها می‌توان به سود و زیان دقیق کسب‌وکار پی برد و مالیات عادلانه را تعیین کرد.
هر شرکت پس از ثبت و تهیه این دفاتر، موظف است تا دو دفتر اصلی، یعنی دفتر روزنامه و دفتر کل را پلمب کند. این موضوع به این معناست که باید با طی مراحل قانونی، دفاتر تجاری شرکت، به شکل پلمب شده، شماره‌گذاری شده و امضا شده دریافت شوند. عمل پلمب توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌شود و برای تحقق آن باید در سامانه ثبت شرکت‌ها بخش مربوط به اظهارنامه پلمب دفاتر قانونی را تکمیل و سایر مراحل الکترونیکی آن را طی کرد تا منجر به دریافت کد رهگیری شود. پس از آن دفاتر مذکور به شکل پلمب شده به آدرس متقاضی ارسال می‌شود.
عدم انجام پلمب دفاتر تجاری، می‌تواند جریمه‌های مختلف مالیاتی را به همراه داشته باشد. بنابراین حتما حداکثر تا یک هفته پس از ثبت شرکت نسبت به پلمب این دفاتر اقدام کنید.

گام دوم: در حوزه مالیاتی مربوط به شرکت خود، پرونده دارایی تشکیل دهید.

از جمله اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت مربوط به امور مالیاتی می‌باشد.
این گام مربوط به تعیین تکلیف امور مالیاتی شرکت شماست. در این مرحله، بایستی ظرف مدت ۲ ماه، پرونده دارایی شرکت خود را تشکیل دهید. به این منظور ابتدا باید حوزه مالیاتی شرکت شما با توجه به اقامتگاه شرکت مشخص شود و سپس تمام مدارک ثبت شرکت را به اداره دارایی محل ثبت شرکت تسلیم کرده و پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید تا رسیدگی به امور مالیاتی شما در آن حوزه مالیاتی انجام شود.
ضروری است که اقدامات مربوط به تشکیل پرونده دارایی در بازه زمانی دو ماهه انجام بگیرد تا مشمول جریمه نشوید.

برخی مدارک موردنیاز برای تحویل به اداره دارایی عبارتند از:

اصل و کپی مدارک هویتی موسسین شرکت از جمله گواهی امضای افراد
اصل وکپی مدارک مربوط به اساسنامه یا شرکت‌نامه، اظهارنامه‌ها و…
سند مربوط به اجاره یا خرید دفتر شرکت
قبض‌های آب و برق و… دفتر شرکت
فیش‌های پرداختی مربوط به امور اداری

گام سوم: کد اقتصادی دریافت کنید.

زمانی که تشکیل پرونده دارایی با موفقیت انجام بگیرد، برخی کسب‌وکارها که تولید کالا یا خدمات در آنها صورت می‌گیرد باید کد اقتصادی مخصوص به شرکت خود را دریافت کنند تا بتوانند معاملات تجاری انجام دهند. این کد ۱۲ رقمی که قابل پیگیری و دریافت از حوزه مالیاتی مربوط به هر شرکت است، باید در فاکتورها و اسناد معاملاتی قید شود و بوسیله آن شرکت در حوزه مالیاتی مربوط به آن شناسایی شود.

در زیر بعضی مدارک موردنیاز برای اخذ کد اقتصادی ذکر شده است:

اطلاعات دقیق هویتی موسسین شرکت (شناسنامه‌ها و…)
تکمیل اطلاعات مربوط به شرکت
درخواست کتبی شرکت به همراه آگهی تاسیس شرکت
فیش پرداختی مربوط به امور اداری

گام چهارم: اقدامات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را انجام دهید.

شرکت‌ ثبت شده علاوه بر تعیین تکلیف مالیات مستقیم عملکردش که در پایان سال مالی قابل دریافت است، موظف است تا درخصوص مالیات بر ارزش افزوده هم تعیین تکلیف کند. این نوع مالیات البته به کسب‌وکارهای خاصی تعلق می‌گیرد که بایستی آن را در لیست مشمولین مالیات بر ارزش افزوده جست‌وجو کرد.
نکته مهم آن است که اگر شرکت شما در دسته مشمولان مالیات بر ارزش افزوده باشد نیاز است تا مراحل ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده را طی کنید و کد مربوطه را دریافت کنید.
باز هم تاکید می‌شود پیش از ثبت نام در این سامانه، نگاهی به فراخوان‌های مربوط به فهرست مشمولین مالیات و همچنین معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده بیاندازید.
در این مورد هم عدم اقدام به موقع شما می‌تواند جریمه‌های مالیاتی برای شما به بار آورد.

گام پنجم: ممکن است نیاز به اخذ کد کارگاهی تامین اجتماعی داشته باشید.

طی کردن این گام، مخصوص شرکت‌هایی است که نیاز به استخدام کارمند و انعقاد قرارداد کار دارند. در این حالت به دلیل آنکه موضوع بیمه کارمندان پیش می‌آید نیاز است تا شرکت مذکور مراحل مربوط به بیمه تامین اجتماعی را طی کند. به این منظور، باید ظرف مدت ۱۵ روز، به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی اقامتگاه شرکت خود رجوع کنید و با تسلیم مدارک موردنیاز، مراحل اخذ کد کارگاهی را طی کنید.

برخی مدارک موردنیاز برای اخذ کد کارگاهی به شرح زیر است:

اصل و کپی آگهی ثبت شرکت
اصل و کپی اساسنامه، شرکت‌نامه، اظهارنامه‌ها و…
اصل و کپی سند مالکیت یا اجاره دفتر شرکت

نیاز به راهنمایی در مورد اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت دارید؟

در این مطلب برخی اقدامات ضروری و مهم پس از مرحله ثبت شرکت را مرور کردیم و سعی شد تا حد ممکن اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار بگیرد. هدف از این مطلب این بود که این تصور رایج که آغاز شرکت را پس از ثبت آن می‌دانند از بین برود و مراحل اساسی ذکر شده به طور کامل انجام بپذیرند.
همانطور که گفته شد طی کردن برخی از این مراحل به صورت الکترونیکی و اینترنتی و برخی دیگر به شکل حضوری است که ممکن است سبب ایجاد ابهاماتی در هر مرحله شود و نیاز به مشاوره حقوقی وجود داشته باشد.
ما در وینداد با داشتن کارشناسان امور ثبت شرکت‌ها و مشاورین حقوقی مالیاتی، آماده راهنمایی شما در انجام درست و دقیق هر یک از این مراحل هستیم تا بدینوسیله امکان تحمیل زیان و جریمه‌های مرتبط با این مراحل را به حداقل برسانیم.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

7 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمود
محمود
2 سال پیش

با سلام
آیا می شود شخصی هیئت مدیره شرکت سهامی خاص باشد اما به اختیار خود حق رای نداشته باشد؟ در اینصورت آیا مسئولیت های وی در قبال شرکت و اشخاص ثالث کمتر خواهد شد؟
با تشکر

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمود
1 سال پیش

با سلام و احترام
خیر، زیرا هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص حتما باید از میان سهامداران باشد و هر سهامدار به میزان سهم خود در شرکت، دارای حق رای و حدود مسئولیت می باشد.
مجموعه حقوقی وینداد

امیرعباس
امیرعباس
3 سال پیش

سلام وقت بخیر
میتونید چند مورد از پیش نیاز های ثبت یک شرکت رو به بنده توضیح بدید. منظورم مواردی هست که موقع ثبت شرکت از ما نمیخوان ولی بر اساس تجربه باید کلا قبل از اقدام برای ثبت شرکت به اون موارد توجه و برای انجامشون اقدام کرد.

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیرعباس
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تخصصی ثبت نمایید تا متخصصان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و در این مورد با جزییات شما را راهنمایی کنند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

هومن گل‌محمد
هومن گل‌محمد
3 سال پیش

با سلام

بله. از آنجایی که عدم فعالیت شرکت باید به طرق قانونی اعلام شود تا شرکت از جریمه‌های مالیاتی در امان باشد، پلمب دفاتر تجاری حتی برای شرکتهای غیرفعال هم اهمیت زیادی دارد.

برای اطلاعات بیشتر هم می‌تونید به مطلب «عدم فعالیت شرکت» در مجله حقوقی وینداد مراجعه کنید.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

امیر
امیر
3 سال پیش

آیا در صورت عدم فعالیت نیز نیاز به دریافت پلمپ دفاتر هست؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیر
3 سال پیش

باسلام
بله در صورت عدم فعالیت تمامی تکالیف قانونی باید انجام بشود مگر آنکه در سامانه ثبت عدم فعالیت ذکر شود.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت