انتقال چک

انتقال چک چگونه است و اگر مشخصات محو شود چکار می‌توان کرد؟

ماجرای پرونده: نحوه انتقال چک آقای ع.م. یک فقره چک را صادر کرده‌ و به آقای الف.م. تحویل می‌دهد. آقای الف.م. یعنی دارنده چک با امضا کردن پشت آن و نوشتن مشخصات خود، چک را به خانم م.ف. منتقل می‌کند. مشخصات آقای الف.م. یعنی دارنده اولیه چک محو شده است و حالا خانم م.ف. می‌خواهد […]

ماجرای پرونده: نحوه انتقال چک

آقای ع.م. یک فقره چک را صادر کرده‌ و به آقای الف.م. تحویل می‌دهد. آقای الف.م. یعنی دارنده چک با امضا کردن پشت آن و نوشتن مشخصات خود، چک را به خانم م.ف. منتقل می‌کند. مشخصات آقای الف.م. یعنی دارنده اولیه چک محو شده است و حالا خانم م.ف. می‌خواهد وجه چک را مطالبه بکند. آیا با توجه به اینکه مشخصات دارنده‌ی اول محو شده است و فرایند انتقال چک محرز نیست، آیا خانم م.ف. می‌تواند وجه را مطالبه کند؟

امروزه به دلیل افزایش معاملات و فعالیت‌های تجاری، موضوع اسناد تجاری دارای اهمیت بسیاری می‌باشد و آگاهی از نکات جزئی آن‌ها از ریسک‌های موجود در این زمینه می‌کاهد. برای دیدن سرنوشت این پرونده و رسیدن به پاسخ سوال فوق در این نوشتار ما را همراهی کنید.

رای دادگاه بدوی چیست؟

دادگاه بدوی از آنجایی که مشخصات امضاءکننده پشت چک محو شده است، بیان می‌کند که خانم م.ف. به عنوان خواهان، سمتشان در طرح دعوی معلوم و محرز نمی‌باشد و نمی‌توانند چک را مطالبه کنند. و به همین منظور دادگاه بدوی قرار رد دعوی را صادر می‌کند. خانم م.ف. بیست روز وقت دارد نسبت به رای دادگاه اعتراض کند.

انواع امضا در سند تجاری چک کدام است؟

در سند تجاری چک می‌توان به سه نوع امضا اشاره کرد. نوع اول امضا بر روی چک می‌باشد و دو نوع امضای دیگر مربوط به ظهر چک یا همان پشت چک می‌باشد.

نوع اول مربوط به صادرکننده چک است که به هنگام صدور چک، این امضا را به منظور پرداخت وجه معین انجام می‌دهد و به نوعی به چک اعتبار می‌بخشد.

دو نوع امضای دیگر درخصوص انتقال و یا ضمانت چک صورت می‌گیرد.

امضا پشت چک به منظور ضمانت:

در گاهی از موارد دارنده‌ چک به اندازه کافی نسبت به صادرکننده چک اعتماد ندارد و به همین منظور شخص ثالثی به عنوان ضمانت پشت چک را امضا می‌کند. این ضمانت به معنای این می‌باشد که چک در تاریخ نوشته شده وصول می‌شود و اگر در تاریخ مقرر پرداخت نشد، ضامن در پرداخت وجه چک مسئول می‌باشد.

امضا پشت چک به منظور انتقال:

دارنده چک ممکن است بخواهد چکی که دارد را به شخص ثالثی انتقال دهد. در این حالت دارنده چک می‌تواند پشت آن را امضا کند و چک را به شخص ثالث تحویل دهد. با این اقدام تمام حقوق و منافع به فرد ثالث منتقل می‌شود.

حالا در اینجا ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر پشت چک امضا شود ولی هدف و منظور آن مشخص نشود، چه باید کرد؟ در این موارد اصل را بر این قرار می‌دهند که امضای پشت چک به منظور انتقال چک می‌باشد.

برای جلوگیری از مشکلات، بهتر است که به هنگام امضای پشت چک، هدف از امضا و مشخصات امضاءکننده کاملا نوشته شود.

برای آگاهی بیشتر درخصوص چک و مسئولیت ضامنان و ظهرنویسان، مطلب “امضای من پشت چک است، آیا برای من مسئولیتی دارد؟” خواندنی می‌باشد.

رای دادگاه تجدیدنظر در این مورد چیست؟

خانم م.ف. تصمیم می‌گیرد که نسبت به رای دادگاه بدوی اعتراض کند و درخواست تجدیدنظرخواهی می‌دهد. دادگاه تجدیدنظر بعد از بررسی پرونده و رای دادگاه بدوی بیان می‌دارد که درخواست تجدیدنظرخواهی خانم م.ف. وارد و موجه می‌باشد و مطابق مقررات قانون تجارت صرف امضاء ظهر چک برای واگذاری چک و انتقال حقوق کفایت می‌کند. به همین منظور دادگاه تجدیدنظر با استناد به ماده 353 قانون آیین دادرسی مدنی پرونده را برای ادامه رسیدگی ماهوی به دادگاه بدوی عودت می‌دهد.

درنهایت می‌توان اینطور بیان کرد که صرف امضا در ظهر چک، هرچند مشخصات انتقال گیرنده محو شده باشد، برای انتقال حقوق و واگذاری چک کافی می‌باشد.

درخصوص انتقال چک و مسائل آن سوالی دارید؟

همانطور که خواندیم اسناد تجاری دارای نکات جزئی بسیاری هستند و آگاهی از آن‌ها و رعایت صحیح و درست آن کمک شایانی به افراد خواهد کرد. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم برای صدور اسناد تجاری خود حتما از نظر کارشناسان و مشاوران بهره ببرید.

همچنین اگر درگیر دعوای اینچنینی هستید می‌توانید آن را در سامانه دعاوی تخصصی وینداد مطرح کنید تا در این مسیر شما را همراهی کنیم.

اگر شما نیز تاکنون با دعاوی مشابه رو‌به‌رو شده‌اید، در قسمت نظرات، تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و