بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مشاور

نحوه بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مشاور در کسب‌وکار

بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مشاور در کسب‌وکار، از مسائل جدیدی‌ است که بسیاری از شرکت‌ها، به خصوص شرکت‌های خصوصی با آن مواجه‌اند. دغدغه مهم افراد بعد از بازنشستگی، حقوق پایین و کم شدن درآمدشان نسبت به زمان اشتغال است. با این‌که زمانی که فرد به بازنشستگی می‌رسد، یک حقوق مادام‌العمر برایش درنظر گرفته […]

بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مشاور در کسب‌وکار، از مسائل جدیدی‌ است که بسیاری از شرکت‌ها، به خصوص شرکت‌های خصوصی با آن مواجه‌اند. دغدغه مهم افراد بعد از بازنشستگی، حقوق پایین و کم شدن درآمدشان نسبت به زمان اشتغال است. با این‌که زمانی که فرد به بازنشستگی می‌رسد، یک حقوق مادام‌العمر برایش درنظر گرفته می‌شود اما این حقوق از مبلغ دریافتی در زمان اشتغال کمتر است. این امر به‌مرور بر دوران بازنشستگی تاثیر گذاشته و آن را کاری دشوار و طاقت فرسا می‌کند. به همین دلیل، فرد بعد از مدتی به فکر یافتن شغلی برای گذران زندگی خود و خانواده‌اش می‌افتد. اما باید دید اشتغال به کار بازنشستگان و بیمه آنها در این دوره به چه صورت است؟

چه کسانی مشمول بازنشستگی طبق قانون تامین اجتماعی هستند؟

سازمان تامین اجتماعی، کارکنان مجموعه‌های کاری را تحت پوشش قرار می‌دهد تا طبق قانون کار از آن‌ها حمایت کرده و با ارائه بیمه و همچنین مستمری بازنشستگی، بیمه‌شده و افراد خانواده او را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما احراز شرایط بازنشستگی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که در واقع مهم ترین نکات استخدام منابع انسانی به شمار می‌روند. از جمله:

  • میزان سال‌های پرداخت حق بیمه
  • جنسیت بیمه‌شده
  • سختی کار
  • سن بیمه‌شده
  • شرایط بیمه‌شده
    به همین دلیل شرایط بازنشستگی را باید طبق موارد قانونی بررسی کرد:

ماده ۷۶ قانون بازنشستگی تامین اجتماعی

طبق ماده ۷۶ قانون بازنشستگی تامین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که به سن قانونی برسند در صورتی که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند. سن قانونی موردنظر ۶۰ سال سن تمام برای مردان و ۵۵ سال تمام برای زنان است.

قانون بازنشستگی تامین اجتماعی برای مشاغل سخت و زیان‌آور

طبق تبصره ٢ ماده ٧۶ این قانون، برخی مشاغل به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف شده‌اند زیرا فشار جسمی و روحی زیادی را به فرد وارد می‌کنند. کسانی که در این مشاغل فعالیت می‌کنند با داشتن سابقه ۲۰ سال متوالی در پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی می‌توانند بازنشسته شوند. در صورتی که سوابق بیمه‌شده به صورت متناوب باشد باید ۲۵ سال حق بیمه پرداخت کرده باشد تا مشمول بازنشستگی شوند.

ماده ۷۸ قانون بازنشستگی تامین اجتماعی

درخواست بازنشستگی به‌عهده بیمه‌شده است و کارفرما نمی‌تواند بیمه‌شده را وادار به بازنشسته شدن کند یا از بیمه تامین اجتماعی بخواهد که بیمه شده را بازنشسته کند. این امر تنها در یک صورت امکان‌پذیر است که طبق این ماده قانونی، کارفرما می‌تواند برای افرادی که حداقل ۵ سال بیشتر از سن بازنشستگی کار کرده‌اند درخواست بازنشستگی کند. حداکثر سن برای مردان ۶۵ سال و برای زنان ۶۰ سال است.

قانون بازنشستگی تامین اجتماعی برای دیگر اقشار

تمامی مشمولین سازمان تامین اجتماعی اعم از بیمه خویش فرما مانند بیمه کارگران ساختمانی، بیمه رانندگان، بیمه مشاغل آزاد، بیمه هنرمندان و غیره نیز مشمول موارد اعلام شده در بالا است.

بیمه بازنشستگی چیست؟

گفتیم که یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان تأمین اجتماعی ، پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش خود در دوران بازنشستگی و ارائه خدمات به آن‌هاست. بیمه بازنشستگی یک طرح مکمل صندوق‌های بازنشستگی، تامین‌ اجتماعی و یا حتی افرادی که فاقد هرگونه بیمه بازنشستگی می‌باشند هست. در این طرح افراد می‌توانند بوسیله پرداخت مبلغ مشخص و منظم یک بیمه‌نامه بازنشستگی تهیه‌کرده و در هنگام بازنشستگی مستمری دریافت نمایند.

بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی در بخش خصوصی

منع اشتغال مجدد بازنشستگان تامین‌ اجتماعی از لحاظ قانون کاملا محرز است، اما بیشتر بازنشسته‌ها به دلیل عدم تامین مخارج با حقوق مستمری بازنشستگی، عملاً به کار اشتغال دارند؛ حال باید دید که چه نوع کار و با چه ویژگی‌هایی به معنای اشتغال مجدد است و برای بازنشسته منع قانونی دارد؟
به لحاظ اجرای مقررات قانون کار، بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی در شرکت‌ها و واحدهای بخش خصوصی منع قانونی ندارد و در صورت بکارگیری آنان در واحدهای مشمول قانون کار، مانند سایر کارگران شاغل در آن واحد از کلیه مزایای قانون کار از جمله افزایش‌های مزدی ناشی از مصوبات شورایعالی کار و بُن کارگری نیز برخوردار خواهند شد. در عین حال مانند سایر انواع قراردادها ممکن است کارفرما از آن‌ها ضمانت قرارداد کار را دریافت کند.

انعقاد قرارداد مشاوره‌ای طبق رای شماره ۹۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مانع قطع مستمری است و سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند مستمری بازنشستگانی که قرارداد مشاوره‌ای منعقد می‌نمایند قطع نماید.

بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مشاور به چه صورت است؟

دیده شده است که بازنشستگان به‌منظور داشتن کمک‌خرجی و یافتن مکملی برای حقوق مستمری‌شان به‌صورت موقت، پاره‌وقت و یا مشاوره‌ای مشغول به‌کار می‌شوند. باید بگوییم که در عقدهای مشاوره‌ای، عنوان قرارداد نمی‌تواند تغییری در ماهیت و نوع رابطه کاری ایجاد کند، پس عناوینی مانند مشاور، پیمانکار، مجری، کارپذیر، یا عناوین مشابه دیگر در قرارداد کار موجب تغییر مفاهیم کاری نخواهد شد و بازنشستگان می‌توانند تحت این عناوین مشغول به کار مشاوره شوند.

علاوه بر اینکه اشتغال بصورت مشاوره‌ای بر اساس رای وحدت رؤیه در بخش خصوصی بلامانع است اشتغال در دستگاه‌های دولتی نیز به‌صورت مشاوره‌ای بر اساس تبصره قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان برای متخصصین بازنشسته نیز با یک سوم ساعت کارکنان تمام وقت بلامانع است.

حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از مشاوره و خدمات بازنشستگان در ادارات و نهادهای اجرایی (دولتی)، یک سوم ساعات اداره کارمندان رسمی است. و حقوق این افراد متناسب با ساعت کاری آن‌ها و حداکثر یک سوم کارمندان رسمی در همان شغل تعیین و پرداخت خواهد شد. این مورد یکی از مهم‌ترین نکات قرارداد کاری است.

سخن آخر

چنانچه می‌خواهید در دوران بازنشستگی خود تحت عنوان مشاور در کسب‌وکارها و شرکت‌های خصوصی مشغول به‌کار شوید یا به‌عنوان کارفرما قصد بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مشاور که گاهی با عنوان قرارداد کار موقت بدون بیمه را در شرکت خود دارید، بهتر است قبل از اشتغال، اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره نمایید تا با رعایت نکات حقوقی و قوانین و مقررات خاص آن، متن قرارداد کاری اصولی را تنظیم نمایید. خدمات تنظیم و بررسی قرارداد وینداد و بانک نمونه قرارداد ما آماده همراهی شما در این مرحله است.

همچنین فراموش نکنید که در حال حاضر مقررات بکارگیری بازنشستگان در شرکت‌های خصوصی از پیچیدگی و ابهام‌های نسبتا زیادی برخوردار است که انجام اقدام درست تنها با اخذ راهنمایی از مشاوران حقوقی متخصص کسب‌وکارها امکان‌پذیر است. به همین خاطر برای دریافت مشاوره حقوقی پیشنهاد می‌شود به تیم مشاوره ما اعتماد کنید.

کارشناسان حقوقی وینداد با مهارت و تجربه بالا در زمینه حقوق بیمه، حقوق کار و حقوق کسب‌وکارهای ایرانی قادر هستند در موارد مختلف بهترین راهکار را برای کارفرمایان و یا بازنشستگان محترم ارائه دهند.

سوالات متداول

آیا بازنشسته‌ها می‌توانند در بخش خصوصی مشغول به‌کار شوند؟

بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی در شرکت‌ها و واحدهای بخش خصوصی منع قانونی ندارد.

یک بازنشسته چند ساعت در ماه می‌تواند به‌عنوان مشاور کار کند؟

حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از مشاوره و خدمات بازنشستگان در ادارات و نهادهای اجرایی (دولتی)، یک سوم ساعات اداره کارمندان رسمی است. و حقوق این افراد متناسب با ساعت کاری آنها و حداکثر یک سوم کارمندان رسمی در همان شغل تعیین و پرداخت خواهد شد.

4.1/5 - (19 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

124 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمد فقیهی
محمد فقیهی
4 ماه پیش

با سلام وادب: احتراما اینجانب بازنشسته سازمان تامین اجتماعی بوده.که با آخرین پست مسئول مشاوره وراهنمائی چندین
سال مسئولیت مرکز مشاوره مستقر در یکی از شعبات استان (مقیم)درشهرمرکز استان را بعهده داشته وبا کارشناس ارشر
بیمه(تامین اجتماعی)ازسال1385تاکنون دفتر غیر کارگزاری فعالیت داشته ام.بااجاره چند اصل مهم را درارتباط کلی بعرض میرسانم.1- بنده چون در بدواستخدام درواحد فنی(چارت سازمانی )سالها خدمت نموده وکلیه واحدها را همانند سایرین مشابه انجام میداده ام واداما با تغییر چارت ومستقل شدن قستمت ها مثل امور بیمه شدگان -امور سابقه ودرمان -اجرائئیات -بازرسی وغیره کدرزمان فنی کلیه امور فوق ازوظایف کارمند فنی بود هلاقه ای که بکارم داشته در تغییر واحدفنی ادامهتا کارهای واحدهارا نیز واقف وسعی بروز بودن مینمودم.واغلب در چندین واحد بانقل وانتقال کارنموده .وحاصل ان دانستن امور بجز فراوری وداده ها(کامپیوتر)که بعد بحد نیا انرا نیز یاد گرفتم بهمه امور وارد هستم .درصورتییکه یک مشاور تامین اجتماعی بایستی از امورکلیه واحدها که عرض شد بوضوح اطلاع داشته باشد .وکار جدا از بیمه اتومبیل (ثالت)آتش سوزی وغیره است .وبسیار پیچیده بوده .ویک وجه مهم اینکه یک مشاوردهند که همراه با خدمات بوده.بمثال اینکه باید ورودی آن با خروجی عین (رایانه)که گویای کاملاتوانائی کاری مشاور را دقیق مشخص مینماید بوضوح قابل شناخت مشاوربوده .چون درمخصوصا شهرهای غیر وسیع چند نفر به مشاوره مراجعه وبعداز مدتی نتیجه کارخودرا سنجش نمایند .حتما به مشاوره باور پیدا مینمایند ویا برعکس ویرا غیردارای تخصص مورد ادعا ارزیابی وبه همه کسان مورد را منعکی وخود مشاور نیز از نتیجه کار ارائه شده کاملا آگاه میگرد د.بنده از درازی مطلب پوزش وکارنامه بنده در18سال (کم وبیش)درحد قابل قبول بوده وآمادگی مشاوره وخدمات باکارت تنظیم شده که انواع خدمات قید گردیده .با تلفن 09123414460-آماده خدمت میباشم سلام -موافق باشد

سعید اس پی
سعید اس پی
4 ماه پیش

سلام
شخصی پس از بازنشستگی تامین اجتماعی در یک شرکت خصوصی (فامیلی و بدون قرار داد) به عنوان راننده شروع به کار میکنه آیا پس از چند سال کار و بیرون آمدن از ان شرکت به او حق و حقوقی تعلق میگیرد ؟

پریسا
پریسا
5 ماه پیش

بازنشسته تامین کارشناس پرستاری هستم با عنوان شغلی کارگر زن با بیست و هفت سال کار با بیست و هفت روز حقوق بازنشسته شدم الان میتوانم شکایت کنم برای عنوان شغلی یا دیگر بعد از بازنشستگی نمیشه اقدام کرد؟

پریسا
پریسا
5 ماه پیش

سلام من بازنشسته تامین کارشناس پرستاری هستم با بیست و هفت سال بیست و هفت روز حقوق بدون سختی کار و با عنوان شغلی کارگر زن بازنشسته کردند میتونم با شکایت کردن عنوان شغلی را درستش کنم یا بیفایده است ؟

عباسی
عباسی
5 ماه پیش

سلام آیا درسته که هرکسی ۲۰سال دریک شرکت مشغول به کار بشه میتونه بازنشسته بشه؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  عباسی
5 ماه پیش

سلام
روزتون بخیر
زنان و مردانی که حق بیمه تامین اجتماعی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده اند، می توانند با رعایت شرایط سنی(۶۰ سال تمام برای مردان و ۵۵ سال تمام برای زنان) و سابقه پرداخت حق بیمه به اندازه ۲۰سال بازنشسته شوند

حجت حسن نژاد
حجت حسن نژاد
در پاسخ به  عباسی
25 روز پیش

اگر شخصی ۲۰ سال در مشاغل سخت و زیان آور مشغول بکار باشد سوای سن میتواند تقاضای بازنشستگی کند اگر جزو پرسنل ستادی یا سایر قسمتها باشد بشرط داشتن ۶۰ سال میتواند تقاضای بازنشستگی نماید که حداقل حقوق سال جاری را دریافت خواهند کرد

امیر یزداتی فر
امیر یزداتی فر
7 ماه پیش

سلام وقت شما بخیر
میخواستم بدونم ایا ثبت شرکت در سامانه صدور مجوزها موجب قطع مستمری بازنشستگی میشه، یا اصولا یک بازنسسته تامین اجتماعی میتونه شرکت ثبت کنه

حسن
حسن
9 ماه پیش

سلام وقت بخیر،
بازنشسته نیروهای مسلح قادر به استخدام در شرکت خصوصی به همراه حقوق و بیمه تامین اجتماعی هستند؟ می شود حقوق کمتری رو ولی با بیمه رد کرد برایشان؟
متشکرم

مهماندار
مهماندار
11 ماه پیش

با سلام
رای شماره ۹۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری هیچ ربطی به قرارداد مشاوره ای ندارد و مشاغل سخت و زاین آور که دوباره بکارگیری می شوند جای کارکنان جدید را گرفته و حقوق آنان را ضایع می کنند.
و این خیانت به جوانان و سایر کارگران است.

سید حجت الله اژدر
سید حجت الله اژدر
1 سال پیش

با سلام آیا ضرورت دارد مشمولین تبصره 1 قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، ایثارگران(فرزندان شهدا ، جانبازان 50 درصد به بالا و آزادگان بیش از سه سال اسارت) که از قانون فوق مستثنی شده اند و هنوز بازنشسته نشده اند اول بازنشسته شوند و بعد دوباره بکارگیری شوند یا میتوانند در موعد بازنشستگی به خدمت خود بر اساس این قانون ادامه دهند؟ و اگر لازم است بازنشسته شوند چه ضرورتی دارد وقتی قرار است مجددا باشناسه کارمندی جدید همانند کارکنان شاغل مشغول بکار شوند؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سید حجت الله اژدر
1 سال پیش

خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

حیدری
حیدری
1 سال پیش

سلام.رانندگان تاکسی که با بیمه تامین اجتماعی بازنشسته شده اند دوباره می‌توانند با تاکسی فعالیت کنند؟؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حیدری
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله می توانند.
مجموعه حقوقی وینداد

حیدری
حیدری
در پاسخ به  کارشناس حقوقی وینداد
1 سال پیش

سلام ممنون از پاسخ شما.معذرت می‌خوام همانند بند دیوان عدالت که گفته پاره وقت می‌توانند فعالیت کنند یا تمام روز؟تامین اجتماعی مصوبه ای دارد که میگوید اگر بازنشسته قصد بازگشت دوباره به فعالیت با تاکسی دارد باید مجددا حق بیمه واریز کند این درست است؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حیدری
1 سال پیش

با سلام و احترام
فقط به صورت پروژه ای و پاره وقت می توانند کار کنند.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد با مشاور شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

نمونه قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد با مشاور شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز