تامین مالی مبتنی بر پاداش

تامین مالی مبتنی بر پاداش چیست و چه کاربردی دارد؟

اصولاً حمایت کردن از افراد و کسب‌وکار آن‌ها حسی توام با رضایت و خشنودی برای شخص تشویق‌کننده به همراه خواهد داشت. این شکل از حمایت در طیف گسترده و اشکال گوناگون می‌تواند بروز یابد که ساده‌ترین نوع آن می‌تواند اعطای پول کم به آن‌ها، خرید و حتی پسندیدن محتواهای آن‌ها در فضای مجازی باشد. بنابراین […]

اصولاً حمایت کردن از افراد و کسب‌وکار آن‌ها حسی توام با رضایت و خشنودی برای شخص تشویق‌کننده به همراه خواهد داشت. این شکل از حمایت در طیف گسترده و اشکال گوناگون می‌تواند بروز یابد که ساده‌ترین نوع آن می‌تواند اعطای پول کم به آن‌ها، خرید و حتی پسندیدن محتواهای آن‌ها در فضای مجازی باشد. بنابراین نفس وجود حمایت، لازمه رشد و پیشرفت هر شخص و هر کسب‌و‌کاری است. حال این سوال مطرح می‌شود که کسب‌وکارها در مقابل چگونه می‌توانند این حمایت را مورد توجه و حتی تشویق قرار دهند تا موجب شکل‌گیری حمایت‌های بیشتر و پیشرفت هرچه بیشتر نیز گردد؟ ما در این مطلب در صدد هستیم تا به یکی از روش‌های جهانی تامین سرمایه، یعنی تامین مالی مبتنی بر پاداش بپردازیم.

به طور حتم آشنایی با این روش و حتی نحوه به کارگیری آن برای شما هم جذاب خواهد بود. پس با ما همراه باشید!

کرود فاندینگ چیست؟

قطعاً اطلاع دارید که راه‌اندازی و ادامه حیات یک کسب‌وکار ارتباط مستقیمی با میزان سرمایه‌ای دارد که می‌تواند جذب کند. در واقع می‌توان گفت یکی از دلایل اصلی شکست استارت‌آپ‌ها کمبود منابع مالی لازم برای پیشرفت می‌باشد. از آن جایی که مقوله تامین سرمایه بسیار مهم است، راه‌های گوناگونی برای جذب آن فراهم گردیده است که ممکن است هر کسب‌و‌کاری از یکی از این روش‌ها یا تجمیع چند روش بهره ببرد. اما در عین حال یکی از جذاب‌ترین راه‌های جذب سرمایه کرود فاندینگ (Crowdfunding) است.

کرود فاندینگ که از آن به عنوان یکی از روش‌های جذاب جذب سرمایه یاد می‌شود، در واقع به این مفهوم است که از تعدادی از طرفداران کسب‌وکارها مبالغ کمی جذب شود تا بدین‌ترتیب در نهایت شاهد جذب مبالغ بسیاری باشیم به طوری‌که منابع مالی لازم برای ادامه حیات آن کسب‌وکار بدین شکل تامین گردد.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که در مقابل چنین عملی از سوی هواداران بهترین راه تشکر و تقدیر از سوی آن کسب‌وکار چه می‌تواند باشد؟

در اینجاست که تامین مالی مبتنی بر پاداش به عنوان روشی که رضایت‌مندی هر دو طرف را به همراه دارد، به میان می‌آید.

تامین مالی مبتنی بر پاداش به چه شکل اجرا می‌شود؟

تامین مالی مبتنی بر پاداش اصولاً روش محبوبی است که در آن کارآفرینان برای راه‌اندازی یک پروژه از مردم در ازای واگذاری پاداش‌هایی نظیر ارائه کالا یا خدمات کمک مالی جذب می‌کنند.

اعطای پاداش به جهت اثر روانی مطلوبی که بر روی پاداش‌گیرنده می‌گذارد، موجب انگیزه در افراد شده و به همین جهت روشی جذاب برای جذب سرمایه به شمار می‌آید که مورد استقبال بسیاری از کارآفرینان نیز قرار می‌گیرد.

به عنوان صاحب کسب‌وکار چگونه می‌توانم از تامین مالی مبتنی بر پاداش استفاده کنم؟

اگر شما فردی ارزش‌آفرین یا به طور کلی صاحب کسب‌وکاری هستید و افرادی نیز پیرو و مشتاق فعالیت شما هستند، می‌توانید با دعوت خاص و ویژه از این افراد و ایجاد یک پلن دقیق در خصوص هر یک از سطوح حمایتی و پاداش‌های مقرر شده در هر سطح به تامین سرمایه مورد نیاز خود بپردازید.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه ویژه داشته باشید این است که انتخاب سبک و مدل پاداش‌ها می‌بایست کاملاً هوشمندانه و دقیق باشد و مهم‌تر آن‌که پاداش‌ها باید باارزش و به صرفه باشد و شما نیز در تامین و تحویل آن به طرفداران خود به مشکل برنخورید.

تامین مالی مبتنی بر پاداش برای چه کسانی مناسب می‌باشد؟

همان‌طور که اشاره کردیم این روش یکی از روش‌های جذاب تامین سرمایه لازم کسب‌وکارها می‌باشد. حال در اینجا می‌خواهیم بررسی کنیم که کارایی این روش بیشتر مخصوص چه کسانی می‌باشد و چه کسانی از به کارگیری این روش نفع می‌برند؟

اصولاً مشاغل کوچک و یا کسب‌وکارهایی که به دنبال تبلیغ فعالیت خود هستند اما هزینه لازم برای تبلیغات را ندارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. در واقع در این روش دو طرف وجود دارد:

– فرد ارزش‌ساز، کارآفرین و صاحب کسب‌وکار

– دنبال‌کنندگان و مشتاقان کسب‌وکارها

که در این روش هر یک از آن‌ها اهداف خود را دنبال می‌نمایند. یکی از آن‌ها به دنبال جذب سرمایه است و دیگری با پاداش دریافتی حس مطلوبی پیدا می‌کند.

برخی روش‌های جذاب در تامین مالی مبتنی بر پاداش

یکی از راهکارهایی که به طور کلی در جذب مشتری و طرفدار برای کسب‌وکار شما بسیار به کار می‌آید، ایجاد حس توجه و تخصیص وقت و زمان به صورت انفرادی و انحصاری برای افراد است. در این روش افراد درمی‌یابند که برای شما مهم هستند و به همین خاطر است که شما بخشی از وقت خود را به آن‌ها اختصاص می‌دهید.

بنابراین در به کارگیری از این روش هم بهتر است برای هر یک از پشتیبانان و طرفداران خود محتوای خاص تهیه نموده که در آن منحصراً آن شخص خاص مخاطب شما باشد و در آن نحوه پشتیبانی آن شخص از کسب و کار خود را توضیح دهید و چنانچه این امر محقق شد و پشتیبانی صورت گرفت پاداشی اختصاصی برای آن فرد تهیه نمایید. به عنوان مثال تهیه کارت اختصاصی جهت خرید از فروشگاه یا تهیه و تقدیم بلیط کنسرت می‌تواند راهگشا باشد.

به طور کلی تاثیر توجه به هواداران و طرفداران کسب‌وکار شما انکارناپذیر بوده و در این روش شما با سرعت بیشتری به جذب سرمایه خواهید پرداخت.

نیاز به مشاوره درباره تامین مالی دارید؟

شاید در وهله اول با خواندن این مطلب تصور کنید که بهره‌گیری از روش تامین مالی مبتنی بر پاداش مناسب کسب‌وکار شما بوده و خود به تنهایی می‌توانید آن را اعمال نمایید درحالی‌که باید این نکته را در نظر داشته باشید که اعمال این روش در عین حال که ممکن است ساده به نظر برسد اما نیازمند مشاوره تخصصی در زمینه‌های مختلف از جمله شناسایی نیازمندی کسب‌وکار شما به این روش، ایجاد بستر مناسب برای اجرای این روش، بررسی تناسب پاداش‌ها و میزان سرمایه جذب شده و از همه مهم‌تر مسائل حقوقی که ممکن است از اعمال این روش ناشی شود، می‌باشد. بنابراین لازم است ابتدا تمامی مسائل لازم در این خصوص را با متخصصین مطرح نموده و پس از اخذ مشاوره دقیق اقدام نمایید.

تیم حقوقی وینداد با وکلا و مشاورین متخصص آماده ارائه مشاوره تخصصی حقوقی در این زمینه به شما می‌باشد. همین حالا درخواست خود را ثبت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط