جذب سرمایه‌گذار استارتاپ

7 اقدام که یک استارتاپ برای جذب سرمایه‌گذار باید انجام دهد!

استارتاپ­‌ها به دلیل آنکه اغلب از گروه­‌های کوچک و جوان تشکیل شده‌­اند، سرمایه چندانی در دست ندارند و برای تحقق ایده‌­های تجاری خود نیاز به جذب سرمایه دارند. اما همانطور که احتمالا حدس می‌­زنید، جذب سرمایه برای استارتاپ­‌ها اصلاً کار ساده­‌ای نیست چراکه ریسک سرمایه‌­گذاری بر روی کسب‌­وکارهای نوپا به راحتی توسط سرمایه‌­گذاران پذیرفته نمی‌­شود. […]

استارتاپ­‌ها به دلیل آنکه اغلب از گروه­‌های کوچک و جوان تشکیل شده‌­اند، سرمایه چندانی در دست ندارند و برای تحقق ایده‌­های تجاری خود نیاز به جذب سرمایه دارند. اما همانطور که احتمالا حدس می‌­زنید، جذب سرمایه برای استارتاپ­‌ها اصلاً کار ساده­‌ای نیست چراکه ریسک سرمایه‌­گذاری بر روی کسب‌­وکارهای نوپا به راحتی توسط سرمایه‌­گذاران پذیرفته نمی‌­شود. به همین خاطر استارتاپ‌­ها باید تا حد ممکن فضایی را ایجاد کنند تا سرمایه‌­گذاران استارتاپ بتوانند به موفقیت ایده‌های تجاری آنها اعتماد داشته باشند. به بیان بهتر، راز اصلی جذب سرمایه، در جلب اعتماد سرمایه­‌گذار استارتاپ به روش درست آن نهفته است.
در این مطلب قصد داریم به برخی اقدامات ضروری استارتاپ­‌ها در راستای ایجاد اعتماد و جذب سرمایه اشاره کنیم. به همین منظور، در ابتدا به دو گام اولیه مهم درخصوص تدوین نقشه راه و قرارداد جامع سرمایه‌­گذاری استارتاپ اشاره می­‌کنیم؛ سپس روش‌های مختلف جذب سرمایه‌گذار را بررسی می‌­کنیم.

گام اول؛ تشریح دقیق نقشه راه برای سرمایه‌گذار استارتاپ!

بسیاری از استارتاپ­‌ها تصور می­‌کنند به صِرفِ داشتن یک ایده جذاب، می­‌توانند جذب سرمایه را شروع کنند. درحالیکه اگر شما هم خود را به جای سرمایه‌­گذار استارتاپ بگذارید، تنها در صورتی به یک استارتاپ برای سرمایه­‌گذاری اعتماد می­‌کنید که علاوه بر ایده جذاب، کارکرد عملی و دورنمای واقع­‌بینانه و روشن آن را ملاحظه کنید. به همین خاطر داشتن یک نقشه کامل و جامع از پروژه استارتاپی و نمایش ابعاد مختلف آن برای جذب سرمایه به شدت ضروری است. برای تدوین چنین نقشه‌­ای باید از تخصص افراد مختلف استفاده کنید تا نقشه پروژه خود را از جهات فنی، اقتصادی، حقوقی و… بررسی کنید و سپس آن را به سرمایه‌­گذار عرضه کنید. همچنین اگر کسب­‌وکار شما قرار است با تولید محصول خاصی پیش برود، پیشنهاد می‌­شود تا ابتدا نمونه ابتدایی و مشابه آن را تولید کنید تا برای تاثیرگذاری بیشتر بر سرمایه‌­گذار بتوانید از آن نمونه استفاده کنید.

گام دوم؛ وجود قراردادی دقیق برای جلب اعتماد سرمایه‌­گذار استارتاپ!

وجود یک قرارداد حقوقی دقیق برای جلب اعتماد سرمایه­‌گذار استارتاپ نکته‌­ای است که بسیاری از استارتاپ­‌ها به آن اهمیت نمی­‌دهند. فراموش نکنید که سرمایه‌­گذار استارتاپ برای آن که بتواند به شما اعتماد کند باید حقوق و تعهدات متقابل شما و سرمایه‌­گذار مشخص باشد. شما می‌­توانید در قالب یک قرارداد سرمایه‌گذاری کارشناسی شده، به سرمایه­‌گذار ثابت کنید که انتظارات شما از او معین و در چارچوب حقوقی است و همچنین حقوق سرمایه‌­گذار حفظ خواهد شد. پس اهمیت یک قرارداد جامع برای جلب اعتماد سرمایه­‌گذار را هرگز دست­‌کم نگیرید.
اکنون که با دو گام اساسی ابتدایی آشنا شده‌­اید، به سراغ روش‌های جذب سرمایه می‌­رویم.

بانک‌ها لزوماً سرمایه‌گذار استارتاپ خوبی نیستند!

ممکن است در نگاه اول، این راه از ساده‌­ترین راه­‌های جذب سرمایه باشد اما فراموش نکنید که دریافت وام‌­های بانکی، پرداخت اقساط منظم و احتمالاً سنگین آن را به دنبال دارد. جای تاکید دارد که استارتاپ­‌ها در آغاز کار خود، احتمال سوددهی اندکی دارند و همین موضوع می‌­تواند فشار پرداخت اقساط وام­‌های بانکی را دوچندان کند. به همین خاطر استفاده از این راه حل اگر با تحقیق و شناخت درست انجام نشود، عواقب بدی، تا حد شکست پروژه و بدهکاری­‌های کلان بانکی را در پی خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌­شود در ابتدای راه، از روش‌های دیگر جذب سرمایه استفاده کنید که در ادامه به آنها اشاره می‌­شود.

اعطای سهام ممتاز به سرمایه­‌گذار استارتاپ؛ یک روش مناسب جلب اعتماد!

اگر نخواهیم از بانک‌ها وام دریافت کنیم، احتمالاً چاره‌­ای جز جلب اسپانسر خصوصی و یافتن سرمایه­‌گذار استارتاپ نخواهیم داشت. اما همانطور که گفتیم سرمایه­‌گذاران خصوصی، نیاز به اطمینان خاطر برای تزریق سرمایه به پروژه شما دارند. برخی استارتاپ‌­ها برای آنکه سرمایه‌­گذاران را به سوی خود جلب کنند، به آن‌ها در ازای سرمایه­‌گذاری‌شان در شرکت خود سهام ممتاز اعطا می‌­کنند. به لحاظ حقوقی، به دلیل تفاوت سهام عادی و ممتاز، دارندگان سهام ممتاز، دارای امتیازات خاصی نسبت به سهامداران عادی هستند. مثلاً سهامداران ممتاز در دریافت سود سهام خود بر دیگر سهامداران اولویت دارند. همچنین در صورتی که یک کسب‌­وکار ورشکسته و یا منحل شود، سهامداران ممتاز دارای حق تقدم برای دریافت سرمایه خود از دارایی­‌های شرکت هستند.
چنین اقدامی سبب می­‌شود تا سرمایه‌­گذاران تا حد زیادی از بازگشت سرمایه اولیه خود مطمئن شوند و اعتماد آنها برای سرمایه­‌گذاری در استارتاپ شما بیش از پیش تقویت شود.

به ادغام یا شراکت هم فکر کنید!

برخی از استارتاپ­‌ها به دلیل آنکه در آغاز راه خود هستند، می­‌توانند با شرکت­‌ها و یا کسب­‌وکارهای مشابه خود وارد شراکت شوند و یا حتی فرایند ادغام را پی بگیرند. به این شکل که مثلا اگر استارتاپ تازه­‌کاری در خصوص آموزش آنلاین نیاز به سرمایه برای توسعه خود دارد، می­‌تواند با شرکت‌ها و استارتاپ‌­های مشابه علمی-آموزشی که در آن حیطه سابقه و تجربه دارند وارد شراکت شود تا هم از نام تجاری و شهرت آنها برای توسعه خود استفاده کند و هم نیاز به جذب سرمایه‌گذار استارتاپ را تا حد ممکن کم کند. البته شراکت و ادغام با سایر استارتاپ­‌ها موضوع حساسی است که نیازمند مذاکرات فراوان و توافقات پیچیده و دقیق مابین طرفین آن است و باید با آگاهی کامل در راه آن قدم گذاشت.

شتاب­‌دهنده‌­های استارتاپ را فراموش نکنید!

در سراسر دنیا، سازمان‌ها یا شرکت‌هایی تحت عنوان شتاب‌دهنده وجود دارند که به منظور تقویت کسب­‌وکارهای نوپا و استارتاپی فعالیت می‌­کنند و نقشی مشابه سرمایه‌گذار استارتاپ دارند. این سازمان‌ها زمانی که درخصوص موفقیت پروژه شما قانع شوند، فرصت­‌های مالی و غیرمالی مناسبی را برای کسب­‌وکار شما فراهم می­‌کنند و در ازای آن در سهام استارتاپ شما شریک می­‌شوند و یا امتیازات مالی دیگری دریافت می­‌کنند. برای این منظور، شما باید طرح دقیق پروژه خود را به همراه اطلاعات کامل از ابعاد مختلف آن (مانند طرحی که در گام اول همین مطلب ذکر شد) به سازمان‌های شتاب­‌دهنده ارائه دهید. اگر تیم تحقیقاتی این سازمان‌ها از موفقیت نسبی پروژه شما مطمئن باشد، می‌­تواند در قالب اعطای سرمایه، انتقال تجربه، در اختیار گذاشتن فضای کار و یا آموزش، پروژه شما را هدایت کند. البته همانطور که ذکر شد، شتاب­‌دهنده‌­ها با دریافت سهام در سود استارتاپ شما شریک خواهند بود و باید از صرفه اقتصادی چنین موضوعی مطمئن باشید.

قطره قطره جمع گردد؛ تامین مالی جمعی یک روش عالی!

برخی استارتاپ­‌ها در دنیا، برای تامین سرمایه خود به جای آنکه به دنبال یک یا دو سرمایه‌­گذار استارتاپ بزرگ با سرمایه کلان بگردند، ترجیح می­‌دهند سرمایه موردنیاز خود را از افراد بسیار بیشتری با مقادیر سرمایه‌­­ای کمتر جمع‌­آوری کنند. به این راه‌کار تامین مالی جمعی یا CrowdFunding گفته می­‌شود. در این حالت استارتاپ‌­ها از طریق ظرفیت­‌های شبکه­‌های اجتماعی و فضای مجازی، با ارائه طرح و نقشه دقیق استارتاپ خود و قابلیت­‌های بالقوه مفید آن برای مردم، افراد جامعه را ترغیب می‌­کنند تا با پرداخت مبالغ دلخواه خود، از استارتاپ آن‌ها حمایت کنند. برای انجام گرفتن بهتر این طرح، برخی وبسایت­‌ها وجود دارند که محل عرضه ایده­‌های استارتاپی و جمع­‌آوری کمک­‌های مردمی هستند که می­‌توان از ظرفیت آن‌ها برای تامین مالی جمعی استفاده کرد. تامین مالی جمعی در برخی موارد حتی سبب می‌­شود بیش از سرمایه موردنیاز استارتاپ جمع‌­آوری شود، بدون آنکه مسئله بازپرداخت کمک‌­ها یا سهیم شدن سرمایه­‌گذاران مطرح شود.

برای جلب سرمایه‌گذار استارتاپ خود نیاز به کمک دارید؟

اگر هنوز در خصوص روش مناسب جذب سرمایه برای کسب‌وکار خود تردید دارید و یا نیاز به تنظیم قراردادی دقیق برای دریافت سرمایه­ دارید، می‌­توانید با خیالی آسوده برای جذب سرمایه‌گذار استارتاپ خود به تیم وینداد که متشکل از کارشناسان حقوق استارتاپ­‌ها و مشاوران قراردادهای سرمایه­‌گذاری است، اعتماد کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی