ترک کار

ترک کار به مدت طولانی، کارفرما را ملزم به حفظ شغل کارگر نمی‌کند!

ماجرای یک پرونده: تاثیر ترک کار بر حفظ شغل کارگر آقای ا. ف به مدت زمانی طولانی‌ شغل خود را ترک می‌کند و در محل کار خود یعنی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاضر نمی‌شود. کارفرمای ایشان یعنی آقای م. ن پس از ترک شغل آقای ا. ف، فرد دیگری را جایگزین ایشان می‌کند. […]

ماجرای یک پرونده: تاثیر ترک کار بر حفظ شغل کارگر

آقای ا. ف به مدت زمانی طولانی‌ شغل خود را ترک می‌کند و در محل کار خود یعنی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاضر نمی‌شود. کارفرمای ایشان یعنی آقای م. ن پس از ترک شغل آقای ا. ف، فرد دیگری را جایگزین ایشان می‌کند. بعد از مدتی طولانی آقای ا. ف به کار خود باز می‌گردد و متوجه می‌شود که فرد دیگری جایگزین او شده است و کارفرما شغل او را حفظ نکرده است. به همین دلیل، آقای ا. ف به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کند تا بتواند به شغل خود بازگردد.

اما با توجه به اینکه آقای ا. ف به مدت زمانی طولانی در محل کار خود حاضر نشده است و ترک کار کرده است، رای دیوان عدالت اداری چه می‌باشد؟ آیا حق را به آقای ا. ف می‌دهد و کارفرما ملزم به قبول ایشان می‌کند یا حکم به بیحقی آقای ا. ف می‌دهد؟

برای دانستن سرنوشت این پرونده و رای دیوان عدالت اداری، این نوشتار را تا انتها بخوانید و با ما همراه باشید. قرارداد کار و قوانین مرتبط با کارگر و کارفرما، دارای نکاتی می‌باشند که اگر رعایت نشوند، ممکن است در آینده برای کارفرمایان و کارگران دردسر‌هایی را بوجود بیاورد. و همچنین عدم تنظیم قرارداد کار ریسک‌های بسیاری را برای طرفین قرارداد به همراه خواهد داشت. به همین منظور، وینداد در سامانه تنظیم و بررسی قرارداد این مهم را درنظر گرفته است و به شما کمک خواهد کرد که بتوانید انواع قراردادهای کار را تنظیم و از ریسک‌های موجود در کسب و کار خود بکاهید. همچنین شما می‌توانید از بانک نمونه قرارداد وینداد قرارداد مورد نظر خود را دریافت کنید.

قرارداد کار چیست؟

با استناد به ماده 7 قانون کار:

“قراردادکار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.”

با توجه به ماده فوق، در قرارداد کار حتما باید 2 طرف وجود داشته باشند و طرفین در این قرارداد تمام دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را بیان می‌دارند به مانند میزان حقوق و دستمزد و مزایا، بیمه، ساعت کاری و بسیار موارد دیگر.

کارگر و کارفرما با توجه به قانون کار چه کسانی می‌باشند؟

قانون کار در مواد 2 و 3 به تعریف کارگر و کارفرما پرداخته است.

به موجب ماده 2 قانون فوق: “کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.”

و همچنین با استناد به ماده 3 قانون فوق: “کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده‌دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می‌گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.”  

انواع قرارداد کار کدام است؟

قراردادهای کار انواع بسیاری دارند و آن‌ها را می‌توان بر مبنای موضوعات مختلفی دسته بندی کرد. مهم‌ترین و رایج‌ترین دسته بندی، تقسیم آن‌ها بر مبنای مدت است.

قراردادهای کار از نظر مدت به سه دسته تقسیم می‌شوند:

قرارداد کار با مدت موقت

قرارداد کار با مدت غیرموقت

قرارداد کار برای انجام کار معین

چهار شرط مهم در تنظیم قرارداد کار

تنظیم قرارداد کار دارای چهار شرط مهم و اساسی می‌باشد که رعایت کردن آن‌ها الزامی است. این شرایط عبارتند از:

قصد و رضایت طرفین قرارداد کار

اهلیت طرفین قرارداد کار

مشروعیت جهت قرارداد

معین بودن موضوع قرارداد

برای آگاهی و مطالعه بیشتر در این زمینه شما می‌توانید به مطلب “قرارداد کار و انواع آن از نظر مدت، نحوه پرداخت و بیمه” مراجعه کنید.

رای دیوان عدالت اداری در خصوص ترک کار چه می‌باشد؟

دیوان عدالت اداری با استناد به مواد 2، 3، 34 و 148 قانون کار، شکایت آقای ا. ف را رد می‌کند و حکم به بیحقی ایشان می‌دهد. استدلال دیوان عدالت اداری به این شکل می‌باشد که ایراد آقای ا. ف مبتنی بر قانون نبوده و ایشان با تصمیم و اقدام خود ترک کار کرده‌اند و این موضوع با تصمیم و اقدام کارفرما نبوده است. به همین منظور، حفظ شغل محل آقای ا. ف و اشتغال مجدد ایشان بعد از ترک کار به مدت طولانی توجیه قانونی ندارد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که در صورتی که کارگران به مدت طولانی شغل خود را ترک کنند، کارفرمایان ملزم به حفظ شغل آن‌ها نمی‌باشند.

در مورد ترک کار نیاز به راهنمایی دارید؟

سرنوشت این پرونده را با همدیگر خواندیم. همانطور که دیدید قرارداد کار دارای نکات مهمی می‌باشد و در تنظیم قرارداد و دعاوی اینچنینی کمک گرفتن از وکلای پایه یک دادگستری و کارشناسان حقوقی مجرب الزامی است. اگر شما هم طرفین پرونده‌های اینچنینی هستید و یا می‌خواهید قرارداد کاری را تنظیم کنید، در سامانه دعاوی تخصصی ما آن را مطرح کنید.

4.4/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و