تغییر مهر شرکت + شرایط و ویژگی طراحی مهر شرکت

تغییر مهر شرکت + شرایط و ویژگی طراحی مهر شرکت

هر شرکتی برای آنکه بتواند خود را از سایر رقبا و شرکت‌های تجاری دیگر متمایز کند، دست به اقدامات خاصی می‌زند. انتخاب نام شرکت، نام تجاری خاص، علامت و لوگو و مهر منحصربه‌فرد برای شرکت برخی از این اقدامات است. تغییر مهر شرکت پس از طی کردن فرآیند ثبت شرکت، احتمالی است که ممکن است […]

هر شرکتی برای آنکه بتواند خود را از سایر رقبا و شرکت‌های تجاری دیگر متمایز کند، دست به اقدامات خاصی می‌زند. انتخاب نام شرکت، نام تجاری خاص، علامت و لوگو و مهر منحصربه‌فرد برای شرکت برخی از این اقدامات است. تغییر مهر شرکت پس از طی کردن فرآیند ثبت شرکت، احتمالی است که ممکن است برخی شرکت‌ها را درگیر خود کند.

به همین خاطر در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ شرایط و ویژگی‌های طراحی مهر و تغییر مهر شرکت رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

چرا طراحی مهر شرکت اهمیت زیادی دارد؟

شرکت‌هایی که به طور رسمی در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌شوند، بایستی صاحبان حق امضای مجاز شرکت را نیز معین کنند. منظور از صاحبان حق امضا، شرکایی هستند که می‌تواند اسناد و اوراق شرکت را به طور رسمی و موثر امضا کنند.

پس از این مرحله، شرکا بایستی اقدام به طراحی مهر شرکت کنند و مهر مخصوصی برای شرکت خود بسازند.

دلیل این امر این است که زمانی مهر شرکت بر پای اوراق و اسناد زده شود، مسئولیت امضای سند مذکور بر عهده شرکت یعنی شخص حقوقی خواهد بود.

در حالی که اگر شرکت تجاری مهر خاصی نداشته باشد، هر شریکی که پای ارواق مرتبط با شرکت را امضا کند، خود به شخصه مسئولیت حقوقی خواهد داشت و نمی‌تواند به شخص حقوقی یعنی شرکت استناد کند.

به بیان دیگر، درج مهر شرکت در زیر اسناد و اوراق مرتبط با شرکت نشانگر این است که عمل حقوقی (امضای سند، قرارداد و…) برای شرکت (شخص حقوقی) انجام شده است و شریک (شخص حقیقی) مسئولیتی ندارد.

فراموش نشود که در طراحی مهر شرکت، شرکا بایستی دقت کافی داشته باشند تا نیاز به تغییر مهر شرکت نداشته باشند، چرا که تغییر مهر شرکت ممکن است فرآیندهای زمان‌بری را بر دوش شرکا بگذارد.

چه مواردی در طراحی مهر شرکت اهمیت دارد؟

به طور خاص در قانون ایران، مقررات مشخصی درباره مهر شرکت وجود ندارد و شرکا در طراحی مهر شرکت آزادی عمل زیادی دارند. اما به طور کلی و با توجه به تجربه حقوقی موجود بهتر است شرکا در طراحی مهر شرکت موارد زیر را در نظر بگیرند:

۱) نام شرکت تجاری

مهم‌ترین موردی که باید در طراحی مهر شرکت به آن توجه شود، درج نام شرکت تجاری بر روی آن است. درج کامل نام شرکت تجاری سبب می‌شود تا امکان سوءاستفاده از مهر شرکت شما توسط شرکت‌های با نام مشابه به حداقل برسد.

۲) نوع شرکت تجاری

یک شرکت تجاری می‌تواند در انواع مختلفی فعالیت کند. سهامی عام، سهامی خاص، تضامنی، با مسئولیت محدود، نسبی، تعاونی، مختلط سهامی و مختلط غیرسهامی رایج‌ترین قالب‌های ثبت شرکت در ایران هستند. فراموش نکنید که نوع شرکت تجاری خود را در پرانتز و یا در کنار نام شرکت در طراحی مهر شرکت بگنجانید.

۳) لوگوی شرکت تجاری

هر شرکتی، یک لوگوی مخصوص به خود را نیز دارد که به نوعی اعتبار و هویت تجاری به آن می‌بخشد. استفاده از لوگوی شرکت در طراحی مهر شرکت هم موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد.

۴) شماره ثبت شرکت تجاری

همه شرکت‌های ثبت شده در سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها‌، دارای شماره مخصوصی به نام شماره ثبت هستند که بنوعی نقش کد ملی برای اشخاص حقیقی را بازی می‌کند. قید کردن شماره ثبت شرکت در مهر شرکت، سبب می‌شود شرکت شما به طور کامل و شفاف قابل شناسایی باشد.

تغییر مهر شرکت چه فرآیندی دارد؟

شرکا می‌توانند پس از طراحی مهر شرکت اقدامات تضمینی خاصی را انجام دهند. یکی از این اقدامات ثبت مهر شرکت در قالب علایم تجاری است. یعنی شرکا می‌توانند برای اطمینان یافتن از امنیت مهر خود آن را مانند لوگوی شرکت، در مرکز مالکیت معنوی به ثبت برسانند.

در این صورت، هنگامی که نیاز به تغییر مهر شرکت وجود داشته باشد، شرکا باید فرآیند تغییر را از سوی مرکز مالکیت معنوی دنبال کنند و مدارک و اسناد مرتبط با مهر شرکت را مجددا ارائه دهند تا تغییر مهر شرکت به طور رسمی صورت بپذیرد.

با این حال، ممکن است شرکای یک شرکت تجاری، نخواهند مهر شرکت خود را ثبت رسمی کنند. این امر ممنوعیت قانونی خاصی نیز ندارد.

در این حالت که البته وضعیت رایجی نیز به حساب می‌آید، شرکای شرکت تجاری پس از طراحی مهر شرکت خود اقدام به استفاده و از آن می‌کنند و فرآیند خاصی را برای ثبت آن طی نمی‌کنند.

در این مورد، اگر شرکا تمایل به تغییر مهر شرکت داشته باشند، بایستی تغییر مهر شرکت را به مراجع خاصی که مهر شرکت در آنها تعریف شده است، اعلام کنند.

مثلا ممکن است یک شرکت برای حساب‌های بانکی شرکت در یک بانک خاص، مهر شرکت خود را ثبت کرده و آن را مهر تعهدآور برای شرکت اعلام کند.

در این حالت، وقتی شرکا تمایل به تغییر مهر شرکت داشته باشند، موظف‌اند این تغییر را به بانک مذکور اعلام کنند تا ایرادات اداری و قانونی خاصی گریبان‌گیر آنها نشود.

درباره طراحی مهر شرکت و یا تغییر مهر شرکت سوالی دارید؟

طراحی و تغییر مهر شرکت می‌تواند در عین سادگی، مشکلات حقوقی خاصی را برای شرکت‌های تجاری به همراه داشته باشد. به همین خاطر در این مطلب کوشیدیم تا مهم‌ترین نکات طراحی مهر و تغییر مهر شرکت ها در ایران را بررسی کنیم.

در آخر لازم به ذکر است که اگر شما مخاطبان وینداد همچنان نیاز به کسب اطلاعات درباره فرآیند طراحی مهر شرکت یا تغییر مهر شرکت دارید، می‌توانید با امکانات مشاوره حقوقی وینداد، از دانش و تجربه تیم حقوقی ما، متشکل از حقوق‌دانان و مشاوران حقوق شرکت‌ها بهره‌مند شوید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر