افتتاح حساب بانکی برای شرکت

افتتاح حساب بانکی برای شرکت و شرایط و مدارک آن

ثبت شرکت، به عنوان راهکاری پرطرفدار میان بسیاری از صاحبان سرمایه و کسب‌وکار شناخته می‌شود. فرآیند ثبت شرکت مراحل زیادی دارد که در صورت به درستی طی شدن آن، یک شخصیت حقوقی جدید تاسیس می‌شود. یکی از مراحل مهم در این فرآیند، افتتاح حساب بانکی برای شرکت است. در این مطلب به شرایط و مدارک […]

ثبت شرکت، به عنوان راهکاری پرطرفدار میان بسیاری از صاحبان سرمایه و کسب‌وکار شناخته می‌شود. فرآیند ثبت شرکت مراحل زیادی دارد که در صورت به درستی طی شدن آن، یک شخصیت حقوقی جدید تاسیس می‌شود. یکی از مراحل مهم در این فرآیند، افتتاح حساب بانکی برای شرکت است. در این مطلب به شرایط و مدارک افتتاح حساب بانکی برای شرکت می‌پردازیم و مراحل مختلف افتتاح حساب برای اشخاص حقوقی را بررسی می‌کنیم.

افتتاح حساب بانکی چه نقشی در ثبت شرکت دارد؟

در فرآیند ثبت شرکت‌های تجاری، به خصوص در شرکت‌های سهامی، نیاز است تا به عنوان یکی از مراحل مهم، متقاضیان ثبت شرکت، ۳۵ درصد از سرمایه تعهد کرده خود را در یک حساب بانکی مربوط به شرکت به شکل سپرده بگذارند.

به طور مثال شرکا باید برای ثبت نهایی شرکت سهامی خود، با ارزش سرمایه‌ای یک میلیارد تومان، حداقل ۳۵ درصد از سرمایه یعنی ۳۵۰ میلیون تومان در حساب بانکی برای شرکت در شرف تاسیس واریز کنند.

برای این منظور نیاز است تا اقدام به افتتاح حساب شرکت در شرف تاسیس کنند. این امر مستلزم داشتن شرایط و فراهم آوردن مدارک خاصی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

شرایط افتتاح حساب بانکی برای اشخاص حقوقی

برای آنکه متقاضیان انواع ثبت شرکت بتوانند فرآیند ثبت شرکت را به طور کامل سپری کنند نیاز است تا در نزد یک بانک حساب بانکی باز کنند. افتتاح حساب برای شرکت به آن معنی است که مدیران شخصیت حقوقی برای شرکت قائل شده‌اند و هنگام سود یا زیاد این خود شرکت است که پول در حسابش بالا و پایین می‌شود، نه فردی از شرکت.

از مزایای دیگری که افتتاح حساب جداگانه برای شرکت دارد این است که محدودیت‌های کمتری برای گردش‌های مالی برای آن وجود دارد. پس یکی از اولین اقدامات برای شرکت‌های در حال تاسیس افتتاح حساب است. در میان تفاوتی بین شرکت‌ها نیست و حتی ثبت شرکت هلدینگ یا شرکت دانش بنیان نیاز به افتتاح حساب دارند.

افتتا‌ح حساب بانکی برای شرکت مستلزم داشتن شرایط خاصی است. برای آنکه بتوان حساب بانکی برای شخصیت حقوقی تاسیس کرد بایستی مدارک و شرایط زیر به بانک ارائه شود.

مدارک لازم افتتا‌ح حساب بانکی برای شرکت چیست؟

موارد زیر از مدارک لازم برای افتتاح حساب شرکت هستند:

  1. درخواست افتتاح حساب بانکی با امضای صاحبان امضای مجاز شرکت
  2. ارائه یک نسخه از اساسنامه شرکت به همراه ترجمه رسمی (پیش بینی امکان افتتاح حساب جاری در اساسنامه)
  3. ارائه یک نسخه از شرکت‌نامه به همراه ترجمه رسمی
  4. ارائه آخرین صورت‌جلسه مجمع عمومی شرکت متضمن نام اعضای هیئت مدیره و شیوه برداشت از حساب به همراه ترجمه رسمی
  5. ارائه آخرین آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور به همراه اظهارنامه تسلیم شده به اداره ثبت شرکت‌ها
  6. ارائه مجوز بانک مرکزی در صورت لزوم
  7. تایید امضای صاحبان امضای مجاز شرکت
  8. پرداخت هزینه‌های افتتا‌ح حساب و واریز حداقل مبلغ لازم (به طور مثال برخی بانک‌ها برای اشخاص حقوقی، واریز حداقل دویست هزار تومان را شرط افتتاح می‌دانند.)
  9. ارائه چند قطعه عکس از تصویر صاحبان امضای مجاز شرکت
  10. ارائه مدارک هویتی اعضای شرکت (مدیران)، مانند شناسنامه و مدرک اثبات‌کننده سمت و حدود اختیارات هر شخص
  11. استعلام نام شرکت و مدارک هویت مدیران شرکت توسط بانک مرکزی
  12. کامل کردن فرم‌های افتتاح حساب بانکی
  13. ارائه تعهد مبنی بر اطلاع‌رسانی فوری تغییرات اساسنامه‌، شرکت‌نامه، سمت و اختیارات اعضا، نشانی اقامتگاه شرکت، اطلاعات صاحبان حق امضای شرکت
  14. ارائه تعهد مبنی بر تسلیم آخرین نسخه اطلاعات و اسناد و مدارک لازم

در صورتی که شرکتی قدیمی باشد یا به هر دلیل دیگری حساب جداگانه نداشته باشد به نوعی تخلف محسوب می‌شود و ممکن است باعث جریمه شدن آن‌ها شود.

صحت‌سنجی اطلاعات توسط بانک به چه معناست؟

پس از آنکه مدارک فوق‌الذکر فراهم شد، متقاضیان ثبت شرکت تولیدی یا سایر انواع شرکت می‌توانند افتتاح حساب بانکی برای شخص حقوقی خود انجام دهند.

اما نباید فراموش کرد که فراهم کردن مدارک گفته شده، به معنای تضمین امکان افتتا‌ح حساب بانکی برای شرکت نیست و بانک نیز بایستی برخی استعلامات و صحت‌سنجی‌های رایج را در خصوص مدارک ارائه شده را انجام دهد.

رایج‌ترین مراحل استعلام بانک در ادامه ذکر شده است:

۱) راستی‌آزمایی اطلاعات داده شده متقاضی، نظیر نشانی پستی مدیران و محل اقامتگاه شرکت

۲) استعلام امکان افتتاح حساب بانکی برای شرکت از بانک مرکزی ایران (نبود مانع قانونی یا قضایی برای متقاضیان افتتاح حساب بانکی برای شرکت)

۳) استعلام حسن سابقه بانکی مدیران شرکت از بانک مرکزی مبنی بر نبود تخلفات چک برگشتی و…

۴) اعتبارسنجی اسناد داده شده مانند اساسنامه، شرکت‌نامه، نسخه روزنامه رسمی و…

محدودیت‌های افتتا‌ح حسا‌ب بانکی برای شرکت در شرف تاسیس چیست؟

افتتاح حساب شرکت در شرف تاسیس در انواع موضوعات مثل شرکت پیمانکاری فضای سبز یا ثبت شرکت پخش مواد غذایی ممکن است محدودیت‌هایی برای شرکا به همراه داشته باشد.

مثلا ممکن است طبق مقررات داخلی بانک، شرکت‌های در شرف تاسیس نتوانند تا مدت زمان مشخصی برداشت وجه انجام دهند. زیرا تا زمانی که شرکت به صورت کامل ثبت و تاسیس نشده است در واقع شخصیت حقوقی آن تکمیل نشده و نمی‌توان توسط آن حساب گردش مالی انجام داد. برای مثال در هنگام تاسیس شرکت بازرگانی، اساسنامه شرکت بازرگانی باید تدوین شود سپس اقدام به افتتاح حساب در بانک کنید.

رایج‌ترین محدودیت برای افتتا‌ح حساب بانکی برای شرکت در شرف تاسیس، اعطای دسته چک است. غالبا بانک‌ها برای اطمینان از وضعیت مالی شرکت، تا مدت مشخصی (مثلا ۶ ماه) امکان گرفتن دسته چک را برای آنها فراهم نمی‌کند. با این وجود شرکتی که حساب بانکی ندارد به هیچ عنوان دسته چک نیز نخواهد داشت.

جمع‌بندی

در این مطلب به یکی از آخرین مراحل ثبت شرکت، یعنی ا‌فتتاح حساب بانکی برای شرکت اشاره کردیم. همچنین سعی شد تا حد ممکن مهم‌ترین نکات افتتاح حساب بانکی پوشش داده شود. با این حال نباید فراموش کرد که مقررات داخلی هر بانک و موسسه مالی و اعتباری می‌تواند در امر افتتا‌ح حساب برای اشخاص حقوقی، تفاوت‌های اندکی داشته باشد.

بنابراین توصیه می‌شود پیش از اقدام برای افتتا‌ح حساب بانکی، با مراجعه حضوری به بانک مورد نظر، آخرین نسخه شرایط و مدارک مورد نیاز افتتاح حساب را دریافت کنید.

همچنین فراموش نکنید که اگر درباره فرآیند ثبت شرکت، افتتا‌ح حساب بانکی برای شرکت، اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت مثل انتخاب مدیران و نمونه صورتجلسه انتخاب مدیران، هیئت مدیره در شرکت مسئولیت محدود، اطلاع از وظایف بازرس در شرکت سهامی و غیره نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید به دانش کارشناسان حقوقی وینداد اعتماد کامل داشته باشید و از خدمات کارشناسان حقوقی وینداد استفاده کنید.

 

سوالات متداول

چرا باید حساب بانکی شرکت در شرف تاسیس به نام شرکت باشد، نه افراد شرکت؟

شما با افتتاح حساب به نام شرکت در شرف تاسیس، برای شرکت شخصیت حقوقی قائل می شوید و در صورت سود و زیان، پول در حساب شرکت قرار دارد.

آیا افتتاح حساب بانکی برای شرکت با محدودیت‌هایی همراه است؟

افتتاح حساب بانکی محدودیت‌هایی مثل صدور دسته چک دارد. از دیگر محدودیت‌ها، عدم امکان داشتن گردش مالی از آن حساب است. برای مطالعه مدت زمان محدودیت‌ها و موارد بیشتر در مورد حساب بانکی شرکت، مقاله را بخوانید.

3.4/5 - (10 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

9 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
دمالا
دمالا
8 روز پیش

سلام
ببخشید افتتاح حساب باید قبل ثبت شرکت صورت بگیره با بعد؟

امیرحسین محمدی
امیرحسین محمدی
7 ماه پیش

سلام آیا ارائه گواهي بانكي به نام شركت در شرف تاسيس مبني بر پرداخت صد در صد سرمايه اوليه شركت خطاب به اداره ثبت شركتها برای شرکت مسوولیت محدود نیزالزامي است؟

یاسین علی بخشی
یاسین علی بخشی
9 ماه پیش

سلام میخواستم بدونم کدوم بانک ها هستند که بروی حساب شرکت کارت صادر میکنن

سحر
سحر
1 سال پیش

با سلام
من در شركت برند پوشاكي مشغول به كار هستم، بعد از مدتي خود صاحاب برند تصميم گرفتن كه براي پرسنل ها حساب بانك گردشگري باز كنن، كپي مداركمونو گرفتن ولي امضا نگرفتن، با اين حال تونستن حساب باز كنن
آيا همچين چيزي ممكنه؟ بدون امضاي پرسنل و اعضاي شركت حساب باز كنن؟!

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سحر
1 سال پیش

با سلام و احترام
خیر قانونا ممکن نیست مگر اینکه از طرق غبرقانونی انجام شده باشد.
مجموعه حقوقی وینداد

حيدري
حيدري
1 سال پیش

باسلام
درمورخ ١٧ ام حساب خودرا شارژ كرديم و نميتوانيم ماين انتخاب كنيم مينويسه بايد ٧٢ ساعت كاري بگذرد

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حيدري
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به حساسیت و پیچیدگی پرسش مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

محسن
محسن
1 سال پیش

سلام وعرض ادب
سوالی داشتم ایا داشتت حساب بانکی موسسات خیریه نشان دهنده معتبر ویا واقعی بودن موسسه مذکور است
تشکر

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محسن
1 سال پیش

با سلام و احترام
خیر اطمینانی برای اعتبار یا واقعی بودن موسسه مذکور نیست.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی پیشنهادی برای شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر