تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع

تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع چه نکاتی دارد؟ + بندهای مهم

برای ثبت اختراع از هر نوع که باشد، نیاز است تا مدارک توسط مخترعین و مکتشفین فراهم شود. یکی از این مدارک لازم، اظهارنامه ثبت اختراع نام دارد. تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع یکی از اقدامات مهم در این زمینه است که باید به نکات آن توجه داشت. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به […]

برای ثبت اختراع از هر نوع که باشد، نیاز است تا مدارک توسط مخترعین و مکتشفین فراهم شود. یکی از این مدارک لازم، اظهارنامه ثبت اختراع نام دارد. تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع یکی از اقدامات مهم در این زمینه است که باید به نکات آن توجه داشت.
در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به نکات مهم و کاربردی در تنظیم ا‌ظهارنامه ثبت اختراع در نظام حقوقی ایران می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

مزایای ثبت اختراع چیست؟

ثبت اختراع برای مخترعین در نظام حقوقی ایران، فواید و مزایای زیاد و قابل توجهی دارد:

– اجازه بهره‌برداری صنعتی و تجاری به مخترع

– اعطای حق انحصاری برای ساخت، صادرات، عرضه و فروش و…

– انتقال حقوق مادی و امتیازات اختراع به شخص ثالث

-‌ استفاده از حقوق مالکیت فکری (کپی رایت و…)

– افزایش اعتبار و ارزش تجاری اختراع و سوددهی بالاتر

– استفاده از مزایای بنیاد ملی نخبگان

– استفاده از مزایا و تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان

– تسهیلات تخفیف و معافیت از سربازی

دسترسی به بازارهای بزرگتر بین‌المللی

و…

اظهارنامه ثبت اختراع چیست؟

اظهارنامه ثبت اختراع نام سندی است که مطابق با ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات برای ثبت اختراع بایستی تنظیم شود و به مرجع ثبت اختراع ارائه شود.

ماده ۳ این سند نیز بیان می‌دارد:

اظهارنامه ثبت اختراع باید در سه نسخه و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.

برای تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع لازم است نکاتی رعایت شود که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

ثبت اختراع در چه مرجعی انجام می‌شود؟

در حال حاضر سامانه مرکز مالکیت معنوی به ثبت برند و علائم تجاری، ثبت لوگو، ثبت اختراع‌های داخلی و… می‌پردازد. بنابراین متقاضیان ثبت اختراع باید اختراع خود را در سامانه مرکز مالکیت معنوی به ثبت برسانند. انجام این امر مستلزم طی مراحل تنظیم اظها‌رنامه در این سامانه است. در ادامه مهم‌ترین نکات تنظیم ا‌ظهارنامه ثبت اختراع در سامانه مرکز مالکیت معنوی را مرور و بررسی می‌کنیم.

تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع چه نکاتی دارد؟

برای تنظیم اظها‌رنامه ثبت اختراع لازم است اطلاعات زیر درج شود:

– نام و مشخصات مخترع یا نماینده قانونی او باید در اظهارنامه در شود.

– عنوان اختراع باید به شکلی بیان شود که جامع و مانع باشد. در واقع باید عنوان اختراع به طرزی شفاف و صریح نشان‌دهنده ماهیت اختراع باشد.

– در تنظیم اظهار‌نامه ثبت اختراع، بند مهمی تحت عنوان توصیف اختراع وجود دارد که بایستی در آن اختراع از لحاظ علمی به خوبی توصیف شود. کاربرد اختراع در صنعت، هدف اصلی اختراع، سازوکار آن، توصیف اجزا و رابطه منطقی بین آنها، حوزه و دسته‌بندی اختراع در بازار و… از مهم‌ترین اطلاعات این بند هستند.

– ادعانامه اختراع، نیز یک بند مهم در فرآیند تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع است. در این بخش متقاضی ثبت اختراع باید اثبات کند که اختراع ارائه شده صلاحیت ثبت و استفاده را دارد. به بیان دیگر، مخترع باید سه شرط جدید بودن، نوآورانه بودن و داشتن کاربرد صنعتی را در این بخش اثبات کند. فراموش نشود که در ادعانامه اختراع لازم است وجوه متمایز اختراع متقاضی با سایر اختراعات مشابه به تصریح بیان شود. همچنین وجود ارتباط منطقی بین بخش ادعانامه و توصیف اختراع در تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع اهمیت زیادی دارد.

– بخش مهمی از اظهارنامه ثبت اختراع به توصیف و ترسیم نقشه ها و نمودارهای لازم می‌پردازد که البته غالبا در پیوست اظهارنامه منضم می‌شوند.

– در نهایت نیز مخترع باید اظهارنامه را امضا کرده و تاریخ روز تنظیم اظها‌رنامه ثبت اختراع را در پایین امضا قید کند. حق تقدم در صورت وجود دو اختراع مشابه، با اختراعی است که تاریخ تسلیم اظهارنامه زودتری داشته باشد.

پس از تسلیم اظهارنامه ثبت اختراع چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع و پرداخت هزینه‌ها و ارسال آن، کارشناسان مرکز مالکیت معنوی، اظهارنامه مذکور را بررسی کرده و ممکن است به سه شکل به متقاضی پاسخ دهند:

لزوم رفع نقص

ممکن است پس از بررسی اولیه مدارک و اسناد ارائه شده، به متقاضی اعلام شود که نسبت به رفع برخی نواقص اقدام کند. لازم به ذکر است که مهلت رفع نقص اظهارنامه ثبت اختراع سی روز است.

رد اظهارنامه

گاهی ممکن است اظهارنامه به شکلی ناقص باشد که نتوان آن را به مرحله اصلاح و رفع نقص رساند. در این حالت ممکن است مرجع ثبت اختراع، به کل اظهارنامه ثبت اختراع را رد کند. اکثر موارد رد اختراع به مواقعی مرتبط است که اختراع ارائه شده، پیش از آن توسط شخص دیگری ثبت شده باشد. به بیان دیگر زمانی که اختراع، جدید، نوآورانه و یا دارای کاربرد صنعتی نباشد، اظهارنامه ثبت اختراع مردود می‌شود.

پذیرش اظهارنامه

حالت آخر که به پذیرش اظهارنامه اختصاص دارد، با آگهی ثبت اختراع نهایی می‌شود. در واقع زمانی که متقاضی ثبت اختراع توانسته باشد تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع را به خوبی انجام دهد، آگهی ثبت اختراع صادر می‌شود.

نیاز به تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد تلاش شد تا مهم‌ترین نکات تنظیم اظهار‌نامه ثبت اختراع مرور شود. نباید فراموش کرد که اگر چه ثبت اختراع مزایای زیادی دارد اما ثبت آن به شکل دقیق و مقبول مراجع رسمی نیازمند دقت زیادی است.

اصلی‌ترین مدرک برای ثبت اختراع، همان اظهارنامه ثبت اختراع است که برای تنظیم آن باید از متخصصان حقوقی استفاده کرد.

ما در وینداد با داشتن تیم حقوقی جوان و مطلع، قادر هستیم شما را در مسیر ثبت اختراع و تنظیم اظها‌رنامه ثبت اختراع و مشاوره حقوقی یاری کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات پیشنهادی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط