تهدید در فضای مجازی و مجازات آن طبق قانون جرایم رایانه ای

تهدید در فضای مجازی و مجازات آن طبق قانون جرایم رایانه ای

جرم تهدید در فضای مجازی با افزایش دسترسی مرد به اینترنت و گسترش خشونت تبدیل به یکی از رایج‌ترین جرایمی است که در نظام‌های کیفری همه کشورها به آن توجه شده است. به جرم تهدید در فضای مجازی در قانون جرائم رایانه‌ای ایران نیز پرداخته شده است و در واقع مشابه شکل سنتی آن جرم‌انگاری […]

جرم تهدید در فضای مجازی با افزایش دسترسی مرد به اینترنت و گسترش خشونت تبدیل به یکی از رایج‌ترین جرایمی است که در نظام‌های کیفری همه کشورها به آن توجه شده است. به جرم تهدید در فضای مجازی در قانون جرائم رایانه‌ای ایران نیز پرداخته شده است و در واقع مشابه شکل سنتی آن جرم‌انگاری شده است.

در این مطلب وینداد قصد داریم تا به مفهوم جرم تهدید در فضای مجازی و مجازات در نظر گرفته شده برای آن بپردازیم.

وینداد بستری را آماده کرده است تا به راحتی بتوانید وکیل متخصص برای مشکل ‌حقوقی خود در حوزه دعاوی جرائم رایانه‌ای انتخاب کنید. برای این کار کافی است که مسائل حقوقی خود را ثبت کنید تا ما پس از بررسی دعوای مطرح شده، وکیل متخصص برای دعوا را به شما معرفی کنیم تا با هزینه‌ای معقول دفاع از پرونده‌ شما را در کلیه مراحل دادرسی در دادگاه‌ها و سایر مراجع ذی صلاح برعهده بگیرد.

منظور از تهدید چیست؟

تهدید از منظر لغوی در فرهنگ معنی به معنای ترسانیدن، بیم دادن به کار رفته است. اما از نظر حقوقی سابقاً جرم تهدید فقط به شیکل سنتی وجود داشت و در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده بود.

تهدید به معنای مجبور نمودن دیگری به ارتکاب جرم یا گرفتن مال اوست به نحوی که ترس از عاقبت فعل یا ترک فعل مذکور، تهدیدشونده مطیع تهدیدکننده شود.

با تصویب قانون جرائم رایانه‌ای در سال 88 بایستی میان تهدید در فضای مجازی و تهدید سنتی تفکیک قائل شویم.

تهدید سنتی در ماده 669 قانون مجازات اسلامی مقرر شده است. ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مقرر نموده است که: «هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دوماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» در نتیجه مجازات شخصی که تهدید سنتی می‌کند، مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دوماه تا دو سال است. در این نوع از تهدید ممکن است تهدید نسبت به آزار و ضرر جسمانی و یا درمورد آبرو و حیثیت و یا مربوط به اموال و حقوق مالی افراد باشد.

مهم‌ترین نکته جرم تهدید سنتی آن است که تهدید سنتی مطلق است و مقید نیست. به عنوان مثال اگر فردی یک نفر را تهدید نماید، حتی اگر آن تهدید را عملی نکند، باز مجرم است و برای او مجازات تعیین می‌شود.

تهدید نیز ممکن است از طریق ادله اثبات دعوی مقرر در ماده 160 قانون مجازات اسلامی اثبات شود. ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی مقرر نموده است که: «ادلهٔ اثبات جرم عبارت است از اقرار، شهادت، علم قاضی و قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی.»

در مقابل تهدید در فضای مجازی وجود دارد که ممکن است حسب مورد مشمول ماده 15 قانون جرائم رایانه‌ای گردد.

 ماده 15 قانون جرائم رایانه‌ای مقرر نموده است که: «هرکس از طریق سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد:

الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آن‌ها را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل نموده یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ارتکاب این اعمال در خصوص محتویات مبتذل موجب جزای نقدی از دو میلیون (2.000.000) ریال تا پنج میلیون (5.000.000) ریال است.

ب) چنانچه افراد را به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

تبصره ـ مفاد این ماده و ماده (14) شامل آن دسته از محتویاتی نخواهد شد که برای مقاصد علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر تهیه یا تولید یا نگهداری یا ارائه یا توزیع یا انتشار یا معامله می‌شود.

سخن آخر

جرم تهدید جرمی است که عمدتاً بزهکاران برای رسیدن به اهداف خود به آن متوسل می‌شوند و همانطور که ملاحظه نمودید ممکن است به شکل تهدید سنتی باشد و یا تهدید در فضای مجازی.

اصولاً اثبات وقوع جرم تهدید در فضای مجازی به نسبت جرائم سنتی، بسیار دشوارتر است. بدین منظور تیم حقوقی وینداد با همکاری وکلای پایه یک دادگستری و کارشناسان حقوقی با تجربه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای اشخاصی باشد که به نوعی با جرم تهدید در فضای مجازی مرتبط بوده و نیاز به دریافت خدمات متنوع حقوقی دارند. بدین منظور می‌توانید بخش مشاوره تلفنی یا درخواست وکیل مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط