ضرورت ثبت شرکت + مزایا و اقدامات لازم حقوقی در این زمینه

ضرورت ثبت شرکت + مزایا و اقدامات لازم حقوقی در این زمینه

ضرورت ثبت شرکت به عنوان گام مهمی در آغاز یا توسعه تجارت بسیاری از صاحبات کسب‌وکارها به حساب می‌آید. ابعاد متنوع و متعدد فرآیند ثبت شرکت ممکن است برای این دسته افراد سوالات و ابهامات زیادی را به وجود بیاورد. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ پاسخگویی به سوالات رایج درباره ضرورت […]

ضرورت ثبت شرکت به عنوان گام مهمی در آغاز یا توسعه تجارت بسیاری از صاحبات کسب‌وکارها به حساب می‌آید. ابعاد متنوع و متعدد فرآیند ثبت شرکت ممکن است برای این دسته افراد سوالات و ابهامات زیادی را به وجود بیاورد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ پاسخگویی به سوالات رایج درباره ضرورت ثبت شرکت رفته‌ایم و این فرآیند را به شکلی جامع بررسی کرده‌ایم.

با ما همراه باشید.

تعریف شرکت به زبان ساده

به طور کلی شرکت یک نهاد حقوقی است که جدا و متمایز از اعضای تشکیل دهنده آن می‌باشد. این نهاد حقوقی بسیاری از حقوق و مسئولیت‌هایی را که اعضا دارا هستند نیز به عهده دارد. در واقع شرکت ترکیبی از اعضایی است که برای رسیدن به هدف واحد دور هم گرد آمده‌اند. به عنوان مثال یک شرکت می‌تواند یک طرف انعقاد قرارداد باشد، می‌تواند مستقلا وام دریافت کند، کارکنان را استخدام کند و در نهایت این‌که دارای اموال و دارایی‌های مختص به خود است. این نهاد در عالم حقوق به شخص حقوقی معروف است.

حال برای انجام فعالیت‌های تجاری و غیر تجاری منظم و سازمان‌دهی شده می‌توان از طریق ثبت شرکت بدین امور اقدام کرد. این امر موجب می‌شود که بتوان از مزایایی که ثبت شرکت دارد بهره‌مند شد و این امر رسیدن به اهداف بزرگ و سودآور را ملموس‌تر می‌سازد.

اما ضرورت ثبت شرکت ها چیست؟

ضرورت ثبت شرکت چیست؟

  • ثبت شرکت یک هویت منحصر به فرد به شرکت می‌ دهد و از آن حمایت هم می‌کند. زیرا هیچ شرکتی نمی‌تواند از عناوینی استفاده کند که پیش از این شرکتی با همان عنوان به ثبت رسیده باشد.
  • ثبت شرکت اعمال حقوقی شرکت را در قالب مشخصی قرار می‌دهد. به عنوان مثال روابط قانونی میان شرکا، مسئولیت هریک از آن‌ها، قوانین مشخص در مورد برخورد با شرکا و غیره
  • ثبت شرکت به کسب و کار شما وجهه قانونی می‌دهد. این امر موجب حسن اعتماد بیشتری خواهد شد.
  • در صورتی که کسب و کاری حضور در عرصه‌های بزرگ‌تری را برای خود در نظر گرفته باشد، ارائه مدارک ثبتی شرکت ضروری است.
  • برای استفاده از وام‌های قانونی نیاز به اثبات این امر هست که فرد صاحب کسب و کار است و شرکتی دارد که به ثبت رسیده است.
  • زمانی که یک نام تجاری به واسطه ثبت ایجاد می‌شود، در نظر افراد مخاطب حرفه‌ای‌تر جلوه می‌کند. به این معنی که مخاطبان شما متوجه می‌شوند که کسب و کار پیش روی آن‌ها یک کسب و کار یک شبه نخواهد بود و برای طولانی‌مدت ایجاد شده است.
  • ایجاد حساب بانکی مستقل از حساب بانکی اعضای شرکت، به واسطه ثبت شرکت امکان‌پذیر است. این امر نشان می‌دهد که صاحب شرکتی هستید و افرادی نیز تحت عناوین مختلف با شما همکاری می‌کنند. به علاوه با ثبت شرکت اموال شرکت از اموال اعضای تشکیل دهنده آن مستقل شده و حتی در برخی موارد بسته به نوع شرکت ثبت شده اعضا مسئول بدهی‌های شرکت در صورت ورشکستگی نخواهند بود.
  • برای استخدام و یافتن افراد مستعدی که به همکاری با آن‌ها نیاز دارید نیز باید شرکت به ثبت رسیده باشد.

نحوه ثبت شرکت‌ها

شرکت تجارتی، قراردادی است که به موجب آن دو یا چند نفر توافق می‌کنند سرمایه مستقلی را که از جمع آورده‌های آن‌ها تشکیل می‌شود ایجاد کنند و به موسسه‌ای که برای انجام مقصود خاصی تشکیل می‌گردد اختصاص دهند و در منافع و زیان‌های احتمالی حاصل از به کارگیری سرمایه سهیم شوند.

در قانون تجارت، شرکت‌های تجاری احصا شده‌اند که عبارتند از:

قانون تجارت برای ضرورت ثبت شرکت در هر یک از این قالب‌ها مقررات و مدارک خاصی را پیش‌بینی کرده است که در ادامه ما به دو نوع از رایج‌ترین آن‌ها یعنی شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود اشاره خواهیم کرد.

  مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص:

  • دو برگ اظهارنامه شرکت
  • دو جلد اساسنامه شرکت
  • دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  • دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره با امضای مدیران منتخب
  • کپی شناسنامه برابر اصل شده توسط دفاتر اسناد رسمی (همه اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین)
  • کپی کارت ملی برابر اصل شده توسط دفاتر اسناد رسمی (همه اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین)
  • ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن‌جا افتتاح شده است.
  • ارائه تقویم‌نامه کارشناس رسمی دادگستری (اگر آورده شرکت غیر نقدی منقول و یا غیر منقول باشد)
  • ارائه اصل سند مالکیت (اگر اموال غیر منقول جزء سرمایه شرکت باشد)
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری همه اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت
  • ارائه اقرارنامه همه اعضا هیات مدیره مبنی بر این‌که کارمند رسمی دولت نیستند و مدیر عامل مبنی بر این‌که در شرکت دیگری سمت مدیریت عامل را دارا نیست.
  • امضای وکالتنامه
  • ارائه اصل قیم‌نامه در صورتی که یکی از اعضا دارای اهلیت نباشد.
  • در صورتی‌که اعضا با سهامداران شخص حقوقی باشند، کپی آگهی تاسیس،روزنامه رسمی، کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات + کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
  • در صورت حضور سهامدار خارجی در صورتی‌که شخص حقیقی باشد کپی برابر اصل پاسپورت و ترجمه رسمی آن، در صورتی‌که شخص حقوقی باشد ارائه گواهی ثبت شرکت در مرجع ثبت شده آن کشور که مبین آخرین وضعیت شرکت و ترجمه رسمی آن، همین طور اصل و ترجمه وکالتنامه
  • ارائه مجوز مربوط به فعالیت از مرجع ذیربط در صورت نیاز

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  • دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت‌ها با مسئولیت محدود
  • دو برگ شرکت‌نامه
  • دو نسخه از اساسنامه
  • دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره
  • فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران (اگر مدیر خارج از سهامداران انتخاب شود)
  • اخذ و ارائه مجوز مربوطه (در صورت نیاز)

شرکت با مسئولیت محدود به موجب قراردادی که بین شرکا امضا می‌شود (شرکتنامه) تشکیل می‌شود. تشکیل شرکت با مسئولیت محدود از طریق پذیره‌نویسی عمومی ممکن نیست و موضوع فعالیت شرکت که در شرکتنامه ذکر می‌شود، باید مشروع بوده و شرکا قصد و رضای خود را با امضای آن اعلام دارند و چون شخصیت شرکا در شرکت با مسئولیت محدود اهمیت دارد، اشتباه در مورد شخصیت شرکا باعث بطلان شرکت می‌شود.
پس از تشکیل شرکت با مسئولیت محدود متقاضی می‌بایستی حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ ثبت نسبت به تهیه دفاتر قانونی و پلمپ دفاتر مزبور به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و اقدام نماید.

اساسنامه: اساسنامه شرکت اساس تشکیلات و طرز اداره و عمل شرکت را معین می‌کند. قانون تجارت تصویب اساسنامه را به اکثریت تجویز می‌کند. بنابراین شرکت را باید سازمان حقوقی مستقلی دانست که قانون برای آن مقرراتی وضع کرده است. بنابراین عملا اساسنامه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد ولی این بدان معنا نیست که اساسنامه غیر قابل تغییر است.
اظهارنامه: اظهارنامه در واقع سند ثبت شرکت سهامی عام و خاص است که مفاد آن بایستی از سوی موسسان بر اساس ماده 7 لایحه اصلاحی قانون تجارت در دو نسخه تنظیم شود. برای تاسیس شرکت سهامی عام، موسسین باید اظهارنامه‌ای مشتمل بر نکات مذکور در ماده فوق‌الذکر به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و اعلامیه پذیره‌نویسی سهام که به امضای کلیه موسسین رسیده باشد، به اداره ثبت شرکت‌ها تسلیم و رسید دریافت نمایند.

در مورد ضرورت ثبت شرکت سوال دارید؟

با توجه به مطالب فوق ضرورت ثبت شرکت مقوله مهمی تلقی شده که مزایایی هم به دنبال دارد. نکته قابل توجه این است که برای یک شرکت بعد از ثبت، تعهدات حقوقی به وجود می آید که ما در مطالب بعدی در صدد ذکر آن‌ها هستیم.

با این حال اگر در هر قسمت از ضرورت ثبت شرکت و یا حتی اقدامات پس از ثبت شرکت ابهامی دارید می‌توانید به راحتی با کارشناسان و مشاوران حقوقی وینداد در ارتباط باشید. ما در تلاش هستیم تا دقیق‌ترین، سریع‌ترین و به‌صرفه‌ترین خدمات مشاوره‌ای ثبت شرکت را در اختیار شما بگذاریم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت